LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verwarmen hobby ruimte

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Hartenheer

Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Ik heb een hobbyruimte in de schuur.
Daar staan verschillende aquaria die op temperatuur gehouden moeten worden. Dit gebeurt nu door een elektrische radiator kachel. Ben me ervan bewust dat dit een dure manier is, maar weet iemand een betere manier om deze ruimte te verwarmen.

Er is geen gas, alleen een stroom aansluiting.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door tennis »

Gasflessen of gastank, is dit geen optie?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Hallo,

Een houtkachel?
Er zijn houtkachels met thermostaat en die zelfs die als cv gebruikt kunnen worden en nog zuinig in het hout zijn ook.

Groeten,

Roelant.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door tennis »

Gelukkig, lees je beter, dan ik! :lol: :lol:

Pindakaaspotje schreef:niet, verwarmen kost nu eenmaal veel geld.Aangezien je alleen stroom hebt zul je wel een elektrisch kacheltje moeten gebruiken
Zorg daarnaast voor goede isolatie, dat scheelt een hoop

Willem Hartman schreef:Ik heb een hobbyruimte in de schuur.
Daar staan verschillende aquaria die op temperatuur gehouden moeten worden. Dit gebeurt nu door een elektrische radiator kachel.
Ben me ervan bewust dat dit een dure manier is, maar weet iemand een betere manier om deze ruimte te verwarmen.

Er is geen gas, alleen een stroom aansluiting.

berooid
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 nov 2010 11:58

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door berooid »

Ik adviseer de aquaria te verplaatsen naar het woonhuis. Bijvoorbeeld naar de slaapkamer.
Bij mij is de slaapkamer ook hobbyruimte en ik hoef daar helemaal niet bij te verwarmen....

verstrooid

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door verstrooid »

Een open haard is een mogelijkheid .

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Roelant1 schreef:Hallo,

Een houtkachel?
Er zijn houtkachels met thermostaat en die zelfs die als cv gebruikt kunnen worden en nog zuinig in het hout zijn ook.

Groeten,

Roelant.
Maar voor die investering kan je toch weer behoorlijk wat kWh's kopen.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door tennis »

Gaskachel op flessengas is een goedkoper alternatief!

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Hartenheer

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Ik adviseer de aquaria te verplaatsen naar het woonhuis. Bijvoorbeeld naar de slaapkamer.
Bij mij is de slaapkamer ook hobbyruimte en ik hoef daar helemaal niet bij te verwarmen....
12 bakken van een meter kan ik niet in mijn huis kwijt.
Een open haard is een mogelijkheid .
Oude gezegde: Als je niets zinnigs te zeggen heb, hou dan je mond

Code: Selecteer alles

Gaskachel op flessengas is een goedkoper alternatief!
Heb hier ook informatie over ingewonnen, maar in de praktijk blijkt het niet echt goedkoper te zijn. Er wordt 24 uur verwarmt, het omruilen van de tanken is veel werk en hier een eind vandaan

Ik had gehoopt dat er misschien iemand een zuinige oliekachel of zo kon adviseren.
Toch bedankt voor de {goede} suggesties.

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door mje »

Ik zelf heb voor de schuur 2 van zulke oliekachels in gebruik en ben er content mee. Misschien is dit wat voor u:

http://www.riendewolf.nl/webshop/kero26 ... 3godT1hJoQ

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien is dit een idee: http://verkopers.marktplaats.nl/12753679

Hier worden gaskachels verkocht die op LPG werken, maar ook gasflessen die je zelf bij het tankstation met LPG kunt vullen.

Echo
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 nov 2010 16:55

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door Echo »

Ik zou voor een goede isolatie zorgen, ik denk dat dat het allerbelangrijkste is.
Ik heb ook een aquarium en weet dat als je 12 meterbaken moet verwarmen met de standaard aquariumthermostaten, dit inderdaad erg duur kan zijn!
Maar nu begrijp ik dat je een elektrisch kacheltje hebt staan. Zit hier een thermostaat in? Ik neem aan dat je alleen in de winter hoeft te verwarmen.
In de lente en zomer zal de temperatuur vaak genoeg zijn, maar het hangt wel af van wat voor vissen u heeft.
Als u bijvoorbeeld Discusvissen kweekt dan zal er ook in de lente en zomer moeten worden bijverwarmd.

Heeft u al nagedacht over het volgende: is een thermostaat in elk aquarium goedkoper dan een elektrisch kacheltje om heel de ruimte te verwarmen?

Ook lampen boven het aquarium kunnen uitmaken, maar als u kweekt zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn.

Hartenheer

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Ik zou voor een goede isolatie zorgen, ik denk dat dat het allerbelangrijkste is.
De ruimte is zo goed mogelijk geïsoleerd. Deze winter kon ik met die kou zien wat niet goed gedaan is. Daar liep de condens {door de temperatuur verschil}van het plafond af.
Maar nu begrijp ik dat je een elektrisch kacheltje hebt staan. Zit hier een thermostaat in? Ik neem aan dat je alleen in de winter hoeft te verwarmen.
Het kacheltje heeft gelukkig wel een thermostaat. Anders zouden de bakken veel te warm worden.
Verwarm alleen in de winter. In de zomer moet ik koelen :?
Als u bijvoorbeeld Discusvissen kweekt dan zal er ook in de lente en zomer moeten worden bijverwarmd.
Ik kweek garnalen en kreeften.

Echo
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 nov 2010 16:55

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door Echo »

Ah garnalen en kreeften hebben minder hoge temperaturen nodig maar ik zou het water nooit onder 22 graden laten worden (waarschijnlijk weet u dit zelf ook wel). Dit geeft u echter wel wat speling.

Ik heb zelf geen idee wat goedkoper is maar ben wel geïnteresseerd. Het lijkt me toch dat een flink goeie thermostaat in een aquarium en dan via overlopen werken het goedkoopst is. U hoeft dan niet de hele ruimte te verwarmen maar alleen het water, wat direct verwarmd wordt door het thermostaat.
U kunt ook de aquaria zelf tijdelijk isoleren door dekens en dergelijke over de aquaria te leggen en tegen het glas aan te plakken. Deksels op de aquaria werken natuurlijk ook.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verwarmen hobby ruimte

Ongelezen bericht door kweenie »

Een verwarming in het water heeft een efficiëntie van bijna 100%, immers, hij raakt alle opgewekte warmte aan het water kwijt. Verwarming van het water via de lucht is zeer inefficiënt, omdat het warmtetransport van lucht naar water heel langzaam gaat en er dus weinig verwarming van het water door de lucht gebeurt. Denk maar aan hoe lang het in de zomer duurt voordat een meertje of een zwembadje bij warm weer op temperatuur is. Ik zou dus een paar verwarmingselementen voor het water kopen. Voor de verwarming van de ruimte zelf zou je eventueel de radiatorkachel kunnen gebruiken, als dat nodig is.

Gesloten