LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Inukshuk25
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2017 13:03

Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door Inukshuk25 »

Geacht forum,
Eind september 2017 hebben ik via mijn nieuwe provider (NLE) het telefoon/internet/tv abonnement op laten zeggen. Er is 1 maand opzegging van toepassing. Van Ziggo heb ik de bevestiging ontvangen dat het abonnement per 31 oktober zal worden beeindigd. Deze week ontving ik een email van Ziggo met de factuur waarin zij ook de maand november in rekening brengen terwijl ik dan geen klant meer ben. Ik heb gebeld met Ziggo en kreeg te horen dat dit de normale procedure is en dat het geld volgende maand zal worden geretourneerd. Ik vind dit een absurde benadering. Ziggo weet al meer dan een maand dat het abonnement is opgezegd en toch een volgende periode in rekening brengen. Mijn vraag is moet ik deze factuur voldoen of kan ik deze automatische afschrijving laten storneren?
Ik hoor graag uw advies in deze.
Met vriendelijke groet
J. Nieuwenhuijzen
Laatst gewijzigd door Radar op 19 okt 2017 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast omwille van de duidelijkheid

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door mahadma »

Mijn vraag is moet ik deze factuur voldoen of kan ik deze automatische afschrijving laten storneren?
Als u graag onnodige kosten/ emails / ellende wilt krijgen moet u vooral storneren.
U betaalt vooraf het abo, maar achteraf de extra tv kosten voor films oid van de maand oktober, maar ook de telefoongesprekken tot 31-10, die worden verrekend met uw teveel betaalde.

Nevyn
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door Nevyn »

mahadma schreef:Mijn vraag is moet ik deze factuur voldoen of kan ik deze automatische afschrijving laten storneren?
Als u graag onnodige kosten/ emails / ellende wilt krijgen moet u vooral storneren.
U betaalt vooraf het abo, maar achteraf de extra tv kosten voor films oid van de maand oktober, maar ook de telefoongesprekken tot 31-10, die worden verrekend met uw teveel betaalde.
Mee eens gewoon af laten boeken, wordt weer terug gestort alles klopt en u bent er van af. Gaat u storneren hebt u de kans om in de wet van Murphy te belanden.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door alfatrion »

U geeft aan dat u per 1 november 2017 geen klant meer bent van Ziggo, maar wel een factuur van Ziggo heeft ontvangen voor de maand november en deze ook heeft geint per automatische incasso. U vraagt zich nu af of u dit bedrag mag storneren. Deze vraag kan ik positief beantwoorden. Het is zelfs zo dat u dit bedrag tot 13 maanden na de afschrijving kunt terugkrijgen, via een MOI-melding, omdat er is afgeschreven zonder dat Ziggo over een geldige machtiging beschikt.

Nevyn
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door Nevyn »

alfatrion schreef:U geeft aan dat u per 1 november 2017 geen klant meer bent van Ziggo, maar wel een factuur van Ziggo heeft ontvangen voor de maand november en deze ook heeft geint per automatische incasso. U vraagt zich nu af of u dit bedrag mag storneren. Deze vraag kan ik positief beantwoorden. Het is zelfs zo dat u dit bedrag tot 13 maanden na de afschrijving kunt terugkrijgen, via een MOI-melding, omdat er is afgeschreven zonder dat Ziggo over een geldige machtiging beschikt.
Ziggo gebruikt deze laatste afschrijving om te zorgen dat alle rekeningen worden voldaan, het teveel betaalde wordt vrij snel na afrekening weer terug gestort. Natuurlijk mag je storneren maar ik denk zoals ik al boven heb geschreven dat je het hele systeem in de war brengt en zelf met een hoop ellende blijft zitten.
Dus ik zou zeggen kijk het even aan en mocht het geld niet snel terug komen kan je altijd storneren.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou het zelf storneren, misschien zou ik daar zelfs acht weken mee wachten en dan een MOI melding doen (ook als ik het in die tijd terug had gehad). Een beetje abonnementsgeld innen voor een maand waarin je geen klant bent. Ziggo is niet heer en meester of jouw bankrekening.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door mahadma »

Voor alle duidelijkheid: U zou op 31-10 of de week ervoor heel veel films kunnen bestellen, betaalde dan, naar alle vrienden en familie in het verre buitenland kunnen bellen, en die kosten komen in de maand november. Die (eventuele) gebruikerskosten worden dus van het bedrag wat geïnd wordt voor november, dit zal of eind november of begin december met de november betaling verrekend worden.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dan sturen ze maar een rekening, De abonnementskosten voor de maand november hebben niet als doel om gemaakte kosten in oktober te dekken.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 19 okt 2017 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nevyn schreef: Ziggo gebruikt deze laatste afschrijving om te zorgen dat alle rekeningen worden voldaan, het teveel betaalde wordt vrij snel na afrekening weer terug gestort. Natuurlijk mag je storneren maar ik denk zoals ik al boven heb geschreven dat je het hele systeem in de war brengt en zelf met een hoop ellende blijft zitten.
Dus ik zou zeggen kijk het even aan en mocht het geld niet snel terug komen kan je altijd storneren.

