LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mileusticker voor Duitsland

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
KiloKnaller
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2014 16:35

Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door KiloKnaller »

Als ik tijdens mijn vakantie in Duitsland bepaalde steden wil bezoeken, moet ik daarvoor in het bezit zijn van een milieusticker: http://gis.uba.de/website/umweltzonen/index.html
1. Ik heb mijn sticker via de ANWB gekocht, en heb daar in totaal EUR 17,94 voor betaald. Op andere websites ligt de prijs beduidend lager: EUR 12,50. Wie bepaalt nu die prijs?
2. Waar gaat dat geld voor de sticker naartoe? Navraag bij de TÜV leert mij dat dit geld bij de verstrekker van de sticker terechtkomt - ik vind dat wat vreemd, omdat dit volgens mij een Duits initiatief is dat door de gemeente van dat land wordt bewaakt en betaald?
3. Er wordt met kleurcodes gewerkt die zijn gelinkt aan het bouwjaar van het voertuig waarmee je die zone betreedt. Aangezien de auto's van tegenwoordig aan de milieueisen voldoen, waarom moet mijn diesel van twee jaar oud dan zijn voorzien van een dergelijke sticker? Het is toch heel eenvoudig om bij een controle het bouwjaar van de betreffende auto op te vragen? Dat doet men nl ook als ik de sticker aanvraag. Scheelt toch meer EUR 18,00 in mijn geval.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door berndv »

KiloKnaller schreef: 1. Ik heb mijn sticker via de ANWB gekocht, en heb daar in totaal EUR 17,94 voor betaald. Op andere websites ligt de prijs beduidend lager: EUR 12,50. Wie bepaalt nu die prijs?
De verkoper. Kwestie van eerst onderzoek doen voor over te gaan tot aankoop leidt vaker tot voordeel, zo ook hier. Naderhand prijzen onderzoeken is mosterd na de maaltijd.
KiloKnaller schreef: 2. Waar gaat dat geld voor de sticker naartoe? Navraag bij de TÜV leert mij dat dit geld bij de verstrekker van de sticker terechtkomt - ik vind dat wat vreemd, omdat dit volgens mij een Duits initiatief is dat door de gemeente van dat land wordt bewaakt en betaald?
Inderdaad niet heel erg logisch, maar die sticker is niet een vorm van belasting zoals bij een tol sticker maar een aantoonbaar iets voor je auto. De ANWB zal hier wel inkoopkosten voor betalen en die zitten vast en zeker ook bij de prijs in.
KiloKnaller schreef: 3. Er wordt met kleurcodes gewerkt die zijn gelinkt aan het bouwjaar van het voertuig waarmee je die zone betreedt. Aangezien de auto's van tegenwoordig aan de milieueisen voldoen, waarom moet mijn diesel van twee jaar oud dan zijn voorzien van een dergelijke sticker? Het is toch heel eenvoudig om bij een controle het bouwjaar van de betreffende auto op te vragen? Dat doet men nl ook als ik de sticker aanvraag. Scheelt toch meer EUR 18,00 in mijn geval.
Jij moet iets aantonen, namelijk de milieuklasse voor je auto. Hiervoor dien je een bewijs te hebben in de vorm van die sticker. Rijbewijs of kentekengegevens moet je ook kunnen tonen, ondanks dat het opvraagbaar is. Natuurlijk gaan ze niet voor alle duizenden auto's continu opvragen welke auto in welke klasse valt, dit moet in 1 oogopslag zichtbaar zijn, dus die sticker. Met die sticker toon jij aan dat je ergens mag komen, die bewijslast is hier niet andersom.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door eleven »

