LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Welger
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:56

Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door Welger »

Onderwerp: Parkeerboete Kroatië 287,95
Bericht Zonder aanmaning worden wij gesommeerd om binnen 8 dagen een absurd hoog bedrag te betalen. Parkeerbon zou dateren uit 2014. Met ons vele gedupeerden. Zie website anwb voor meer informatie. https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/v ... -ontvangen
Laatst gewijzigd door Radar op 02 jan 2018 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast omwille van de duidelijkheid

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door mahadma »

Was u in 2014 en de genoemde datum in Kroatië? Kloppen uw gegevens, kenteken, merk, kleur enz van de auto en de plaats van overtreding?

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Welger schreef:Onderwerp: Parkeerboete Kroatië 287,95
Bericht Zonder aanmaning worden wij gesommeerd om binnen 8 dagen een absurd hoog bedrag te betalen. Parkeerbon zou dateren uit 2014. Met ons vele gedupeerden. Zie website anwb voor meer informatie. https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/v ... -ontvangen
Zijn het gedupeerde, of andere mensen die ook de parkeerboete niet betaald hebben? U weet het beste of u wel of geen boete toen gekregen heeft. Tenzij u na 2014 uw auto gekocht heeft en blijkt dat de vorige bestuurder deze overtreding begaan heeft.

Verwijderd

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Wat een rare gang van zaken. In het Kroatisch een onbegrijpelijk briefje schrijven en vervolgens zonder herinneringen (in normaal Engels) een advocaat inschakelen om de parkeerboetes te innen, met als gevolg dat de kosten direct de pan uit rijzen. Het probleem is dat dit in Kroatië behandeld zal worden, maar mijn gevoel zegt dat er nog wel het één en ander schort aan het incassotraject en dat je het op grond daarvan maar voor moet laten komen. Maar je weet natuurlijk niet hoe een Kroatische rechter dit oppakt.

Netfred
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2018 16:17

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door Netfred »

Ook ik kreeg kreeg zaterdag 30 December een brief van een incassobureau en gerechtsdeurwaarder Van der Meer Philips en uit Alkmaar het blijkt dat ik op 6 juni 2016 een bekeuring van omgerekend ongeveer 17 euro heb ontvangen er zit ook een foto bij van mijn auto met achter mijn ruitenwisser een papier!
Nu kan ik echt met de hand op mijn hart zeggen dat ik dat papier nooit heb aangetroffen,ook heb ik in anderhalf jaar helemaal niets hierover gezien of gehoord!
Dus lijkt het me niet raar dat ik nogal verwonderd ben dat ik wordt gesommeerd om binnen 8 dagen 287,95 euro over te maken!
Wat mij nog meer verwonderd is dat er op het forum van de ANWB nog heel wat mensen zijn die op de zelfde datum zo een brief op de mat aantroffen! mensen die allemaal soortgelijke verhalen hebben en ook allemaal het zelfde bedrag moeten betalen
Ik zou toch graag van een jurist willen weten of dat dit kan op deze manier?

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door Cro »

JohnTheBassist schreef:Wat een rare gang van zaken. In het Kroatisch een onbegrijpelijk briefje schrijven en vervolgens zonder herinneringen (in normaal Engels) een advocaat inschakelen om de parkeerboetes te innen, met als gevolg dat de kosten direct de pan uit rijzen. Het probleem is dat dit in Kroatië behandeld zal worden, maar mijn gevoel zegt dat er nog wel het één en ander schort aan het incassotraject en dat je het op grond daarvan maar voor moet laten komen. Maar je weet natuurlijk niet hoe een Kroatische rechter dit oppakt.
Dan nog zal het mogelijk lastig worden, als je ook eens een verdediging moet regelen in Kroatië zal dat mogelijk ook een dure aangelegenheid worden die mogelijk duurder is dan nu betalen. Als de Kroatische rechter bij niet verschijnen als verdedigende partij de zaak net zo behandeld als hier zul je al snel zien dat de eisende partij in het gelijk gesteld wordt als de verdedigende partij niet eens de moeite neemt zich te verdedigen.

Dat je in Kroatië onder de ruit een papiertje krijgt in het Kroatisch vind ik dan ook weer niet direct vreemd. Daar heb je meestal een woordenboekje voor bij je op vakantie of tegenwoordig natuurlijk een app op de telefoon.

Of er wat schort aan het incasso traject durf ik zo niet te zeggen, ik ben niet bekend met de Kroatische wetgeving en daar dit een mogelijke overtreding uit 2014 lijkt te betreffen heb ik ook geen idee welke stappen er genomen zijn door die firma in de tussenliggende jaren. Ik zou er dus niet direct op vertrouwen dat dit 100% zeker niet volgens het Kroatische boekje is gegaan, maar me minimaal even goed laten adviseren wat hier de beste te nemen stappen zijn om er zo goedkoop mogelijk vanaf te komen. Je wil ook niet dat ze in Kroatië toch een zaak starten, ze die winnen en ze ineens met een nog hogere vordering voor de dag komen. Aan de andere kant wil je waarschijnlijk ook niet zomaar betalen wanneer het een bang maak praktijk blijkt te zijn. Maar als je daar inderdaad geweest bent op het aangegeven tijdstip met het voertuig dat benoemd wordt zou ik het zeker even goed gaan uitzoeken.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Opvallend dat iedereen wist dat er betaald moest worden, maar dat iedereen er voor koos het niet te doen omdat het niet lukte. Was er geen mogelijkheid de auto elders neer te zetten? Of meende iedereen dat het allemaal wel los zou lopen met de boete, want ach, Kroatië?

