Prijs beeld ineens stuk hoger

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Krokodillen
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2023 11:25

Prijs beeld ineens stuk hoger

Ongelezen bericht door Krokodillen »

Ik ben in contact gekomen met een beeldengalerie die serpentijnsteen beelden uit Zimbabwe importeert.
Daarbij had ik vooraf , voor het bezoek aan de galerie, via mail contact opgenomen of ze een beeld in de vorm van een krokodil hadden en of ze hiervan een prijs, maten, gewicht en een paar foto's wilden sturen.
Dat hadden ze gedaan en het beeld sprak mij aan. Vanwege uitkering vakantiegeld kon ik het beeld ineens kopen.
Hierna ben ik met iemand naar deze galerie gereden om het beeld en de andere beelden in het echt te bekijken.
Daar aangekomen was het beeld er ,het was nog steeds een mooi beeld, maar het prijskaartje stond er niet bij, bij alle andere beelden stond wel een prijs.
De galerie eigenaar vertelde omdat het beeld van de zus van zijn vrouw (hij heeft een Afrikaanse vrouw) was geweest, dat de prijs niet klopte en er werd een veel hoger bedrag genoemd. circa 250 euro meer.
Kan iemand de prijs zomaar verhogen of geldt de prijs die hij me eerder per mail stuurde?
Hoe kan ik dat juridisch oplossen? We hadden misschien wel geen overeenkomst maar iemand kan toch na belangstelling niet zomaar de prijs van een beeld verhogen?

Ik heb het ook voorgelegd aan Het juridisch loket, Ze schreven het volgende:
Wanneer een verkoper u een aanbod doet en u dat aanbod aanvaardt, ontstaat er in eerste instantie een geldige overeenkomst. Daarbij geldt wel dat u als koper erop moest kunnen vertrouwen dat de verkoper het beeld ook voor de aangeboden prijs wilde verkopen en hij bijvoorbeeld niet per ongeluk een verkeerde prijs heeft genoemd. Of u in dit geval er vanuit mocht gaan dat de verkoper het beeld voor €745 wilde verkopen, ligt er bijvoorbeeld aan of dit doorgaans een redelijke prijs is voor het betreffende product.

U zou bij de verkoper kunnen aangeven dat u van mening bent dat hij u een juridisch geldig aanbod heeft gedaan en dat u dat heeft aanvaard en daardoor een overeenkomst is ontstaan. Krijgt u geen reactie of mag u het beeld niet voor de afgesproken prijs kopen? Laat de verkoper dan via een aangetekende brief weten dat hij ‘in gebreke’ is. Dit betekent dat hij zich niet houdt aan de overeenkomst. Hiervoor kunt u deze voorbeeldbrief gebruiken.

Krijgt u geen reactie op in ingebrekestelling? Of houdt de verkoper zich nog steeds niet aan de overeenkomst? Dan zou u ervoor kunnen kiezen om een advocaat in te schakelen. Omdat het inschakelen van een advocaat kosten met zich meebrengt is het aan u om te bepalen of u er deze kosten voor over heeft.

Als u een advocaat wil inschakelen voor deze zaak kunt u, afhankelijk van uw inkomen en vermogen, recht hebben op 'gesubsidieerde rechtsbijstand’. Dit betekent dat u aan de advocaat een eenmalige eigen bijdrage betaalt in plaats van het uurtarief van de advocaat. Voor meer informatie over gesubsidieerde rechtsbijstand en het berekenen van uw eigen bijdrage kunt u de onderstaande link raadplegen: https://www.juridischloket.nl/hoe-we-we ... caat-nodig.

Op mijn verzoek bij de galeriehouder volgde geen reactie van hem.
Een advocaat gat natuur;lijk wat te ver.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Prijs beeld ineens stuk hoger

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waarom gaat dat "natuurlijk" te ver? Als u perse dit beeld wilt zult u deze toch moeten inschakelen.
Persoonlijk zou ik nog geen zandkorrel van deze verkoper meer willen kopen, uit principe.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Prijs beeld ineens stuk hoger

Ongelezen bericht door Moneyman »

Krokodillen schreef:
30 mar 2023 11:46
Op mijn verzoek bij de galeriehouder volgde geen reactie van hem.
Een advocaat gat natuurlijk wat te ver.
Wat wil je dan van ons? Je hebt alle benodigde informatie al.

