LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Legitimatieplicht op vakantie

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Even terug :
ik ga van de beste bedoelingen van Jablan uit.
Hij zal er geen rare dingen mee doen, echter...je complete ID afgeven (óók voor even ) vind ik nogal wat.
Het voelt hetzelfde alsof je een stukje identiteit achterlaat op zo.n balie.
Je mag mijn foto zien , mijn geboortedatum , in welke gemeente ik woon , mijn lengte en eventuele bijzondere kenmerken.
Daar kan men niet zo gek veel mee .
Echter mijn BSN is mijn eigen unieke burgerservicenummer , daarvan bestaan er geen twee , niet in de hele wereld. Een feit dat ik besta ....
Het is voor mij dus erg belangrijk om dat BSN af te schermen .
Juist nú , juist in deze op hol geslagen idiote wereld.
Dat er malloten zijn die van alles zwart maken daar zou ik ook de kriebels van krijgen en wantrouwend worden .
En met mijn zelf gemaakte copie paspoort , zonder zichtbaar BSN , ben ik sowieso wel te traceren...🤭

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als het echt gaat om "present" of Einsichtname, moet u de gegevens uit het paspoort overnemen, of in het paspoort controleren dat de gegevens die daarin staan overeenstemmen met die u al heeft. Er is geen enkele verplichting tot het overhandigen van een kopie, laat staan het in bewaring geven van het paspoort zelf.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
09 okt 2019 22:14
Zeker bij vakanties geldt: het gaat ook om vertrouwen. Als jij aankomt met een pagina 'zwarte balken', geef je daarmee een signaal af. Niet 'ik let op mijn privacy' maar 'ik vertrouw je niet / wil niet laten zien wie ik ben'. Prima, maar met zo'n instelling hoef je van het hotel, de accommodatie, de gastheer, de gastvrouw ook niets te verwachten of te eisen.
Jij eist als gastheer dus dat jouw klanten een werkwijze volgen waarbij zij het risico van identiteitsfraude lopen omdat jij anders het gevoel hebt dat jouw klanten je niet vertrouwen en daar verbind je een wanprestatie als consequentie aan vast. Wat voor signaal denk je dat je hiermee afgeeft?
Laatst gewijzigd door alfatrion op 09 okt 2019 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar als de politie komt voor controle en de verhuurder kan de juiste kopieën niet overleggen, dan zetten ze de huurder eruit. Of is dat niet het geval, Jablan?

Want wetgeving en realiteit is niet altijd hetzelfde. En dan kun je best een kopie van je ID afgeven met het BSN nummer door gestreept, maar laat de rest lekker leesbaar. Dan krijg je ook geen gezeik.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS wil een gave kopie hebben waarbij de pasfoto en BSN niet zijn doorgestreept en waarbij geen watermerk is toegepast, met andere woorden een kopie zonder maatregelen tegen identiteitsfraude.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
09 okt 2019 22:14
Zeker bij vakanties geldt: het gaat ook om vertrouwen. Als jij aankomt met een pagina 'zwarte balken', geef je daarmee een signaal af. Niet 'ik let op mijn privacy' maar 'ik vertrouw je niet / wil niet laten zien wie ik ben'. Prima, maar met zo'n instelling hoef je van het hotel, de accommodatie, de gastheer, de gastvrouw ook niets te verwachten of te eisen.
Eerst beweert u dat ik mijn paspoort moet inleveren, dan is de Kroatische wet echt héél ingewikkeld, dan gaat het om Einsichtname.

Nu ik bovenstaand citaat lees, haak ik af. Dit is, het spijt me te moeten zeggen, een oplichtersargument. Vooruit en contant de stucadoor moeten betalen, maar geen kwitantie willen geven "vertrouw je me soms niet". En dan ervandoor zonder ooit terug te komen.

