LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Glasbreuk door donkere gordijnen????

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
santander
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2007 14:49

Glasbreuk door donkere gordijnen????

Ongelezen bericht door santander »

We hebben de keuken vorig voorjaar laten vergroten door een aanbouw en een paar maanden geleden hebben we, vouwgordijnen (op maat gemaakt) in de raamkozijnen geplaatst. Vorige week zagen we een breuk in twee van de vier keukenramen. (HR ++)

De glaszetter van de verzekering kwam langs en het blijken thermische breuken te zijn, veroorzaakt door donkere gordijnen! Hij stelt voor om het in de toekomst te voorkomen zonwering te plaatsen of nieuwe licht gekleurde gordijnen te nemen.

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat de gordijnen de oorzaak kunnen zijn, heeft iemand dit vaker gehoord of zelf ervaring mee?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Glasbreuk door donkere gordijnen????

Ongelezen bericht door kweenie »

Lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk dat je daar breuk door krijgt, als het allemaal goed gemonteerd is. Natuurlijk kan het erg warm worden tussen de donkere gordijnen en het glas, maar het glas zou wel zo stevig moeten zijn dat het daar tegen kan. Als het er niet tegen zou kunnen, dan zou ik denken dat er bij voorbaat een te zwak soort glas voor is gebruikt. Misschien een te groot oppervlak voor het soort glas? In elk geval had de glaszetter/aannemer daar dan voor moeten waarschuwen.

santander
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2007 14:49

Re: Glasbreuk door donkere gordijnen????

Ongelezen bericht door santander »

Bedankt voor je reactie. Ik heb vanmiddag wat gegoogeld en er blijken meer deskundigen dit als een van de oorzaken van een breuk in de binnenraam (buitengedeelte is intact) aan te geven. De ramen zijn ca. 2 meter bij 1 meter breed en daar hebben we er vier van, dus lijkt me niet echt een te groot oppervlakte.

We hebben speciaal voor HR ++ glas gekozen om de hitte buiten te houden (ZO zijde), maar er is ons nooit gemeld dat je alleen maar lichte gordijnen in het raamkozijn kan plaatsen. Op het raamkozijn zou dan wel kunnen vanwege de afstand.

Ik vond het eerst ook zo'n broodje aap verhaal, want het ligt altijd aan iets andere dan het materiaal of montage. De verzekering betaalt nu de schade maar het klein vermogen dat ik heb uitgegeven aan gordijnen uiteraard niet. :x

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Glasbreuk door donkere gordijnen????

Ongelezen bericht door sjoegel »

hang lichte gordijnen tussen het raam en je mooie donkere gordijnen. :wink:

santander
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2007 14:49

Re: Glasbreuk door donkere gordijnen????

Ongelezen bericht door santander »

Beankt voor de suggestie.

Dat gaat echter moeilijk want de vouwgordijnen hangen in het raamkozijn dus is er geen ruimte om daar iets achter te plaatsen. Misschien wel weer terug naar gewoon dubbelglas is goedkoper en beter bestand hiertegen. :?

Trouwens het heeft te maken met schaduw op het raam volgens "deskundigen" die op internet publiceren, misschien gewoon een ondeugdelijk product???? :x

Elvis Presley
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2008 16:30

Re: Glasbreuk door donkere gordijnen????

Ongelezen bericht door Elvis Presley »

Hoi ik ben glaszetter,

Dit kan, want we hebben dit ook bij (winkel)ruiten waar donkere folie opgeplakt is aan de binnenkant, je krijgt dan een "thermische breuk" (dit uit zich door een barst in de ruit) omdat donkere kleuren de warmte vasthouden zodat er een barst in de ruit komt omdat het te warm wordt.

Je ziet tegenwoordig dan praktisch alleen nog maar lichte kleuren op de etalageruiten (veelal wit) aan de zonkant omdat die de warmte niet vasthouden maar min of meer weerkaatsen.

je mag wel donker materiaal achter een ruit doen als deze niet aan de "zonkant" is want daar wordt het niet zo warm en krijg je ook geen "thermische breuk"

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Glasbreuk door donkere gordijnen????

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar komt het dan (in dit geval) door de hete lucht tussen gordijn en glas? Zou dan een vorm van ventilatie oid het probleem kunnen oplossen?

Elvis Presley
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2008 16:30

Re: Glasbreuk door donkere gordijnen????

Ongelezen bericht door Elvis Presley »

Het komt doordat de warmte niet wegkan en ik denk dat de Hr++ (is dunne soort folie) in dit geval te warm wordt en deze ook vasthoud omdat hij in feite van een lichtbruine kleur is.

Of het kan helpen met ventilatie?...ja dat weet ik ook niet, ik denk misschien met een airco die het dan koel houdt ...maar ja dan heb je wel een stroomrekening van heb ik me jou daar

Glashandel
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 apr 2008 08:12

Re: Glasbreuk door donkere gordijnen????

Ongelezen bericht door Glashandel »

Hallo;

Thermische breuk wordt niet uitgesloten, dit kan in dit geval voorkomen. Echter wordt er erg veel op voorhand gezegd dat het thermische breuk is terwijl het plaatsfouten zijn. Heeft het bedrijf de glaslatten eraf gehaald om te kijken of er een randbeschadiging zit of in heel veel gevallen een spijker die het glas heeft geraakt. LET OP MENSEN. Laat je niet zomaar iets wijs maken het gebeurd helaas veel teveel.

Met vriendelijke groet;
Een glashandelaar.
.

Elvis Presley
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2008 16:30

Re: Glasbreuk door donkere gordijnen????

Ongelezen bericht door Elvis Presley »

Nou glashandel als er twee ruiten bij elkaar waar heel veel zon op staat glasbreuk hebben door middel van een scheur dan ga ik toch wel uit van een thermische breuk.

Zou het maar èèn ruit betreffen en die daarbij niet veel zon krijgt te verwerken dan kon je er misschien wel van uitgaan dat er misschien iets kapot gegaan is tijdens het inzetten, maar dan is de scheur in de meeste gevallen wel meteen zichtbaar.(uiteraard kan het ook wel eens voorkomen dat deze naderhand pas zichtbaar wordt, maar deze kans acht ik wel klein).

En daar komt ook nog eens bij, als je wilt dat de "Glashandel" de glaslatten eraf haalt dat je de gemaakte werktijd, voorrijkosten plus de gebruikte kit ook moet betalen als blijkt dat de ruit niet door het inzetten is kapotgegaan, (als de ruiten in kunstof kozijnen zitten dan is het natuurlijk een werkje van niks om dat even te bekijken, maar als je dan een rot firma hebt die laten je dan de voorrijkosten wel betalen)

Glashandel
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 apr 2008 08:12

Re: Glasbreuk door donkere gordijnen????

Ongelezen bericht door Glashandel »

Elvis;

De glaszetter is door de verzekering ingeschakeld. Deze hoort goed te onderzoeken wat de breukoorzaak is. Dat staat in zijn contract en daar krijgt hij voor betaald door de verzekeraar. Dit heeft hij verder nagelaten maar direct een conclusie getrokken en dat is fout. Mijn bedrijf werkt al ruim 10 jaar voor (bijna) alle grote verzekeraars en toevallig weet ik dus exact hoe zo'n contract in elkaar zit. Mijn mening is heel simpel, kijken gokken en de vergoeding mbt het voorrijden berekeken. Dat is dus makkelijk geld verdienen en de klant is de dupe.

Met vriendelijke groet;
Een glashandelaar.

Gesloten