Maak een keuze: accepteren of niet. En vergeet niet te genieten van het beeld :wink:

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Prijs beeld ineens stuk hoger

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus als ik vandaag bel naar de Jumbo om te vragen wat een tube tandpasta kost, dan kan ik daarop terugvallen als een week later blijkt dat de prijs hoger is geworden op het moment dat ik in de winkel ben.

Heel simpel, u onderhandelt niet over de koop, maar vraagt een prijs op, die op dat moment geldt. Die prijs mag prima in een later stadium hoger of lager worden.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Prijs beeld ineens stuk hoger

Ongelezen bericht door JozJan »

Moneyman schreef:
30 mar 2023 12:24
En vergeet niet te genieten van het beeld :wink:
Jij hebt die keuze zo te zien al gemaakt ;-)
Of je moet bedoelen dat er ook een kort genietmoment kan zijn als TS naar d egalerie gaat...

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Prijs beeld ineens stuk hoger

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
30 mar 2023 12:31
Heel simpel, u onderhandelt niet over de koop, maar vraagt een prijs op, die op dat moment geldt. Die prijs mag prima in een later stadium hoger of lager worden.
Dat hangt van de omstandigheden af. En die blijken uit de OP onvoldoende om deze conclusie te trekken. De vraag is of TS erop mocht vertrouwen dat de genoemde prijs geldend was (oftewel: dat dat het aanbod was wat TS heeft aanvaard, om zodoende de overeenkomst rond te hebben).

Ik lees niet dat het aanbod een indicatie was, of dat er een voorbehoud is gemaakt, en dan mag TS uitgaan van de genoemde prijs. De conclusie ligt dus eerder voor de hand dat er gewoon een rechtsgeldige overeenkomst is gesloten.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Prijs beeld ineens stuk hoger

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het zou heel goed kunnen dat er een rechtsgeldige overeenkomst is gesloten echter de verkoper werkt hier niet aan mee en de koper wil er ook geen moeite voor doen. Er komt dan niet snel een voor de koper bevredigende oplossing.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Prijs beeld ineens stuk hoger

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies. Je moet dan gaan dagvaarden en maar hopen dat het beeld in de tussentijd niet verkocht is. Of je moet er eerst ook nog conservatoir beslag op laten leggen. En een dekkingskoop hoort ook niet tot de mogelijkheden. Of je moet het beeld gewoon kopen en dan achteraf het teveel betaald terugvorderen.

In alle gevallen een hoop gedoe en kosten voor die 250 euro.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Prijs beeld ineens stuk hoger

Ongelezen bericht door juliomariner »

precies en dus blijkt weer recht hebben is nog lang niet recht krijgen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Prijs beeld ineens stuk hoger

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
30 mar 2023 13:36
Precies en dus blijkt weer recht hebben is nog lang niet recht krijgen.
Klopt. Dat vormt een vrij wezenlijk onderdeel van mijn werk :wink:

Krokodillen
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2023 11:25

Re: Prijs beeld ineens stuk hoger

Ongelezen bericht door Krokodillen »

Dank voor alle reacties.
Het bedrag van een advocaat staat m.i. niet in verhouding tot die 250 euro, maar dat is niet waar het om ging.
Het ging er mij meer om dat iemand mij een aanbod deed per mail en daarna een paar trucjes uithaalde om meer voor het beeld te vangen,
Ik ga er niet vanuit dat iemand een prijs aanpast nadat deze een prijs door geeft. De eerste prijs is redelijk, niet zodanig laag dat ik dat niet mocht verwachten.
De man reageerde daar niet op vandaar de vraag of er nog andere wegen te bewandelen waren. Ik ga het nu in beraad nemen.

Plaats reactie