Het probleem is immers hier begonnen.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

JohnTheBassist schreef:Wat een rare gang van zaken. In het Kroatisch een onbegrijpelijk briefje schrijven
Sja, als je naar Portugal gaat worden er onbegrijpelijke briefjes in het Portugees geschreven. En buitenlanders die hier komen komen regelmatig onbegrijpelijke briefjes in het Nederlands tegen. Ook zo'n rare taal.

Wat ik in mijn vorige bericht al schreef: het probleem is veroorzaakt doordat er niet betaald werd voor iets waarvoor wel betaald moest worden. Zo simpel is het.

stofzuigertje

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je een auto huurde of leende, is het nog lastiger, wie was de huurder of familie die mijn auto ruim 3 jaren terug gebruikte?

Het opvragen en uitzoeken kost maar enkele weken en dit is wel erg traag en vragen om problemen.
Ik vermoed dat als je niets betaalde je volgende keer daar problemen krijgt.
Ze hebben daar niet eens in Engels instructie en dat zou wel makkelijker zijn.
Als ze het 2 talig maken kun je daar gewoon betalen op opgegeven adres en zouden ze geen klanten verliezen.
Ik vermoed dat vele hun voertuig uit 2014 niet meer hebben en zo zelf de gok nemen, niets betalen want voor hun is het ook lastig bewijsbaar of ik wel verantwoordelijk was als eigenaar.

Vermoedelijk heeft iemand ontdekt dat je jaren later nog geld op deze manier kunt krijgen en daarom verwacht ik ook hier binnenkort reacties van 2015 t/m 2017...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Welger schreef:Onderwerp: Parkeerboete Kroatië 287,95
Bericht Zonder aanmaning worden wij gesommeerd om binnen 8 dagen een absurd hoog bedrag te betalen. Parkeerbon zou dateren uit 2014. Met ons vele gedupeerden. Zie website anwb voor meer informatie. https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/v ... -ontvangen
Maar in 2014 heeft u toch een boete aangetroffen onder uw raam. U heeft echter besloten deze te negeren waardoor de verhuurder van het parkeerterrein niets anders kan dan via een dure weg (advocaat) u een sommatie te sturen. Zonder advocaat had de particulier die het terrein verhuurder u nooit kunnen achterhalen. Het is best wel schokkend om te zien hoeveel Nederlanders niet netjes de boete betalen.

Ik zou kijken wat de ANWB adviseert maar ik zie het somber in. Het excuus dat de boete in het Portugees is geschreven slaan natuurlijk nergens op, ook in 2014 kon je deze eenvoudig via Google translate achterhalen wat er stond.

De parkeerterrein verhuurder had waarschijnlijk genoeg van die wanbetalende Nederlanders en heeft besloten actie te ondernemen. Een zeer goede actie van hem, hiermee leren deze ook dat je ook in het buitenland je aan de wetten die daar gelden moet halen. In Nederland krijg je ook een boete als je niet kunt wisselen bij een automaat.

Foepie2811
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2018 19:42

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door Foepie2811 »

Als ik naar de dossiernummers kijk zijn er honderden de dupe.
Hier zit een naar luchtje aan
Heb in 2016 ook een bekeuring [parkeerdagkaart] gekregen was 6 minuten te laat en je kunt daar ook niet betalen.
Nooit meer iets gehoord en nu dit.
Rechtsbijstand inschakelen en hopen op het beste.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer ik de link volg en het verhaal lees gaat het waarschijnlijk om een particulier parkeerterrein. Er is dan sprake van een civiele vordering en niet van een boete. De eigenaar van dat terrein heet kentekens gefotografeerd.

Wanneer de vordering stand wil houden zullen ze toch moeten bewijzen dat je niet hebt betaald. Niemand bewaard een parkeerkaartje van 3 jaar oud, en wanneer je ongehinderd het parkeerterrein kon verlaten dan is het aannemelijk dat er normaal betaald is.

Ik vraag mij af wat de verjaringstermijn is in Kroatië ?
Ook vraag ik mij af of een beëdigd ambtenaar de overtreding heeft vastgesteld.

Anders kan ik volgende week alle buitenlandse kentekens bij de lokale dierentuin fotograferen en over drie jaar eens proberen of ik iets los kan krijgen.....

