Hogere gasprijs ontwijken

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door alfatrion »

k2p schreef:
11 okt 2021 20:57
Uit het nieuws begrijp ik dat de gasprijs nu explosief stijgt en daar word ik zenuwachtig van.
Ik las op het forum dat dit alleen dit jaar betreft en de prijzen voor volgend jaar nog het zelfde zijn. Maar het kan nooit kwaad om hierover na te denken.
k2p schreef:
11 okt 2021 20:57
- Is het verstandig om zoveel mogelijk gas te verruilen voor elektrisch? Door bijvoorbeeld een elektrische straalkachel te gebruiken inplaats van de cv. En water te koken in een koker of boiler, dan van de warmwater-tap van de cv combi?
Ik zou in deze richting eerder kijken naar een warmtepomp. Zonnenpanelen zijn ook interessant.
k2p schreef:
11 okt 2021 20:57
- Is het verstandig om nu alsnog een contract aan te gaan voor een vast tarief? Of loop ik dan achter de feiten aan en ben ik juist duurder uit als het tarief later weer zakt?
Ik denk dat het verstandiger is om te wachten tot de lente. Iedereen is nu in paniek en dat verhoogd de prijzen. Sowieso zie op grafieken dat de prijs in de zomer lager is.
k2p schreef:
11 okt 2021 20:57
- Kan ik vrijwillig vaker mijn meterstanden doorgeven om niet mijn oudere afname gefactureerd te zien tegen de nieuwere tarieven?
Gewoon doen, als jij je hier beter door voelt. Zelf bijhouden kan natuurlijk ook.
k2p schreef:
11 okt 2021 20:57
- Hoe willen de energiemaatschappijen voorkomen dat klanten met een domme meter zelf een lagere meterstand doorgeven, en pas weer de correcte stand doorgeven als de prijzen weer zijn gezakt? (Als die uberhaupt zakt.)
Niet.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Goedemiddag,

Je geeft aan dat je op dit moment variabele tarieven hebt. Het advies is om dit zo te laten. De tarieven zullen wel stijgen per 1 januari maar we verwachten niet dat ze hoger worden dan de huidige vaste tarieven. Sowieso hou je je huidige tarieven tot en met eind december. De huidige vaste tarieven liggen flink hoger dan de variabele tarieven.

Vind je het fijn als ik voor je andere vragen met je meekijk? Stuur je dan een privéberichtje met je klantnummer?

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door Cro »

sjohie schreef:
12 okt 2021 12:30
Cro schreef:
12 okt 2021 12:19
150747 schreef:
12 okt 2021 11:20
Ik las trouwens net dat men voornemens is om de gasprijs te verhogen en de elektroprijs te verlagen om zodoende de mensen te stimuleren van het gas af te gaan.
Ik vraag mij af of dat op de korte termijn handig is, immers de meeste mensen die in de problemen gaan komen met energie kosten zullen in de onderste lagen van de samenleving zitten. Die huishoudens zullen, als ze al in een koophuis wonen, ook niet direct de middelen hebben om van het gas te gaan.

Wonen ze in een huurhuis zal dat waarschijnlijk al helemaal niet makkelijk gaan.

Het huidige probleem vraagt initieel echt om een korte termijn oplossing (deze stook periode) en dan lijkt mij op dit moment het duurder maken gas niet de oplossing. Gas moet juist vele malen goedkoper worden op korte termijn zodat huishoudens deze winter niet in de problemen komen.
Daarom is één van de plannen die geopperd worden, het ombuigen van de verhuurdersheffing voor de wooncorporaties, naar een verduurzaming investeringsplicht van dezelfde grootte. Daarmee zijn ook die mensen geholpen, krijgt de verduurzaming van woningen een goede impuls, en hebben "we" er op lange termijn ook wat aan.
Maar ook dat is lange termijn werk. Terwijl je juist in deze situatie wil dat mensen nu geholpen worden met lagere gas prijzen.

Het ombuigen van die heffing lijkt mij trouwens een goed plan, maar neemt mijn inziens niet weg dat er ook nu direct gereageerd moet worden en ervoor gezorgd moet worden dat de prijzen voor gas en elektra ook nu, het komende halfjaar, voor iedereen betaalbaar blijven.

Ik denk dat meer aan een directe verlaging van de belastingen of een uitbreiding van de jaarlijkse korting die iedereen geniet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door sjohie »

Cro schreef:
12 okt 2021 13:19
sjohie schreef:
12 okt 2021 12:30
Cro schreef:
12 okt 2021 12:19


Ik vraag mij af of dat op de korte termijn handig is, immers de meeste mensen die in de problemen gaan komen met energie kosten zullen in de onderste lagen van de samenleving zitten. Die huishoudens zullen, als ze al in een koophuis wonen, ook niet direct de middelen hebben om van het gas te gaan.

