LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WTW-filters vervangen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door Brahms »

Beste WTW Professional. Nu weten we het wel, je hebt al vele berichten geschreven met precies dezelfde tekst.
Elke keer weer de herhaling van dezelfde standpunten. Uw nickname doet vermoeden dat u er veel verstand van hebt, maar waar liggen uw belangen ?

Verder, in onze woning staat de gehele ventilatie (geen WTW) al bijna 10 jaren uit, een enorme energiebesparing, geen gesuis meer door luchtkanalen, geen gezoem van de unit.
Prachtig zo'n systeem, wel dubbel glas, HR++ketel, extra tochtstrips, maar het systeem blaast dag en nacht ongelofelijke hoeveelheden warme lucht het huis uit. Besparing stookkosten is zeker 30 procent.
Elke dag even 20 minuten enkele ramen open voor prima ventialtie op met name de douche en slaapkamers. Nooit problemen met vocht, vieze luchtjes en/of rondgeblazen bacterien uit het systeem.

Eigenlijk is het ook een vreemde wereld, huizen zijn tegenwoordig nagenoeg luchtdicht, maar we ventileren mechanisch als nooit te voren........

WTW professional
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 okt 2014 15:36

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door WTW professional »

SPECIALE WTW FILTERS OM POLLEN TEGEN TE HOUDEN ... BULL ****:

Gelooft u deze onzin? Het filter in het WTW system zit in het systeem om de warmtewisselaar te beschermen zodat deze niet vies of vuil wordt.
Dit is het deel van het technische systeem dat de warmte weer uit de geventileerde lucht terughaalt. Warmte-terug-win ......kortom, WTW systeem.

Feitelijk staat deze functie los van de ventilatie-functie.
Ventileren in zijn algemeenheid is niets meer dan lucht van buiten aanzuigen, door het huis laten bewegen en via de WTW warmtewisselaar naar buiten laten stromen. Verplaatsen dus, in beweging brengen. Zo ontstaat ventilatie. Ventilatie is belangrijk. Sluit een zakje verse tomaten af en het smaakt over 2 dagen muffig, gistig en lijkt te gaan bederven. Dat is precies wat ventileren in uw huis moet voorkomen.

Ventileren is niets meer of minder dan lucht laten bewegen in uw huis. Het is geen systeem die de lucht conditioneert, m.a.w. géén airconditioning systeem. Een airconditioning systeem kan de lucht filteren (op pollen, gevaarlijke stof en dampen), temperatuur regelen, vochtigheid regelen of de druk regelen (denk aan vliegtuig). In uw huis niet nodig!

Uw en mijn WTWV ventilatiesysteem (met warmte terug win functie) verplaatst alleen maar lucht. Meer niet. Er zit GEEN filter in om de inkomende lucht te filteren voor uw gezondheid. Gelooft u alle commerciële indianen verhalen hierover NIET.
Het is sowieso een irrationele gedachten dat dit zou helpen ... denkt u dan aan het feit dat u de voordeur opent, de ramen opent, er af en toe (vreemde) mensen en/of dieren binnenkomen in uw huis. Een stom filtertje zou alle slechte dingen niet kunnen tegenhouden in uw huis want er komt voldoende ongefilterde lucht van buiten in uw huis.

Stofzuig uw WTV filter(s) regelmatig. Koop geen nieuwe, niet nodig.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door Brahms »

Maar "WTW Professional", dat had u toch allemaal al geschreven................
Of moest het topic weer eens flink omhoog ?
Zijn er NIEUWE ontwikkelingen, dan vernemen wij graag :D

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door prem »

Waar zitten die wtw filters...misschien loop ik achter.

yomark
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2016 16:58

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door yomark »

Ik heb zelf ernstige hooikoorts, en ben daarnaast zit er een WTW unit in ons nieuwe huis. Hooikoorts seizoen is weer begonnen en daarom eens gaan zoeken naar mogelijke filtering van pollen, en of dat misschien kan in de WTW unit.
Ik heb gezien dat er diverse bedrijven zijn die pollenfilters G6 en G7 verkopen voor mijn WTW unit. Maar omdat ze nogal prijzig zijn, eerst eens gaan zoeken naar ervaringen. Vandaar dat ik hier ben uitgekomen.

