Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
heerhugo
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 jul 2021 17:56

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door heerhugo »

Inmiddels hebben de buren een brief gehad waarin hem succes en geluk gewenst wordt bij het bouwen van de aanbouw binnen zijn eigen erfgrens.

En uiteraard mogen zij na tijdige melding in mijn tuin de nodige werkzaamheden verrichten.
Wil het wel weten zodat ik er bijtijds omheen kan plannen (etentje, kinderfeestje, eigen tuinonderhoud en last but not least; dat er iemand thuis is gedurende die momenten).

Ook heb ik mijn woning laten bekijken door een bouwbedrijf, zijn gaan een verslag van maken van de huidige situatie en komen enkele dagen vóór, tijdens én direct na de bouw alles nogmaals in kaart brengen.

Ook heeft deze man geconstateerd dat er genoeg mogelijkheden zijn voor buurman om binnen de erfgrens te bouwen.
Het scheelt hem dan hoogstens 60 vierkante centimeter * de lengte van de aanbouw.
Kwestie van bouwplannen aanpassen.
Daarvoor kan de mooie tuinmuur blijven staan en is er geen gedonder over en weer met buren.

Buur ziet inmiddels wel dat hij verkeerd is begonnen en wil met zijn aannemer/bouwbedrijf op visite komen om tot een compromis te komen.

Gezien de hele manier waarop een en ander is gegaan, verkies ik nu echt mijn rust!
We hebben er een paar slechte weken van gehad.

Ik dank iedereen voor reactie en de goede raad.
Heel erg bedankt allemaal, het heeft me erg geholpen!

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Moneyman »

heerhugo schreef:
09 jul 2021 14:14
Buur ziet inmiddels wel dat hij verkeerd is begonnen en wil met zijn aannemer/bouwbedrijf op visite komen om tot een compromis te
Volgens mij heb je dan het hoogst haalbare resultaat bereikt. Top!! Succes met de afhandeling!

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou, als u tot rust gekomen bent, toch nog maar dat bezoek van buurman en aannemer aannemen.

Als voor de zijmuur van die aanbouw dezelfde steen en voegspecie gebruikt wordt als de bestaande muur, is dat veel mooier dan een zwarte muur die boven een andere kleur muur uitsteekt.

kuklos
Berichten: 9740
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door kuklos »

heerhugo schreef:
09 jul 2021 14:14
Buur ziet inmiddels wel dat hij verkeerd is begonnen en wil met zijn aannemer/bouwbedrijf op visite komen om tot een compromis te komen.
DOEN!!!!!!!!!!!
Buurman wil nu overleg. Direct doen dus.

eigenmening
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jul 2021 16:56

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door eigenmening »

@moneyman. Als jouw stelling klopt dan zouden er in Nederland weinig aanbouwen gezet worden.
Niemand heeft graag een zonblokkerende aanbouw naast zich en iedereen heeft een schansmuur.
Als dit de truc is om aanbouwen tegen te houden……
Heb niet de kennis van de wet in die mate, maar meer hollands verstand.
Mis in jouw versie ook de letter van de wet, behalve dat je niet aan ‘buurmans’ muurtje mag komen.
@Lady1234. Goed gezien! Als er dadelijk na het bouwen iets verschrikkelijk lelijk is, dan is het de nu gekozen oplossing.
Ziet dan kleur A schansmuur tot 1.80mtr met daarboven (en hopelijk achter schansmuur en niet op de schansmuur, anders weer landje pik) de muur van de aanbouw in kleur B.
Wat wel een goede oplossing zou zijn:
Trek de gevel van de aanbouw op in een door jouw gekozen kleur. Rest van de aanbouw kan dan in de kleur van buurmans keuze. De buurman ziet toch niets van jouw gevel, dus zou niets uitmaken. Enigste wat hij zou zien is op zijn kopgevel. kijkt daar dan tegen jouw schansmuur kopstenen aan. Ook dit is te verhelpen door een zgn dillatatie te maken op die hoek. Als je die in de scherpe hoek maakt heeft iedereen zijn eigen uitzicht hoe die wil.
2 dingen hierbij. stenen in de hoek moeten onder 45 graden worden geslepen (lijkt me geen drama) en er moet een aparte kleur pallet stenen besteld worden voor jouw gevel. (weet niet hoe dit uitkomt met aantal stenen dat op pallet zit. anders misschien veel restafval.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Moneyman »

eigenmening schreef:
11 jul 2021 12:51
@moneyman. Als jouw stelling klopt dan zouden er in Nederland weinig aanbouwen gezet worden.
Niemand heeft graag een zonblokkerende aanbouw naast zich en iedereen heeft een schansmuur.
Als dit de truc is om aanbouwen tegen te houden……
Het helpt wel als je even aangeeft over welke stelling je schrijft, en aangeeft waarom die niet juist zou zijn. Dat die omschreven situatie er een is die “iedereen heeft”, zoals jij schrijft, is natuurlijk al onzin.

