Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door sjohie »

nammk schreef:
18 okt 2021 14:03
Ieder jaar overstappen loont wel degelijk, vind ik! Ik stap al ruim 15 jaar ieder jaar over en heb tot nu toe alleen maar geld teruggekregen. Ik kijk op de site van de Consumentenbond of Pricewise, welk energiecontract het gunstigst is voor mij. Ik betaal iedere maand tussen de 90 en 150 euro, hangt van het seizoen af. Door de welkomstpremie krijg ik aan het eind van het jaar altijd geld terug. De Consumentenbond raadt overigens ook aan om regelmatig over te stappen.
Die Ben Woldring (oprichter gaslicht.com) zei recent bij Jinek aan tafel, dat het tot deze enorme prijsstijging, het rendabelste was om jaarcontracten af te sluiten. Dus dat strookt wel met wat de Consumentenbond adviseerde.

Ben alleen wel benieuwd, wat ze nú adviseren. Ik ben iig nu wel blij met ons 5 jarige contract (met nog kleine 2 jaar te gaan) bij één van de grote spelers.

En het is leuk dat de ACM en alle anderen zo hameren op het niet mogen openbreken van lopende consumentencontracten, maar linksom of rechtsom komen die kleinere spelers klem te zitten, want hun hele verdienmodel gaat 3x over de kop. Die hebben lang niet genoeg financieel vlees op de botten om dit zo lang uit te kunnen zingen, totdat bij hun klanten de contracten verlopen. Die zullen dus failliet gaan, en dan mogen die klanten, met al het gelijk van de wereld aan hun kant, alsnog tegen de vigerende (lees hoge) tarieven een nieuw contract afsluiten.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
18 okt 2021 14:29
Die zullen dus failliet gaan, en dan mogen die klanten, met al het gelijk van de wereld aan hun kant, alsnog tegen de vigerende (lees hoge) tarieven een nieuw contract afsluiten.
Failiet gaan hoort gewoon bij de alom geprezen marktwerking
Iedereen wiens contract deze maanden afloopt (en dat zijn er heel wat) heeft nu te maken met hogere prijzen bij het afsluiten van een nieuw contract

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik snap waarom er zo moeilijk wordt gedaan over consumenten die regelmatig van energieleverancier wisselen en steeds de goedkoopste zoeken. Consumenten die jaarlijks van energiemaatschappij zijn gewisseld hebben per definitie het minste betaald aan energielasten, nog afgezien van de welkomstbonussen.
Mocht een kleine energiemaatschappij failliet gaan dan stappen ze gewoon over naar een grotere speler totdat de prijzen weer een beetje normaal zijn. Daarna kunnen ze weer zoals vanouds jaarlijks overstappen of alsnog kiezen voor een langdurig contract.
Mochten de prijzen hoog blijven dan zullen ook degene met een langdurig tarief op een gegeven moment meer gaan betalen. Dan is dat gewoon een kwestie van tijd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik_weet_niet_alles schreef:
18 okt 2021 14:38
Ik snap waarom er zo moeilijk wordt gedaan over consumenten die regelmatig van energieleverancier wisselen en steeds de goedkoopste zoeken. Consumenten die jaarlijks van energiemaatschappij zijn gewisseld hebben per definitie het minste betaald aan energielasten, nog afgezien van de welkomstbonussen.
Mocht een kleine energiemaatschappij failliet gaan dan stappen ze gewoon over naar een grotere speler totdat de prijzen weer een beetje normaal zijn. Daarna kunnen ze weer zoals vanouds jaarlijks overstappen of alsnog kiezen voor een langdurig contract.
Mochten de prijzen hoog blijven dan zullen ook degene met een langdurig tarief op een gegeven moment meer gaan betalen. Dan is dat gewoon een kwestie van tijd.
Ze hebben in het verleden misschien eens ~10% kunnen besparen met een overstap, en een honderdje of wat aan bonus gekregen, maar met zeg een vol jaar de huidige enorme prijsstijgingen moeten betalen, zijn ze volgens mij veel van dat "gewonnen" geld weer kwijt.

Los daarvan denk ik dat niet veel van die mensen dat uitgespaarde geld nog op een spaarrekening hebben staan om dit op te vangen, dus die kunnen evenzogoed in de problemen komen hierdoor.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sjohie schreef:
18 okt 2021 14:29
Die zullen dus failliet gaan, en dan mogen die klanten, met al het gelijk van de wereld aan hun kant, alsnog tegen de vigerende (lees hoge) tarieven een nieuw contract afsluiten.
Vandaar dat je altijd voor jezelf de afweging moet maken of recht hebben ook hetzelfde moet zijn als je recht willen halen. Als recht halen duurder uitpakt dan recht hebben, dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je het dus gaat halen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat je al hebt hoef je niet te halen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
18 okt 2021 16:29
Wat je al hebt hoef je niet te halen.
Als je je recht altijd zou krijgen als je het zou hebben, dan waren er een stuk minder rechters nodig. Zo lang je je recht dus niet krijgt zal je het moeten gaan halen. Met daarin dus de afweging of het halen wel gaat lonen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het gaat hier om geld.