Helaas "lijkt" het op het eerste gezicht zo te zijn dat het kopen van dure filters voor WTW weggegooid geld is, met name door reacties van gebruiker "WTW professional". Blij dat ik ze niet gekocht heb.

Echter, deze "WTW professional" roept en schreeuwt wel erg vaak hetzelfde, waarbij ik zijn belang niet begrijp.

Daarnaast nog iets anders, wat hieronder wordt beweerd betwijfel ik(als absolute "WTW leek") te zeerste:
WTW professional schreef:
Het is sowieso een irrationele gedachten dat dit zou helpen ... denkt u dan aan het feit dat u de voordeur opent, de ramen opent, er af en toe (vreemde) mensen en/of dieren binnenkomen in uw huis. Een stom filtertje zou alle slechte dingen niet kunnen tegenhouden in uw huis want er komt voldoende ongefilterde lucht van buiten in uw huis.


Mijn huis is luchtdicht. Dan zou bij andere huizen met WTW ook zo moeten zijn. Ik heb nooit ramen open, en de enige vorm van ventilatie is dus de WTW.
Ja af en toe gaat er 10 seconden een deur open, maar dat is wat betreft ventilatie peanuts vergeleken met een WTW unit die 24u per dag loopt te ventileren.

99% van de buitenlucht die in mijn huis terecht komt gaat dus wel degelijk via die filters in de WTW.

Ben ik nu heel naïef om te denken dat zo'n pollenfilter best kan werken? Of is het gewoon echt onzin?

WTW professional
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 okt 2014 15:36

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door WTW professional »

Welk WTW filter je ook gebruikt .... het moet voldoen aan de EN779 norm. De meeste filter verkopers voldoen daar wel aan. Het wordt allemaal gemaakt in China, controleren kun je het niet. Verder is de filterklasse van belang, bijv. G3 of G4.

Voorhuis-tuin-keuken gebruik neem je G3 filters. Géén G4.

Waarom?
Omdat G4 filters fijner zijn en kleinere stofdeeltjes tegenhouden. Dit is niet nodig. Dat betekent dat de filters sneller vol zitten.
Bovendien is het WTW systeem ontworpen voor G3 filters. Neem je G4 filters dan moet de aanzuigmotor harder werken en verkort je de levensduur. Zeker als het filter snel verstopt zit. Geen G4 filters bestellen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat is het nou? Eerst zeg je dat het filter de aangevoerde lucht niet filtert, nu zeg je dat het filter de aangevoerde lucht wel filtert. Of weet je het zelf niet en roep je maar wat?

yomark
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2016 16:58

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door yomark »

WTW professional schreef: Omdat G4 filters fijner zijn en kleinere stofdeeltjes tegenhouden. Dit is niet nodig.
Niet nodig? Voor de WTW?
Even voor de duidelijkheid, dat de motor van m'n WTW wat harder moet werken, en dus eerder stuk gaat vind ik niet zo belangrijk(tenzij het ECHT héél slecht is). Dan eten we een tijd droog brood, en koop ik een nieuwe WTW unit. Dat ik vaker de filter moet vervangen, en dat dat dus ook meer geld kost...dat is dan maar zo.
De vraag is gewoon of het nut heeft om G4+ klasse filters te gebruiken om kleinere stofdeeltjes(pollen) te filteren. Niet voor well-being van de WTW(die is toch echt ondergeschikt aan de bewoners van het huis), maar voor de bewoners.

