LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door Radar »

Een gezond kleurtje, een beetje vitamine D. Een zonnebankje pakken blijft onverminderd populair. En dat terwijl het aantal gevallen van huidkanker in Nederland blijft toenemen. In een aantal landen is er om die reden een verbod op zonnebanken, en heeft ook de gezondheidsraad van onze zuiderburen geadviseerd de zonnebanken in de ban te doen. Er gaan geluiden op om ook zo'n verbod in Nederland te implementeren. Maar gaat het ook die kant op?

Bekijk het fragment over dit onderwerp terug

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Verbieden lijkt me onnodig. Maak eerst de klanten maar eens wijs dat hun 'gezonde' kleurtje er uiterst ongezond uitziet...

fietsmevrouw
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 okt 2018 14:34

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door fietsmevrouw »

Antoinette liet haar gesprekspartner niet aan het woord komen, onaangename discussie op haar bekende belerende toon. We weten nu wel dat zonnen en de zonnebank verantwoord moet gebeuren. Is al tig keer in het nieuws geweest.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door BL2 »

Huidkanker komt ook veel voor bij mensen welke nog nooit onder een zonnebank hebben gelegen.
Al die zonvakanties waarbij vele 7 tot 14 dagen lang plat liggen te wachten op de terugvlucht hebben ook een zeer grote invloed.
Dit soort vakanties ook maar verbieden ?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door Costnix »

Het gaat erom dat de zonnebankstudios alleen de voordelen noemen en Antoinette alleen de nadelen noemt.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ligt er nu nog iemand de hele dag op het strand te zonnen zonder zich in te smeren met factor "veel"? En smeert iemand factor 10 of 20 als hij/zij onder de zonnebank gaat?

Het is nog maar kort geleden dat men het had over verantwoord roken. Daar gelooft nu toch ook niemand meer in?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door moederslink »

Helaas is dat stom genoeg nog steeds zo.....iedereen kent de gevaren van het onverantwoord zonnebaden en blijven ook tussen 12.00u en 15.00u gewoon liggen bakken, zonder zich continu in te smeren met factor ' veel ' ......
Onder een zonnebank ligt men doorgaans in zn ' nakie ' en of men zich daar dan wel insmeert durf ik wel te betwijfelen.

Dit soort issue.s op Radar vind ik , eerlijk gezegd, een non issue en behoorlijk pover.

Er zijn belangrijkere zaken die voor de consument aan de orde gesteld dienen te worden , lijkt mij .

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

moederslink schreef:
13 mar 2019 10:44
Dit soort issue.s op Radar vind ik , eerlijk gezegd, een non issue en behoorlijk pover.
Er zijn belangrijkere zaken die voor de consument aan de orde gesteld dienen te worden , lijkt mij .
Het gaat hier om de relatie tussen zonnen op zonnebanken en de kans op het krijgen van huidproblemen, waaronder huidkanker, een zeer agressieve en gevaarlijke vorm van kanker.
Belangrijk genoeg om aan de orde te stellen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat snap ik uiteraard Klaas Jan , maar er wordt hier al jaren en jaren tegen gewaarschuwd ivm de explosieve toename van huidkanker.
Als men dit nu ' pas' moet horen via Radar , heb je toch onder een steen geleefd ?
Toch blijven mensen onverantwoord zonnebanken en zonnebaden......wereldwijd.

Daar is zo.n duur programma als Radar toch niet ( meer ) voor nodig?

Of krijgen we nog meer van dit soort onderwerpen, zoals daar zijn : de gevaren vh roken, van alcohol/ drugs , agressieve verkooppraatjes van energieboeren aan de deur, louche kofferbak verkoop , broodfokkers etc etc?

Ik snap niet zo goed dat anno 2019 zoveel mensen kennelijk nog steeds moeten worden voorgelicht en desondanks hier toch mee doorgaan.

Vertel eens iets nieuws via dit soort consumenten programma.s .

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar is er wel iets nieuws?

Ik lees hier bijvoorbeeld vragen over “gewonnen reisjes”, beter gezegd verkoopdemonstraties van overbodige en superdure spullen, waar ik mijn ouders 40 jaar geleden al voor waarschuwde.

En dakgoot schoonmakers of “tuin winter klaarmakers” wat ik weet niet hie lang geleden, ook op tv, uitgebreid aan de kaak is gesteld.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door moederslink »

Je hebt volkomen gelijk, Lady.
Noem mij maar cynisch of sceptisch , maar kennelijk is het gezonde verstand weg of het IQ gedaald van de welvarende mens anno 2019.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Dat denk ik niet @moederslink. Dit item is veel minder in het nieuws dan items als roken of alcohol en drugs.
En er hangt nog steeds een air omheen van 'ach dat valt wel mee'.

