LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nut van het Bel-me-niet register?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
ariesgirl
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2013 08:55

Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door ariesgirl »

In de afgelopen 2 weken ben ik al enkele keren gebeld door bedrijven die beweren dat ik een enquete heb ingevuld en dan proberen mij producten aan te smeren. Vakanties, lingerie, abonnementen.
Ik word er echt helemaal doodziek van!

Ik sta al jarenlang geregistreerd in het bel-me-niet register en ik weet 300% zeker dat ik NOOIT enquêtes invul op internet of waar dan ook. Ik laat nóóit telefoonnummers of gegevens achter bij welke website dan ook. Ik vraag me echt serieus af hoe deze mensen dus aan mijn telefoonnummer komen. Ik word zowel op mijn mobiel als op mijn vaste nummer gebeld (en dat is een geheim nummer!).

Heeft iemand enig idee hoe deze lui aan dan blijkbaar tóch mijn gegevens kunnen komen? Ik vind het vreselijk irritant en hoopte door me te registeren bij bel-me-niet om hier vanaf te zijn, maar blijkbaar heeft dat dus geen enkel effect.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Via die enquete geef je ze toestemming jou te bellen. Dan doet het er niet toe dat je in het register staat. Het kan heel goed zijn dat iemand anders die enqute heeft ingevuld en jouw telefoonnummer heeft gebruikt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door sjohie »

ariesgirl schreef:In de afgelopen 2 weken ben ik al enkele keren gebeld door bedrijven die beweren dat ik een enquete heb ingevuld en dan proberen mij producten aan te smeren. Vakanties, lingerie, abonnementen.
Ik word er echt helemaal doodziek van!

Ik sta al jarenlang geregistreerd in het bel-me-niet register en ik weet 300% zeker dat ik NOOIT enquêtes invul op internet of waar dan ook. Ik laat nóóit telefoonnummers of gegevens achter bij welke website dan ook. Ik vraag me echt serieus af hoe deze mensen dus aan mijn telefoonnummer komen. Ik word zowel op mijn mobiel als op mijn vaste nummer gebeld (en dat is een geheim nummer!).

Heeft iemand enig idee hoe deze lui aan dan blijkbaar tóch mijn gegevens kunnen komen? Ik vind het vreselijk irritant en hoopte door me te registeren bij bel-me-niet om hier vanaf te zijn, maar blijkbaar heeft dat dus geen enkel effect.
Je akkoord hiervoor kan ook afkomstig van een enquete zijn van bijvoorbeeld een touroperator na een vakantie, of door het aanvragen van een klantenkaart oid. Idem een bepaalde app liken op facebook.

Ook kunnen ze een computer gewoon random 10cijferige nummers laten genereren en bellen. Bij een kiestoon (= bestaand nummer) gaat het gesprek door naar een telemarketeer. Dan omzeilen ze het bel-me-niet register.. :wink:

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Onzin!!
Bedrijven mogen alleen hun eigen klanten bellen, en door het invullen van een enquete wordt je geen klant. Ook mogen bedrijven bellen als je heel specifiek ergens een terugbelverzoek achter laat, nadat je op zo'n 'bel mij' knop hebt gedrukt omdat je informatie wilt hebben. Telemarketeers moeten hun bellijsten tegen het bel-me-niet register aanhouden alvorens ze belacties gaan ondernemen.

Ariesgirl, je moet twee dingen doen: ten eerste nagaan hoe je precies bij het register staat aangemeld. Immers, misschien heb je wel een uitzondering gemaakt voor bepaalde types telemarketing. Ten tweede, als je gebeld wordt precies uithoren door welk bedrijf dat gebeurt. Als je zeker weet dat ze niet hadden mogen bellen moet je ook aangifte doen. Als niemand dat immers doet dan gaan bedrijven gewoon door en hebben we er allemaal last van. Dan werkt het register niet.

Je staat nu op een lijst die officieel niet bestaat; van mensen die weliswaar in het register staan, maar die je toch kunt bellen omdat ze geen aangifte doen.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door Barre Barry »

De Econometrist schreef: Bedrijven mogen alleen hun eigen klanten bellen, en door het invullen van een enquete wordt je geen klant.
Hele grote onzin!!!!

Met die enquette geef jij aan dat je gebeld mag worden. Dat wordt specifiek aan je gevraagd en je geeft er ook je telefoonnummer voor op.

ariesgirl
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2013 08:55

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door ariesgirl »

Ik vul nooit enquêtes in ... nergens. Dus ik snap het gewoon niet. Iemand moet mijn gegevens doorgeven, maar zolang je niet weet waar het lek zit, heeft het ook geen zin om een ander telefoonnummer te nemen, want dan hebben ze dat ook weer zo.

