LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Broekie33
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jul 2018 16:46

Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door Broekie33 »

[Tekst verwijderd door de Moderator]

Waarschuwing voor de vakantie die er voor velen aankomt….

Pap en mam annuleerde hen vakantie naar Italie door omstandigheden. Daarvoor in de plaats dachten ze we gaan heerlijk de rust en het groen opzoeken op de Veluwe. Een huisje gehuurd heerlijk in het groen tussen de fluitende vogels.
Het eerste huisje wat ze toegewezen kregen was vies…..bah. Gingen er melding van doen en warempel ze krijgen een nieuw huisje toegewezen. Vooruit dan maar, alles weer overhuizen en de vakantie kan beginnen…. Ja ja …., dat werd dus een NEE.
Pap wordt niet lekker, een ontzettende gezonde man met een conditie waar menig jongeren een voorbeeld aan kan nemen. KERNGEZOND. Het lijkt op de griep maar de klachten worden steeds heftiger. Een goed oplettende begaande huisarts hakt de knoop door en pap moet worden opgenomen in het ziekenhuis in Apeldoorn met 42 graden plus koorts…….Doodziek !Wat blijkt hij is besmet met de legionella bacterie en heeft de veteranen ziekte opgelopen.
Gelukkig zijn we erachter gekomen wat er aan de hand is mbv alle kundige geneesheren en verpleging in Apeldoorn.
Lieve mensen allemaal, ik wil jullie waarschuwen voor als je in een vakantiepark een huisje gaat huren….laat alle kranen voordat je gebruik maakt van het water een tijdje doorlopen.

Ik wil jullie vertellen over hoe het is afgelopen.

Pap is met het oog door de naald gekropen……. en nog steeds niet de oude Pap. De vraag is ook of hij wel ooit nog de oude pap wordt!
Voor ons is het duidelijk dat hij de besmetting in dat park heeft opgelopen. We durven wel te stellen voor volle 100%. (naar ons gevoel). Er zijn gewoonweg geen andere opties.
De manier waarop Landal Green-Parcs hierop heeft gereageerd heeft is buiten proporties onbeschoft voor pap en mam. Ze laten ze gewoon in de kou staan. Totaal geen medeleven. Ze zeggen gewoon, deze besmetting heeft hier niet plaatsgevonden terwijl zij dat niet kunnen bewijzen net zoals wij het jammer genoeg niet kunnen bewijzen omdat doordat pap zich daar gedoucht heeft hij tevens op dat moment de leidingen schoongespoeld heeft. Daarmee is voor hen de casus gesloten.
Ook totaal geen interesse wordt er getoond gewoonweg walgelijk hoe pap en mam behandeld worden. En dat voor zo’n grote organisatie. Zo ga je niet om met je gasten vind ik.
Heeft iemand nog ideeën hoe je dit verder zou kunnen aanpakken want ik wil en kan het hierbij niet laten zitten.

Graag delen alleen al om andere mensen hiervoor te behoeden !

Sil ( De dochter van de besmette legionella persoon)
Laatst gewijzigd door Radar op 25 jul 2018 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam park doet niet ter zake

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door kuklos »

Broekie33 schreef:Heeft iemand nog ideeën hoe je dit verder zou kunnen aanpakken want ik wil en kan het hierbij niet laten zitten.
Je zal met bewijs moeten komen, anders gaat het een lastig verhaal worden.

Broekie33
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jul 2018 16:46

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door Broekie33 »

Klopt beste Kuklos, het is niet te bewijzen, de incubatie tijd zit helemaal in de tijd dat mam en pap daar verbleven maar verder als dat hebben we gewoonweg geen bewijs. Maar hun ook niet, zij laten niets zien of horen van hun onderzoek naar betreffende onderzoek huisjes daarbij pap heeft zich daar gedoucht waardoor de leidingen schoon zijn gespoeld zodat er geen legionella meer actief is. Maar als het puntje bij paaltj komt kunnen hun dus ook niet met zekerheid zeggen dat het niet gebeurd is in hun park.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door kuklos »

Jij stelt dat het in dit park gebeurd is, dat zal jij moeten bewijzen. Zij hoeven het tegendeel niet te bewijzen.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het park hoeft natuurlijk al helemaal niets te bewijzen. En als dat huisje verhuurd geweest is voordat uw ouders daar kwamen, is het nog maar zeer de vraag of het water in dat huisje de oorzaak was.

U kunt natuurlijk niet de termen onbeschoft en walgelijk gebruiken.

stofzuigertje

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik na een weekje thuis kom heb ik hetzelfde risico.

