Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door witte angora »

Vandaag was ik op de vakantiebeurs in Utrecht. Doel: informatie inwinnen over Berlijn en Zwitserland, om precies te zijn Sankt Gallen. Eenmaal daar bleek er in het deel waar Duitsland zich bevond geen enkele informatie over Berlijn te zijn. Volgens standhouders is er teveel toerisme in Berlijn, daarom waren ze er niet. Zwitserland was in zijn geheel niet aanwezig. Dit in tegenstelling tot vorig jaar. Feitelijk kwam ik dus voor niks.

Nederland bleek gereduceerd te zijn tot heel veel Achterhoek, een klein beetje Zwolle en een klein beetje Leiden. Dat was het dan wel. En zo ging het nog wel even door. Navraag leerde me dat er dit jaar twee hallen minder waren dan vorig jaar. Dit jaar was de beurs in 5 hallen. Een forse achteruitgang in vloeroppervlak.

Kennelijk zijn veel standhouders tot de conclusie gekomen dat het huren en bemensen van een stand meer kost dan het opbrengt. Een andere verklaring kan ik niet bedenken.

Wat is jullie mening? Heeft internet inmiddels zo'n prominente rol ingenomen dat dit soort grootschalige evenementen op termijn in feite geen bestaansrecht meer heeft? Of is er iets anders aan de hand?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Elke beurs is afhankelijk van deelnemers. De tijd dat er online niets te vinden is ligt al ver achter ons. Het is, dankzij de vrijheid die we hebben, ondoenlijk om elk stukje werelddeel bij elkaar te krijgen en om aan te prijzen.
Als men al weet waar men heen wil en wat te gaan doen is een vakantiebeurs geen optie. Dat is opgezet om je te orienteren.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar dan moet er wel wat te oriënteren zijn, en dát is er dus een stuk minder dan voorheen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Toch waren er 103.000 bezoekers in 4 dagen, tegen 105.000 bezoekers in 5 dagen tijdens de vorige editie.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ongetwijfeld, het was erg druk. Maar waar zijn al die standhouders dan gebleven?

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door BL2 »

Tsja, Zwitserland....
Tot voor een aantal jaren een vakantieland dat door vele uit Europa werd bezocht. Ook voor Nederlanders was het vaak een mooi reisdoel.
Zwitserland was nooit goedkoop totdat het een paar jaar geleden goed fout ging met de Zwitserse Frank. Binnen enkele jaren was er geen Europese toerist meer te bekennen en wordt het land overspoelt door oliesjeiks en andere bezoekers uit met name Arabische landen welke niet op een Frankje meer of minder kijken.
Veel hotels zijn failliet gegaan, bergpaden overwoekerd en alles is er onbetaalbaar geworden.
Mooi voorbeeld: kilo supermarkt kipfilet in de aanbieding voor ruim 40 Euro !

Ritje met de bergbaan naar de Jungfrau, bijna 125 Euro pp.....

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door Costnix »

Dat ritje naar de Jungfrau was altijd al duur, net zoals Zwitserland zelf.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die standhouders maken waarschijnlijk de afweging dat de aanzienlijke en vaststaande kosten niet opwegen tegen de mogelijke opbrengsten.

Vroeger was het een hele klus om informatie te vergaren (telefonisch, wachten op de folder per post, enz.). Via internet vind je heel gedetailleerde informatie, inclusief ervaringen, over vrijwel alles.

Er zijn wel meer grote consumentenbeurzen verdwenen, bv Auto RAI en Firato.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door moederslink »

Veel vakantiegangers hebben anno nu meer te besteden, zeker de 65 plussers.
Zij zijn misschien ook wat blasé geworden, hebben Europa ' wel gezien ' en willen nu verre exotische reizen of peperdure cruises maken.
Europa is wellicht te ' simpel ' geworden voor sommige snobs :?
Dubai, Singapore , Noordkaap en noem maar op, het moet vooral ver zijn en duur, bemerk ik wel eens.