En het is gewoon vreselijk irritant. Waarom is er dan een bel-me-niet register in het leven geroepen als niemand zich daar wat van aantrekt? Ik ben geen klant bij de bedrijven die me gebeld hebben en ook nooit geweest.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door sjohie »

ariesgirl schreef:Ik vul nooit enquêtes in ... nergens. Dus ik snap het gewoon niet. Iemand moet mijn gegevens doorgeven, maar zolang je niet weet waar het lek zit, heeft het ook geen zin om een ander telefoonnummer te nemen, want dan hebben ze dat ook weer zo.

En het is gewoon vreselijk irritant. Waarom is er dan een bel-me-niet register in het leven geroepen als niemand zich daar wat van aantrekt? Ik ben geen klant bij de bedrijven die me gebeld hebben en ook nooit geweest.
Nogmaals, het hoeft geen echte enquête te zijn geweest, ook het aanvragen van een klantenkaart van zeg de Gamma, of het lidmaatschapsformulier van je sportschool kan genoeg zijn. Dit 100% uitsluiten kan alleen als je met droge ogen 100% zeker kan beweren dat jij alle algemene voorwaarden letter voor letter leest voordat je iets tekent, en sorry, maar dat zou je zo ongeveer de enige Nederlander maken die dat doet.

En daarnaast zijn er bepaalde bedrijven, bijvoorbeeld Aegon, die naast hun direct-marketing bel acties, ook mensen bellen vanuit een wettelijk bepaald iets, primair het uitvoeren van pensioenen, en om die reden je NAW gegevens van de gemeente in mogen zien.Maar dat is zo te lezen hier niet het geval.

Maar als je je bij de voorloper van het bel-me-niet register hebt aangemeld, stichting infofilter, dan is die aanmelding wel overgezet, maar met een geldigheid van 3 jaar. Het kan zijn dat die inmiddels verlopen is?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er zijn ook cowboys actief die dat register gewoon aan hun laars lappen. Daar is hier hoogst waarschijnlijk sprake van. Je kan een klacht indienen bij Consuwijzer als je weet wie er heeft gebeld. De kans dat dat iets oplevert is echter nihil want we leven in gedoogland Nederland.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door Barre Barry »

ariesgirl schreef: En het is gewoon vreselijk irritant. Waarom is er dan een bel-me-niet register in het leven geroepen als niemand zich daar wat van aantrekt? Ik ben geen klant bij de bedrijven die me gebeld hebben en ook nooit geweest.
Nogmaals, door die enquette verkrijgen ze toestemming. Dan hoeven ze dus niet in het register te kijken.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Barre Barry schreef:
ariesgirl schreef: En het is gewoon vreselijk irritant. Waarom is er dan een bel-me-niet register in het leven geroepen als niemand zich daar wat van aantrekt? Ik ben geen klant bij de bedrijven die me gebeld hebben en ook nooit geweest.
Nogmaals, door die enquette verkrijgen ze toestemming. Dan hoeven ze dus niet in het register te kijken.
Lees eerst eens, er ís geen enquete ingevuld. Er is dus evenmin toestemming.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Barre Barry schreef:Met die enquette geef jij aan dat je gebeld mag worden. Dat wordt specifiek aan je gevraagd en je geeft er ook je telefoonnummer voor op.
Duh.. Als je aangeeft dat je gebeld wilt worden en er specifiek je nummer voor op geeft, is het dus geen ongewenst telefoontje meer, hè? En dan leidt het dus ook niet tot een boze reactie zoals hier van de TS.
Maar in dit geval is er helemaal niks ingevuld of toestemming gegeven, dat staat letterlijk vermeld in de openingspost.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Bob Schurkjens schreef:Er zijn ook cowboys actief die dat register gewoon aan hun laars lappen.
Die staan ook torenhoge boetes te wachten. Alleen moeten we dan wel met z'n allen aagifte blijven doen...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De Econometrist schreef:
Bob Schurkjens schreef:Er zijn ook cowboys actief die dat register gewoon aan hun laars lappen.
Die staan ook torenhoge boetes te wachten. Alleen moeten we dan wel met z'n allen aagifte blijven doen...
Ik vrees dat de praktijk weerbarstiger is. Al moet ik zeggen dat ik geen last meer heb van ongewenste telefoontjes sinds ik bij ze ingeschreven sta.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch mis ik iets in het verhaal. Ze zijn namelijk verplicht, als je aangeeft dat je niet meer gebeld wilt worden, deze informatie door te geven aan het bel-me-niet register. Had ik een tijd geleden ook bij de hand, toen ik voor de zoveelste keer gebeld werd, en een potje nijdig werd. 'Ze' (weet niet meer welke laaielichters) hebben het keurig doorgegeven, en sindsdien ben ik niet meer gebeld.

En dat wil ik dus heel graag zo houden!

Hier vind je alle informatie:
https://www.bel-me-niet.nl/vragen/waaro ... sch-benade

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Moneyman schreef: Lees eerst eens, er ís geen enquete ingevuld. Er is dus evenmin toestemming.
Zegt zij. Die enquette kan prima door iemand anders ingevuld zijn. Dat kan je die bedrijven niet verwijten.
De Econometrist schreef: Duh.. Als je aangeeft dat je gebeld wilt worden en er specifiek je nummer voor op geeft, is het dus geen ongewenst telefoontje meer, hè? En dan leidt het dus ook niet tot een boze reactie zoals hier van de TS.
Niet vanaf de kant van het bedrijf. Dat zij boos wordt omdat zij van geen enquette meent af te weten doet totaal niet ter zake.