Inmiddels heb ik M6 filters gekocht(g3 nog steeds aan de "binnen" kant), even kijken hoe het gaat.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door Brahms »

yomark schreef: Niet nodig? Voor de WTW?
Even voor de duidelijkheid, dat de motor van m'n WTW wat harder moet werken, en dus eerder stuk gaat vind ik niet zo belangrijk (tenzij het ECHT héél slecht is). Dan eten we een tijd droog brood, en koop ik een nieuwe WTW unit. Dat ik vaker de filter moet vervangen, en dat dat dus ook meer geld kost...dat is dan maar zo.
De vraag is gewoon of het nut heeft om G4+ klasse filters te gebruiken om kleinere stofdeeltjes(pollen) te filteren. Niet voor well-being van de WTW(die is toch echt ondergeschikt aan de bewoners van het huis), maar voor de bewoners.
Inmiddels heb ik M6 filters gekocht(g3 nog steeds aan de "binnen" kant), even kijken hoe het gaat.
Wat een complete onzin, al dat gefilter van lucht......
Doet je verder dan nooit een raam open, ga je nooit naar buiten, kom je nooit in gebouwen, openbaar vervoer, of nog viezer, een vliegtuig ?
Loop je dan buiten ook met een fliter voor je mond ? De evt. echt kwalijke dampen in de lucht, de chemische, haal je er toch niet uit met dit soort systemen.
Het grootse deel van de huizen heeft helemaal geen WTW of wat voor luchtverversingsinstallatie, en het is er prima en gezond wonen. Bij ons in de buurt hebben alle huizen een geforceerde ventilatie, bij alle huizen staat 'ie al jaren uit. Lekker ' s ochtends de ramen even open, en af en toe even lekker laten doorwaaien met de deuren tegen elkaar open.........

yomark
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2016 16:58

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door yomark »

Beste Brahms, het gaat mij puur om de pollen ivm hooikoorts, en dan vooral voor de nachtrust. Je kan beweren dat dat onzin is...is altijd leuk om te zeggen, maar dat maakt het niet perse waar. Ik ben me er van bewust dat nog kleinere vervuiling niet gefilterd kunnen worden, en daar gaat het me effe niet om. Voor dat je gaat zeggen dat ik mijn hooikoorts in de hand werk doordat ik zo "klinisch" leef: ik heb 20 jaar in een dorp midden in de bossen geleefd waar in dat huis nog op de "ouderwetse" manier geventileerd werd, en ook toen had ik hooikoorts...en nu dus nog steeds. :)
Het lekker laten doorwaaien van een huis is niet nodig als er constant geventileerd word. Misschien voor het psychologische idee van "frisse" lucht, maar dat is dus wel complete onzin. ;)

WTW professional
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 okt 2014 15:36

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door WTW professional »

F'air of Fairair levert G4 filters voor de prijs van G3.
Sigaar uit eigen doos. G4 filters hebben een fijnere filter structuur, zitten sneller vol en moet je sneller vervangen.
Niet kopen dus. Los daarvan, G4 filters zijn technisch gezien niet nodig voor de apparatuur. Verkooptruc.

WTW professional
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 okt 2014 15:36

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door WTW professional »

Ik leg het nog één keer uit......
WTW installatie is bedoeld om te ventileren én om afgezogen warmte (vaak in winter) terug te winnen.
Het filter zit er in om de technische installatie te beschermen voor stof.

Het is een fabel dat de WTW ventilatie unit is bedoeld om de binnenlucht in huis te zuiveren of er ongezonde deeltjes uit te halen. Laat staa astma e.d. te voorkomen. Dit is de klant voor de gek houden. In de zomer ventileert u via ramen en deuren. Warmte valt er niet terug te winnen. In principe kan het WTW systeem uitgeschakeld worden, verbruikt u geen stroom en "bespaart" u gebruik op de filters. In de winter werkt het wel.

U kunt de WTW filters prima uitzuigen met een stofzuiger. Totdat u te vaak achter elkaar de term "FILTER VOL" op het display ziet staan van de WTW unit. Vaak is dat na 3 á 4 jaar.