eigenmening
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jul 2021 16:56

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door eigenmening »

Moneyman schreef:
07 jul 2021 18:09
eigenmening schreef:
07 jul 2021 17:16
wat betreft de rechtzaa, die ga je verliezen. zal even duren, maar legt het af. buren hebben immers een vergunning voor de kleur steen.
Onjuist. Allereerst is er überhaupt geen vergunning, en áls die er zou zijn is dat geen argument in de civiele procedure tussen buren. De rechtszaak zal op basis van wat bekend is hoogstwaarschijnlijk positief uitpakken voor TS.
Hebt gelijk moneyman.
Maar nu pas uitgevogeld hoe je op quote reageert.
Geen frequente reageerder, maar hoopte iets te kunnen betekenen.
Was op deze reactie.
Voor TS lijkt het me gezien de goede communicatie met de buren ook niet echt zinvol om erover door te gaan wat de uitspraak van rechter zou zijn, dus wil het daarbij laten.
Hoop wel dat ze mijn reactie over kleur gevel nog lezen. zou voor iedereen win,win zijn. Ervan uitgaande dat ze straatwerk herstellen. Kwam zojuist bij mijn broer vandaan waar buren hetzelfde hebben gedaan. M’n broer bepaalde de kleur, buurman heeft schansmuurgevel keurig laten metselen in die kleur. de rest van zijn aanbouw in zijn eigen kleur en straatwerk pico bello zoals het hoort achtergelaten.
Blijven toch je buren en hoeft niet per definitie ramp te worden.
Laatst gewijzigd door eigenmening op 11 jul 2021 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens hoor. Ik schrijf niet voor niets steeds dat een goe€ gesprek de beste oplossing is.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door alfatrion »

eigenmening schreef:
11 jul 2021 22:27
Geen frequente reageerder, maar hoopte iets te kunnen betekenen.
Dat is ook het gevoel dat ik bij je berichten krijg. En volgens mij zit er ook veel goeds in je berichten.

PeepPeepPeep
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2021 15:23

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door PeepPeepPeep »

heerhugo schreef:
09 jul 2021 14:14
Ook heeft deze man geconstateerd dat er genoeg mogelijkheden zijn voor buurman om binnen de erfgrens te bouwen.
Het scheelt hem dan hoogstens 60 vierkante centimeter * de lengte van de aanbouw.
Kwestie van bouwplannen aanpassen.
Daarvoor kan de mooie tuinmuur blijven staan en is er geen gedonder over en weer met buren.
Tip nog: regel bij die afspraak ook deze man erbij, als tegengewicht.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dit topic met aandacht gelezen. Ik hoop dat het voor TS intussen allemaal meevalt? Dat de verbouwing goed verloopt? Ik was aan het zoeken hier omdat onze buren, die al 12 jaar een dagtaak hebben aan het gillen, schreeuwen, vernielen en treiteren van ons, stonden te gillen over het bouwen van een uitbouw.
Overleg gaat dus nooit gebeuren!
Wij wonen beiden in een sociale huurwoning, links en rechts daarvan is koop. De grond bij beide huizen is volgens kadaster één perceel. Dat hebben we laatst uitgezocht omdat we een airco hebben laten installeren. Die staat nu wel tegen de mandelige schutting maar middenop het perceel. Je hoort hem niet en ziet hem niet. Nu loopt wel de leiding vanaf het huis langs die mandelige schutting.
Als de buren inderdaad een uitbouw gaan laten zetten, hoe kan ik dan tegenhouden dat ze de mandelige schutting slopen en de leiding naar de airo vernielen?
Die uitbouw zelf interesseert me verder niet zoveel. Het zal wel zo'n goedkoop plastic geval worden en dan zetten we wel wat extra hoge planten neer. Het gaat mij om het slopen/vernielen van schutting & leiding.
Ik wil geenszins dit topic kapen dus als het handiger is wil ik wel alsnog een nieuw topic openen met verwijzing naar dit.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Lastig om je hier antwoord te geven. De belangrijkste vragen zijn, wie is de eigenaar van de schutting, wie is de eigenaar van de airco? Ben je op de hoogte gesteld van de verbouwing?

Het mooiste is dat als de aannemer de airco leiding verplaatst. Verzorg dat de buren en de woningbouw op de hoogte zijn.

Neem een rechtsbijstandverzekering zodat hun het probleem kunnen oplossen (al is het officieel zo dat je niet voor iets kan verzekeren voor een probleem dat je aan ziet komen).

sake1987

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als het een huur woning is, zullen ze toestemming moeten vragen aan de verhuurder.

