LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaring met waterzuiveringsapparaat voor in de keuken?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Deboer_met_ck
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 mar 2007 16:24

Ervaring met waterzuiveringsapparaat voor in de keuken?

Ongelezen bericht door Deboer_met_ck »

Hi all :mrgreen:

Ik geef 't meteen toe, ik ben nogal kritisch ( :lol: ). Ik geloof zeker niet dat iedereen zo maar 't beste met mij/ons voor heeft, en mijn vertrouwen in overheidsdiensten ben ik al lang, heel lang, geleden verloren. Om die reden geloof ik ook niet dat de drinkwaterkwaliteit in ons land ok is, uitsluitend om 't ampele feit dat een of andere ambtenaar, na vergaderd te hebben met nog veel meer ambtenaren, een of andere triviale 'norm' opgeschreven heeft voor veilig drinkwater. Ik heb er her en der al behoorlijk wat over gelezen, en van verhalen als hormonen, medicijnresten, lood, zware metalen ("maar allemaal binnen toelaatbare grenzen", hahaha - zucht) in het drinkwater word ik niet blij. Van de meeste zaken weet notabene de wetenschap de effecten nog niet eens, en toch kan mijnheer ambtenaar er een 'veilige norm' voor opstellen. 'Nuff said :mrgreen:

Kortom, ik zat te denken om maar eens zo'n drinkwaterinstallatie te kopen. Maar, helaas pindakaas, de dames en heren verkopers komen ook niet verder dan oppervlakkige salespraatjes als 'ons lichaam bestaat voor 70% uit water, dus moet u schoon water hebben'. Van het 'dus' in voorgaande zin krijg ik op zich al de kriebels, maar er zijn natuurlijk veel meer vragen. Ik noem een 'hoezo, kan ons lichaam vuil water dan niet zuiveren'? En ook een 'hoe vuil is te vuil' (omdat de verkopers met hun apparaatjes aan komen om te laten zien dat leidingwater een 'vervuiling' heeft van ca 300 PPM, terwijl hun apparaat 'het wel reinigt tot 40 PPM. Da's natuurlijk leuk, maar 40 is geen 0. En is 40 dan niet schadelijk? En 33,958584? Etcetera).

Nu zijn die dingen natuurlijk flink prijzig: de fontein biedt ze aan voor rond de 600 EUR:

http://gezuiverdwater.nl/Home.html

En Bestwater.net is niet bang biedt ze zelfs aan voor 2700 EUR (...)

Nu, als ik moet kiezen uit een nieuwe TV kopen of op 't strand gaan liggen in Turkije enerzijds en een waterzuiveraar kopen die echt iets goeds doet voor mijn lichaam dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt, maar ik vind het allemaal net wat te oppervlakkig om geloofwaardig te zijn.

Daarom mijn vraag aan jullie: is dit hype om goedgelovige consumenten geld uit de zak te kloppen, of zit er wel iets goeds achter?

Ciao :-)

PS Ik heb dat 'gezuiverde' water geproefd, en het smaakt 'droger'/'rauwer' dan leidingwater. Ik heb ook een proefje gedaan met kennissen, en iedereen koos voor het leidingwater, dat vonden ze 't lekkerste. Academisch gezien hoeft dat natuurlijk niets te zeggen: men kan kiezen voor wat men gewend is.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Ervaring met waterzuiveringsapparaat voor in de keuken?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Leuk verhaal en goede vragen.

Het zal niet meevallen om een 100% duidelijk antwoord te geven; dan zit ik morgenavond nog te kloppen.

100% onthard water (demin-water) is zeer ongezond in het menselijk lichaam. Het water in de menselijke cellen bevat zouten en cellen in contact met deminwater zullen, t.g.v. de osmotische druk, openbarsten.

Doe er een beetje suiker en mineralen in (duizenden ppm's Mg-, K-, Na- en Ca-zouten) en je hebt prima water dat in het menselijk lichaam opgenomen en gebruikt wordt. Dat heten iso(=gelijk)tone drankjes en worden met een marge van 99% op de markt gebracht voor hardlopers e.d. Suikerklontje in drinkwater, sinaasappel en banaan is veel gezonder.

Dan de medicijnen: daar heb je een punt: via de excreta komen veel medicijnen (cytostatica!) uiteindelijk weer in het milieu terecht en vormen daar een cocktail. Dat is een onderzoekspunt van de waterleidingbedrijven en dat probleem wordt alleen maar groter.

Maak je verder geen illusies: wat je via je longen en eten binnenkrijgt overstijgt vele malen de concentraties in drinkwater. En zo'n zuiveringsding haalt er natuurlijk niet de stoffen tot ppb niveau uit, nog afgezien van het feit dat die zuivering zéér ongewenst&ongezond is.

Mijn advies: geloof inderdaad geen enkel advies en koop lekker die TV of ga op vakantie voor dat geld.

Overigens, als je zulke slechte ervaringen met de overheden hebt: ga emigreren.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Ervaring met waterzuiveringsapparaat voor in de keuken?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Aan het Nederlandse drinkwater worden zeer hoge eisen gesteld, deze zijn hoger dan het "bronwater" dat in flessen verkocht wordt!,

Het drinkwater hier in Nederland behoort tot het zuiverste van heel de wereld!, en dan vraag ik me af wat we nog met zuiveringsapparaten moeten!, het water kan bijna niet schoner,

Vergeet het zuiveringsapparaat, ga lekker op vakantie of koop die mooie grote Flatscreen, en ga lekker genieten!,

Het is net als Fiesiekus al schrijft, we krijgen genoeg vuiligheid binnen via de lucht of eten, een verandering van eten, minder vet,suikers en andere rommel dat we binnenkrijgen via het eten, zou honderd keer meer doen dan dat dure waterzuiveringsapparaat,

Lekker genieten van die mooie TV of heerlijke vakantie, :P

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Ervaring met waterzuiveringsapparaat voor in de keuken?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Nogmaals: mineralen, zouten en sporen elementen hóren in het water; deminwater zou je cellen doen barsten.

Gesloten