F'air of Fairair levert G4 filters (extra fijne filters). Waar hebben we het over, het gaat over micro niveau. Het is niet nodig deze te kopen volgens de leverancier van WTW units. Ook zitten deze filters sneller vol en moeten ook sneller vervangen worden. Kassa !
Dit bedrjjf levert ook de zogenaamde probiotica of men spuit ze hiermee in. Een grotere onzin heb ik niet gehoord. Ten eerste is de werking van probiotica niet bewezen. Ten tweede zitten er drijfgassen in, slecht voor milieu. En ten derde hebben de filters tot doel om de technische installatie te beschermen en niet de binnenlucht te zuiveren. Wat een onzin verkoopt dit (commerciële) bedrijf die zij filters uit China haalt en duur verkoopt. Houdt de RADAR scherp, we distantiëren ons volledig van dit bedrijf.

yomark
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2016 16:58

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door yomark »

Op wie reageer je eigenlijk WTW professional? En weer met precies hetzelfde verhaal. Laatste post is maanden geleden.
Maar bij mij zitten de G4 filters er al een hele tijd in. Aan de binnenkant gewoon G3 trouwens(heb een WHR 960). Kan niet zeggen of het echt uitmaakt, maar d'r zit redelijk wat vuil in steeds, dus filteren doen ze goed.
Omdat ik vloerkoeling heb in m'n huis, staat de WTW ook in de zomer aan aangezien hij ook andersom werkt. Dus de koele lucht binnen, en zorgt toch voor ventilatie en de benodigde luchtstroom.

Probiotica lijkt me inderdaad wel grote onzin.

WTW professional
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 okt 2014 15:36

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door WTW professional »

Ik lees hier en daar misverstanden over en ventilatie systeem en een WTW systeem. Meneer Yomark, een WTW unit ventileert niet, dat doet het ventilatie systeem. Meneer Yomark maakt opmerking, dan koop ik een nieuwe WTW unit of nieuw filters.

Korte introductie. Een ventilatie-systeem heeft als doel om de lucht in huis te ventileren. Want ventilatie zorgt voor luchtdoorstroming. We hebben dit geleerd vanuit het verleden (oude huizen, vocht etc). Het ventilatie systeem zuigt lucht aan van buiten en blaast lucht af naar buiten. Vroeger ook helas warme lucht. Ventileren is het hoofddoel, NIET schone lucht naar binnen en vuile lucht naar buiten. Het ventilatie-systeem doet eigenlijk niets meer en niets minder. Een ventilatie-systeem is dus NIET een systeem die schone lucht aanzuigt en vieze lucht afblaast. Met een filter die de lucht zuivert.
Anders zou het systeem een AIR CONDITIONING functie hebben. En dat heeft het niet. De meeste leveranciers van filters willen de koper dit wel laten geloven. Men wil laten geloven dat een filter de lucht conditioneert; pollenvrij maakt, meer stof tegenhoud, door pro-biotica slechte deeltje dood maakt.
NIET GELOVEN.

Er is ooit een WTW (warmte-terug-win) systeem bedacht om de warmte in de afgevoerde lucht uit de lucht te halen en te (her)gebruiken voor de CV. Hiermee wordt het verlies aan warmte - door het ventilatie-systeem - enigzins beperkt. Hierdoor wordt de EPN waarde hoger (Energie Prestatie Norm). Op zich niet slecht bedacht.

Het filter waar we het hier in dit topic over hebben is een filter in het WTW systeem zelf. Er is een norm EN779 waar deze filters aan moeten voldoen. Filterklasse G3 is de meest voorkomende. De hoeveelheid aangezogen lucht is gelijk aan de afgevoerde lucht, dit wordt door de motor geregeld. De lucht gaat door een filter om de motor en warmtewisselaar te beschermen tegen stofdeeltjes. Een ander soort filter G4 (fijner filter) zorgt ervoor dat de motor in disbalans raakt. Het WTW systeem is hiervoor simpelweg niet ontworpen.
Er zijn ook filterverkopers die G4 leveren, dit is ONBEGRIJPELIJK. De luchtstroom in de afvoer leiding neemt af als je G4 filters gebruikt. Dat is slecht. Er zijn leveranciers die juist G4 leveren en laten je voor G3 betalen. Dit lijkt genereus, maar is slecht. Verkooptrucje om daar je filters te kopen.