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door renewouters »

crazyme schreef:
Wanneer de vordering stand wil houden zullen ze toch moeten bewijzen dat je niet hebt betaald.
Foto van de auto waar geen kaartje achter de voorruit ligt?
crazyme schreef: Niemand bewaard een parkeerkaartje van 3 jaar oud, en wanneer je ongehinderd het parkeerterrein kon verlaten dan is het aannemelijk dat er normaal betaald is.
Je moet de Nederlandse situatie niet projecteren op iets in een ander land. Dat wij hier alles netjes afsluiten met hekken en slagbomen wil niet zeggen dat zoiets overal gebeurd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

crazyme schreef: Ook vraag ik mij af of een beëdigd ambtenaar de overtreding heeft vastgesteld.
Dat is helemaal niet noodzakelijk op een particulier parkeerterrein. Een foto van de overtreding is voldoende en vrijwel alle "gedupeerde" op de ANWB site hebben de boete wel gezien, erkennen niet betaald te hebben, maar zijn er vanuit gegaan dat ze de boete/herinnering ook wel per post zouden ontvangen. Dit was erg naïef achteraf.

Gezien het om een particuliere vordering gaat konden ze deze nooit per post ontvangen omdat enkel via een advocaat in Nederland dergelijke gegevens te achterhalen zijn. Dit staat ook allemaal op de ANWB link.

De vraag is alleen of het bedrag van de vordering acceptabel is, maar zoals het er nu naar uit zoet moet je dan in Kroatië gaan procederen, als je een rechtsbijstand verzekering hebt dan kun je het daar voorleggen, maar anders is betalen waarschijnlijk de goedkoopste oplossing.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Als de exploitant alleen via een Nederlandse advocaat achter de NAW gegevens van de niet-betalers kan komen, wie moet die advocaat dan gaan betalen? De exploitant, van die 13 euro die hij aan parkeergeld mist? Of is het terecht dat het op het bordje van de niet-betaler komt te liggen?

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/boete ... oon-de-bus
Landen waar je echt op moet letten zijn Griekenland, Ierland, Italië en Kroatië. Die landen hebben het verdrag niet ondertekend en sturen nog steeds hun eigen, soms wat schimmige boetes. Hoe vaag die boetes ook zijn, volgens DAS kun je ze maar beter betalen. "Anders heb je kans dat je bijvoorbeeld bij de grens wordt aangehouden."

Denkt iemand hier nu echt dat wij in Nederland ook alle bestuurders gaan aanspreken in hun eigen taal? Alleen met de landen waar een verdrag mee is wordt de boete vertaald en nagestuurd. Met de andere landen krijgt u gewoon post en moet u voldoen aan diens wetten en eisen.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door 16again »

Ik vraag me toch af, of we dit helemaal los kunnen zien van recente gebeurtenissen in het Joegoslaviëtribunaal .
Juist nu meer dan 3 jaar oude boetes oprakelen.

Welger
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:56

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door Welger »

Ik heb geen bon gezien in 2014 in pula. Daarbij zijn er tientallen mensen op de anwb site met zogenaamde bonnen tussen 2014 en 2017 die exact 287,95 moeten betalen. Dat zullen er dus wel honderden of meer zijn. Hier klopt echt niets van.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:Als de exploitant alleen via een Nederlandse advocaat achter de NAW gegevens van de niet-betalers kan komen, wie moet die advocaat dan gaan betalen? De exploitant, van die 13 euro die hij aan parkeergeld mist? Of is het terecht dat het op het bordje van de niet-betaler komt te liggen?
De vervuiler betaalt, toch? :wink:
Welger schreef:Ik heb geen bon gezien in 2014 in pula. Daarbij zijn er tientallen mensen op de anwb site met zogenaamde bonnen tussen 2014 en 2017 die exact 287,95 moeten betalen. Dat zullen er dus wel honderden of meer zijn. Hier klopt echt niets van.
Waarom niet? Juist als het er veel zijn, kan ik me voorstellen dat die eigenaar het een keer spuugzat is en actie onderneemt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Welger schreef:Ik heb geen bon gezien in 2014 in pula. Daarbij zijn er tientallen mensen op de anwb site met zogenaamde bonnen tussen 2014 en 2017 die exact 287,95 moeten betalen. Dat zullen er dus wel honderden of meer zijn. Hier klopt echt niets van.
De ANWB is het aan het uitzoeken ik zou hun onderzoek/advies afwachten, zover hun onderzoek tot op heden is uitgevoerd lijkt het een legitieme claim, maar staat enkel de hoogte ter discussie.

Wel vreemd dat jij een van de enige bent die geen boete achter zijn raam heeft aangetroffen, nagenoeg alle gevallen op de ANWB site geven aan deze genegeerd te hebben, veelal met de smoes dat hij in de lokale taal was geschreven.

Ik las dat er foto's zijn gemaakt van de overtreding en het boete bedrag is gelijk, dus niet vreemd dat het bedrag bij iedereen gelijk is. Zou eerder vreemd zijn als dit opeens hoger is.

Gesloten