Dan is na week warmte zoals nu en niets gebruiken het advies om eerst alle kranen door te spoelen.
De douche is een lastiger verhaal, die moet je tegen muur laten lopen op korte afstand omdat je anders gaat sproeien met Legionella....
De stort douche en hand douche na gebruik aftappen door slang los te halen is ook goed.... en als je in rustige periode huurde heb je die kans gewoon.
Als je voor elke klant die huis kreeg dit eerst moet doen word het veel werk en erg duur....

Het smerige huisje had je niets moeten uitpakken en weigeren en de andere, die was vermoedelijk iets langer leeg.....
Maar ook alle kopjes eerst afwassen want ik vertrouw niemand en maak lekker alles eerst schoon.
Dus geen koffers maar afwas eerst!

Ook mijn boot, als ik terug kom alle water weg laten lopen en de volgende keer eerst weer 2x10 liters water halen.....
Dit zelfde voor de waterkoker en zo..... alleen toilet mag nog maar ik laat echt alles lopen en slang alles vullen dus ook de douche...
ik hoef geen ziekte en je weet dat het kan.

Vooral deze weken met grote hitte loop je risico, dan is wintersport vakantie toch veiliger wat dit betreft.

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door Spacestar »

@Broekie33
Onderstaand geeft tot 19 dagen aan, waar is uw vader in die tijd geweest (dus voor het bezoek vakantiepark)

Incubatietijd Legionella
De tijd tussen de besmetting en de eerste ziekteverschijnselen (de incubatietijd) varieert van 2 tot 19 dagen.

Bron:
www.rijksoverheid.nl

Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door Fleur71 »

Eigenaren van drinkwaterinstallaties zijn zelf verantwoordelijk voor deze installatie en dienen er ten allen tijde voor te zorgen
dat ze tijdig inspecties uit laten voeren voor een goed werkende installatie.

Je kunt een jurist of Juridisch Loket raadplegen om een kopie van het laatste inspectierapport opvragen.
Of je kunt contact opnemen met het Minsterie van Infrastructuur en Waterstaat
Sterkte

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door bprosman »

Het park hoeft natuurlijk al helemaal niets te bewijzen. En als dat huisje verhuurd geweest is voordat uw ouders daar kwamen, is het nog maar zeer de vraag of het water in dat huisje de oorzaak was.
Mijn vader is beheerder op een camping en is wel degelijk verplicht legionella controle uit te voeren en daar inspectierapporten c.q. een "boekhouding" van bij te houden. Net als dagelijkse zwembadcontroles op Chloor en zuur gehalte. Dus "hoeft niets te bewijzen" is een beetje te kort door de bocht.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door riddert »

Broekie33 schreef:[Tekst verwijderd door de Moderator]

Waarschuwing voor de vakantie die er voor velen aankomt….

Pap en mam annuleerde hen vakantie naar Italie door omstandigheden. Daarvoor in de plaats dachten ze we gaan heerlijk de rust en het groen opzoeken op de Veluwe. Een huisje gehuurd heerlijk in het groen tussen de fluitende vogels.
Het eerste huisje wat ze toegewezen kregen was vies…..bah. Gingen er melding van doen en warempel ze krijgen een nieuw huisje toegewezen. Vooruit dan maar, alles weer overhuizen en de vakantie kan beginnen…. Ja ja …., dat werd dus een NEE.
Pap wordt niet lekker, een ontzettende gezonde man met een conditie waar menig jongeren een voorbeeld aan kan nemen. KERNGEZOND. Het lijkt op de griep maar de klachten worden steeds heftiger. Een goed oplettende begaande huisarts hakt de knoop door en pap moet worden opgenomen in het ziekenhuis in Apeldoorn met 42 graden plus koorts…….Doodziek !Wat blijkt hij is besmet met de legionella bacterie en heeft de veteranen ziekte opgelopen.
Gelukkig zijn we erachter gekomen wat er aan de hand is mbv alle kundige geneesheren en verpleging in Apeldoorn.
Lieve mensen allemaal, ik wil jullie waarschuwen voor als je in een vakantiepark een huisje gaat huren….laat alle kranen voordat je gebruik maakt van het water een tijdje doorlopen.

Ik wil jullie vertellen over hoe het is afgelopen.

Pap is met het oog door de naald gekropen……. en nog steeds niet de oude Pap. De vraag is ook of hij wel ooit nog de oude pap wordt!
Voor ons is het duidelijk dat hij de besmetting in dat park heeft opgelopen. We durven wel te stellen voor volle 100%. (naar ons gevoel). Er zijn gewoonweg geen andere opties.
De manier waarop Landal Green-Parcs hierop heeft gereageerd heeft is buiten proporties onbeschoft voor pap en mam. Ze laten ze gewoon in de kou staan. Totaal geen medeleven. Ze zeggen gewoon, deze besmetting heeft hier niet plaatsgevonden terwijl zij dat niet kunnen bewijzen net zoals wij het jammer genoeg niet kunnen bewijzen omdat doordat pap zich daar gedoucht heeft hij tevens op dat moment de leidingen schoongespoeld heeft. Daarmee is voor hen de casus gesloten.
Ook totaal geen interesse wordt er getoond gewoonweg walgelijk hoe pap en mam behandeld worden. En dat voor zo’n grote organisatie. Zo ga je niet om met je gasten vind ik.
Heeft iemand nog ideeën hoe je dit verder zou kunnen aanpakken want ik wil en kan het hierbij niet laten zitten.