Het is dus slechts een (heel gewoon) inlaatfilter. Het zal slechts kleine deeltjes stof opvangen. Niet om je longen te beschermen maar het technische gedeelte. Meer niet. Geen bacteriën, pollen, ebola virussen etc. Laat je het filter weg dan is er ook nog steeds ventilatie, alleen de lucht door het technische systeem is dan niet gefilterd. Het is dus zeker geen rocket science. Al die mooie verhalen van filters verkopers. Zijn allemaal bedoelt om het een ZEER BELANGRIJK ding te laten maken.

Op zich is het ventilatie systeem belangrijk, ook de WTW functie. Zeker in de maanden dat de ramen en deuren vaker dicht zijn. Maar laten we het niet overdrijven. Om regelmatig een nieuw nieuw filter te kopen. Of Pro-Biotica moeten spuiten.
Het neemt niet weg dat een filter in een ventilatie-systeem aanwezig moet zijn om stofdeeltjes op te vangen. Puur om het inwendige systeem te beschermen. Daar is het voor bedoeld, er gaat immers een grote hoeveel lucht door relatief smalle kanalen.
Laat u dus niet leiden door verkopers die pollen filters aanbieden, fijne G4 filters etc.

Als het filter VOL zit dan gaat er meestal een lampje branden op de WTW unit. Een goede manier om ervoor te zorgen dat je filter zijn werkt goed blijft doen is je filters zo eens in de 6 maanden te stofzuigen met een borstel-mondstuk. Zo wordt het filter weer schoon. Niet wassen, dan verandert de structuur.

U bespaart een heleboel geld. En het is beter voor het milieu. En daarvoor deden we het allemaal.

Het is niet alléén belangrijk voor het geld. Hoezo?
Ik reageer hiermee ook direct op de opmerkingen van heer Yomark.
We hebben een WTW systeem om warmte terug te winnen uit de ventilatie lucht (waar warmte in kan zitten). Dat is beter voor het milieu en is duurzaam. Als we te kust en te keur filters gaan vervangen dan is dat niet echt duurzaam. Denk aan de materialen, maar ook aan het feit dat de meeste filters uit China komen (vervoer, brandstof etc.). Voorstel van heer Yomark om de gehele WTW unit te vervangen gaat wat ver. Als 7 miljoen Nederlandse huishoudens dat zouden doen.....

Om dezelfde reden raad ik af om G4 filters te kopen. Filters zijn sneller vol. De meeste mensen vervangen ze en kopen nieuwe omdat men niet weet dat je ze zéér lang kan gebruiken door ze simpelweg uit te zuigen. Als door het G4 filter dan ook nog de WTW motor vervangen moet worden of de gehele WTW unit dan hoef ik niet meer uit te leggen dat het niet goed is.

Mijn directe belang is het milieu, geen geld en middelen verspilling en eerlijke voorlichting aan consumenten.
Ik hoop dat alle onduidelijkheden weggenomen zijn.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik leg het nog één keer uit......
Niet dus?

WTW professional
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 okt 2014 15:36

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door WTW professional »

https://www.eigenhuis.nl/huis-duurzaam- ... ie-met-wtw

Vereniging van Eigen Huis adviseert 1 keer in de 7 jaar reinigen van de ventilatie leidingen.
De filters kunnen uitgezogen worden met een stofzuiger.

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door denmar »

Ik heb de whr930 en deze staat i.c.m. de cv ketel aangesloten, het valt me op dat ik in de wintertijd regelmatig een smog geur in mijn woning komt, kan dus de invoer vanaf buiten uitzetten maar van de verhuurder mag dit niet omdat dit onderdruk veroorzaakt in het ventilatiekanaal, dit vindt ik pure onzin omdat ik vindt dat het ventilatiekanaal moet worden voorzien van afzuigers boven op het dak, mijn vraag is dan ook van zie ik dit goed?