En bovendien werd in het TV programma prominent aandacht besteed aan een een jonge vrouw die er van overtuigd is dat ze een melanoom gekregen heeft door haar frequente zonnebankgebruik. Jonge mensen zijn bij uitstek een doelgroep die in het hier en nu leven, minder met risico's hebben, wat minder 'gezond verstand' hebben en veel bezig zijn met het ontwikkelen van hun eigen persoonlijkheid en uiterlijk.

Ik durf best de gok aan dat die niet de hele dag of zelfs een deel van de dag op consumentensites zitten...
En als de 'ouwe knakker', geciteerd in de uitzending, minister Hugo de Jong, zegt dat hij eens in de twee weken naar de zonnebank gaat dan is er nog veel te winnen.

Het hoeft niet altijd nieuws te zijn in een consumentenprogramma hè? Soms lopen items door over meerdere afleveringen. Of komen onderwerpen in de loop der tijd terug.

Persoonlijk vind ik het uitstekend dat Radar hier aandacht aan besteedt.
Ook mede vanwege het feit dat ik een dierbaar persoon aan een melanoom ben kwijtgeraakt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dan spijt me dat zeer, Klaas Jan , dat je een dierbaar persoon bent verloren aan huidkanker en dan aan het agressieve melanoom.

De gevaren van de UV stralen van de zon zijn toch zolangzamerhand echt wel bekend en helaas is het idd zo dat jonge mensen ogenschijnlijk sowieso meer risico.s nemen.
Wat te denken van die ( achterlijke ) '' challenges " en het dan vooral ook volop posten van dit soort filmpjes op sociale media?

Is dat eigenwijzigheid? Stoerdoenerij? Verveling? Blasé zijn ?

Maar ik denk ook dat jongeren idd niet naar Radar kijken dus Radar bereikt deze doelgroep dan dus ook niet en Hugo de Jonge zal zich toch hopelijk wel goed insmeren? :(

Hoe vaak moeten mensen nog gewaarschuwd worden ??

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik zie het meer als een langdurig bewustwordingsproces. Niet eens zo heel jonge mensen kunnen zich niet of nauwelijks nog voorstellen dat er vroeger in winkels en bedrijven gewoon gerookt werd. Beelden van oude praatprogramma's met vier rokende mannen bekijkt tegenwoordig iedereen met ongeloof.

Ik hoop dat over twintig jaar de danmalige jongeren met verbazing en ontzetting vragen: Wat? Gingen jullie toen gewoon onder uv-lampen liggen?

witte angora
Berichten: 30566
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
13 mar 2019 11:27
Je hebt volkomen gelijk, Lady.
Noem mij maar cynisch of sceptisch , maar kennelijk is het gezonde verstand weg of het IQ gedaald van de welvarende mens anno 2019.
Ga er maar van uit dat bij een deel van het volk het gezonde verstand inderdaad niet aanwezig is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het enige wat wel verantwoord kan zijn is het winter wit weg maken door enkele korte bezoeken voor je in het voorjaar lang naar buiten gaat, dan is beetje voor bruinen en zo minder snel verbranden wel gunstiger.....

Maar volledig bruin worden, dat is nu uit de mode maar anti rood bakken in voorjaar, niets mis mee!

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door geengast »

Het enige wat wel verantwoord kan zijn is het winter wit weg maken door enkele korte bezoeken voor je in het voorjaar lang naar buiten gaat
Volgens mijn oncoloog: geen minuut, nog geen 10 seconden! 'verantwoord' zonnebanken bestaat niet!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik straks lang buiten moet zijn voor zelf een huisje te bouwen, word ik rood of moet erg kort werken!

Ook mensen die niet rood willen worden op vakantie en nog winter wit zijn, maar 99% is wel onverantwoord gedrag.
Ik noem bewust een korte periode een beperkt aantal keren voor kleuren, en niet voor het bruin worden!

Lowieze
Berichten: 6545
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Komkommertijd schreef:
13 mar 2019 13:09
Het enige wat wel verantwoord kan zijn is het winter wit weg maken door enkele korte bezoeken voor je in het voorjaar lang naar buiten gaat, dan is beetje voor bruinen en zo minder snel verbranden wel gunstiger.....

Maar volledig bruin worden, dat is nu uit de mode maar anti rood bakken in voorjaar, niets mis mee!
Dat ziet u toch echt verkeerd, met anti rood bakken onder een zonnebank beschadig je je huid net zo goed.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bestaat 'verantwoord' zonnebanken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je iemand in je zeer nabije omgeving hebt, die regelmatig naar de dermatoloog moet om “plekjes” weg te halen, die een bijwerking zijn van broodnodige medicijnen, kijk je wel uit voor de zon. In de zomer en de winter. Dan maar wit.

Gesloten