LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
koos1944
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2017 14:33

Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?

Ongelezen bericht door koos1944 »

In september gingen mijn vrouw en ik, en de hond, een week naar een vakantiehuis aan de Belgische kust. Borgsom € 250, gelijk over te maken met de huur van een week. Halverwege deze week vroeg ik per mail aan de verhuurder (Immo Woestyn in Koksijde) hoeveel het kostte om hen de eindschoonmaak te laten doen. Ze antwoordden dat dat €125 kostte. Wel 2 dagen van te voren melden. We dachten hier even over na, maar vonden € 125 toch wel wat veel. Dus ik meldde me niet aan en we maakten zelf het huis grondig schoon (stofzuigen, vegen, dweilen, afwassen).
Na 8 (!) weken, dus inmiddels november, vroeg ik maar eens wanneer we de borgsom terugkregen. Op onze bankrekening kregen we vervolgens veel te weinig terug. Ik vroeg dus om een specificatie. Die volgde per post: een bescheiden som voor de elektra (geen probleem) en € 125 voor de eindschoonmaak. Na mijn mail wezen ze op artikel 12 van de algemene voorwaarden. Daar stond iets over in gebreke blijven bij het schoonmaken van het huis. Dat was dus niet zo, maar bewijs het maar eens als je na 8 inmiddels 9 weken al lang en breed weer thuis bent.

Ik heb hun een uitgebreide brief geschreven om een en ander nog eens uit te leggen en om mijn geld terug te vragen. Maar vergeet het maar. Het is altijd wat met die borgsom, je bent machteloos!

Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt en wat kan je er aan doen?
Laatst gewijzigd door Radar op 28 nov 2017 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast omwille van de duidelijkheid

Moneyman
Berichten: 30022
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?

Ongelezen bericht door Moneyman »

koos1944 schreef:In september gingen mijn vrouw en ik, en de hond, een week naar een vakantiehuis aan de Belgische kust. Borgsom € 250, gelijk over te maken met de huur van een week. Halverwege deze week vroeg ik per mail aan de verhuurder (Immo Woestyn in Koksijde) hoeveel het kostte om hen de eindschoonmaak te laten doen. Ze antwoordden dat dat €125 kostte. Wel 2 dagen van te voren melden. We dachten hier even over na, maar vonden € 125 toch wel wat veel. Dus ik meldde me niet aan en we maakten zelf het huis grondig schoon (stofzuigen, vegen, dweilen, afwassen).
Na 8 (!) weken, dus inmiddels november, vroeg ik maar eens wanneer we de borgsom terugkregen. Op onze bankrekening kregen we vervolgens veel te weinig terug. Ik vroeg dus om een specificatie. Die volgde per post: een bescheiden som voor de elektra (geen probleem) en € 125 voor de eindschoonmaak. Na mijn mail wezen ze op artikel 12 van de algemene voorwaarden. Daar stond iets over in gebreke blijven bij het schoonmaken van het huis. Dat was dus niet zo, maar bewijs het maar eens als je na 8 inmiddels 9 weken al lang en breed weer thuis bent.

Ik heb hun een uitgebreide brief geschreven om een en ander nog eens uit te leggen en om mijn geld terug te vragen. Maar vergeet het maar. Het is altijd wat met die borgsom, je bent machteloos!

Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt en wat kan je er aan doen?
Ik heb tot nu toe altijd, zowel in Nederland als in het buitenland, eerst samen met een medewerker de check gedaan of alles in orde was, en vaak ook ter plekke de borg terug gehad. Dat voorkomt dit soort gedonder achteraf, want je hebt gewoon allebei een bewijsprobleem. En omdat jij je geld wilt hebben, zal jij actie moeten ondernemen. Gezien de hoogte van het bedrag en de buitenlandse partij doe je dat waarschijnlijk dus niet.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Helemaal eens met Moneyman. Als een borg betaald is, dan ook een “oplever-inspectie” bij het einde van gebruik.

Ik heb het één keer meegemaakt dat we een vakantiehuis 2x zo schoon hadden opgeleverd als gekregen en dat men alsnog de borg wilden inhouden. Ter plekke kunnen rechtzetten. Later zou onmogelijk geweest zijn.

Ook een paar keer gehad dat men een klein detail (terecht) iets schoner wilde hebben. Dat kan dan ook meteen geregeld worden zonder dat je de borg kwijt bent.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?

Ongelezen bericht door crazyme »

arvandongen schreef:Als een borg betaald is, dan ook een “oplever-inspectie” bij het einde van gebruik.
Daarom zie je ook vaak dat de eindschoonmaak door een schoonmaakploeg verplicht is.

Zo'n eindinspectie met alle discussie daar om heen kost veel te veel tijd.

Ik heb nog nooit een probleem gehad met de terugbetaling van de borg.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Zit het probleem in de communicatie? Vragen wat de kosten zijn en je 'niet aanmelden'.
Kan de verhuurder daar dan de conclusie uit trekken dat u zelf het vakantiehuis schoon maakt?
Het probleem zou maar zo eens onduidelijkheid kunnen zijn.

koos1944
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2017 14:33

Re: Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?

Ongelezen bericht door koos1944 »

Nee, de communicatie was wel helder. Alleen het bizarre was dat ik niemand van het bureau heb gezien. Ik kwam op zondag aan, kon de sleutel ergens uit een kastje halen en na afloop weer hetzelfde maar dan andersom. Dat was misschien wel het probleem. Wat ik wel gedaan heb is het geval voorleggen (klacht indiienen) bij de Belgische consumentenombudsman. Daar heb ik nog niks van gehoord, verwacht er ook niet veel van. Het gaat me ook niet zo om het geld maar om de bureaucratische arrogantie die er achter zit.

stofzuigertje

Re: Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je naar tarief vroeg blijkbaar gelijk ingeplant, en dit eruit halen is lastiger.

De schoonmaker zal als hij komt gewoon claimen, ongeacht hoeveel werk want die wil ook verdienen.
Helaas niet op papier gezet of je zelf schoonmaakt of laat doen.

Als je bij Roompot zelf schoonmaakt en niet goed doet krijg je de rekening met foto van bewijs van niet goed opgeleverde...
Maar als je een door hun schoongemaakte woning goed bekeek, ik had daar ook diverse foto's van gemaakt en toch gekregen....

De vette vingers op afvalbak waren enige wat zij vonden, maar ik had 9 foto's van niet goed schoongemaakte woning.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Koos, ik bedoel eigenlijk of u behalve informeren naar de prijs van een schoonmaak ook per mail hebt aangegeven dat u de schoonmaak zelf zou verzorgen? Dan hebt u die tekst immers zwart op wit.

Gesloten