Tip 1. Zet je voorschot omlaag. Er is een kans dat je dan moet bijbetalen, als het bedrijf failliet gaat. Wat hebt hoef je niet te halen.
Tip 2. Doe een MOI melding bij je bank, als je via automatische incasso betaal en geeft op dat het bedrijf geen machtiging heeft. In de meeste gevallen schrijven bedrijven geld af zonder over een rechtsgeldige machtiging te beschikken. Hiermee kun je storneren tot 13 maanden terug.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sjohie schreef:
18 okt 2021 14:29
nammk schreef:
18 okt 2021 14:03
Ieder jaar overstappen loont wel degelijk, vind ik! Ik stap al ruim 15 jaar ieder jaar over en heb tot nu toe alleen maar geld teruggekregen. Ik kijk op de site van de Consumentenbond of Pricewise, welk energiecontract het gunstigst is voor mij. Ik betaal iedere maand tussen de 90 en 150 euro, hangt van het seizoen af. Door de welkomstpremie krijg ik aan het eind van het jaar altijd geld terug. De Consumentenbond raadt overigens ook aan om regelmatig over te stappen.
Die Ben Woldring (oprichter gaslicht.com) zei recent bij Jinek aan tafel, dat het tot deze enorme prijsstijging, het rendabelste was om jaarcontracten af te sluiten. Dus dat strookt wel met wat de Consumentenbond adviseerde.
Dat strookt inderdaad met elkaar. De prijzen bij een overstap zijn vaak vergelijkbaar met blijven bij de leverancier, maar stap je over voor een jaar, krijg je er de overstapbonus bij en dat is meestal een paar honderd euro per jaar.

De prijsverschillen tussen de aanbieders gaan pas verschil maken bij hoger verbruik of hogere prijzen (zoals nu). Maar bij hogere prijzen is het niet zo slim om het contract lang vast te leggen.

Overigens kreeg ik een mail van Vattenfall waarin ze verwachten dat de variable prijzen in januari lager staan dan de vaste prijzen. Ze gaan wel stijgen, maar minder hard. Laten we het hopen, want vanaf december ga ik over op variabel.

DeetjeB
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 okt 2021 18:41

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door DeetjeB »

ik ga er vanuit dat ze bij het nieuwe voorschot ook de nieuwe prijzen voor gas en elektriciteit vermeld hebben. Kijk na of het voorschot daarmee overeenstemt (rekening houdend met het feit dat je in de winter meestal meer verbruik hebt). Als dit erg afwijkt naar boven kun je beter naar een ander gaan. Stel dat het bedrijf waar je nu klant bent failliet gaat; het teveel betaalde aan voorschotten ben je dan kwijt!

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
18 okt 2021 17:27
Het gaat hier om geld.

Tip 1. Zet je voorschot omlaag. Er is een kans dat je dan moet bijbetalen, als het bedrijf failliet gaat. Wat hebt hoef je niet te halen.
Tip 2. Doe een MOI melding bij je bank, als je via automatische incasso betaal en geeft op dat het bedrijf geen machtiging heeft. In de meeste gevallen schrijven bedrijven geld af zonder over een rechtsgeldige machtiging te beschikken. Hiermee kun je storneren tot 13 maanden terug.
Dan zou ik eerst maar zelf controleren of je een incassomachtiging afgegeven hebt, voordat je een bedrijf gaat beschuldigen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind beschuldigen wel wat dik aangezet.

rc75
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2021 21:52

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door rc75 »

Hier precies hetzelfde verhaal. Enstroga pleegt contractbreuk en dreigt mij af te sluiten per 20 oktober.
Ook ik heb meerdere brieven verstuurd waarin ik aangeef niet akkoord te gaan met het verbreken of openbreken van mijn vaste contract.

Wat betreft bovenstaande discussie(s). Ja ik loop een risico dat een klein bedrijf eerder failliet gaat dan een groter bedrijf.
Dat risico accepteer ik ook volledig. Echter betekent dit niet dat een klein bedrijf zich niet aan de wet en regels hoeft te houden.
Zolang het bedrijf gewoon - in business - is, verwacht ik dat ze zich houden aan de gestelde regels.

