Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door angel1978 »

peter17111962 schreef:
04 okt 2021 17:16
angel1978 schreef:
04 okt 2021 15:26
Cooker, elektrische boiler (tapwater) of op temp houden van CV ketel klinken idd als meer voor de hand liggende redenen.
probeer eens, indien U geen cooker heeft maar wel een CV ketel, deze eens een tijdje op standje "eco"
te zetten, daar staat hij bij mij altijd op. Dan is de boilerfunctie uitgeschakeld en werkt deze alleen
als er warm water nodig is, net als bij een geiser.
Heel lang naar deze stand gezocht, maar dat kent ie niet ;)
Niet elke ketel (zeker de wat oudere) heeft zo'n stand.

Klavier
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2021 23:07

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Klavier »

Update: De netbeheerders én Agentschap Telecom hebben metingen gedaan aan/bij de betreffende voeding met als conclusie dat die ruimschoots voldoet aan de gestelde emissie normen.

Dit betekent dat de G350 gasmeter (bouwjaar 2011) onvoldoende 'dicht' is en daardoor van het padje raakt. (Waarschijnlijk NIET de elektronica maar de ultrasone meetmethode)
De betrokken partijen hebben toegezegd het nauwkeurig te gaan onderzoeken en mogen mijn voeding daarvoor lenen. 8)

Webbie
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 nov 2005 22:34

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Webbie »

Grappig genoeg is deze meter nog steeds heel veel gebruikt in vele woningen.
Ik heb net gekeken en zag dat ik dezelfde meter in de kast heb.
Maar ik kan nu nooit meer nagaan welke apparaat voor de vrij grote pieken in het gas verbruik heeft gezorgd.
Die zijn allang betaald en afgewikkeld, zonder ooit erbij stil te staan dat er iets mogelijk niet goed aan was.
Wat ik wel weet is dat er hier heel veel van deze landis en gyr meters door de hele wijk heen zijn geplaatst.
Zover ik weet heeft er nooit iemand van het gas bedrijf naar deze dingen gekeken na de plaatsing.
Heel af en toe komt er eens een pipo langs die beweerd, de meterkast te moeten controleren.
Maar dat is al meerdere jaren geleden, enige wat die figuur deed was checken of de zegeltjes in tact waren.
Vermoedelijk dacht men dat mijn lage energie gebruik niet klopte.
Ze hadden blijkbaar geen idee hoeveel stroom je kan besparen door helemaal over te gaan op volledige led verlichting.

Klavier
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2021 23:07

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Klavier »

@Webbie: Je noemt het 'grappig' maar dat is het natuurlijk helemáál niet. Ik vond op een ander forum in 2015 een melding van iemand die tijdelijk een wifi-versterker in z'n meterkast had neergezet en daarop volgend ook een enorm gasverbruik. Helaas is die draad gesloten dus ff de vraag stellen welke gasmeter hij had lukt niet meer. De melder was "Ima7"..... mogelijk kan hij/zij zich hier melden?

Duidelijk is dat de G350 meter een 'zwakke plek' heeft wat zich bevindt iets links van het midden aan de voorzijde van de meter. Houd apparatuur zoals voedingen ver uit de buurt!

ruud0000
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2021 21:51

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door ruud0000 »

goede avond ik heb een vraag ik heb een LANDYS + GYR gasmeter wat al niet de beste blijkt te zijn maar nu komt het mijn maandelijks verbruik is 0 gas en als ik op de gasmeter kijk of a en b druk gebeurt er helemaal niets display blijft uit neem aan baterij leeg? maar kan er nu nagegaan worden hoeveel gas ik gebruik? is het verstandig om te melden of om slapende honden niet wakker te maken. is er iemand met deze zelfde ervaring gaan ze uit van een schating? of hebben ze geen poot om op te staan?