Wonen ze in een huurhuis zal dat waarschijnlijk al helemaal niet makkelijk gaan.

Het huidige probleem vraagt initieel echt om een korte termijn oplossing (deze stook periode) en dan lijkt mij op dit moment het duurder maken gas niet de oplossing. Gas moet juist vele malen goedkoper worden op korte termijn zodat huishoudens deze winter niet in de problemen komen.
Daarom is één van de plannen die geopperd worden, het ombuigen van de verhuurdersheffing voor de wooncorporaties, naar een verduurzaming investeringsplicht van dezelfde grootte. Daarmee zijn ook die mensen geholpen, krijgt de verduurzaming van woningen een goede impuls, en hebben "we" er op lange termijn ook wat aan.
Maar ook dat is lange termijn werk. Terwijl je juist in deze situatie wil dat mensen nu geholpen worden met lagere gas prijzen.

Het ombuigen van die heffing lijkt mij trouwens een goed plan, maar neemt mijn inziens niet weg dat er ook nu direct gereageerd moet worden en ervoor gezorgd moet worden dat de prijzen voor gas en elektra ook nu, het komende halfjaar, voor iedereen betaalbaar blijven.

Ik denk dat meer aan een directe verlaging van de belastingen of een uitbreiding van de jaarlijkse korting die iedereen geniet.
Of even pas op de plaats, een keer ademhalen, en geen overhaaste dingen doen. Wat jij schetst, en veel organisaties en burgers wensen, kon wel eens een zwaar overtrokken reactie zijn, op een grotendeels kunstmatig ontstaan probleem. Er is conservatief/speculatief ingekocht op de internationale gasmarkt, en sommige landen zijn sneller dan verwacht, uit het dal van de pandemie omhoog aan het klimmen. Er is genoeg gas in de markt op langere termijn, en de verwachting is, dat na de winter op het welvarende noordelijk halfrond, veel speculanten zullen blijven zitten met al dat opgekochte gas, met dan weer een straf dalende prijs tot gevolg.

Dat zagen we eerder ook met olie een jaar of drie geleden. Toen steeg de prijs, ook aan de pomp, ineens rap tot bijna 2 euro hier voor benzine, maar gebeurde het op een gegeven moment dat alle wereldwijd beschikbare opslagruimte, vól zat, en olieproducenten olie onder kostprijs gingen aanbieden, om er maar van af te komen. Alternatief was winning stoppen, en dat zijn geen processen die je kan starten of stoppen met een druk op de knop. Op een gegeven moment lagen overal olietankers vol met olie stil voor de kust, als tijdelijke opslag. Dat werd een lelijke correctie, en dus hadden we een klein jaar later, weer normale/lagere prijzen.

Wat ik dus zou wensen, is een tijdelijk handreiking, strikt aan de personen waar het gaat knellen, een impuls voor de verduurzaming zoals men her en der al oppert, en verder wat kalmte.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Cro schreef:
12 okt 2021 13:19

Ik denk dat meer aan een directe verlaging van de belastingen of een uitbreiding van de jaarlijkse korting die iedereen geniet.

En waar ga je dan op bezuinigen om de begroting weer kloppend te krijgen?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien nog wel een leuke simpele tip. Het viel me net toevallig op hoeveel warmte er nog van de vaatwasser afkomt als deze net klaar is. Misschien een idee om deze open te zetten direct daarna en zo wat van deze warmte de woning in te krijgen. Die warmte is er toch, dan maar gebruik van maken.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Idem voor je oven, maar ook bijvoorbeeld je pc. Allemaal kleine beetje om bij te verwarmen ;)

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
12 okt 2021 19:23
Cro schreef:
12 okt 2021 13:19

Ik denk dat meer aan een directe verlaging van de belastingen of een uitbreiding van de jaarlijkse korting die iedereen geniet.
En waar ga je dan op bezuinigen om de begroting weer kloppend te krijgen?
Is dat nodig? Doet Den Haag niets, dan levert bijvoorbeeld de BTW over de gestegen energieprijzen meer op voor de schatkist.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
12 okt 2021 14:13
Wat ik dus zou wensen, is een tijdelijk handreiking, strikt aan de personen waar het gaat knellen, een impuls voor de verduurzaming zoals men her en der al oppert.....
Forse prijzen zijn juist die impuls.
Het forum bijvoorbeeld staat de afgelopen dagen vol met zowel nuttige als onzinnige tips