Klopt dat WA ? Zag je dat voornamelijk op de vakantiebeurs vandaag?
Geen Europa maar heel veel echt Verweggistan bestemmingen?

mh73

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door mh73 »

Geldt dat niet voor alle beurzen? Ik sta zelf regelmatig op een hobbybeurs en daar wordt het ook steeds minder qua deelnemers. Ze schuiven de voorwanden steeds meer de hal in. Ondanks het teruglopende aantal deelnemers blijven ook hier (volgens de organisatie dan) de bezoekersaantallen gelijk. Persoonlijk merk ik wel dat de belangstelling meer gaat naar het gezellig dagje uit dan daadwerkelijk wat kopen aan de stands. Vandaar ook de standhouders die het voor gezien houden.
Bij een vakantiebeurs zal dat anders zijn, maar ik kan me voorstellen dat zeker ook gezien de informatie die we kunnen vinden op het net, de kosten en moeite van deelname niet meer opwegen tegen de voordelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zie zo'n beurs vooral als inspiratiebron voor de wat onbekendere plekken. Bijvoorbeeld als je het idee hebt dat midden Amerika een mooie bestemming is, dat je bij zo'n beurs wat meer gevoel krijgt en weet waar je zoal wat kunt zien. Maar Berlijn en tot op zekere hoogte ook Zwitserland wel zulke bekende gebieden dat je daarvoor niet echt naar zo'n beurs hoeft te gaan.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door gosewijn »

1 mailtje naar het VVV ,van bv. Duitsland , en je krijgt alles thuis gestuurd wat je wilt weten.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
13 jan 2019 21:58
Veel vakantiegangers hebben anno nu meer te besteden, zeker de 65 plussers.
Zij zijn misschien ook wat blasé geworden, hebben Europa ' wel gezien ' en willen nu verre exotische reizen of peperdure cruises maken.
Europa is wellicht te ' simpel ' geworden voor sommige snobs :?
Dubai, Singapore , Noordkaap en noem maar op, het moet vooral ver zijn en duur, bemerk ik wel eens.

Klopt dat WA ? Zag je dat voornamelijk op de vakantiebeurs vandaag?
Geen Europa maar heel veel echt Verweggistan bestemmingen?
Het publiek was eigenlijk best wel gemixt. Inderdaad aardig wat ouderen, maar ook flink wat gezinnen met kinderen. Uiteraard was het vandaag weekend, ik denk dat de senioren vooral donderdag en vrijdag langs geweest zijn.

Ik zal even een link naar de plattegrond geven, dat geeft denk ik een beetje een idee wat er te doen was:
https://www.vakantiebeurs.nl/nl-NL/Bezo ... grond.aspx

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door moederslink »

En natuurlijk is alles op het internet op te zoeken.
Toch geeft zo.n beurs mogelijk wat extra inspiratie ...ook voor gezinnen dus.
Of het is gewoon een ' gezellig dagje uit ' net zoals de ' uitgekauwde ' bezoekjes aan de Meubelboulevards op 2e Paas- en Pinksterdag :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zie dus idd veel verre reizen :
Amerika, Canada, Nieuw Zeeland , Vietnam, Iran ook bv .. verdere reizen en minder voor de hand liggende reizen , minder ' gewoon Europa ' dus .

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door gosewijn »

moederslink schreef:
13 jan 2019 22:26
Ik zie dus idd veel verre reizen :
Amerika, Canada, Nieuw Zeeland , Vietnam, Iran ook bv .. verdere reizen en minder voor de hand liggende reizen , minder ' gewoon Europa ' dus .
Het is goedkoper naar verweggistan te gaan, dan met de caravan ,of huisje te huren in bv franktijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door kweenie »

