Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door jonis »

Ja en?
Je zult maar akkoord zijn gegaan met een verhoging van je voorschot van 300,- naar 500,-
Dan was je dat ook nog extra kwijt als dat al betaald was.
Voor genoeg mensen moet het stookseizoen nog beginnen, bij mij is de cv nu nog niet aangeweest en dan valt zo'n energieboer nu al om.....
Redenen te meer om vooral wel aan principes vast te houden, want je weet niet of je buurman dat wel of niet doet en ben je alsnog de klos.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan de laatste incasso’s maar storneren als je denkt nog geld tegoed te hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door moederslink »

" Welkom Energie" gooit de handdoek in de ring___90.000 klanten gedupeerd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
27 okt 2021 13:28
" Welkom Energie" gooit de handdoek in de ring___90.000 klanten gedupeerd.
En "Enstroga" zit er niet ver achter als ik het artikel hierover op de Telegraaf site moet geloven.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door WZZ »

Je betaalde termijnen storneren zoals gesteld in een advies hierboven zou ik niet snel doen. Voor die betaalde termijnen is immers energie geleverd, ik denk dat er dan heel snel een rechterlijke uitspraak is op grond waarvan geïncasseerd gaat worden, met de nodige verhogingen uiteraard.
Als consument zit je momenteel knel met je energiecontract. Dat geldt OOK voor mensen met een langdurig vast contract, want al er een leverancier is die naar verhouding veel van dat soort klanten met laag tarief heeft, dan gaat het gegarandeerd mis. Dus niemand hoeft te denken dat hij/zij niet in de gevarenzone zit.
Dat geldt OOK voor mensen die bij een groot energiebedrijf zitten, al denken mensen van niet. Dat grote energiebedrijf heeft misschien wat meer vet op de botten, maar het heeft ook veel meer klanten aan wie ze energie moeten leveren, mogelijk tegen lage tarieven terwijl ze zelf in dat geval veel energie moeten inkopen tegen hoge tarieven. Veel klanten betekent echt ook veel dure energie inkopen. En als de bestaande klantencontracten te weinig opleveren om die dure energie te kunnen inkopen wordt het echt einde oefening.
Er is dus geen wijsheid wat te doen. Ik heb zelf zojuist mijn voorschotbedrag drastisch verlaagd om te voorkomen dat bij een eventueel faillissement ik teveel vooraf heb betaald, maar eigenlijk bezorg ik mijn energiebedrijf dus een extra handicap, want daardoor minder inkomsten. Nou zal een individueel geval weinig uitmaken, maar als iedereen dat gaat doen?
Ik wens iedereen rut en wijsheid op de energiemarkt toe, dat het maar weer snel normaal mag worden. Want in de kern is er niks aan de hand, vorig jaar om deze tijd was er genoeg energie voorhanden en eigenlijk is er niets veranderd (behalve dan het staken van het oppompen van Gronings gas), dus is er een spanningsluchtbel ontstaan om niets.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat valt wel mee met die rechterlijke uitspraak. Als je van de zomer daar gestart bent, heb je waarschijnlijk al teveel betaald en daar kan je dan naar fluiten. Denk aan Energieflex.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door angel1978 »

Voor die betaalde termijnen is immers energie geleverd, ik denk dat er dan heel snel een rechterlijke uitspraak is op grond waarvan geïncasseerd gaat worden, met de nodige verhogingen uiteraard.
Dit is natuurlijk onzin. Een energiemaatschappij heeft geen recht op de voorschotbedragen. Deze zijn geen onderdeel van je contract en enkel een regeling om te voorkomen dat een klant heel veel ineens moet betalen aan het einde bij de eindafrekening. In principe heeft de energiemaatschappij pas recht op betaling bij de eindafrekening. Of je veel of weinig als voorschot betaalt is de keuze van de klant. Een rechterlijke uitspraak dat je de voorschotnota's moet betalen is dus echt onzin.
Als consument zit je momenteel knel met je energiecontract. Dat geldt OOK voor mensen met een langdurig vast contract, want al er een leverancier is die naar verhouding veel van dat soort klanten met laag tarief heeft, dan gaat het gegarandeerd mis. Dus niemand hoeft te denken dat hij/zij niet in de gevarenzone zit.
De meeste grote jongens ( anders dan deze energiecowboys die gokken met energie ) sluiten gewoon langlopende contracten af voor de contracten die ze aangaan met klanten. Dus ook die zijn gewoon gedekt. Hierdoor komen deze maatschappijen niet zo snel in problemen. De grootste issues zie je met variabele tarieven die in principe tot jan zijn vastgezet ( zie VandeBron ). Dit kost ze wel geld als ze het niet tussentijds kunnen aanpassen.
Er is dus geen wijsheid wat te doen.
Dit wijsheid komt altijd achteraf. Wijsheid vooraf is of gokken of op basis van een glazen bol.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is de uitkomst van een zerosum game.

