Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Martine87
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2021 12:10

Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door Martine87 »

Hallo iedereen,

Wij hebben een vrijstaande jaren 20 woning met een gasverbruik van /- 3500 M3 per jaar. Wij hebben de woning pas gekocht en zijn druk bezig met het isoleren van de woning. Daarnaast zoeken we naar manieren om het gasverbruik nog verder terug te dringen. Wij hebben op de 1ste verdieping een kantoorruimte van ongeveer 8 M2. Deze wordt nu verwarmd door beneden de thermostaat omhoog te draaien zodat de hele installatie aanslaat inclusief de radiator in het kantoor. Nu is dat oké want er is beneden ook iemand aan het werk maar dat gaat veranderen. Dan is het zonde om het hele huis te verwarmen. Wij vragen ons af wat de beste en voordeligste oplossing is:

- Beneden de kranen op de radiatoren dichtdraaien als er beneden niemand is
- Aparte verwarming in het kantoor. Maar wat voor? Er zijn behoorlijk wat opties (infrarood, elektrisch kacheltje, airco etc.).

Wie heeft zich hier al in verdiept en kan ons helpen?

Groetjes

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door riddert »

Beneden de kranen dichtdraaien is geen optie, het hele gemaksvoordeel van de CV verdwijnt.

Ik zou gewoon een electrisch kacheltje onder het bureau zetten. Goedkoopste en eenvoudigste oplossing.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ik heb speciaal voor de korte periode in de ochtend en de avond waarin we wat warmte willen hebben een goedkoop keramisch kacheltje gekocht. Veel warmte voor relatief weinig stroom.

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door k2p »


Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Gas is goedkoper dan stroom. Tenzij je zonnepanelen hebt.

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door hoopke »

Seinhuis schreef:
15 okt 2021 01:13
Gas is goedkoper dan stroom. Tenzij je zonnepanelen hebt.
Niet helemaal waar denk ik dan, ik heb ook voor mezelf een rekensommetje gemaakt, met als grote vraag, wat als ik nou mijn huis verwarm op stroom, uitgaande dat 1 m3 gas gelijk staat aan 9,77 Kwh

verbruik is 900 m3 gas op jaarbasis in euro's is dat voor mij 783 euro
stroom verbruik ligt op 4000 Kwh in euro's is dat 1000 euro

Totaal stroom is dan 8793+4000=12793 Kwh, om die vraag met zonnepanelen op te lossen heb ik 46 zonnepanelen van 325 wp nodig of 42 panelen van 360 wp.
In deze berekening ben ik uitgegaan dat 325 wp 276 Kwh op jaarbasis geeft, al met al een investering van een slordige 18000 euro, en dan moet je pand ook nog geschikt zijn, bedoel een goede ligging/stand van de panelen dus van zuid-zuidoost tot zuid-zuidwesten

Dan hebben we nog de grote ontbrekende factor van de salderingsregeling, die nu zoals het schijnt op de lange baan is geschoven, zou eerder de planning zijn dat de regeling per 2023 afgebouwd zou gaan worden, is dit nu door het demissionaire kabinet besloten dat zij dit op dit moment niet laten ingaan per 2023.

En als dan ook nog na 10-12 jaar de omvormer(s) stuk gaan dan weet ik niet waar het omslagpunt ligt waar de berekening laat zien dat je huis verwarmen op stroom mits in bezit van zonnepanelen goedkoper is, want van 18000 euro investering ( zonder kosten van stuk gaan omvormer ) kan ik heel wat gas verbruiken.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hoopke schreef:
15 okt 2021 10:36
Seinhuis schreef:
15 okt 2021 01:13
Gas is goedkoper dan stroom. Tenzij je zonnepanelen hebt.
Niet helemaal waar denk ik dan...
Seinhuis schrijft "als je zonnepanelen hebt", en dat ga jij ontkrachten met een rekensom waarbij je juist nog géén zonnepanelen hebt?

Thommy023
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 jun 2011 12:25

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door Thommy023 »

Hoopke je berekening klopt inderdaad als je zou verwarmen met een kacheltje waar 1 kwh stroom gelijk staat aan 1 kwh warmte.

Echter wij verwarmen nu met een lucht / lucht pomp (Airco) en hier staat 1 kwh stroom verbruik aan 4 kwh warmte opwekking. Dus als je met stroom wil verwarmen dan is het beter om naar verschillende opties te bekijken.

M.V.K.
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mar 2020 13:13

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door M.V.K. »

Wij hadden vele jaren geleden ook de installatie zo laten veranderen dat beneden de thermostaat aan moest slaan om in alle andere kamers ook de radiatoren te kunnen laten aanslaan.
Dat hadden wij laten doen omdat de kinderen de hele dag de verwarming aan lieten staan in hun kamers.

Vorig jaar hebben we alles terug laten draaien.
Zo’n monteur is uiteraard niet gratis en daarom hebben wij eerst prijsopgaven laten maken.
Nu kunnen we weer overal in huis de radiator open draaien en hebben we gelijk warmte, en daar hoeft beneden de thermostaat niet meer voor aan te slaan.

Verder verwarmen wij met elektrische sfeerhaarden die 1,2 kW/uur gebruiken.
Zolang het buiten niet erg koud is werkt dat prima en is dat relatief goedkoper dan met gas verwarmen.