BL2 schreef:
13 jan 2019 21:32
Tsja, Zwitserland....
Tot voor een aantal jaren een vakantieland dat door vele uit Europa werd bezocht. Ook voor Nederlanders was het vaak een mooi reisdoel.
Zwitserland was nooit goedkoop totdat het een paar jaar geleden goed fout ging met de Zwitserse Frank. Binnen enkele jaren was er geen Europese toerist meer te bekennen en wordt het land overspoelt door oliesjeiks en andere bezoekers uit met name Arabische landen welke niet op een Frankje meer of minder kijken.
Veel hotels zijn failliet gegaan, bergpaden overwoekerd en alles is er onbetaalbaar geworden.
Mooi voorbeeld: kilo supermarkt kipfilet in de aanbieding voor ruim 40 Euro !

Ritje met de bergbaan naar de Jungfrau, bijna 125 Euro pp.....
De koers van de euro ten opzichte van de Frank is inmiddels alweer even hoog als voordat de 'vaste' koers tussen Frank en euro vier jaar geleden werd losgelaten. Dat is dus behoorlijk hersteld. Ik weet ook niet waar je je boodschappen koopt of hebt gekocht, maar bij de normale supermarkt kost kipfilet zo'n 20 Frank, dus minder dan 20 euro, per kilo. Zonder aanbieding. Dus 40 euro in de aanbieding is een beetje overdreven.

Overigens is Zwitserland natuurlijk wel een erg duur land en dat altijd al geweest. Dat staat buiten kijf.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door witte angora »

@Kees: ik weet niet wat er anders aan de hand zou kunnen zijn. Ik vermoed zelf, wat ik al aan heb gegeven, dat veel standhouders af zijn gehaakt omdat de kosten niet opwegen tegen de opbrengsten. Maar dat is een beredeneerde aanname, misschien dat anderen andere ideeën hebben. Daar vraag ik dus naar.

Met een probleem zit ik bepaald niet. Ik zie een bepaalde ontwikkeling, en ben benieuwd naar de visie van anderen hierop. Meer is het niet.

@breien: Het verkooppraatje is inderdaad 'nu of nooit'. Er waren verschillende beursaanbiedingen, maar dan moest je wel op zeer korte termijn beslissen om een bepaalde korting te krijgen. Bijvoorbeeld uiterlijk de 20e (overigens kan de standhouder dan precies zien wat de beurs hem oplevert). Maar ook de stand met petten (ik ben er vorige week eentje kwijt geraakt): die dingen waren daar aardig prijzig. Maar doordat je fiks betaald hebt voor de entree kun je niet nog even gauw een aantal andere winkels langs om te vergelijken. Het is nu of niet. Helaas voor deze dame ben ik zaterdag al bij de outlet in het dorp wezen kijken, en daar lagen er een paar met kaartjes met zowel de gulden als de euro prijzen. Dan weet jij wel hoe lang ze al ieder jaar in de uitverkoop liggen. Dus de 'fantastisch prachtige kwalitatief goede' petten op de beurs heb ik toch maar laten liggen. Maar ik kan me indenken dat er toch aardig wat mensen zijn die het dan toch maar doen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

gosewijn schreef:
13 jan 2019 22:38
Het is goedkoper naar verweggistan te gaan, dan met de caravan ,of huisje te huren in bv franktijk.
Dat ligt er aan. Het lukt mij nog steeds om in de bouwvak 3 weken met de sleurhut op vakantie te gaan voor minder dan € 1500,-. En dat is dan inclusief brandstof en tol. En echt niet kamperen bij de boer, op leuke campings voor onze 2 zonen.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Loopt de vakantiebeurs in Utrecht op zijn eind?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als je de prijs van standplaats en folders weet , dan kan je wel nagaan dat een kleine ondernemer dit een maal hooguit tweemaal dit doet.
Ik weet wat de kosten zijn van een pet . Maar zolang er mensen zijn die graag willen laten zien dat ze het goed hebben ???? kopen ze het .
Bij mijn hobby komt het heel veel voor, moet ik altijd lachen .

Gesloten