Wat is je punt? Dat mensen met principes meer gaan betalen bij Eneco? En mensen zonder principes meer gaan betalen bij Welkom Energie?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door moederslink »

moederslink schreef:
27 okt 2021 13:28
" Welkom Energie" gooit de handdoek in de ring___90.000 klanten gedupeerd.
Wat is nu wijsheid??
Eneco schijnt het over te nemen, maar kun je via Gaslicht.com een ander kiezen?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
27 okt 2021 14:13
Voor die betaalde termijnen is immers energie geleverd, ik denk dat er dan heel snel een rechterlijke uitspraak is op grond waarvan geïncasseerd gaat worden, met de nodige verhogingen uiteraard.
Dit is natuurlijk onzin. Een energiemaatschappij heeft geen recht op de voorschotbedragen. Deze zijn geen onderdeel van je contract en enkel een regeling om te voorkomen dat een klant heel veel ineens moet betalen aan het einde bij de eindafrekening. In principe heeft de energiemaatschappij pas recht op betaling bij de eindafrekening. Of je veel of weinig als voorschot betaalt is de keuze van de klant. Een rechterlijke uitspraak dat je de voorschotnota's moet betalen is dus echt onzin.
Dit is volledig onjuist. Dat voorschot is niet vrijblijvend, maar overeengekomen. Betaal je het niet of storneer je, wordt je gewoon gedagvaard én veroordeeld.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

WZZ schreef:
27 okt 2021 13:42
Je betaalde termijnen storneren zoals gesteld in een advies hierboven zou ik niet snel doen. Voor die betaalde termijnen is immers energie geleverd, ik denk dat er dan heel snel een rechterlijke uitspraak is op grond waarvan geïncasseerd gaat worden, met de nodige verhogingen uiteraard.
De voorschotten hebben geen directe relatie met wat er is geleverd. Zij zijn verschuldigd op basis van het contract, maar de situatie is nu veranderd. Nu de Welkom Energie niet bestaat moet er een eindafrekening volgen. Daarbij is er een risico dat er onvoldoende in kas is om iedereen terug te betalen. Ik zou zelf aan het rekenen slaan en op basis daarvan handelen. Geld terug? Dan storneren. Geld bijbetalen? Dan niet storneren.
WZZ schreef:
27 okt 2021 13:42
Ik heb zelf zojuist mijn voorschotbedrag drastisch verlaagd om te voorkomen dat bij een eventueel faillissement ik teveel vooraf heb betaald, maar eigenlijk bezorg ik mijn energiebedrijf dus een extra handicap, want daardoor minder inkomsten.
Ik heb het zelfde gedaan.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
26 okt 2021 23:34
Als ik Enstroga was geweest dan had ik aan crowdfunding gedaan. Niets staat Enstroga in de weg om haar klanten een aanbod te doen om hen een lening te verstrekken op basis van bijvoorbeeld de wettelijke rente en dat dan op basis van het verbruik. Die lening kan vervolgens in enkele jaren daarna afgelost worden. Voordeel: het originele contract wordt gerespecteerd, Enstroga krijgt wat adem ruime en de klanten krijgen een leuke rente. Dat is een win win situatie, maar ze kiezen voor een zerosum game.
alfatrion schreef:
27 okt 2021 15:20
WZZ schreef:
27 okt 2021 13:42
Ik heb zelf zojuist mijn voorschotbedrag drastisch verlaagd om te voorkomen dat bij een eventueel faillissement ik teveel vooraf heb betaald, maar eigenlijk bezorg ik mijn energiebedrijf dus een extra handicap, want daardoor minder inkomsten.
Ik heb het zelfde gedaan.
Met laatste quote geeft alfatrion al aan ,waarom crowdfunding idee niet kan werken.
Wat bedoel je met zerosum game?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
27 okt 2021 15:16
angel1978 schreef:
27 okt 2021 14:13
Voor die betaalde termijnen is immers energie geleverd, ik denk dat er dan heel snel een rechterlijke uitspraak is op grond waarvan geïncasseerd gaat worden, met de nodige verhogingen uiteraard.
Dit is natuurlijk onzin. Een energiemaatschappij heeft geen recht op de voorschotbedragen. Deze zijn geen onderdeel van je contract en enkel een regeling om te voorkomen dat een klant heel veel ineens moet betalen aan het einde bij de eindafrekening. In principe heeft de energiemaatschappij pas recht op betaling bij de eindafrekening. Of je veel of weinig als voorschot betaalt is de keuze van de klant. Een rechterlijke uitspraak dat je de voorschotnota's moet betalen is dus echt onzin.
Dit is volledig onjuist. Dat voorschot is niet vrijblijvend, maar overeengekomen. Betaal je het niet of storneer je, wordt je gewoon gedagvaard én veroordeeld.
Kan je mij laten zien waar het in de overeenkomst staat?

Voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat je 'niets' moet betalen en alles moet storneren. Maar zet het voorschot op een minimum (schat even in wat je kwijt zou zijn aan reëel voorschot op basis van gebruik ).

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
27 okt 2021 15:29
Met laatste quote geeft alfatrion al aan ,waarom crowdfunding idee niet kan werken.
Nope, en een toelichting ontbreekt. Het verlagen van de voorschotten gebeurt in de situatie waarin men met een zerosum game bezig is.
16again schreef:
27 okt 2021 15:29
Wat bedoel je met zerosum game?
In een zerosum game is er sprake van een situatie waarbij winst voor ene partij noodzakelijkerwijs leid tot een even groot nadeel voor een of meer andere partijen. Goed voor de energieboer maar nadelig voor de klant: verhogen prijzen. Goed voor de klant maar nadelig voor de energieboer: prijzen gelijk houden.

Win win: prijzen verhogen, maar in de vorm van een lening, rente voor de klant, uitweg voor de energieboer. De rente is nadrukkelijk geen sigaar uit eigen doos. Na het contract is afgelopen kun je altijd nog bij een ander een contact afsluiten.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Even oppassen als je naar Eneco gaat.
Als ik op hun website gegevens invul is de enige keus een jaarcontract, dus niet variabel.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
27 okt 2021 15:20
WZZ schreef:
27 okt 2021 13:42
Ik heb zelf zojuist mijn voorschotbedrag drastisch verlaagd om te voorkomen dat bij een eventueel faillissement ik teveel vooraf heb betaald, maar eigenlijk bezorg ik mijn energiebedrijf dus een extra handicap, want daardoor minder inkomsten.
Ik heb het zelfde gedaan.
Ik vrees dat, als iedereen dat gaat doen, we volgend voorjaar allemaal klant zijn van Gazprom.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door moederslink »

Geip Suusje schreef:
27 okt 2021 17:46
Even oppassen als je naar Eneco gaat.
Als ik op hun website gegevens invul is de enige keus een jaarcontract, dus niet variabel.
Een jaar vast inderdaad, maar er is geen keus , daar ben ik nu achter gekomen.
De Welkom Energie klanten moeten per 1 november naar Eneco en per 1 december kun je pas overstappen .

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door scontra »

moederslink schreef:
27 okt 2021 15:16
moederslink schreef:
27 okt 2021 13:28
" Welkom Energie" gooit de handdoek in de ring___90.000 klanten gedupeerd.
Wat is nu wijsheid??
Eneco schijnt het over te nemen, maar kun je via Gaslicht.com een ander kiezen?
Nee, voor een zelf gekozen overstap is de tijd te kort.
Alle klanten gaan naar Eneco en dat voor tenminste 30 dagen. In die 30 dagen kan dan een andere leverancier worden gezocht of men kan bij Eneco blijven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door moederslink »

Exact, bedankt , daar was ik vanmiddag idd ook al achter gekomen. :D

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
27 okt 2021 18:57
Ik vrees dat, als iedereen dat gaat doen, we volgend voorjaar allemaal klant zijn van Gazprom.
Indirect zijn we dat toch allemaal al?

Plaats reactie