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Lowieze »

Miepje1 schreef:
07 aug 2021 14:00
Dit topic met aandacht gelezen. Ik hoop dat het voor TS intussen allemaal meevalt? Dat de verbouwing goed verloopt? Ik was aan het zoeken hier omdat onze buren, die al 12 jaar een dagtaak hebben aan het gillen, schreeuwen, vernielen en treiteren van ons, stonden te gillen over het bouwen van een uitbouw.
Overleg gaat dus nooit gebeuren!
Wij wonen beiden in een sociale huurwoning, links en rechts daarvan is koop. De grond bij beide huizen is volgens kadaster één perceel. Dat hebben we laatst uitgezocht omdat we een airco hebben laten installeren. Die staat nu wel tegen de mandelige schutting maar middenop het perceel. Je hoort hem niet en ziet hem niet. Nu loopt wel de leiding vanaf het huis langs die mandelige schutting.
Als de buren inderdaad een uitbouw gaan laten zetten, hoe kan ik dan tegenhouden dat ze de mandelige schutting slopen en de leiding naar de airo vernielen?
Die uitbouw zelf interesseert me verder niet zoveel. Het zal wel zo'n goedkoop plastic geval worden en dan zetten we wel wat extra hoge planten neer. Het gaat mij om het slopen/vernielen van schutting & leiding.
Ik wil geenszins dit topic kapen dus als het handiger is wil ik wel alsnog een nieuw topic openen met verwijzing naar dit.
Buren van 2 huurhuizen verder van mij hebben ook een uitbouw gebouwd, maar dit mocht niet op de erfgrens gebeuren maar er wel tegenaan. Anders was de eigenaar van de woningen (Woningstichting) er niet mee akkoord gegaan.
De schutting van hun buren kon dus gewoon blijven staan.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Seinhuis schreef:
07 aug 2021 15:45
Lastig om je hier antwoord te geven. De belangrijkste vragen zijn, wie is de eigenaar van de schutting, wie is de eigenaar van de airco? Ben je op de hoogte gesteld van de verbouwing?

Het mooiste is dat als de aannemer de airco leiding verplaatst. Verzorg dat de buren en de woningbouw op de hoogte zijn.

Neem een rechtsbijstandverzekering zodat hun het probleem kunnen oplossen (al is het officieel zo dat je niet voor iets kan verzekeren voor een probleem dat je aan ziet komen).
Sorry dat ik onduidelijk schrijf. Het is ONZE airco en een MANDELIGE schutting. De leiding hoeft niet verplaatst te worden als de schutting blijft staan. Wij willen niet dat de schutting afgebroken worden.
Een rechtsbijstandverzekering hebben we al.

Verder ga ik natuurlijk de woningbouw bellen hierover.

Als ze die uitbouw tegen de schutting aanzetten kan het me verder niet schelen. Misschien is het wel rustiger als ze in hun uitbouw zitten want dan kijken ze ook niet meer direct tegen onze achtergevel aan. Nu is het zo dat ze buiten komen staan gillen en schreeuwen als onze achterdeur een stukje open staat. Dat kan je dan niet meer zo makkelijk zien.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een leiding tegen een mandelige schutting is sowieso niet de meest wenselijke oplossing. Is die leiding niet relatief makkelijk te bevestigen aan eigen paaltjes oid?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

het is 1 perceel waarschijnlijk omdat het van 1 eigenaar is, u huurt een deel en de buur huurt een deel, de schutting is van u dan moeten de burend aar af blijven, is ie gezamenlijk dan moet dit in overleg gaan....

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door bupaul »

Ik hetzelfde meegemaakt maar dan als bouwende buurman. Mijn buren gaven geen toestemming tot slopen van de gezamenlijke tussen muur en hadden bij de gemeente bezwaar aangetekend. Deze werd overigens niet gegrond verklaard omdat de uitbouw vergunningvrij was. Mijn aannemer heeft dit opgelost door eerst met de buren te overleggen en daardoor was de afspraak om de scheidingsmuur er verder op te bouwen. Daarnaast heeft hij de muur met stukjes graven gefundeerd. De steensoort en kleur konden de buren bepalen en dat zou u ook mogen doen omdat de muur voor hun niet in zicht is en u erop uit kijkt. Nadeel voor mijn buren was dat de muur daardoor op de scheidingslijn werd gebouwd en niet helemaal op mijn grond. De bestrating van de buren werd van te voren gefotografeerd en na afloop op dezelfde wijze terug geplaatst.
Juist door het contact met mijn aannemer is de verhouding met mijn buren altijd prima geweest.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Moneyman schreef:
09 aug 2021 12:55
Een leiding tegen een mandelige schutting is sowieso niet de meest wenselijke oplossing. Is die leiding niet relatief makkelijk te bevestigen aan eigen paaltjes oid?
De leiding zit er niet aan vast, maar loopt er vlak langs. En het moest zo omdat we de airco niet direct tegen de gevel wilden hebben maar verderop in de tuin, alles om eventuele geluidsoverlast te voorkomen. In de praktijk is het ding fluisterstil gelukkig.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onwenselijke afbraak mooie tuinmuur

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar dan is er toch geen probleem?

Gesloten