LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betreft ankoop bij PROVeiling openbare veiling?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
david_vahlkamp
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2017 12:27

Betreft ankoop bij PROVeiling openbare veiling?

Ongelezen bericht door david_vahlkamp »

beste,

via het bedrijf pro-veiling heb ik online een bod gedaan op een kampeertent voor 4 personen.
dit was een bod ter hoogte van 100 euro.
hier komen dan de kosten bij van veiling en btw. hierdoor dus totaal van 140 en een beetje.

Nu heb ik in de tussentijd een andere tent gekocht omdat die meer voldeed aan mijn wensen.
Hierdoor wilde ik dus de koop annuleren wat ik niet direct heb gedaan.

Het betreft hier een veiling van een failliet bedrijf in steenwijk.

Ik heb het product zelf niet fysiek gezien omdat ik op dat moment op vakantie was.
nu krijg ik 9 dagen na het uitbrengen van mijn bod van hun de volgende reactie op mijn verzoek om het bod/de koop te annuleren:
De wet ''koop op afstand'' waarnaar u refereert, is hier niet van toepassing. De wet '' koop op afstand '' is alleen maar van toepassing op online veilingbedrijven / webshops. Wij vallen sinds de wetswijziging van 2014, onder de regelgeving van een openbaar veilinghuis. Wij bieden namelijk ook de mogelijkheid aan om biedingen op locatie uit te komen brengen.
U kunt pinnen op de locatie en dient enkel de order mee te nemen, dit mag ook een foto/screenshot zijn.
Vertrouwende erop u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

in hoeverre kan ik dit nu zien als toch een openbare veiling?
ik heb toch mijn bod online gedaan zonder het product ooit gezien te hebben?

Wanneer ze mij toch hier aan willen houden en mij een x bedrag willen berekenen, hoe kan ik hier dan op handelen?
of moet ik het product afnemen en vervolgens zelf proberen te verkopen?

Hoop hier een goede raad te mogen ontvangen.

Bij voorbaat dank.
Laatst gewijzigd door Radar op 12 jun 2017 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Betreft ankoop bij PROVeiling openbare veiling?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er is altijd een mogelijkheid om de kavel te bekijken voordat u gaat bieden. Dat u daar geen gebruik van maakt om welke reden dan ook is uw keuze. Er worden vaker vragen gesteld omtrent veilingen, maar ook voor u zou het beter zijn om vooraf te zien waar u mee bezig bent. Een veiling is iets anders dan een webshop. De bedoeling is dat bij een faillissement alles ter gelde wordt gemaakt om schuldeisers te betalen. Bij een veiling kan je je bod niet terug trekken.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Betreft ankoop bij PROVeiling openbare veiling?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Bron Consumentenbond:
Voor internetveilingen geldt eveneens 14 dagen bedenktijd, maar ook hier zijn uitzonderingen. Doorgaans zit je bij online vakantieveilingen direct vast aan een hoogste bod als het gaat om een vaste datum of periode. Op vakanties of uitjes zónder vaste periode of datum kun je wel binnen 14 dagen terugkomen.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Betreft ankoop bij PROVeiling openbare veiling?

Ongelezen bericht door GJS »

Helaas voor jou heeft de veiling gelijk:

Volgens het Burgerlijk Wetboek 6 Artikel 230g 1 j http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/2 ... rtikel230g
openbare veiling: een verkoopmethode waarbij zaken of diensten door middel van een transparante competitieve biedprocedure onder leiding van een veilingmeester door de handelaar worden aangeboden aan consumenten, die persoonlijk aanwezig zijn op de veiling of daartoe de mogelijkheid hebben, en waarbij de winnende bieder zich verbindt de zaken of diensten af te nemen;

Gesloten