KiloKnaller schreef:Als ik tijdens mijn vakantie in Duitsland bepaalde steden wil bezoeken, moet ik daarvoor in het bezit zijn van een milieusticker: http://gis.uba.de/website/umweltzonen/index.html
1. Ik heb mijn sticker via de ANWB gekocht, en heb daar in totaal EUR 17,94 voor betaald. Op andere websites ligt de prijs beduidend lager: EUR 12,50. Wie bepaalt nu die prijs?
2. Waar gaat dat geld voor de sticker naartoe? Navraag bij de TÜV leert mij dat dit geld bij de verstrekker van de sticker terechtkomt - ik vind dat wat vreemd, omdat dit volgens mij een Duits initiatief is dat door de gemeente van dat land wordt bewaakt en betaald?
3. Er wordt met kleurcodes gewerkt die zijn gelinkt aan het bouwjaar van het voertuig waarmee je die zone betreedt. Aangezien de auto's van tegenwoordig aan de milieueisen voldoen, waarom moet mijn diesel van twee jaar oud dan zijn voorzien van een dergelijke sticker? Het is toch heel eenvoudig om bij een controle het bouwjaar van de betreffende auto op te vragen? Dat doet men nl ook als ik de sticker aanvraag. Scheelt toch meer EUR 18,00 in mijn geval.
Volgens mij, ik ben er zeker van,blijft zowel bij de ANWB als ook bij bedrijven via de website, het geld aan de strijkstok hangen.
Waarom, omdat deze"umweltplakette" bij het Duitse ADAC voor € 5,00 over de toonbank gaat.
Intussen moet het toch duidelijk zijn, dat in Nederland de Kraaicultuur is.

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

ben vorige week in krefeld geweest
sticker gekocht in een auto garage
groene sticker was voor benzine auto, mazda2 en 1 jaar oud
kosten 7 euro50

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door eleven »

inekevanvliet schreef:ben vorige week in krefeld geweest
sticker gekocht in een auto garage
groene sticker was voor benzine auto, mazda2 en 1 jaar oud
kosten 7 euro50
Dit kan natuurlijk ook, ofwel hier ook weer € 2,50 meer gevraagd wordt, dan de sticker kost.
Het bevestigt mijn bericht, dat hier in Nederland gekraaid wordt. :mrgreen:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door sjohie »

eleven schreef:
inekevanvliet schreef:ben vorige week in krefeld geweest
sticker gekocht in een auto garage
groene sticker was voor benzine auto, mazda2 en 1 jaar oud
kosten 7 euro50
Dit kan natuurlijk ook, ofwel hier ook weer € 2,50 meer gevraagd wordt, dan de sticker kost.
Het bevestigt mijn bericht, dat hier in Nederland gekraaid wordt. :mrgreen:
Beetje kort door de bocht, die bierviltje berekeningen hier. Voordeel van vooraf kopen bij de ANWB is dat je compleet en voorbereid op reis gaat, in beide rekenvoorbeelden wordt ter plaatse een sticker gekocht, wat duidelijk scheelt in de "shipping and handling". Zo kan je alles wat krom is wel recht rekenen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, en in België moet je er 14 euro voor op tafel leggen. Maar dat is blijkbaar ook belachelijk. Het moet blijkbaar zo zijn dat je van ieder buitenland alle mogelijke verplichte vignetten verkoopt zonder dat je er zelf een cent aan verdient.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door eleven »

sjohie schreef:
eleven schreef:
inekevanvliet schreef:ben vorige week in krefeld geweest
sticker gekocht in een auto garage
groene sticker was voor benzine auto, mazda2 en 1 jaar oud
kosten 7 euro50
Dit kan natuurlijk ook, ofwel hier ook weer € 2,50 meer gevraagd wordt, dan de sticker kost.
Het bevestigt mijn bericht, dat hier in Nederland gekraaid wordt. :mrgreen:
Beetje kort door de bocht, die bierviltje berekeningen hier. Voordeel van vooraf kopen bij de ANWB is dat je compleet en voorbereid op reis gaat, in beide rekenvoorbeelden wordt ter plaatse een sticker gekocht, wat duidelijk scheelt in de "shipping and handling". Zo kan je alles wat krom is wel recht rekenen.
Het zijn feiten, geen bierviltje berekeningen.
Voorbereid op reis ben je dan ook, als je reis naar Duitsland gaat en daar je sticker koopt, of waar in Nederland heb jij een sticker nodig?
Wat krom is, heb ik al twee keer uitgelegd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik heb hem hier ook gekocht bij de anwb winkel 12.50

Tuurlijk kan het bij een pomp of garage,hoorde ik later van iemand...
Maar snwb staat allesnetjes voorgedrukt op de sticker,niet zelf kliederen,aangezien de sticker maar 1 x voor de auto gekocht hoeft te worden,dus heb je net nw auto en je plakt hrm erop gaat ie mee tot de sloop...Ik kochthrm,wasevrn nodig,voor vak...maar suto nu weg..
Man houd nietvan stickers,dus handigheidje verzonnen;/))

Als je hetheld nietuitwilt teven ts,danga je niet naar die steden....zijn veelal grote steden...
Waar het geld heen gaat,tja ach...vragen we ons in ned ook af....