U kunt zien wie ik ben, u kunt de gegevens uit mijn paspoort overnemen. Mijn BSN hoeft niet in uw systeem, mijn pasfoto ook niet. Een kopie waarop die zichtbaar zijn heeft u dus ook niet nodig.

Ik heb nog nooit, noch in Nederland, noch in het buitenland, problems n gehad met een kopie waarop het bsn niet zichtbaar was. En nog nooit heeft personeel mij onbeschoft behandelt, omdat ik ze zogenaamd niet zou vertrouwen. Wat een kletskoek!

U kent kennelijk de Kroatische wet niet goed, of de lokale ambterarij maakt het u graag moeilijk omdat u een buitenlandse verhuurder bent. Hoe dan ook, uw verhaal en uw uitleg daarbij maken mij niet enthousiast om ooit naar Kroatië te gaan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb standaard een stuk of 3 copies van mijn paspoort in mijn handtas zitten , waarop het BSN is doorgehaald en ik er met een zwarte merkstift het woord " copie " schuin overheen heb geschreven.
Alles is verder zichtbaar , foto ook, handtekening ook.
En dat wordt geaccepteerd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
09 okt 2019 16:36
....... .... kopieën.... Het spul verdwijnt in een kluis op een andere locatie en wordt na elk seizoen beveiligd vernietigd, zodra alle belastingen over het seizoen zijn afgehandeld. Hoe minder administratie, hoe liever het ons is. Die tijd besteden we liever aan het huis zelf, want sommige gasten ...
Jablan schreef:
09 okt 2019 18:48
Wat doet je trouwens bij gasten die wel hun paspoort afgeven voor enige tijd? Daaraan heb je dan toch voldoende voor de registratie?
Daaraan hebben we niet voldoende, want een actueel woonadres ontbreekt en moet worden nagevraagd. Maar als gasten vrijwillig hun paspoort afgeven, worden ze geregistreerd, krijgen hun paspoort terug en klaar.
Maar dan heeft u van de gasten die wel vrijwillig hun paspoort afgeven t.b.v. de registratie toch geen kopietje om tot einde seizoen in de kluis te bewaren tot alle belastingzaken zijn afgehandeld? Is dat dan geen probleem, dat u van sommige gasten wel een kopietje heeft, en van andere gasten niet? Welk doel dient die administratie dan, als zij per definitie niet compleet is?

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door BL2 »

Nou, een ding is mij nu wel duidelijk na bijna 90 berichten, ik ga nooit naar Kroatië op vakantie. Gelukkig zijn er in het oosten genoeg andere mooie landen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zo denk ik er ook over. De laatste keer was ik er met de motor in 1971 in Split en Rijeka. Toen was iedereen erg vriendelijk als ze maar wisten dat ik geen Duitser was. Voor mij hierna ook geen Kroatië meer.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
10 okt 2019 10:32
Ik neem toch aan dat een Kroaat zijn eigen wetteksten wel kan lezen ?
Dit forum bewijst continu dat Nederlanders de Nederlandse wetgeving niet kunnen lezen - of niet begrijpen. Waarom zou dat in Kroatië anders zijn?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

BL2 schreef:
10 okt 2019 08:39
Nou, een ding is mij nu wel duidelijk na bijna 90 berichten, ik ga nooit naar Kroatië op vakantie. Gelukkig zijn er in het oosten genoeg andere mooie landen.
Het probleem lijkt me hier niet zozeer Kroatië als wel de verhuurder in kwestie.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Berteman »

BL2 schreef:
10 okt 2019 08:39
Nou, een ding is mij nu wel duidelijk na bijna 90 berichten, ik ga nooit naar Kroatië op vakantie. Gelukkig zijn er in het oosten genoeg andere mooie landen.
Het feit dat TS een kopie van m'n paspoort/identiteitskaart eist, is voor mij geen reden om Kroatië te vermijden, ik zal alleen geen huis van TS huren... alternatieven genoeg.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