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
12 okt 2021 21:28
sschien een idee om deze open te zetten direct daarna en zo wat van deze warmte de woning in te krijgen.
Die warmte komt je huis toch in, of je hem open zet of niet. Je vaat droogt wel lekker, maar dat komt omdat het vocht dan niet condenseert maar je woning in komt. Die vocht moet jij vervolgens weer verwarmen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
12 okt 2021 21:43
sjohie schreef:
12 okt 2021 14:13
Wat ik dus zou wensen, is een tijdelijk handreiking, strikt aan de personen waar het gaat knellen, een impuls voor de verduurzaming zoals men her en der al oppert.....
Forse prijzen zijn juist die impuls.
Het forum bijvoorbeeld staat de afgelopen dagen vol met zowel nuttige als onzinnige tips
Nou, die impulsen zijn er al langer, de meeste vormen van verduurzaming zijn binnen een redelijke termijn, 5 tot 10 jaar, terug te verdienen. En een oude jaren '30 woning tot energieklasse "A" verbouwen was niet rendabel, maar die berekeningen waren met de oude energietarieven, grote kans dat dat nu ook wel uit zou kunnen. :wink:

Probleem is echter dat dit voor huiseigenaren zo werkt, maar voor verhuurders veel minder. Van de grote investering vooraf, heeft de zittende huurder het directe voordeel. En hoe tochtig de woning ook is, met de huidige wachtlijsten krijg je dat toch wel verhuurd, dus daar zit niet echt een prikkel om te verduurzamen. Hoge stookkosten zijn het probleem van de huurder, niet de verhuurder.

Ricky_Watchman
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2021 08:36

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door Ricky_Watchman »

k2p schreef:
11 okt 2021 20:57
In mijn huis wordt gas gebruikt voor warm water en de cv. Het koken gaat elektrisch.

Mijn energie komt bij Vattenval (Nuon) vandaan, en ik heb altijd al geen vast tarief contract gehad.

Uit het nieuws begrijp ik dat de gasprijs nu explosief stijgt en daar word ik zenuwachtig van.

- Is het verstandig om nu alsnog een contract aan te gaan voor een vast tarief? Of loop ik dan achter de feiten aan en ben ik juist duurder uit als het tarief later weer zakt?
Naar aanleiding van dat de energieprijzen tijdens de afgelopen weken enorm zijn gestegen, heb ik een aantal energieleveranciers met elkaar vergeleken en heb ik als uitgangspunt voor het energieverbruik een gemiddeld 1-persoonshuishouden gebruikt met een dubbele energiemeter en een energieverbruik van 900 kWh normaaltarief en 600 kWh daltarief, en een gasverbruik van 900 kubiekemeter. Voor dat huishouden bedraagt het maandbedrag i.c.m. een flexibel energiecontract per 10-10-2021 bij Eneco € 185,61. Essent bood datzelfde energieverbruik i.c.m. een 5-jarig energiecontract per 10-10-2021 aan voor slechts € 124,- maar dat voordelige energiecontract inmiddels al geschrapt.

Afbeelding, Eneco flexibel energiecontract op 10-10-2021:
900 kWh normaaltarief en 600 kWh daltarief, en een gasverbruik van 900 kubiekemeter € 185,61 per maand.
🔗

Hoewel het 5-jarig energiecontract op de Energie Vergelijker van de Consumentenbond op de volgende afbeelding (via de link) staat aangegeven, is het niet meer beschikbaar, maar het 3-Jarig energiecontract van Innova Energie is nog wel beschikbaar, en Innova Energie heeft een beter solvabiliteit heeft dan 'Gewoon Energie'.

Afbeelding, 3-jarig energiecontract bij Innova Energie, op de Energie Vergelijker van de Consumentenbond:
900 kWh normaaltarief en 600 kWh daltarief, en een gasverbruik van 900 kubiekemeter € 134,63 /maand.
🔗

Link voor het afsluiten van een 3-jarig energiecontract bij Innova Energie, voor gas en stroom. 🔗
Mogelijk tikken nu wel de laatste seconden om door het oog van de naald te ontsnappen aan de explosieve stijgingen voor energieprijzen. Na 10-10-2021 heeft Essent het voordelig 5-jarig energiecontract van het ene op het andere moment verwijderd en de vraag is hoe lang het bovengenoemde 3-jarig energiecontract nog beschikbaar is bij Innova Energie.

