LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Douchekop vraagt teveel??

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Fredraket
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2009 00:52

Douchekop vraagt teveel??

Ongelezen bericht door Fredraket »

Hallo, ik woon in een huis waarin zich 2 douchen bevinden met electrische douchekoppen, op mijn douchekop (merk Lorenzetti) staat 220V 5500 W en 30 A. Het probleem is dat bijna om de 2 maand de electrische bedrading van de douchekop door begint te branden. Na een minuut of vijf ruik je een lucht van verbrand plastic en dan stop ik maar met douchen.
Ik heb een gevoel dat het elektrische vermogen in mijn huis niet voldoende is en de douchekop teveel vraagt. Helaas heb ik niet zoveel verstand van electriciteit, wat houdt die 5500 W en 30 A precies in?? Wij hebben geen CV, vandaar dat we met deze douchekoppen werken

eentje
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jun 2009 13:54

Re: Douchekop vraagt teveel??

Ongelezen bericht door eentje »

5500 Watt? dan gok ik er op dat de bedrading niet dik genoeg is.

Ik zou er een electricien naar laten kijken.

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: Douchekop vraagt teveel??

Ongelezen bericht door miraltje »

dit apparaat is niet geschikt voor de nederlandse markt.

het voldoet niet aan de nen 1010.
hierin staat oa dat er geen gevaarlijke spanning in een douche aanwezig mag zijn (zone 0)

de douchekop met daarin de electrisch element bevind zich bij dit apparaat in zone 0, dit is zeer gevaarlijk.

mocht het apparaat wel zijn toegelaten tot de nederlandse markt dient hier het kema keurmerk op te staan.

bovendien is het in nederland niet mogelijk om met normale 240 V installatie in een woonhuis 5500w van een lichtgroep af te halen, het maximum hirvoor is 16*240= 3840W.

is er meer vermogen benodigd dan word er een fornuis of een kracht groep geinstaleerd en die zijn in een douche zowiezo niet toegestaan

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Douchekop vraagt teveel??

Ongelezen bericht door Ulbe »

De douchekoppen gebruiken veel meer electriciteit dan dat de electriciteitsgroep aan kan,

Miraltje geeft dit ook al aan, uw groep kan maximaal 3840Watt aan ( 16A ), de douchekoppen gebruiken 5500Watt, de fabrkant van de douchekoppen geeft dit ook al aan dat deze afgezekerd moeten worden met 30A, bijna 2x zo veel dus, zo'n groep heeft dus veel dikkere bedrading nodig dan de bedrading die in uw groep aanwezig is,

De bedrading kan deze enorme electriciteitsstroom niet aan, en wordt echt gloeiend heet!, de brandlucht die u ruikt is bedrading die aan het smelten is!, de vinyl mantel van de bedrading smelt om het koper weg, met alle ellende van dien,


Wanneer de douchekoppen verwijderd worden moet de bedrading goed nagekeken worden, er kunnen op bepaalde plaatsen schroeiplekken op de bedrading zitten, wanneer de isolatie om de koper draad weggesmolten is ontstaat er gegarandeerd kortsluiting en kan er gemakkelijk brand ontstaan, zelfs tussen het plafond, of waar de bedrading maar langs loopt,

De douchekoppen nooit meer gebruiken, om brand en erger te voorkomen,

Veel succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Douchekop vraagt teveel??

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

een douchekop met electra erin? ik persoonlijk zou dat niet aandurven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Douchekop vraagt teveel??

Ongelezen bericht door kweenie »

Een apparaat van 220 volt en 5500 watt verbruik, heeft in theorie 5500 / 220 = 25 ampere nodig. Voor alle zekerheid moet de zekering dan wat boven die 25 ampere zitten, dus 30 ampere.

Het probleem is dat 'gewoon' installatiedraad (van 2,5 mm doorsnede) maar 16 ampere aankan, dus ongeveer 3500 watt. Als er dan meer stroom doorheen moet, worden de leidingen heet en smelt de isolatie. Dat veroorzaakt de brandlucht.

Voor het aansluiten van zo'n douche moet gebruik worden gemaakt van dikker, 4 mm, installatiedraad. En een zekering van tenminste 30 ampere. Hiervoor moet dus een nieuwe electriciteitsleiding naar de douche worden aangelegd, die dus ook moet worden aangesloten op een sterkere zekering.

Overigens lijkt het mij dat sowieso de huidige 2.5 mm bedrading naar de douche vervangen moet worden, omdat deze door de (gedeeltelijke) verbranding wellicht onveilig is. Ook als je de leidingen voor wat anders gaat gebruiken, dan kan het nog onveilig zijn. Op den duur zou je dan alleen al door bv. stofzuigen brand in die leidingen kunnen krijgen.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Douchekop vraagt teveel??

Ongelezen bericht door legoleek »

Wij hebben geen CV, vandaar dat we met deze douchekoppen werken
gewoon een paar vraagjes voor m'n eigen fantasie:
wonen jullie wel in Nederland ? en niet ergens Zuid Amerika ?
waarom gekozen voor dit ding? en niet 'gewoon" een badgeiser of boiler?

Mocht je hier in nederland zo'n ding hebben en er wordt iemand onder stroom gezet (of je huis staat in brand) buiten persoonlijke ellende denk ik niet dat de verzekering je zal helpen.

Gesloten