StevieNL81 schreef:
09 okt 2019 22:29
U mag die kopie niet houden laat staan in een kluis bewaren maar moet die netjes bij check in gebruiken...en teruggeven.
Typisch Nederlands gedacht. Je gaat weer voorbij aan het feit, dat zodra jij je paspoort afgeeft, er een kopie wordt gemaakt en i.h.a. lang wordt bewaard. Ik ben zelf veel te veel onderweg tussen Noordzee en Egeïsche Zee en dit is standaard praktijk, als er een registratieplicht is.
moederslink schreef:
09 okt 2019 22:30
Het is voor mij dus erg belangrijk om dat BSN af te schermen.
Prima. Als je terugleest, zou je moeten zien, dat ik over een afgeschermd BSN niets opmerk. Het valt pas op wanneer het leesbaar is. Toch dit: Kijk op de persoonspagina naar de onderste twee regels. Ook daar staat je BSN tussen, ongeveer rechtsonder.
alfatrion schreef:
09 okt 2019 23:05
Jij eist als gastheer dus dat jouw klanten een werkwijze volgen waarbij zij het risico van identiteitsfraude lopen omdat jij anders het gevoel hebt dat jouw klanten je niet vertrouwen en daar verbind je een wanprestatie als consequentie aan vast. Wat voor signaal denk je dat je hiermee afgeeft?
Zo'n omkering kan ook alleen van jou komen. :) Wanprestatie in een vakantiehuis, je moet er maar op komen. We zijn geen CenterParcs / Roompot of zoiets.
Nijogeth schreef:
09 okt 2019 23:06
Maar als de politie komt voor controle en de verhuurder kan de juiste kopieën niet overleggen, dan zetten ze de huurder eruit. Of is dat niet het geval, Jablan?
Want wetgeving en realiteit is niet altijd hetzelfde. En dan kun je best een kopie van je ID afgeven met het BSN nummer door gestreept, maar laat de rest lekker leesbaar. Dan krijg je ook geen gezeik.
Nee. Zodra de gasten zijn aangemeld, worden ze ook met rust gelaten. Ze worden alleen eruit gezet als er sprake is van illegale verhuur of wanneer ze bij herhaling weigeren zich te legitimeren en daardoor niet zijn aangemeld.
alfatrion schreef:
09 okt 2019 23:18
TS wil een gave kopie hebben waarbij de pasfoto en BSN niet zijn doorgestreept en waarbij geen watermerk is toegepast, met andere woorden een kopie zonder maatregelen tegen identiteitsfraude.
Waar staat dat ik een leesbaar BSN wil? Ik zie al jaren kopieën met een doorgehaald BSN langskomen. So what? Als mensen dat nodig vinden, doen ze dat. Het gaat mij om de mode van dit jaar om praktisch alles onleesbaar te maken en zo een fatsoenlijke legitimatie/registratie onmogelijk te maken. En zelfs al vertel je de gasten, dat ze niet verzekerd zijn daardoor, valt het muntje nog niet... Ja, pas wanneer het misgaat, dan worden ze wakker. Goh, de eigenaren hadden toch gelijk. Maar dan is het te laat en hebben wij onze handen er allang vanaf getrokken.
Erthanax schreef:
09 okt 2019 23:19
Dit is, het spijt me te moeten zeggen, een oplichtersargument. Vooruit en contant de stucadoor moeten betalen, maar geen kwitantie willen geven "vertrouw je me soms niet". En dan ervandoor zonder ooit terug te komen.
Ehm ... Gasten reageren tussen boeking en aankomst nergens op, komen aan, frustreren met hun zwarte balken kopie de registratie, maken forse schade, vertrekken zonder een stom woord en als je er dan achteraan gaat, hebben ze ook een vals adres opgegeven, kunnen we via kenteken en bankrekening nog de correcte gegevens achterhalen. Natuurlijk ben ik dan de oplichter ...
Jij kan nog zo netjes zijn, maar met dit slag gasten moeten wij ook rekening houden. Dus hoe meer jij afschermt, hoe beter jij in de gaten wordt gehouden tijdens je verblijf, omdat je gedrag en houding dit afroept.
tttlocke schreef:
10 okt 2019 01:16
Is dat dan geen probleem, dat u van sommige gasten wel een kopietje heeft, en van andere gasten niet? Welk doel dient die administratie dan, als zij per definitie niet compleet is?
Nee, dat is geen probleem. De administratie is heel makkelijk: meenemen naar het kantoor van de belastingdienst en samen met de ambtenaar de aangifte en aanslag opstellen. Dan hebben alles in dezelfde ronde gehad en de ambtenaar kan gelijk aanvinken dat wij verder niet gecontroleerd hoeven te worden, omdat we alles op orde hebben.