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door de auditu »

ruud0000 schreef:
27 nov 2021 22:15
goede avond ik heb een vraag ik heb een LANDYS + GYR gasmeter wat al niet de beste blijkt te zijn maar nu komt het mijn maandelijks verbruik is 0 gas en als ik op de gasmeter kijk of a en b druk gebeurt er helemaal niets display blijft uit neem aan baterij leeg? maar kan er nu nagegaan worden hoeveel gas ik gebruik? is het verstandig om te melden of om slapende honden niet wakker te maken. is er iemand met deze zelfde ervaring gaan ze uit van een schating? of hebben ze geen poot om op te staan?
Als u zelf al aangeeft 0 gas te verbruiken, waar maakt u zich dan druk over?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door 16again »

de auditu schreef:
28 nov 2021 05:59
ruud0000 schreef:
27 nov 2021 22:15
goede avond ik heb een vraag ik heb een LANDYS + GYR gasmeter wat al niet de beste blijkt te zijn maar nu komt het mijn maandelijks verbruik is 0 gas en als ik op de gasmeter kijk of a en b druk gebeurt er helemaal niets display blijft uit neem aan baterij leeg? maar kan er nu nagegaan worden hoeveel gas ik gebruik? is het verstandig om te melden of om slapende honden niet wakker te maken. is er iemand met deze zelfde ervaring gaan ze uit van een schating? of hebben ze geen poot om op te staan?
Als u zelf al aangeeft 0 gas te verbruiken, waar maakt u zich dan druk over?
ruud0000 verbruikt wel gas, alleen de meter meet dat niet.
Als je daarvan op de hoogte bent, moet je dat melden bij energieleverancier.
Of daarmee wachten, en er warmpjes bijzitten.
Sowieso volgt naheffing op geschat verbruik.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door de auditu »

Het is waarschijnlijk dat ruud dat bedoelt, maar dat staat er niet.
Dat de meter niets registreert, is een aanname, omdat het niet kan worden uitgelezen.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Klavier schreef:
25 okt 2021 19:11
Update: De netbeheerders én Agentschap Telecom hebben metingen gedaan aan/bij de betreffende voeding met als conclusie dat die ruimschoots voldoet aan de gestelde emissie normen.

Dit betekent dat de G350 gasmeter (bouwjaar 2011) onvoldoende 'dicht' is en daardoor van het padje raakt. (Waarschijnlijk NIET de elektronica maar de ultrasone meetmethode)
De betrokken partijen hebben toegezegd het nauwkeurig te gaan onderzoeken en mogen mijn voeding daarvoor lenen. 8)
Dit hele topic gemist, terwijl dit wel mijn vakgebied is (al ben ik nog lerende).

Uiteraard zijn er normen gesteld waaraan de meter moet voldoen. De kans is groot dat de meter deze ook haalt. Voor EMI geldt dat zo'n product (ik weet niet precies waar een gasmeter onder valt, dus ik weet de limieten niet zo) vanaf een bepaalde afstand wordt blootgesteld aan een straling van een bepaalde voltage per meter.

Wat ik me afvraag is of de voeding niet het probleem is. Wij zien op het werk dat voedingen nogal vaak problemen geven en vaak helemaal niet aan de CE-normering voldoen, terwijl ze er wel een CE-keurmerk op plakken. Veel van deze voedingen komen gewoon uit Azië en die plakken dat keurmerk er gewoon op (dat mag, het is zelfcertificering, maar bij problemen ga je nat), omdat ze weten dat dat toch nooit bij de terug gaat komen.

Het gebruik van zo'n spectrumanalyzer geeft dat eigenlijk ook wel aan. Je kunt met een spectrumanalyzer (overigens leuk om snel wat te meten, maar heel diep kun je er niet mee meten) namelijk niet kijken hoe die gasmeter reageert, je kunt er alleen mee zien wat voor straling er vrij komt in dat gebied.

Heel theoretisch gezegd, als er 10V/m in de norm staat en dat op 1 meter geldt, dan is van die 10V/m veel verdwenen als de straling die meter tussen antenne en gasmeter heeft overbrugd. Een voeding er direct onder zou dus problemen kunnen veroorzaken als deze zelf teveel straling veroorzaakt. Als deze binnen de normen valt, dan zou deze eigenlijk nooit problemen kunnen veroorzaken, aangezien de grenzen voor de emissie (het uitstoten van de straling) veel lager liggen dan de grenzen voor immuniteit (het bestand zijn tegen straling).

Daarom mijn vraag: is de voeding al onderzocht?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
28 nov 2021 22:34
Dit hele topic gemist, terwijl dit wel mijn vakgebied is (al ben ik nog lerende).

