LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VvE rekent hoog voorschot bij verhuizing

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

VvE rekent hoog voorschot bij verhuizing

Ongelezen bericht door Rebellian »

Wonende in een flat heb je veel te maken met een Vereniging van Eigenaren (vve), het beheer van veel vve's wordt uit handen gegeven aan een extern bureau omdat de flat te groot is om dit door vrijwilligers te laten doen. Dit is ook het geval in mijn flat. Ik heb mijn woning gelukkig kunnen verkopen in deze lastige markt en moet binnenkort naar de notaris welke mij de rekening stuurt (afrekening hypotheek etc) voor de overdracht.

Op deze rekening kom ik een voorschot op de afrekening van stookkosten van maar liefst 400 eur tegen. Ik betaal circa 60 eur voorschot stookkosten per maand waar ik geen betalingachterstanden heb (deze kosten zitten in de servicekosten) en al mijn termijnen tot de overdracht vooraf heb betaald juist om alles rond te hebben voor de overdracht. Ik krijg tevens elk jaar circa 200 eur retour op mijn stookkosten (ben alleen, weinig thuis).

De meterstanden worden electronisch en wekelijks opgenomen door een extern bedrijf. Dus mijn huidige standen zijn bekend. Echter zegt de vve beheerder dit slechts jaarlijks te verwerken en daarom alvast een voorschot te vragen indien ik te weinig heb betaald. Men 'doet niet aan' rentevergoeding voor het bedrag dat ik teveel betaal. Tevens rekenen ze ook nogeens administratiekosten voor mijn verhuizing aan mij EN de koper van 120 EUR incl BTW. Dit alles staat niet zwart op wit. De notaris is er blind voor, die rekent het gewoon en zegt dat ik dit moet uitvechten met de vve. Mijn inziens werkt een notaris dus gewoon mee aan het onterecht betalen aangezien de woning niet kan overgaan van eigenaar zonder die kosten aan hem af te rekenen.

Mag dit zomaar? Kun je ergens een klacht indienen?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: VvE rekent hoog voorschot bij verhuizing

Ongelezen bericht door marcel75 »

Wat verwacht je eigenlijk van de notaris? Dat die iedere nota die verrekent moet worden op juistheid controleert? De notaris kan echt niet de boekhouding van iedere vereniging van eigenaars bij houden hoor. Ben je het niet eens met die nota, dan zul je dat inderdaad met de VvE zelf moeten uitvechten.

Een voorschot op de stookkosten is een depot. Mochten de stookkosten meevallen, dan hoor jij dat terug te krijgen.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: VvE rekent hoog voorschot bij verhuizing

Ongelezen bericht door Rebellian »

Ik verwacht dat de notaris mijn woning vrij van lasten maakt voor de nieuwe eigenaar. Maar niet dat hij als een verkapt incassobureau kosten incasseerd die nergens op gebaseerd zijn. Vve beheerder weet dat dit gewoon wordt overgenomen en maakt er naar mijn mening misbruik van.

Ik krijg het uiteraard terug, maar in het verleden was dat vaak pas in September voordat alles rond was. Ik heb geen schulden bij de vve en mijn gebruik is wekelijks opgenomen. Men kan dus zien dat er geen 400 eur extra voorschot betaald hoeft te worden maar kiest ervoor hier niet naar te kijken. Dan wil ik graag rente over mijn geld. Dat wordt ook niet gedaan.

Ik wil dus alleen weten of men dit wel mag doen. Ik betaalde mijn rekeningen op tijd, heb geen schulden en zelfs voorgesteld om de toen nog komende maanden vooraf te betalen (en dit gedaan) waarna ik nu nogeens extra kosten krijg die nooit zijn besproken of op papier staan.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: VvE rekent hoog voorschot bij verhuizing

Ongelezen bericht door marcel75 »

Het is niet aan de notaris om de juistheid of rechtmatigheid van een nota vast te stellen. Daarvoor moet je bij de rechter zijn. De notaris is op dat punt (maar ook op meerdere) inderdaad een incassoloket. Of hij nu wil of niet. Om het appartement vrij van lasten over te kunnen dragen op je koper, moet die nota dus betaald worden.

Heb je al geklaagd bij de administrateur?

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: VvE rekent hoog voorschot bij verhuizing

Ongelezen bericht door Rebellian »

Uiteraard, die geeft geen oplossing en weet ook dat de notaris niet anders kan dan dit over te nemen. Mijn klacht is dus niet naar de notaris, meer open als in, waarom kan hier niets tegen gedaan worden.

