Hogere gasprijs ontwijken

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
15 okt 2021 19:01
16again schreef:
15 okt 2021 18:13
Juist de mensen die niet overstappen betalen die cadeaus !
Zou je denken maar is niet helemaal juist. Om nieuwe klanten te bewegen met de nieuwe leverancier in zee te gaan worden die lokkertjes gebruikt en dienen het meerjarige contract uit te dienen en kunnen geen kant meer op.
?? Er werden ook gewoon cadeaus verschaft bij overstappen naar 1-jarig contract.

Manon09
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2021 19:47

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door Manon09 »

Hallo allemaal,
Ik vind het allemaal behoorlijk spannend worden. Ik woon samen met mijn dochter, mijn huis (koop) is niet heel goed geïsoleerd en we leven al heel zuinig omdat ik niet van verspilling houd ivm de portemonnee en het milieu.
Momenteel heb ik een variabel tarief bij greenchoice a 136,-.
Toen ik vorige week vergelijkingssites bezocht bleek Energiedirect het goedkoopst; 185 voor 3 jaar en dan in jaar 2 10% korting en in jaar 3 20% korting.
Er werd toen niet duidelijk wat het beste was afwachten of vastleggen… na veel wikken en wegen en onderzoeken toch maar afgewacht aangezien dit toch al 49,- meer per maand was (588,- per jaar) en het kabinet met een oplossing zou komen…
Inmiddels is dezelfde deal bij energiedirect 263 (!) voor 3 jaar vast, dus 127 per maand meer dan mijn huidige tarief (1524,- meer per jaar) en de oplossing van het kabinet 400,- per jaar als tegemoetkoming wat heel behoorlijk zou zijn. Dan betaal ik alsnog 1100,- meer per jaar. Bizar!
Het lijkt me dat het geen zin meer heeft om nog iets vast te zetten en maar afwachten wat er gebeurt.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door alfatrion »

https://www.greenchoice.nl/tarieven/

Vast: € 188,44 per maand
- Elektriciteit (per kWh): € 0,4716
- Gas (per m3): € 1,9880

Variabel: € 193,70 per maand
- Elektriciteit (per kWh): € 0,4716
- Gas (per m3): € 2,0485
snuffel1 schreef:
15 okt 2021 18:04
Een vast energietarief geeft zekerheid maar de prijzen zijn hoger dan de prijzen met een variabel tarief want anders zouden die vaste contracten niet lonend zijn.
Hoe heb jij vastgesteld dat vaste tarieven hoger zijn dat een variabel tarief? En waarom een vast tarief volgens jou niet lonend kunnen zijn als de tarieven gelijk zijn? Een vast tarief geeft niet alleen de klant zekerheid. Een vast tarief geeft ook de energieleverancier zekerheid. Ik ging altijd meer betalen op het moment dat ik over ging naar een variabel tarief.
snuffel1 schreef:
15 okt 2021 19:01
Zou je denken maar is niet helemaal juist. Om nieuwe klanten te bewegen met de nieuwe leverancier in zee te gaan worden die lokkertjes gebruikt en dienen het meerjarige contract uit te dienen en kunnen geen kant meer op.
Ik stap ieder jaar over naar een één jaar vast contract. Vorige jaar heb ik € 185,- cadeau gekregen.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door xflorisx »

@snuffel1
Interessante stelling: variabel is goedkoper dan vast. Post even je prijzen die vanaf 1 juli 2021 voor jou gelden. Post ik de mijne.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
15 okt 2021 19:01
16again schreef:
15 okt 2021 18:13
snuffel1 schreef:
15 okt 2021 18:04
Ik ben nooit voorstander van....... wisselen voor de welkomst cadeautjes want die betaal je uiteindelijk zelf.
Juist de mensen die niet overstappen betalen die cadeaus !
Zou je denken maar is niet helemaal juist. Om nieuwe klanten te bewegen met de nieuwe leverancier in zee te gaan worden die lokkertjes gebruikt en dienen het meerjarige contract uit te dienen en kunnen geen kant meer op.
Dit is gewoon onzin.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door grun »

snuffel1 schreef:
15 okt 2021 19:01
Zou je denken maar is niet helemaal juist. Om nieuwe klanten te bewegen met de nieuwe leverancier in zee te gaan worden die lokkertjes gebruikt en dienen het meerjarige contract uit te dienen en kunnen geen kant meer op.
Dat ben ik niet met je eens. Volgens gaslicht en ook mijn eigen ervaring is het verreweg het goedkoopste om ieder jaar over te stappen naar een andere leverancier met een eenjarig contract. Meerjarige contracten leveren iets minder korting op omdat de leverancier dan meer risico loopt als de inkoopprijzen meer fluctueren dan verwacht.

Een hoop klanten kijken aan het eind van het contract misschien op een vergelijkingssite en als ze dan zien dat hun huidige leverancier bij de top van goedkope leveranciers behoort, blijven ze zitten. De tarieven die ze zien gelden echter alleen voor nieuwe klanten, niet voor zittenblijvers. Zittenblijvers betalen na hun contract variabele tarieven en dat kan leiden tot onverwachte tegenvallers, zoals met de huidige extreme prijsschommelingen.