Wat ik me afvraag is of de voeding niet het probleem is. Wij zien op het werk dat voedingen nogal vaak problemen geven en vaak helemaal niet aan de CE-normering voldoen, terwijl ze er wel een CE-keurmerk op plakken.
....
Daarom mijn vraag: is de voeding al onderzocht?
Klavier schreef:
25 okt 2021 19:11
Update: De netbeheerders én Agentschap Telecom hebben metingen gedaan aan/bij de betreffende voeding met als conclusie dat die ruimschoots voldoet aan de gestelde emissie normen.
Je benoemt ook electrisch veld van x V/m, maar de verstoring kan net zo goed komen van magnetische velden, opgewekt door de voeding. Of zelfs ultrasoon geluid uit de voeding! Dat is immers de meetmethode van de flowmeter.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hmm, ik dacht dat dat over de meter ging, heb het hele topic doorgelezen, maar dat puntje dus verkeerd gelezen.

Magnetisch veld kan zeker, maar de kans is aanwezig dat dat niet in de normen staat van de gasmeter zelf, dus dan zou er niets mis zijn met de gasmeter (in theorie, in de praktijk duidelijk wel).

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"terwijl ze er wel een CE-keurmerk op plakken"
Die letters "CE" op producten uit Azie betekenen Chinese Export en geen Europese goedkeuring.
Lees hier de verschillen tussen de twee manieren om CE te schrijven.

https://www.explect.nl/verschil-ce-chin ... gJ14PD_BwE

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, ook de gewone CE is zelfcertificering. Zelfs Nederlandse bedrijven plakken die er vaak genoeg gewoon op, omdat testen toch al gauw duizenden euro's kosten. Voor een klein bedrijf is dat gewoon niet te doen.

Klavier
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2021 23:07

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Klavier »

De NAS voeding is uitgebreid onderzocht/gemeten door Agentschap Telecom en de conclusie is "In orde" (voldoet aan de normen)
Vreemd genoeg lukt het niet meer om de situatie weer te reproduceren, ook niet na terugbouw in mijn meterkast en dezelfde componenten op identieke plaatsen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klavier schreef:
07 dec 2021 15:26
Vreemd genoeg lukt het niet meer om de situatie weer te reproduceren, ook niet na terugbouw in mijn meterkast en dezelfde componenten op identieke plaatsen.
Da's gek.... want eerder was het op afroep reproduceerbaar.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ligt de bekabeling toevallig anders?

Klavier
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2021 23:07

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Klavier »

2e poging om een antwoord te plaatsen, de eerste blijkbaar niet aangekomen?

Met situatiefoto's van begin september hebben wij ons best gedaan om alles precies te positioneren zo het was tijdens de problemen. Toen ik het waarnam op 2 september leek het één en ander in het geheel niet kritisch. Zelfs nadat de meter uitgebouwd was en in de hal op de grond lag kreeg men de meter op hol door de voeding in de buurt te houden. (dus geen gas en druk in de meter, ver weg van de meterkast met bekabeling)
Bijna ontstaat de indruk dat de meter is 'gerepareerd' /gemodificeerd........ maar dat werd ontkend.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gerepareerd lijkt me niet. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de behuizing geen kooi van Faraday is, doordat er bijvoorbeeld fouten bij de productie zijn gemaakt. Of dat men bijvoorbeeld kleine ferrieten heeft geplaatst in de meter. De enige manier om daar achter te komen is om erbij te zijn (in het eerste geval) of het open te halen.

Klavier
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2021 23:07

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Klavier »

Precies! Wat ik in ieder geval heb geleerd : Houd enige afstand van de (gas)meter als er elektronica wordt geplaatst en tevens 'de vinger aan de pols' door met een energie metering tool (zoals bijvoorbeeld CEMM) zodat je weet wat er geregistreerd wordt in de slimme meters.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klavier schreef:
07 dec 2021 23:13
Bijna ontstaat de indruk dat de meter is 'gerepareerd' /gemodificeerd........ maar dat werd ontkend.
Dat was ook mijn gedachte. Maar dat klinkt zo complotterig... :wink:

Gesloten