Graag delen alleen al om andere mensen hiervoor te behoeden !

Sil ( De dochter van de besmette legionella persoon)
Je zult toch zeker moeten weten dat het eea van het huisje komt, een 'gevoel' is niet voldoende. Op basis van uw gevoel ga ik natuurlijk geen berichten delen, ik vind het zelfs onbeschoft om dergelijke berichten slechts op basis van 'gevoel' te plaatsen.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door BL2 »

Wij komen ook wel in de huisjes van Landal.
Het eerste wat wij doen bij binnenkomst is de WC 3x doortrekken en alle kranen open.
De douche plat op de vloer bij de afvoer, eerst warm en daarna koud.
Zo ook thuis bij terugkomst. Neem aan dat iedereen dat toch wel doet, er wordt genoeg voor gewaarschuwd.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Even advocaat van de duivel spelen. Uw ouders hebben genoten van een geweldige vakantie en komen weer thuis. Al maandenlang is het weer heerlijk en thuis heeft de kraan dus ook een tijdje stil gestaan. Wie zegt dat het niet thuis ontstaan is?
Met onderbuikgevoelens kan niemand iets. Iemand is ook pas schuldig als dat bewezen is. Je hoeft dus niet te bewijzen dat je onschuldig bent. Ook al zijn er logboeken en verplichtingen tot controle, zo lang u niets kan bewijzen hoeft Landal niets te doen.
Het risico dat u nu loopt is dat u Landal in en kwaad daglicht zet. Met alle gevolgen van dien. Stel dat achteraf blijkt dat het daar niet ontstaan is, is een simpele excuses geen optie. Puur dat het hier al op internet staat kan leiden tot schade.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://www.nrc.nl/nieuws/2002/06/13/to ... 63-a482959

Komt vaker voor in vakantieparken, hotels etc.
Bewijzen is vast lastig. De inspectie inlichten misschien een idee. Waar je ook gaat: neem een opvouwbare emmer mee op reis. Die kun je vullen door de douchekop er in te doen en dan de douchekraan open. Geen waternevel en daardoor het veiligst. Want legionella krijg je van de ingeademde waternevel, niet van het water zelf. Alternatief is een washandje om de douchekop.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door kuklos »

Bob Schurkjens schreef:https://www.nrc.nl/nieuws/2002/06/13/to ... 63-a482959

Komt vaker voor in vakantieparken, hotels etc.
Dat krantenartikel is uit 2002, 16 jaar geleden! Hoeveel is de regelgeving veranderd en hoe vaak komt het nu nog voor?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik denk niet dat de legionellabacterie zich erg veel aantrekt van regelgeving. Helaas.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door kuklos »

Duh. Natuurlijk trekt een legionella bacterie zich daar niet veel van aan. Maar middels regelgeving kunnen organisaties wel gedwongen worden vaker te controleren en maatregelen te nemen, waarmee legionella voorkomen kan worden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door bprosman »

Je bent tegenwoordig gewoon verplicht als (campingbedrijf) regelmatig externe controles te laten uitvoeren en hier een registratie van bij te houden.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door kuklos »

En dus de vraag hoe vaak een legionellabesmetting nu nog voorkomt.

stofzuigertje

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Temperatuur + tijd is nodig.

Bij een koude woning in de winter is er geen Legionella mogelijk.
Bij een vrijwel permanent verhuurde ook vrijwel nooit, alleen als je een weekend met dit weer boven de 25 graden zou het in theorie kunnen.

Ik zie geen datum en temperatuur van de week ervoor.
Bij regelmatig gebruik is er voldoende doorgespoeld.

Een normale kraan is zelden gevaarlijk, alleen de perlator die schuimende water geeft is enige risico.
De douche, ja maar heeft hij zodra hij thuis kwam daar wel alles doorgespoeld?
Vele klagen over vakantie woningen maar ik weet hoe sommige zelf thuis aanklooien.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Legionellabesmetting door douche in vakantiehuisje?

Ongelezen bericht door kuklos »

stofzuigertje schreef:De douche, ja maar heeft hij zodra hij thuis kwam daar wel alles doorgespoeld?
Dat is dus het probleem van TS. Er kan geen bewijs worden geleverd.

Gesloten