Lucas60
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2017 23:15

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door Lucas60 »

Hoewel WTW-Professional een punt heeft voor wat betreft de kosten van de filters (veeeel te duur), geeft hij info die afwijkt van de info die ik op onafhankelijke sites tegenkom. Milieu Centraal bijvoorbeeld, stelt dat de filters minstens twee keer per jaar moeten worden vernieuwd, en dat er wel degelijk gezondheidsrisico's zijn a s je dat niet doet. Zie de citaten (op hun site even zoeken naar balansventilatie):

"Ventilatie is noodzakelijk voor gezonde lucht in huis. Balansventilatie biedt dat, maar vereist goed gebruik en onderhoud van onder andere de filters. Bij achterstallig onderhoud kunnen gezondheidsproblemen ontstaan doordat de luchtverversing afneemt en de vuile filters schimmel en bacteriën jouw huis in blazen".

Over vervangen van de filters:
"Maak filters en ventielen regelmatig schoon met een stofzuiger (filters) of een sopje (de ventielen), en vervang de filters minstens twee keer per jaar".

Zelf heb ik er een pollenfilter in zitten wat een merkbare invloed heeft op de mate waarin huisgenoten last hebben van hun allergieën. Ook wat betreft dit filter overigens: veel te duur, maar ja...
Bij ventilatie door het openen van ramen kun je tegenwoordig ook horrengaas installeren dat pollen buiten houdt. Natuurlijk is dat niet voor iedereen nodig, maar er zijn wel steeds meer mensen met last van allergieën.

Ik vraag me overigens af of ooit is onderzocht of je voor de gewone filters ook gewoon (heel goedkoop) fiberfill kunt gebruiken (bij de Brink Renovent is het filter niet meer dan een raamwerk van draad, waaromheen je heel gemakkelijk zelf fiberfill zou kunnen aanbrengen). Het gebruikte materiaal lijkt daar ook op.

Maar hoe dan ook: de filters 7 jaar laten zitten en alleen uitzuigen kun je natuurlijk doen als je dat graag wilt. Ik zou zeggen: haal ze er dan gewoon uit; zonder filtering gaat het ook wel en ventileert het wellicht nog iets beter. Ikzelf ga toch eerder af op info zoals die op de site van milieucentraal: minstens 2 keer per jaar vervangen.

filterman.nl
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2014 22:42
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door filterman.nl »

Beste kritische WTW Forummers (allemaal, consumenten en "professionals"),


Om maar te beginnen met het opheffen van vragen over mijn belangen: Ja, ik heb belangen. Ik ben al bijna 10 jaar eigenaar van een WTW-filter webshop en ik wil het liefst zo veel mogelijk WTW filters verkopen! Lijkt me logisch. Dat ten eerste, maar als goede tweede wil ik vooral tevreden klanten hebben die terugkeren naar mijn webshop (om zo nog meer WTW filters te kunnen verkopen ;) en ze zo goed mogelijk informeren over het product. Tevens is dit de reden waarom ik me meng in deze draad... En ik hoop dat jullie allemaal de moeite nemen om mijn bijdrage te lezen want ik denk dat deze het een en ander aan duidelijkheid verschaft!

Alle vragen die in deze discussie opgeworpen worden, ze komen dagelijks op mijn pad. En alweer jaren geleden wist ik nog niet wat ik aanmoest met al deze "moeilijke" vragen. Toen ben ik maar begonnen met contacten te leggen met de grootste leveranciers van WTW units in Nederland, te weten Zehnder (JE StorkAir) in Zwolle en Brink (Climate Systems) in Staphorst. Heden ten dagen kan ik wel zeggen dat ik mezelf heb opgewerkt tot WTW Filter Professional ;)

Ik hoop dat jullie van mij aan gaan nemen wat ik jullie ga vertellen. Ik ga wat "heilige huisjes" omver gooien zeg maar. En als er vragen zijn, of onduidelijkheden, let me know! Daar gaat ie:

Ten eerste, en daar moet ik de andere "professionals" in deze discussie gelijk in geven, WTW filters dienen in principe enkel en alleen 1 doel: het vrijwaren van stof en vuil van het hart van de WTW unit, de warmtewisselaar. De warmtewisselaar is een honingraat-achtige box in de unit met een heleboel smalle kanaaltjes, lamellen. De ruimte tussen deze kanaaltjes is slechts een paar millimeter. In de warmtewisselaar vindt de warmte-overdracht plaats tussen de verse frisse buitenlucht en de vertrekkende gebruikte binnenlucht.

Wanneer deze kanaaltjes vollopen met vuil en stof gaat de daadwerkelijke functie van het apparaat, het "Warmte Terug Winnen" (deels) verloren. Met als gevolg een minder presterende (lees: meer energie verbruikende, dus ook voor eindconsument duurdere) WTW-installatie. De ontwerper van de StorkAir WHR 90/91 en WHR 930/950/960 ventilatietoestellen is een oude bekende van me en het was een eye-opener om hem te horen vertellen hoe hij uiteindelijk maar een filter rondom de warmtewisselaar heeft ontworpen, zodat deze niet volloopt met vuil en stof.

Dus, geen enkel gezondheidsaspect als het gaat om de standaard WTW filters. Puur een onderhoudstechnisch aspect. De fabrikanten van WTW units adviseren overigens de WTW filters 2x per jaar te vervangen, en dit is een gemiddelde, puur op basis van hun ervaring en deskundigheid. MilieuCentraal en andere informatiesites hebben dit advies overgenomen.

Ten tweede, een stelling die in deze discussie nogal eens naar voren komt, is de stelling "Wanneer je WTW filters met een hogere filterklasse plaatst, dan is dit funest voor je WTW-unit". Erg grappig dit, alsof de ontwerpers niet enige marge inbouwen in hun ontwerp...

Ik maak altijd de vergelijking met auto-motoren: als je een Audi 1.8 koopt heb je bijvoorbeeld 150 PK tot je beschikking. Ga je vervolgens naar een officiële Audi tuner dan wordt enkel en alleen de chip ge-updatet en heb je zomaar ineens meer dan 200 PK in het vooronder! Met fabrieksgarantie. Want de motor is namelijk allang berekend op deze extra capaciteit.

Ook een WTW unit heeft een bepaalde maximum capaciteit. In stand 3 (en hoe vaak gebruik je stand 3 ;) staat de unit standaard afgesteld op maximaal 85% van de maximum capaciteit. Dit om bepaalde invloeden op te vangen als bijvoorbeeld een vol WTW filter, waardoor de ventilatoren in het toestel ietwat harder moeten werken. In stand 1 of 2 (de meest gebruikte stand) draait een WTW-unit overigens zelfs maar op 15-60% van haar maximale capaciteit.

Ik heb vandaag nog contact gehad met de afdeling R&D van Zehnder in Zwolle, en zij verwijzen letterlijk elk verhaal over overbelaste WTW-units door filters met een hogere filterklasse naar de prullenmand. Dus ik hoop dat ik jullie kan overtuigen dat een hogere filterklasse voor een moderne WTW unit geen enkel probleem is. Dit brengt mij naar mijn derde "heilige huisje". Waarom zou je überhaupt WTW filters met een hogere filterklasse toepassen als dat voor de werking van het ventilatie-apparaat niet nodig is?

...

*** Lees verder in de volgende post ***

filterman.nl
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2014 22:42
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: WTW-filters vervangen

Ongelezen bericht door filterman.nl »

*** Vervolg op vorige post ***

...