Goed, afgezien van een hoop commentaar op onze aanpak, heeft niemand hier een goede verklaring voor het overdadig afschermen van de gegevens en blijkbaar ook geen problemen met het overhandigen van een paspoort om dan er een kopie van te laten maken. Heerlijk dubbel.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
10 okt 2019 10:41
Dit forum bewijst continu dat Nederlanders de Nederlandse wetgeving niet kunnen lezen - of niet begrijpen. Waarom zou dat in Kroatië anders zijn?
Dit forum bewijst vooral, dat de vaste forummers niet ingaan op het eigenlijke onderwerp, maar liever hun pijlen richten op degene die erover begint.

Goed, dan vinden sommigen dat we het niet goed doen. Boeiend. Het is veel triester dat jullie het blijkbaar volkomen in orde vinden om je eigen identiteit vrijwel compleet af te schermen, maar wel van de ander honderd procent openheid eisen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
10 okt 2019 11:38
"jullie"...?
:?:

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hij bedoelt de meesten in dit topic.

Om eerlijk te zijn maakt dit topic me duidelijk dat sommigen overdreven bang zijn gemaakt. Ik persoonlijk zie juist een verhuurder die wel eerlijk lijkt te zijn en oprecht een probleem van zijn kant deelt. Als ik ooit naar Kroatië wil, dan kun je een pm verwachten, Jablan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Als je als verhuurder een copie krijgt met van alles en nog wat zwart doorgehaald zou ik dit ook niet accepteren , plus dat dit soort huurders kennelijk soms ook een grote bende achterlaten.
Liever kwijt dan rijk leert dan de ervaring.
Mijn copie met afgeschermd BSN wordt gewoon geaccepteerd, dus vooralsnog zie ik geen enkele reden om Jablan met zijn vakantiehuis in Kroatië te mijden.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Jablan schreef:
10 okt 2019 11:25
StevieNL81 schreef:
09 okt 2019 22:29
U mag die kopie niet houden laat staan in een kluis bewaren maar moet die netjes bij check in gebruiken...en teruggeven.
Typisch Nederlands gedacht. Je gaat weer voorbij aan het feit, dat zodra jij je paspoort afgeeft, er een kopie wordt gemaakt en i.h.a. lang wordt bewaard. Ik ben zelf veel te veel onderweg tussen Noordzee en Egeïsche Zee en dit is standaard praktijk, als er een registratieplicht is.
Ik ga eraan voorbij want het is simpelweg geen feit.
U verwart feiten met fabels (of met... Het komt wel eens voor).

Als dit een feit was zou u ook niet zoveel reacties krijgen want wat u zegt klopt gewoon niet. Ik zie wat men met mijn paspoort doet en dat is het overtypen van het nummer in een computer... Er komt geen kopie aan te pas.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op een paspoort staat geen adres. Slechts de geboorteplaats.

Om een huurder te achterhalen die schade heeft veroorzaakt en dat niet meldt voor vertrek, hebt u niets aan de andere gegevens op dat paspoort of een foto.

Gesloten