Kleed je vooral warm met kleding zoals wol, acryl en fleece; dat maakt het een stuk aangenamer als je de verwarming wat lager zet.

k2p schreef:
11 okt 2021 20:57
- Kan ik vrijwillig vaker mijn meterstanden doorgeven om niet mijn oudere afname gefactureerd te zien tegen de nieuwere tarieven?
Als je een vast contract hebt, dan is één keer per jaar je standen doorgeven voor de jaarnota voldoende. Je kan zelf tussentijds je meterstanden controleren of je een hoger verbruik hebt en zo nodig je termijnbedrag verhogen.

k2p schreef:
11 okt 2021 20:57
- Hoe willen de energiemaatschappijen voorkomen dat klanten met een domme meter zelf een lagere meterstand doorgeven, en pas weer de correcte stand doorgeven als de prijzen weer zijn gezakt? (Als die uberhaupt zakt.)
Over dom gesrproken? Als mensen nu lagere standen opgeven dan er op de meters vermeld staat, terwijl de prijzen achteraf nog meer stijgen t.o.v. nu, en degenen die lagere meterstanden opgaven daardoor financieel nog dieper in de ellende verstrikt raken, dat ze een deurwaarder krijgen of hun huis worden uitgezet, dát zou echt dom zijn.

Volgens EW Magazine 🔗 zijn er grote grote zorgen over stijgende gasprijs en gevolgen voor burgers. Energieleveranciers mogen twee keer per jaar hun variabele prijzen aanpassen: op 1 januari en op 1 juli. Doordat de gasprijs de laatste weken snel oploopt, vrezen Tweede Kamerleden dat de energiekosten voor veel huishoudens vanaf 1 januari 2022 explosief stijgen.

Je anologe energiemeter is helemaal geen domme meter, aangezien het wél betrouwbaar is t.o.v. sommige slimme meters die een te hoog energieverbruik meten, met hogere energiekosten tot gevolg.

Juist als je een slimme meter hebt i.c.m. een flexibel energiecontract, zullen de prijsstijgingen per maand direct voelbaar zijn in je portemonnee. Bovendien bleken slimme meters (in het verleden) onbetrouwbaar te zijn en teveel te meten, waardoor er te hoge kosten in rekening werden gebracht.

craM
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2021 23:39

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door craM »

Toch best een slim idee om je verwachte verbruik voor komend jaar ook al door te geven. Dan betaal je nu alvast voor gas dat je in de toekomst afneemt. Doen energiemaatschappijen ook. :p Maar als je het als consument doet is het fraude?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door 16again »

craM schreef:
13 okt 2021 13:44
Toch best een slim idee om je verwachte verbruik voor komend jaar ook al door te geven. Dan betaal je nu alvast voor gas dat je in de toekomst afneemt. Doen energiemaatschappijen ook. :p Maar als je het als consument doet is het fraude?
Het is pas fraude als je iets doet als verkeerde meterstanden doorgeven.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Gewoon een leuk skipak kopen, is binnen 5 minuten besteld en kriebelt niet.

mienkereltie
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:18

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door mienkereltie »

Geen last van hogere prijs gas en electriciteit. Wij hebben een vaste prijs voor 5 jaar afgesloten bij Essent. Deze week kreeg ik van Essent een mail dat onze vaste prijs tot eind seotember 2024 vaststaat, ondanks verhogingen van de gas prijzen. Gelukkig langer af gesloten.
Vanaf 1 juli tot gisteren, met de slimme meter, voor € 78,08 gas en electriciteit gebruikt. Aangezien wij ook al jaren bij Essent zijn krijgen we so wie so ook altijd al 10% extra korting. Tel uit je winst! Niet steeds veranderen loont dus ook.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door 16again »

mienkereltie schreef:
15 okt 2021 13:39
Geen last van hogere prijs gas en electriciteit. Wij hebben een vaste prijs voor 5 jaar afgesloten bij Essent. Deze week kreeg ik van Essent een mail dat onze vaste prijs tot eind seotember 2024 vaststaat, ondanks verhogingen van de gas prijzen.
Je loopt ook wat overstap aanbiedingen mis, en een vast contract is minder scherp aan de prijs.
Vanaf sep2019 heb je ook prijsdalingen gemist.
Niet dat je verkeerd bezig bent, maar om nuance aan te brengen. Ik heb 3 jaar vast tot 4-2022

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door angel1978 »

Langer is idd niet altijd beter.
Probleem is dat je een glazen bol nodig hebt om te weten wat de beste keus is. Soms zit je goed en soms niet.
Zit zelf nog in de tarieven precies in het dal tot sept 2023, dus voorlopig zit ik prima :mrgreen:
Maar het kan ook zijn dat er in de zomer van 2022 ineens nog lagere tarieven zijn.. kans is klein maar je weet het niet van te voren.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Besluit kabinet t.a.v. energiekosten https://www.ad.nl/politiek/hogere-energ ... ~ab409308/

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
15 okt 2021 18:04
Ik ben nooit voorstander van....... wisselen voor de welkomst cadeautjes want die betaal je uiteindelijk zelf.
Juist de mensen die niet overstappen betalen die cadeaus !

Gesloten