De welkomst geschenken voor nieuwe klanten is geen sigaar uit eigen doos. Nieuwe klanten hebben een voordeel: ze zeggen hun oude contract op, daardoor verschuift het marktaandeel. Dat voordeel heeft een zekere waarde in geld.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door 16again »

grun schreef:
16 okt 2021 07:38
De welkomst geschenken voor nieuwe klanten is geen sigaar uit eigen doos. Nieuwe klanten hebben een voordeel: ze zeggen hun oude contract op, daardoor verschuift het marktaandeel. Dat voordeel heeft een zekere waarde in geld.
Precies. Met die welkomstcadeaus wordt gewoon marktaandeel gekocht door de energie aanbieders

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door lievemarie »

En ook bij een 3-jarig contract kun je na 1 jaar boetevrij opzeggen bij mijn weten.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Onjuist. De boete wordt steeds lager, dat wel.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door lievemarie »

Een eventuele boete wordt toch vergoed door de volgende energieleverancier?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vaak wel, maar dan krijg je geen welkomcadeau. Je kan dan zomaar € 200,- duurder uit zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Die welkomstcadeaus zullen voorlopig wel van de baan zijn.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door grun »

lievemarie schreef:
16 okt 2021 11:25
En ook bij een 3-jarig contract kun je na 1 jaar boetevrij opzeggen bij mijn weten.
De boete wordt wel proportioneel lager, maar boetevrij wordt het niet.
https://www.energievergelijk.nl/onderwe ... everancier
lievemarie schreef:
16 okt 2021 12:00
Een eventuele boete wordt toch vergoed door de volgende energieleverancier?
Soms, maar lang niet alle leveranciers doen dat.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ben wel blij met Vattenfall. Ze hebben me natuurlijk een aanbieding voor een verlenging gedaan, maar daarbij wel even opgebeld om te zeggen dat het vanwege de hoge prijs niet slim is een vast contract af te sluiten nu. Men verwacht dat de prijzen gaan zakken na de winter en het was verstandiger niets te doen en over te gaan op variabel tot de prijzen omlaag zouden gaan.

Nu had ik dat al vermeld hier, maar het is fijn dat ze in elk geval open en eerlijk zijn.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bob Schurkjens schreef:
16 okt 2021 12:42
Die welkomstcadeaus zullen voorlopig wel van de baan zijn.
Er zijn enkele aanbieders die deze nog geven bij éénjarige contracten en dan is het maar een paar tientjes. Bij driejarige contracten zijn er meer aanbieders. Ik denk dat de verwachting is dat de markt zich op termijn zal herstellen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
16 okt 2021 12:51
Ik ben wel blij met Vattenfall. Ze hebben me natuurlijk een aanbieding voor een verlenging gedaan, maar daarbij wel even opgebeld om te zeggen dat het vanwege de hoge prijs niet slim is een vast contract af te sluiten nu. Men verwacht dat de prijzen gaan zakken na de winter en het was verstandiger niets te doen en over te gaan op variabel tot de prijzen omlaag zouden gaan.

Nu had ik dat al vermeld hier, maar het is fijn dat ze in elk geval open en eerlijk zijn.
Is dit echt zo'n goed en klantvriendelijk advies van van Vattenfall, of zit hier ook een flink stuk eigenbelang bij ?
De winter moet nog beginnen, de vraag zal daarmee groter worden en het zal toch niemand verbazen dat de grotere vraag het prijsniveau zal laten stijgen.
Het zal denkelijk ook niet zo zijn dat de prijzen na de winter zullen kelderen, gelet de enorme expansie van de Europese economie en de alsmaar groeiende vraag naar energie, in welke vorm dan ook.
Maar als volkomen leek op dit gebied kan ik ook, net als Vattenfall, alleen maar een verwachting neerschrijven.
Ik weet zo net nog niet welke van de mogelijkheden aan te raden is.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat ik zelf een contract voor één jaar zou afsluiten. Met de toezeggingen van de regering, zal de totale verhoging op jaarbasis wel meevallen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
16 okt 2021 13:24
Ik denk dat ik zelf een contract voor één jaar zou afsluiten.
Ik zou wachten tot iedereen in mei weer de roze bril op heeft.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door Jablan »

breien schreef:
16 okt 2021 16:10
Gas duurder? Dit kan je allemaal doen om minder te verbruiken - https://nos.nl/l/2401847
Naast de bekende open deuren staat er de nodige onzin tussen.
MilieuCentraal wordt gesubsidieerd, beschikt niet altijd over de actuele kennisstand.

Bij een houtkachel verdwijnt 90% van de warmte via de schoorsteen, beweert de subsidieclub. (Hoeveel is dat bij een CV?)
De bewering kan niet kloppen, want het principe van een houtkachel is het vasthouden en langzaam verspreiden van warmte in gietijzeren platen of speksteen. Verder stelt een kleine 10 jaar oude EU-richtlijn eisen aan het rendement van die dingen; 90% efficiënte verbranding is tegenwoordig standaard. Tenslotte hangt het warmteverlies af van het rookkanaal: een stenen schoorsteen geeft warmte door het hele huis. Een metalen, dubbelwandige pijp als rookkanaal voert de restwarmte naar buiten af.

Niet korter maar anders douchen. Tandenpoetsen aan de wastafel. Kraan dicht als je je inzeept. Iets concreter en daardoor duidelijker. Geen water laten stromen als je er niets mee / onder doet.

Bij een lagere temperatuur van de boiler wordt gewaarschuwd voor legionella. De 80 graden heeft een doel: alle bacteriën doden. Boiler wordt een broedplaats voor bacteriën als je hem vaak uit- en aanzet.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:
16 okt 2021 12:42
Die welkomstcadeaus zullen voorlopig wel van de baan zijn.
Ze worden vervangen door oprotpremies. :lol:

Gesloten