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door madfred »

@rozemarijntje, problemen met je keyboard? LOL
Toevallig heb ik vandaag ook een vervangende sticker gekocht. Dit vanwege een nieuwe voorruit in mijn auto. Ik heb €12,50 betaald, duurde minder dan vijf minuten.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door Har06 »

prima het sticker gedoe, weer in reden om niet in Duitsland te komen :wink:

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door eleven »

Har06 schreef:prima het sticker gedoe, weer in reden om niet in Duitsland te komen :wink:

Zeggen mensen, welke niet aan de milieu eisen kunnen voldoen. :lol:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door GJvdZ »

KiloKnaller schreef: 3. Er wordt met kleurcodes gewerkt die zijn gelinkt aan het bouwjaar van het voertuig waarmee je die zone betreedt. Aangezien de auto's van tegenwoordig aan de milieueisen voldoen, waarom moet mijn diesel van twee jaar oud dan zijn voorzien van een dergelijke sticker? Het is toch heel eenvoudig om bij een controle het bouwjaar van de betreffende auto op te vragen? Dat doet men nl ook als ik de sticker aanvraag. Scheelt toch meer EUR 18,00 in mijn geval.
Dat is niet praktisch. Niet iedere controleur is autoliefhebber. Je zou eventueel op kenteken kunnen zoeken (als is dat ook niet 100% betrouwbaar) + dat men dan van alle mogelijke landen de kentekens moet kennen.

En die 18 euro: op de totale autokosten is dat verwaarloosbaar weinig.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door eleven »

GJvdZ schreef:
KiloKnaller schreef: 3. Er wordt met kleurcodes gewerkt die zijn gelinkt aan het bouwjaar van het voertuig waarmee je die zone betreedt. Aangezien de auto's van tegenwoordig aan de milieueisen voldoen, waarom moet mijn diesel van twee jaar oud dan zijn voorzien van een dergelijke sticker? Het is toch heel eenvoudig om bij een controle het bouwjaar van de betreffende auto op te vragen? Dat doet men nl ook als ik de sticker aanvraag. Scheelt toch meer EUR 18,00 in mijn geval.
Dat is niet praktisch. Niet iedere controleur is autoliefhebber. Je zou eventueel op kenteken kunnen zoeken (als is dat ook niet 100% betrouwbaar) + dat men dan van alle mogelijke landen de kentekens moet kennen.

En die 18 euro: op de totale autokosten is dat verwaarloosbaar weinig.

Mee oneens, alshet stickertje maar oorspronkelijk € 5,00 kost.

Een reparatie die € 50,00 kost is ook te verwaarlozen, als het maar € 25,00 mag kosten.
Hier wordt de klant dubbel genaaid en dit goed te keuren kan bij mij niet in.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

eleven schreef:
KiloKnaller schreef:Als ik tijdens mijn vakantie in Duitsland bepaalde steden wil bezoeken, moet ik daarvoor in het bezit zijn van een milieusticker: http://gis.uba.de/website/umweltzonen/index.html
1. Ik heb mijn sticker via de ANWB gekocht, en heb daar in totaal EUR 17,94 voor betaald. Op andere websites ligt de prijs beduidend lager: EUR 12,50. Wie bepaalt nu die prijs?
2. Waar gaat dat geld voor de sticker naartoe? Navraag bij de TÜV leert mij dat dit geld bij de verstrekker van de sticker terechtkomt - ik vind dat wat vreemd, omdat dit volgens mij een Duits initiatief is dat door de gemeente van dat land wordt bewaakt en betaald?
3. Er wordt met kleurcodes gewerkt die zijn gelinkt aan het bouwjaar van het voertuig waarmee je die zone betreedt. Aangezien de auto's van tegenwoordig aan de milieueisen voldoen, waarom moet mijn diesel van twee jaar oud dan zijn voorzien van een dergelijke sticker? Het is toch heel eenvoudig om bij een controle het bouwjaar van de betreffende auto op te vragen? Dat doet men nl ook als ik de sticker aanvraag. Scheelt toch meer EUR 18,00 in mijn geval.

