LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Retro camper huren? Pas er mee op ...

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Dutchbopper
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2017 14:27

Retro camper huren? Pas er mee op ...

Ongelezen bericht door Dutchbopper »

Dit jaar wilden mijn vrouw en ik de reis van ons leven maken. Ik nam zelf 2 extra weken op met overuren en mijn vrouw een maand onbetaald verlof, want die heeft niet zo veel vakantie. We zouden 7 weken een reis gaan maken door o.a. Frankrijk, Duitsland, Zwitserland met daarbij een paar weken in de Alpen. Aangezien we nooit langer dan 3 weken op vakantie gaan, was dit een bijzondere trip voor ons. Met de planning zijn we maanden bezig geweest.

We huurden een “retro” Volkswagen T3 camper uit 1981 voor 45 euro per nacht bij camptoo.nl voor 49 nachten. “Stap terug in de tijd en beleef het kamperen van toen.” Vooraf betaalden we 2205 euro en 1000 euro borg voor de camper. Het fietsenrek was 100 euro extra. De eerste “retro” camper (een Ford Transit) die we bezichtigden en reserveerden bij Camptoo was al snel niet meer beschikbaar (hij was kapot en werd snel uit de verhuur gehaald). Met moeite vond Camptoo een andere voor ons, dus erg kritisch waren we niet meer. Er was immers geen keuze.

Op de dag van vertrek begon de ellende meteen al. De buren stonden ons uit te zwaaien en jawel … hij startte niet. Pas na veel moeite kregen we hem aan de praat. We wisten dat we een oude kampeerbus huurden maar verwachtten uiteraard wel een normaal functionerende en veilige auto. Naast de aanhoudende startproblemen waren er al meteen allerlei andere mankementen. Na de eerste tankstop zag ik de benzine langs de leidingen weglopen. Een lek in de benzinetank. De benzinemeter werkte niet zodat je nooit wist hoe veel benzine er echt in de tank zit. Beide stoelen in de cockpit zaten los, dus dan maar niet te hard remmen. De handrem werkte alleen in de laatste centimeter van aantrekken waardoor hellingtrekken lastig en stresserend was. En dan nog de dagelijkse startproblemen.Ik meldde dit de verhuurder per mail (en ook aan Camptoo) maar de eerstgenoemde wuifde alles weg.

Na 4 weken aantobben en over en weer mailen besloten we vanuit Zwitserland maar op huis aan te gaan, gefaseerd in een paar kortere ritten. Net voor Bazel, in de Arisdorftunnel werd de nachtmerrie compleet. Daar, in een van de drukste tunnels van Zwitserland stopte hij er helemaal mee en kwam hij compleet tot stilstand. Gelukkig was er camerabewaking en sleepte de politie er ons snel uit. Een erg angstaanjagende ervaring toch. In veiligheid uit de tunnel, belde ik SOS (de verzekering die bij de huurauto hoort) en die alarmeerden een hulpdienst in Bazel. De monteur adviseerde ons ter plaatse niet verder te rijden. Ontstekingsproblemen. De camper ging een paar dagen later met de sleepdienst naar NL en wij gingen in een hotel om te wachten op de vervangende camper. De laatste 2 ½ week hadden we eindelijk een echte kampeerbus die we konden vertrouwen.

Verhuurder NITEON uit Helmond bood ons na het wegslepen van zijn auto per mail een schadevergoeding aan van 270 euro. We gingen daarmee niet accoord en vertelden hem dat we ons na thuiskomst daarover zouden nadenken. Waarschijnlijk begon hij toen onraad te ruiken. Hij had in ieder geval nog een nare verrassing in petto.

De laatste dag in week 7, op de camping nog met de vervangende kampeerbus, kregen we een mail van Camptoo met verbijsterend nieuws. De verhuurder beschuldigde ons er van water in de benzinetank te hebben gedaan waardoor de camper niet goed reed op het moment dat die stil viel in de tunnel. De kosten van de schade moest hij nog berekenen. Huh? Ik heb nooit water in het busje getankt dus dat is onmogelijk. Zal wel door zijn lekke benzinetank komen. Onze reis was al een complete teleurstelling doordat we een onveilige en ondeugdelijke camper hebben meegekregen en dan krijg je nog een trap na met zo’n lulverhaal en een schadeclaim. Hopelijk trapt Camptoo daar niet in.

Een interessant gegeven is dat de contactpersoon van de SOS hulpdienst (de verzekeraar), die mij uiteindelijk een vervangende camper hebben bezorgd in Zwitserland, klaagde over het fenomeen “retro camper.” En datzelfde verhaal hoorde ik ook van de leverancier die SOS voorziet van vervangende campers. Hij had er al meerdere weggesleept deze zomer. Wat er gebeurt is dit. Mensen kopen een oude camper voor een habbekrats en gooien die vervolgens in de verhuur op een site als camptoo.nl voor 50 euro per dag of meer. Die dingen gaan dan massaal kapot op de Europese wegen en vervolgens kost het de verzekering hopen geld om al die dingen weg te slepen en te zorgen voor vervangend vervoer. Dit gebeurt op grote schaal en zou eens kritisch bekeken moeten worden in een consumentenprogramma. Ik ben er zelf het slachtoffer van geworden.

Leuk retro campertje huren? Nooit meer!

Dick
Laatst gewijzigd door Dutchbopper op 31 aug 2017 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Retro camper huren? Pas er mee op ...

Ongelezen bericht door Brahms »

Wat een belevenis, inderdaad een vakantie om niet snel te vergeten.

Maar dat zijn natuurlijk wel de risico's als je met een wagen welke zo'n 36 jaren oud (!) een enorme verre en lange reis gaat maken. Een wagen waarvan je de historie niet kent en dan maar moet hopen dat deze enigszins onderhouden is.
Overigens zijn er al T3 campers te koop voor rond de E 2000,- dus je had er voor het huurbedrag ook een kunnen kopen, en evt. later weer kunnen verkopen.
Dit soort wagens zijn eigenlijk alleen geschikt voor de hobbijist, welke veel liefde, tijd, geld en energie steekt in het onderhouden van zijn wagen en er veel plezier in heeft in een wat overjarige wagen te rijden en wonen.

Voor de commerciele verhuur, waar de wagen natuurlijk alleen maar geld moet opleveren, compleet ongeschikt.

De vraag is dan ook, waarom voor een heel oude camper gekozen, terwijl er zo veel mooie moderne campers te huur zijn ?

stofzuigertje

Re: Retro camper huren? Pas er mee op ...

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn Magirus van ooit de BB is onderhoud gevoelig en alleen mijn eigen familie mogen sommige hem lenen.
Verhuur aan ondeskundige is vragen om problemen.

Verder is preventief onderhoud noodzakelijk en niet goedkoop.
Voor deze prijs een gevoelig T3 busje verhuren is vragen om problemen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Retro camper huren? Pas er mee op ...

Ongelezen bericht door kweenie »

Hmm, goede waarschuwing. Je zou verwachten dat de verhuurder, of de tussenpersoon die je met de eigenaar in contact brengt, toch wel minimale eisen aan de busjes zou stellen. Maar blijkbaar vindt die organisatie de korte termijn omzet belangrijker dan een gezond lange termijn beleid. Het is erg frustrerend dat er zoveel kaf tussen het koren zit in die markt.

Gesloten