Misschien moeten jullie even leren lezen. Ze wordt zowel op haar mobiel als vaste lijn door die bedrijven gebeld. Gaan jullie nu beweren dat dat allebei random is? Iemand heeft die nummers opgegeven met toestemming om ze te bellen. Als zij het iet is dan vast wel een "goede" vriend.

ariesgirl
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2013 08:55

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door ariesgirl »

Barre Barry schreef:Nogmaals, door die enquette verkrijgen ze toestemming. Dan hoeven ze dus niet in het register te kijken.
Ik heb een klantenkaart van Albert Heijn, zou dat dan de boosdoener zijn? Hoe dan ook, ik vind het niet eerlijk dat ze beweren dat ik een "enquete" heb ingevuld want dat is niet waar. En ik vind het nog belachelijker als AH mijn gegevens doorgeeft aan derden die me daarna gaan lastig vallen met irritante telefoontjes zonder me daarvan op de hoogte te stellen. Als ik daarvoor een contract moet doorlezen met 3 pagina's aan kleine lettertjes in onbegrijpelijk Nederlands, dan zullen er heel veel mensen last hebben van deze ongewenste praktijken. En overigens ook heel vreemd, want mijn (geheime) vaste telefoonnummer geef ik nooit door en daar word ik dus ook gebeld.

Zwartkate
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 mar 2006 15:41

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door Zwartkate »

Aan het eind van elk gesprek zijn ze verplicht te melden dat als je aan de lijn blijft, je een bandje hoort met het bel-me-niet-register en het recht van verzet.
deze laatste optie moet je aankaarten. Je moet zeggen dat je gebruik wilt maken van het recht van verzet en dat zij dat stante pede (dus meteen) moeten regelen. Zij zijn verplicht dat te doen. Als ze dat niet willen of zeggen dat kunnen we niet, moet je je poot stijf houden en zeggen dat ze dat wel kunnen, omdat dat wettelijk zo geregeld is. Als ze het niet doen, moet je zeggen dat je dan aangifte doet bijde AFM en andere consumentenautoriteiten. Sterkte.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door Barre Barry »

ariesgirl schreef: Als ik daarvoor een contract moet doorlezen met 3 pagina's aan kleine lettertjes in onbegrijpelijk Nederlands, dan zullen er heel veel mensen last hebben van deze ongewenste praktijken.
Dat hebben ze ook. Het gevolg van niet de tijd nemen om te lezen waar je je nu werkelijk aan verbind en dan gewoon tekenen dat je het wel gelezen hebt. Wie zou hier nu verantwoordelijk voor zijn?
ariesgirl schreef:mijn (geheime) vaste telefoonnummer geef ik nooit door en daar word ik dus ook gebeld.
O, dus helemaal niemand heeft jouw nummer???? Waarom heb je dan een vaste telefoon??

ruitersderijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2015 19:12

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door ruitersderijk »

Het Bel-me-niet register wordt na elk telefoongesprek met een organisatie of uitgever of krant onder de
aandacht gebracht. "Ze" zijn verplicht om dit te doen. Mijn ervaring is dat het absoluut geen effect heeft.
Ook al heb je je afgemeld voor alle goede doelen etc. word je daarna steeds lastiggevallen door allerlei
telemarketingbureaus. Je telefoonnummer zit in bestanden die verkocht worden. Ook word je vaak geselecteerd op je postcode. De enige manier om zo min mogelijk (over)last te hebben van al deze
ongewenste telefoontjes is je telefoonnummer om te zetten in een z.g. "geheim" nummer; geen vermelding in de telefoongids en ook niet opvraagbaar bij inlichtingen (voorheen 008). Je bepaalt dan zelf aan wie je je telefoonnummer bekend maakt. Zelfde verhaal voor emailadres.

inburger
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:25

Re: Nut van het Bel-me-niet register?

Ongelezen bericht door inburger »

ariesgirl schreef: En het is gewoon vreselijk irritant. Waarom is er dan een bel-me-niet register in het leven geroepen als niemand zich daar wat van aantrekt? Ik ben geen klant bij de bedrijven die me gebeld hebben en ook nooit geweest.
Ook ik word regelmatig gebeld. Laatst nog door een allervriendelijkst meisje over mobiele telefonie en zo. Toen ik haar vroeg hoe het zat met mensen die op Bel-me-niet stonden geregistreerd, en waarom ik nu toch gebeld werd, gaf ze toe dat die lijst nu juist wordt geraadpleegd om bestaande telefoonnummers te vinden en te bellen..! Misschien sprak ze haar mond voorbij, maar zo zei ze het echt!

Gesloten