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door hoopke »

Moneyman schreef:
15 okt 2021 11:13
hoopke schreef:
15 okt 2021 10:36
Seinhuis schreef:
15 okt 2021 01:13
Gas is goedkoper dan stroom. Tenzij je zonnepanelen hebt.
Niet helemaal waar denk ik dan...
Seinhuis schrijft "als je zonnepanelen hebt", en dat ga jij ontkrachten met een rekensom waarbij je juist nog géén zonnepanelen hebt?
Zegt hij die niet weet dat ik al 5 jaar zonnepanelen heb en dus verdomd goed weet waar ik het over heb!
Laatst gewijzigd door hoopke op 15 okt 2021 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door hoopke »

Thommy023 schreef:
15 okt 2021 11:16
Hoopke je berekening klopt inderdaad als je zou verwarmen met een kacheltje waar 1 kwh stroom gelijk staat aan 1 kwh warmte.

Echter wij verwarmen nu met een lucht / lucht pomp (Airco) en hier staat 1 kwh stroom verbruik aan 4 kwh warmte opwekking. Dus als je met stroom wil verwarmen dan is het beter om naar verschillende opties te bekijken.
Dat ben ik met je eens, als je de lucht-lucht warmtepomp ook wel airco genoemd hebt en je wilt behalve koelen ook je huis er mee verwarmen ( doen wij ook ) dan is het interessant te weten wat de cop waarde is ( prestatiecoëfficiënt ) en dan kun je voor jezelf idd snel uitrekenen wat de voordelen zijn.

Wij hebben bijv een LG airco, deze heeft een rendement van 3,8 kw, dus wij verbruiken 2,57 Kwh aan stroom wat gelijk staat aan 1 m3 gas in mijn geval een besparing van € 0,87- (2,57x€ 0,25)=€ 0,64 is een besparing van € 0,22

JJZITTARD
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2021 12:01

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door JJZITTARD »

Elektrisch verwarmen d.m.v. Airco (lucht-lucht warmtepomp) is een goede actie tot ongeveer 7 graden buitentemperatuur. Onder 7 graden buitentemperatuur kunt u meestal beter overschakelen op zeer hoog rendement gasverwarming (CV). In het voorjaar, zomer en najaar druk ik zo de energiekosten. Tevens kan je de airco in de zomer gebruiken voor verkoeling. Ikzelf heb zonnecellen op het dak liggen wat het gebruik van warmtepompen nog interessanter maakt. De laatste tijd hoor ik ook vaker dat de tarieven van warmtenetten gekoppeld zijn aan de aardgasprijs. Ik kan me voorstellen dat er een prijskoppeling is, omdat waarschijnlijk veel warmtenetten die beweren op afvalverbranding te draaien ( houtresten etc) toch aardgas bijstoken. Het is vaak moeilijk erachter te komen hoeveel aardgas bijgestookt wordt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hoopke schreef:
15 okt 2021 11:53
Moneyman schreef:
15 okt 2021 11:13
hoopke schreef:
15 okt 2021 10:36
Niet helemaal waar denk ik dan...
Seinhuis schrijft "als je zonnepanelen hebt", en dat ga jij ontkrachten met een rekensom waarbij je juist nog géén zonnepanelen hebt?
Zegt hij die niet weet dat ik al 5 jaar zonnepanelen heb en dus verdomd goed weet waar ik het over heb!
Uiteraard weet ik dat niet, wat dat schrijf je niet én daar reken je niet mee. Dus zijn die panelen die je blijkbaar wel hebt liggen totaal niet boeiend.

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door hoopke »

Moneyman schreef:
15 okt 2021 12:55
hoopke schreef:
15 okt 2021 11:53
Moneyman schreef:
15 okt 2021 11:13
Seinhuis schrijft "als je zonnepanelen hebt", en dat ga jij ontkrachten met een rekensom waarbij je juist nog géén zonnepanelen hebt?
Zegt hij die niet weet dat ik al 5 jaar zonnepanelen heb en dus verdomd goed weet waar ik het over heb!
Uiteraard weet ik dat niet, wat dat schrijf je niet én daar reken je niet mee. Dus zijn die panelen die je blijkbaar wel hebt liggen totaal niet boeiend.
Wat zit er een rare kronkel ergens bij jou om zo te denken en te redeneren, ik laat het hier bij, fijne dag verder!

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hoopke schreef:
15 okt 2021 13:02
Wat zit er een rare kronkel ergens bij jou om zo te denken en te redeneren...
Tsja - jij bent degene die ons hier een rekensom voorschotelt waarbij de panelen nog aangeschaft moeten worden, en dan vind je het gek als daarop gereageerd wordt?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
15 okt 2021 11:13
Seinhuis schrijft "als je zonnepanelen hebt", en dat ga jij ontkrachten met een rekensom waarbij je juist nog géén zonnepanelen hebt?
Daar is an sich niets mis mee. Het verandert niets aan de rekensom.
Waar de rekensom wel mank gaat, is het buiten beschouwing laten van het rendement van de warmtepomp.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan ook nog een hogere korting op de energiebelasting volgens het AD.

Het kan niet op. 😀

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

En de elektriciteitsprijzen gaan ook nog eens omlaag, naast de andere maatregelen https://www.ad.nl/politiek/hogere-energ ... ~ab409308/

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
15 okt 2021 14:44
Waar de rekensom wel mank gaat, is het buiten beschouwing laten van het rendement van de warmtepomp.
Naar mijn idee wijst de lage opbrengst per paneel ook op een oudere berekening.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gasverbruik terugdringen dmv elektrisch verwarmen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
15 okt 2021 14:44
Moneyman schreef:
15 okt 2021 11:13
Seinhuis schrijft "als je zonnepanelen hebt", en dat ga jij ontkrachten met een rekensom waarbij je juist nog géén zonnepanelen hebt?
Daar is an sich niets mis mee. Het verandert niets aan de rekensom.
Natuurlijk wel. Onderdeel van die gegeven rekensom waren immers de aanschafkosten.

Plaats reactie