Men geeft gewoon aan dat het lastig is na mijn vertrek te incasseren en het daarom vooraf doet. Is verder doof voor het betoog dat ze mijn verbruik kunnen navragen aangezien die van week tot week is bijgehouden maar vinden het onterecht vasthouden van meer dan 400 eur wel doodnormaal.

400 eur is voor velen al veel geld, ik heb het gelukkig iets ruimer maar door de slechte markt is mijn woning duur verkocht (circa 12.000 eur restant hypotheek). Ik heb met alle kosten rekening gehouden en dus ook genoeg spaargeld om alles af te betalen. Maar met de extra kosten die niet vooraf gemeld waren, niet schriftelijk te herleiden zijn, noch gemeld terwijl ik netjes mijn verhuizing meld en vraag of ik vooraf alle kosten mag voldoen (zodat ik een overzicht heb) en pas achteraf en via de notaris kenbaar gemaakt worden dupeerd de vve beheerder mij en zit ik met extra kosten, die ik helaas tijdelijk moet lenen. Ik hou niet van lenen anders dan een hypotheek en ben daarom geirriteerd over de werkwijze.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: VvE rekent hoog voorschot bij verhuizing

Ongelezen bericht door crazyme »

De irritatie kan ik mij wel voorstellen, maar aan de andere kant is hun manier van denken ook niet vreemd.

Wanneer u bent verhuisd kunnen ze fluiten naar hun centen. Veel gesteggel over de hoogte van de afrekening, incassokosten en daar zijn de andere leden dan de dupe van.

En daarbij : u krijgt het verschil terug.

Even diep ademhalen, een keertje slikken en u niet laten afleiden van de overige verhuis-perikelen. U heeft al genoeg verhuis-stress waarschijnlijk.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: VvE rekent hoog voorschot bij verhuizing

Ongelezen bericht door Rebellian »

crazyme schreef:En daarbij : u krijgt het verschil terug.

Even diep ademhalen, een keertje slikken en u niet laten afleiden van de overige verhuis-perikelen. U heeft al genoeg verhuis-stress waarschijnlijk.
Gedeeltelijk heeft u gelijk, ter bescherming van de overige bewoners innen ze vooraf mogelijke kosten, en daar is in het beginsel niets op tegen.

Bij 'oplichting' voor 20 eur wordt er moord en brand geschreeuwd en aangifte gedaan. Maar als de vve zomaar even 400 eur (voor waarschijnlijk circa 6 maanden of langer) int terwijl het niet hoeft vanwege eerder genoemde redenen en zonder dit zwart op wit te hebben 125 eur aan administratiekosten belast kan ik beter even zuchten, schouders ophalen en slikken.

Daar hou ik gewoon niet van en wil daarom onderzoeken of ze enige poot hebben om op te staan. Anders geld retour en excusses. Als ik niet betaal krijg ik ook een incasso procedure aan mijn broek.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: VvE rekent hoog voorschot bij verhuizing

Ongelezen bericht door crazyme »

Vraag de notaris dan om uitleg, waarom is HIJ verplicht om dat bedrag op zijn nota te zetten ? Daar moet een juridische basis voor zijn. Waarom de nota van de VVE wel, maar de rekening van een derde niet.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: VvE rekent hoog voorschot bij verhuizing

Ongelezen bericht door marcel75 »

Crzayme,
Dat ligt er aan welke derde jij bedoelt. De uitbetaling van gelden door notarissen aan derden is geregeld in een richtlijn http://www.notaris.nl/page.asp?id=1370.

Daarnaast is een notaris op grond van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek verplicht een opgave te vragen aan de administrateur van de vereniging van eigenaars van de nog door de verkoper verschuldigde kosten. Die laatste kosten kunnen namelijk op een koper verhaald worden als de verkoper weigert die te voldoen. Daarmee pleegt de verkoper wanprestatie aangezien in de koopovereenkomst bepaald zal zijn dat de koper niet voor dit soort verrassingen komt te staan.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: VvE rekent hoog voorschot bij verhuizing

Ongelezen bericht door Rebellian »

Bovenstaande is correct, notaris antwoord hetzelfde, hij of zij is verplicht dit te innen. Kortom, ik moet eigenlijk blij zijn dat er niet om 4000 eur is verzocht door de beheerder van de vve. Want netjes betalende leden zijn blijkbaar vogelvrij als ze verhuizen.
Laatst gewijzigd door Rebellian op 25 nov 2010 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: VvE rekent hoog voorschot bij verhuizing

Ongelezen bericht door marcel75 »

Rebellian,
Dat wist ik al/hoopte ik al!

Gesloten