Ik zou op dit advies af gaan TS. Ziggo stort het echt wel terug.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door mahadma »

Alfatrion, uit de voorwaarden van ziggo:

Na opzegging van je abonnement krijg je een eindfactuur. Daarop kan een verrekening staan van te veel betaalde abonnementskosten. Heb je Zakelijk Bellen? Dan staan op je laatste factuur de gesprekskosten van de periode vóór de opzegdatum. Omdat je gesprekskosten altijd achteraf in rekening worden gebracht, zijn deze kosten dan pas zichtbaar en niet direct bij opzegging.

Verwijderd

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door Verwijderd »

mahadma schreef:Alfatrion, uit de voorwaarden van ziggo:

Na opzegging van je abonnement krijg je een eindfactuur. Daarop kan een verrekening staan van te veel betaalde abonnementskosten. Heb je Zakelijk Bellen? Dan staan op je laatste factuur de gesprekskosten van de periode vóór de opzegdatum. Omdat je gesprekskosten altijd achteraf in rekening worden gebracht, zijn deze kosten dan pas zichtbaar en niet direct bij opzegging.
Onze huisjurist is niet zo van de algemene voorwaarden,

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door alfatrion »

mahadma schreef:Alfatrion, uit de voorwaarden van ziggo:

Na opzegging van je abonnement krijg je een eindfactuur. Daarop kan een verrekening staan van te veel betaalde abonnementskosten. Heb je Zakelijk Bellen? Dan staan op je laatste factuur de gesprekskosten van de periode vóór de opzegdatum. Omdat je gesprekskosten altijd achteraf in rekening worden gebracht, zijn deze kosten dan pas zichtbaar en niet direct bij opzegging.
Wat is het punt dat je hiermee wilt maken?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:Ik zou het zelf storneren, misschien zou ik daar zelfs acht weken mee wachten en dan een MOI melding doen (ook als ik het in die tijd terug had gehad). Een beetje abonnementsgeld innen voor een maand waarin je geen klant bent. Ziggo is niet heer en meester of jouw bankrekening.
Achteraf (na terugbetaling vanuit Ziggo) storneren is puur etteren en hiermee ontstaat een schuld richting Ziggo, waarbij je dus het risico loopt dat het bij een incassobureau komt.

Ziggo (en trouwens bijna alle internet providers) incasseren vooraf , gezien je tot enkele dagen voor de opzegging nog kan annuleren omdat je je opeens hebt bedacht over de overstap naar NLE dan zou iedereen opeens hier een topic openen dat Ziggo je dan ook direct afsluit omdat je niet betaald hebt, immers had je al vooruit moeten betalen conform de overeenkomst.

Als je de rekening storneert dan zal er een risico bestaan dat je wordt afgesloten voor de overstap naar NLE, immers is afgesproken dat je vooraf betaald en conform de overeenkomst is er een achterstand in de betaling. Ongeacht of je opzegt of niet... Hoor ook niemand klagen dat Ziggo eventuele telefoonkosten voor financiert wanneer deze buiten het abonnement vallen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:Achteraf (na terugbetaling vanuit Ziggo) storneren is puur etteren en hiermee ontstaat een schuld richting Ziggo, waarbij je dus het risico loopt dat het bij een incassobureau komt.
Nee, het is niet puur etteren. Ziggo mag niet vrij beschikken over de bankrekening van TS en TS mag daar terecht tegen in verweer komen. De bank beoordeeld dit enkel in de periode tussen 8 weken en 13 maanden na de afschrijving. Als de bank oordeelt dat de afschrijving onterecht is dan krijgt de bankeigenaar het bedrag terug en krijgt Ziggo een tik op de vingers.