Volgens mij, ik ben er zeker van,blijft zowel bij de ANWB als ook bij bedrijven via de website, het geld aan de strijkstok hangen.
Waarom, omdat deze"umweltplakette" bij het Duitse ADAC voor € 5,00 over de toonbank gaat.
Intussen moet het toch duidelijk zijn, dat in Nederland de Kraaicultuur is.
Idd ik heb 12.50 vorig jr betaald,maar goed dan is het voorgedrukt je krnteken,en sorry :oops: vind ik toch mooier als zelf kliederen met pen etc,,,zo staat het er duidelijk op klaar..

Maar goed wij maar alleen voor vak gekocht ,nu auto weg ,dus volgende bezitter heeft er wat aan...gaat net zolang mee als de auto,
Nu weer als we naar een stad willen nw bestellen,nu net nw auto dus gaat nu bij onsdrie jr mee.
Mijn man haaat alleen stickers op zijn raam,dus wel iets op verzonnen,legaal.zit netjes tegen raam met klein zuignapje( zie je niet eens) en thuis weer eraf...ja zeurpiet weet het,maar...oke.

Idd je vraagd je af waarom duitsland 5 euro en hier 12,50

Maar als ik nou duitsland in rijd...ze zeggen ook benzinepompen??weet iemand dat..of echt garage..

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

het is echt bepaalde garages wij hebben ons rotgezocht er naar
benzinepompen hebben ze niet
een hoop weten het niet waar je het over hebt ook zo vreemd

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus als we een paar jaar verder zijn, en in meerdere Europese landen worden dat soort stickers verplicht, kun je direct zien of iemand vaak op reis is of niet.

Ik voorzie alweer een nieuwe verzamelcultuur. :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door kweenie »

Mee oneens, alshet stickertje maar oorspronkelijk € 5,00 kost.

Een reparatie die € 50,00 kost is ook te verwaarlozen, als het maar € 25,00 mag kosten.
Hier wordt de klant dubbel genaaid en dit goed te keuren kan bij mij niet in.
Waarom? Het is je eigen keus waar je die sticker koopt. Net als dat je voor een flesje frisdrank bij de benzinepomp of in een hotel twee of drie keer zo veel betaalt.

Of nog meer in de auto onderdelen, een lamp, ruitenwisser of band kost bij de dealer ook heel essay met dan op sommige andere plaatsen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door eleven »

kweenie schreef:
Mee oneens, alshet stickertje maar oorspronkelijk € 5,00 kost.

Een reparatie die € 50,00 kost is ook te verwaarlozen, als het maar € 25,00 mag kosten.
Hier wordt de klant dubbel genaaid en dit goed te keuren kan bij mij niet in.
Waarom? Het is je eigen keus waar je die sticker koopt. Net als dat je voor een flesje frisdrank bij de benzinepomp of in een hotel twee of drie keer zo veel betaalt.

Of nog meer in de auto onderdelen, een lamp, ruitenwisser of band kost bij de dealer ook heel essay met dan op sommige andere plaatsen.
Natuurlijk is het je eigen keus.
Het voorbeeld van auto-onderdelen loopt mank,want daar scheelt het enkele euro's en niet zoals hier het product meer dan 300 % gaat kosten.
Om onderdelen te kopen, heb ik vele keuzes om te kijken, waar de goedkoopste is, maar hier maakt het niet uit waar je koopt, je wordt simpel genaaid.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mileusticker voor Duitsland

Ongelezen bericht door sjohie »

De keuze is dus simpel, je gaat óf kant en klaar op reis met sticker, welke door de shipping and handling wat meer kost hier in Nederland, óf je gaat zonder op reis, en probeert ter plekke eentje te kopen. Dat laatste is een zeker risico, immers weet je van te voren niet of je er eentje kan kopen op, of in de buurt van, je bestemming.

Persoonlijk heb ik hem online in Nederland gekocht voor iets meer geld, omdat wij in Duitsland meestal alleen in die zones komen voor Bruce Springsteen concerten, en dan wil ik op zo'n dag niet ook nog op zoek moeten naar zo'n vignet-verkooppunt.

Gesloten