De goedkopere prijs mag wat mij betreft ten koste gaan van: service, communicatie en wel of geen mooie tools voor inzicht. Maar nooit ten koste van betrouwbaarheid met betrekking tot rechtsgeldige afspraken.

Mensen aanrekenen dat ze voor een goedkoper contract kiezen in deze discussie is wat mij betreft dan ook niet opportuun.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
18 okt 2021 21:44
Ik vind beschuldigen wel wat dik aangezet.
Gewoon liegen mag?

Alle bedrijven die bij mij automatisch incasseren, hebben een rechtsgeldige toestemming.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
18 okt 2021 23:28
alfatrion schreef:
18 okt 2021 21:44
Ik vind beschuldigen wel wat dik aangezet.
Gewoon liegen mag?

Alle bedrijven die bij mij automatisch incasseren, hebben een rechtsgeldige toestemming.
Dat bedoeld Alfatrion ook niet. Het gaat om contracten die via een callcenter tot stand zijn gekomen. Dat zijn vaak contracten die via mail zijn verstuurt en waartegen de consument niet heeft geprotesteerd of het maar zo heeft gelaten. Deze contracten vereisen een handtekening maar die zijn vaak niet gegeven maar waarbij toch contracten zijn opgemaakt. Deze maatschappijen hebben dus geen handtekening of uitdrukkelijke toestemming om te incasseren.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
18 okt 2021 23:28
Alle bedrijven die bij mij automatisch incasseren, hebben een rechtsgeldige toestemming.
Bij mij is dat iets van 2%.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
19 okt 2021 00:29
Lady1234 schreef:
18 okt 2021 23:28
Alle bedrijven die bij mij automatisch incasseren, hebben een rechtsgeldige toestemming.
Bij mij is dat iets van 2%.
Hoe is dat zo gekomen? Ik mag toch aannemen dat u zelf een rekeningnummer doorgeeft aan een incassant, zit daar dan geen toestemming bij?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door sjohie »

NeoDutchio schreef:
18 okt 2021 14:51
sjohie schreef:
18 okt 2021 14:29
Die zullen dus failliet gaan, en dan mogen die klanten, met al het gelijk van de wereld aan hun kant, alsnog tegen de vigerende (lees hoge) tarieven een nieuw contract afsluiten.
Vandaar dat je altijd voor jezelf de afweging moet maken of recht hebben ook hetzelfde moet zijn als je recht willen halen. Als recht halen duurder uitpakt dan recht hebben, dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je het dus gaat halen.
Je zou enige parallellen met de vaccinatie kunnen herkennen, immers zal jij als klant van DGB, die club uit Hardenberg die nu in de problemen is, moeten leven met de gevolgen van de keuzes van andere klanten. Daarmee bedoel ik, als jij ervoor kiest om niet de DGB het vel over de oren te trekken, ivm de voor jou negatieve effecten van een faillissement, kan het goed zo zijn dat je daar alsnog mee te maken krijgt, omdat teveel andere klanten wél achter ze aangaan, aangespoord door de consumentenbond en ACM.

Idem de val van de DSB bank, wij waren daar blije klant met een gratis betaalrekening, maar gingen wel onvrijwillig mee in het faillissement, omdat anderen daar geld weghaalden omdat die Lakerman (tegenwoordig lid van FvD) daartoe wat onbezonnen opriep.

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Weet iemand wat de ACM nu gaat doen en wanneer we daar iets van gaan horen?

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door hoopke »

NeoDutchio schreef:
16 okt 2021 21:19
newmikey schreef:
16 okt 2021 21:07
Jarenlang zijn wij, niet-overstappers bij de grotere energiebedrijven, uitgelachen, ondermeer op consumentenfora zoals dit. "Wàt? Zit jij bij de Nuon/Vattenfall/Eneco/etc. ? Je bent een dief van je eigen portemonnee!".

Misschien gaan we nu eindelijk begrijpen dat een gratis lunch niet bestaat - TANSTAAFL. Al die overstapbonussen en lagere prijzen gingen ten koste van de leveringszekerheid en zelfs bestaanszekerheid van de "leverancier" (want het was meer doorverkoper dan leverancier eigenlijk).
Dit geldt niet alleen voor energie, maar voor zo'n beetje alles. Zo lang er mensen zijn die alleen maar goedkoper willen, dan moeten er concessies gemaakt worden. Als we nu gewoon eens gaan leren dat iets een prijs heeft, dan komen we vanzelf weer op een gezonde markt terecht.
Maar dat klanten overstappen naar een ander doen de bedrijven toch zelf!
Ze creëren zelf een situatie die niet solid is, en dan willen ze ook nog eens eenzijdig contracten aanpassen terwijl ze zelf schuld hebben.

Plaats reactie