Natuurlijk ontstaat er een schuld en die betaal je ook gewoon. Ziggo kan uiteraard daar een incassobureau voor in schaken, maar dat betekend dat zij alleen meer kosten maakt.
sylvesterb schreef:Ziggo (en trouwens bijna alle internet providers) incasseren vooraf , gezien je tot enkele dagen voor de opzegging nog kan annuleren omdat je je opeens hebt bedacht over de overstap naar NLE dan zou iedereen opeens hier een topic openen dat Ziggo je dan ook direct afsluit omdat je niet betaald hebt, immers had je al vooruit moeten betalen conform de overeenkomst.
Deze draad gaat over de vooruitbetaling van november, een maand waarin TS geen klant is van Ziggo. Ziggo schrijft dit bedrag c.a. twee weken af voor de nieuwe maand begint. Als je dit nu storneert dan zal Ziggo waarschijnlijk een week later nog een keer proberen af te schrijven en daarna een aanmaning sturen, voordat ze overgaat tot afsluiten. Maar in theorie is het inderdaad een risico dat Ziggo contractbreuk pleegt.
sylvesterb schreef:(...) en conform de overeenkomst is er een achterstand in de betaling.
Nee, die achterstand is er niet. TS hoeft nu niet voor november te betalen, omdat TS in november geen klant meer is van Ziggo.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door olaf79 »

Juridisch klopt het wat Alfatrion schrijft. Natuurlijk moet je wel nog betalen voor de maand oktober, als dat nog niet gebeurd is dan dat even handmatig overboeken.

Wel is het natuurlijk zo dat ondanks het gelijk hebben het mogelijk handiger is toch even de terugstorting van Ziggo af te wachten, om inderdaad de processen niet te verstoren.

stofzuigertje

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gebruikt U wel eens de telefoon of kijk je betaalde films.... dan gewoon hun laten doen.

Maar als je geen betaalde diensten afneemt is storneren geen probleem.
Dus wat gebruikte je tot nu toe?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door olaf79 »

stofzuigertje schreef:Gebruikt U wel eens de telefoon of kijk je betaalde films.... dan gewoon hun laten doen.

Maar als je geen betaalde diensten afneemt is storneren geen probleem.
Dus wat gebruikte je tot nu toe?
Dus ziggo mag geld vragen voor het geval TS misschien in de toekomst diensten af neemt. Wil je dan even 1000 euro naar mij overmaken want misschien ben je wel een toekomstig klant en ga je wel niet betalen voor mijn diensten.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef:Wel is het natuurlijk zo dat ondanks het gelijk hebben het mogelijk handiger is toch even de terugstorting van Ziggo af te wachten, om inderdaad de processen niet te verstoren.
Ik zou zeggen: Juist wel storneren, dit om de interne processen bij Ziggo te normaliseren.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je gebruik maakt van de standaard storingseringsmogelijkheid, dan zal Ziggo haar standpunt niet wijzigen. Als je gebruik maakt van de MOI melding, waar je na acht weken gebruik van kunt maken, dan kun je Ziggo de mond snoeren met dat de bank heeft vastgesteld dat Ziggo geen machtiging had voor de afschrijving van de maand november. Plus, als je ongelijk hebt, dan gebeurt er niets. Daarnaast verstoor je geen processen, want dit start als die al lang zijn afgerond. En zoals hierboven aangegeven, er ontstaat dan wel een schuld en die betaal je voldoe je ook direct en ander bied je aan om dit te betalen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Rekening betalen na einde contract bij Ziggo

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:Als je gebruik maakt van de standaard storingseringsmogelijkheid, dan zal Ziggo haar standpunt niet wijzigen. Als je gebruik maakt van de MOI melding, waar je na acht weken gebruik van kunt maken, dan kun je Ziggo de mond snoeren met dat de bank heeft vastgesteld dat Ziggo geen machtiging had voor de afschrijving van de maand november. Plus, als je ongelijk hebt, dan gebeurt er niets. Daarnaast verstoor je geen processen, want dit start als die al lang zijn afgerond. En zoals hierboven aangegeven, er ontstaat dan wel een schuld en die betaal je voldoe je ook direct en ander bied je aan om dit te betalen.
Z'n MOI melding is zinloos, gezien Ziggo gewoon conform de algemene voorwaarden van het abonnement handelt. De bank gaat niet oordelen over de algemene voorwaarden. Los dat Ziggo ruim een miljoen automatische incasso's doet dus het naïef om te denken dat het enig effect heeft. Je zadelt enkel jezelf met werk op omdat je het bedrag daarna weer handmatig kan overmaken.

Gesloten