LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie heeft tips voor activiteiten na pensioen?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Wie heeft tips voor activiteiten na pensioen?

Ongelezen bericht door NioMio »

Goedemorgen,

Allereerst wil ik zeggen hoe goed ik het vind dat u al zo snel om tips en advies vraagt. Bent u altijd zo assertief en doortastend geweest? Prachtige eigenschap!

Het is bekend en onderzocht dat het voor veel mensen moeilijk is om na pensioen weer een nieuwe draai te vinden in het leven. Er wordt veel over geschreven. Ik verwijs u naar een willekeurige blog, waar u kunt lezen dat het met pensioen gaan echt een 'life event' is.
https://www.leefjepensioen.nl/blogoverz ... ondheid/30

Ik vind het jammer dat sommige mensen die reageren hier heel luchtig over doen. Als je aan het werk bent, is het makkelijk denken aan het pensioen: "heerlijk dan hoef ik niet meer te werken". Maar pensioen is iets heel anders dan vakantie. Een vakantie voelt als vrije tijd omdat er een kop en een staart aan zit. Daarna moet je weer aan het werk. Vakantie voelt pas als vakantie als het om een gebrek aan vrije tijd en uren gaat of een beperking daarin. Dat is iets totaal anders dan pensioen.

Geluk zit 'em dan in voornamelijk drie dingen: autonomie (dus zelf je keuzes kunnen maken), inzet van talenten (vakbekwaamheid) en een zinvol doel hebben (dat bij voorkeur aansluit bij verlangens).

Veel mensen dragen vrijwilligerswerk aan. Daar kunt u uitstekend mee uit de voeten om een zinvol doel te hebben waarbij u uw talenten kunt inzetten. Het is echter niet erg om een periode van reflectie voor uzelf te houden. Wat zijn dingen waar u naar uitkijkt? Wat zou u nog graag willen doen? Waar werd u in het verleden blij van? Zijn er nog wensen waar u tijdens uw werkzame leven niet aan toe kwam? Zijn er nog dingen waar u zich in zou willen ontwikkelen? Misschien nog op sociaal vlak? Een mens is immers nooit uitgeleerd.

Vrijwilligerswerk kan zeker prachtig zijn, maar vult u dat dan in zoals u het passend vindt. Het hoeft niet weer op werk te lijken.
Daarnaast is het zeker niet ondenkbaar dat u nu u gepensioneerd bent nog een eigen onderneming gaat beginnen, als dat u wat lijkt.
Keuzestress lijkt natuurlijk niet de bedoeling :-)

Mocht u meer contact willen krijgen met mensen in uw buurt, dan kunt u eens naar lokale projecten kijken. Buurthuizen, maar ook bepaalde groepen op Facebook. Zo leek het mij bijvoorbeeld leuk om te leren vogels te herkennen. Maar ik had er totaal geen kaas van gegeten. Ik heb me aangemeld bij een groep op Facebook in mijn regio (Flevoland) en zo kwam ik in contact met anderen die al heel goed kunnen 'vogelen'. Ik houd ervan om dingen te leren en heb veel nieuwsgierigheid. Verder kwam ik zo in contact met anderen die mij weleens mee wilden nemen de natuur in.

Mocht u nog eens van gedachten willen wisselen over uw tijd na uw pensioen, dan kan ik u altijd een luisterend oor bieden.

Ik wens u in ieder geval alle goeds toe.

Hartelijke groet,
Marieke

nettieroes
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 feb 2017 10:56

Re: Wie heeft tips voor activiteiten na pensioen?

Ongelezen bericht door nettieroes »

In een tijdschrift kwam ik de volgende tips tegen. Succes!

CONTACT
Wilt u nieuwe mensen leren kennen? Zoekt u een maatje voor een gezamenlijke activiteit? Kijk eens op deze websites:
actief4weduwe.nl
aktivo.nl
kennissenkring.nl
nieuwemensenlerenkennen.nl
De website singlestamtam.nl noemt zich "De wegwijzer voor singles" en biedt op verschillende gebieden een inventarisatie van initiatieven voor singles. Laat u niet afschrikken door het begrip 'date' maar kijk even verder!
En als u van kamperen houdt, is de Nederlandse Alleenstaanden Kampeer Club (NAKC) misschien wel iets voor u: nakc.nl.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Wie heeft tips voor activiteiten na pensioen?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Brahms schreef:Met pensioen en daardoor depri, de meeste werkenden snakken naar hun pensioen. En dat al na 2 weken.......
Er zijn mensen die in hun werk de bevestiging vinden dat zij nodig zijn voor anderen. Als je dat in je leven daarnaast minder of niet vindt . . .
Daarnaast, als je workaholic bent, dan valt er natuurlijk nogal wat weg. Ik denk niet dat dit onderschat moet worden.

Als ik uitgewerkt ben, het eerste dat ik doe is mij een hond aanschaffen. Lekker 3 keer per dag eropuit. Ben nu te weinig thuis om daar goed voor te kunnen zorgen. Daarnaast zou ik nog meer (sportief) gaan fietsen en nog vaker op m'n crosstrainer staan. En al die interessante programma's op tv, waar ik nu niet aan toe kom. En lezen. Ik heb uit m'n jeugd veel stripboeken die ik nog graag weer zou willen lezen. Kijk daar echt naar uit.
Het is wel zo, ik heb weinig moeite alleen dingen te doen. Dat maakt natuurlijk ook verschil.

Ik zou overigens niet zo maar 1-2-3 met pensioen gaan. Als ik m'n functie nog zou kunnen uitoefenen, en mijn werkgever staat daar positief in, dan is stoppen voor je zeventigste misschien ook wel wat vroeg :lol:

Gesloten