Voordat ik hierover iets ga zeggen is het misschien goed om iets te vertellen over filterklassen. Er is in 2012 een Europese Norm in het leven geroepen, de EN779, om filterklassen te kwalificeren. Luchtfilters zijn er voor talloze doeleinden, van verfspuiterijen tot operatiekamers. En elke toepassing heeft zo haar eigen eisen op het gebied van filtratie. Zo heb je de zogenaamde groffilters, gekwalificeerd als filterklasse G1 tot en met G4, die alleen de grovere vuildeeltjes tegenhouden. Verder de medium filters (M5/M6), de fijnfilters (F7-F9) en ten slotte de HEPA filters (H10-H14). Deze laatste worden uitsluitend toegepast in laboratoria en clean rooms.

Nu we weten dat een WTW filter met een hogere filterklasse geen schade aanbrengt aan de ventilatie-unit, is de vraag is of een dergelijk WTW filter een bijdrage kan leveren aan een gezonder binnenmilieu. Wel, feit is dat er mensen zijn die gevoelig zijn voor vuildeeltjes die kleiner zijn dan een standaard G3 filter kan tegenhouden. Te denken valt aan pollen, fijnstof, etcetera. Vooral mensen met luchtwegaandoeningen als astma of COPD hebben last van deze vuildeeltjes. Dus wanneer er zo weinig mogelijk van deze vuildeeltjes in huis rondzweven zou dat gunstig zijn toch?

Iedereen komt buiten, dus de grootste boosdoener zit buiten de deur. Maar onder het mom van "alle beetjes helpen" zou het best prettig zijn als het binnenklimaat zo veel mogelijk gevrijwaard is van fijner stof, aangezien we toch een groot deel van de dag en verreweg het grootste deel van de nacht binnenshuis verblijven. Dus WTW filters met een hogere filterklasse (en ja, die zijn duurder omdat eenvoudigweg het filtermedium per vierkante meter duurder is) zouden een bijdrage kunnen leveren aan een gezonder binnenklimaat.

Naast standaard G3 filters verkopen wij al jaren WTW filters met filterklasse M6, we noemen ze FijnFilters. Vooral in het voorjaar. En elk voorjaar keren onze klanten terug voor schone FijnFilters. Is het dan zo gek om te zeggen dat we eigenlijk hiermee best wel een goed product in huis hebben? Zou het geen baat hebben, dan komen deze klanten echt niet terug! Ik moet dan ook zeggen dat ik blij ben dat er in deze discussie een aantal leden aangeeft positief gestemd te zijn over M6 filters.

Affijn, lang verhaal, ik hoop met deze bijdrage enige duidelijkheid verschaft te hebben in de ondoorzichtige wereld van de WTW filters ;). [Commerciële opmerking verwijderd door moderatie] Maar mochten er vragen of (niet al te ;) kritische opmerkingen: Shoot! At your service...


Benno Jolink
Filterman

PS1
En oh ja, filters te duur? In deze discussie wordt beweerd dat WTW filters per container ingescheept worden vanuit China. Wij doen dat niet. We hebben een Oer-hollands atelier met eerlijke lonen. OK, als je puur de kostprijs van een WTW filter vergelijkt met de uiteindelijke consumentenprijs dan rekent eenieder zichzelf snel rijk. Maar vergeten worden dan kosten voor verzending, kosten webshop, kosten Google (organisch én betaald adverteren), huisvesting, logistiek, etc. etc. Wij zoeken constant naar de balans tussen de klant een goed product bieden voor een goede prijs, zonder daarbij de eindconsument "een poot uit te draaien"...

PS2
Vermakelijk om te lezen dat sommigen 10 jaar met WTW filters doen. Mag ik nog één vergelijking maken, namelijk met ondergoed? Je kunt het best vaak wassen maar op een zeker moment ben je toch toe aan vervanging :) Onze Tip: Check eens per maand uw WTW filters (eerst de stekker uit het stopcontact halen!). Vervuiling verschilt namelijk met onder andere jaargetijde en woonsituatie. Zijn uw WTW filters nog wit of lichtgrijs, niets aan de hand. Zijn ze donkergrijs of zwart? Vervangen!
Laatst gewijzigd door Radar op 13 jun 2017 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële opmerking verwijderd door moderatie

Gesloten