LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kent iemand het bedrijf Ryde?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Manon Kummer
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2018 18:33

Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Manon Kummer »

Een paar weken geleden kreeg ik een mailtje van een mevrouw van Ryde. Ik heb ooit foto's van het internet gebruikt op mijn website en daar moest ik dik voor betalen. Ik ben nu al een tijd aan het mailen en inmiddels heb ik het bedrag wat ze vragen wel naar beneden gekregen. maar ik vertrouw het nog steeds niet helemaal.

Het bedrijf heet dus Ryde en is gevestigd in Berlijn: Ryde GmbH
Kurfürstenstraße 84
10787 Berlin

Ik mail met een Nederlandse dame, maar ja, dat wil natuurlijk niet veel zeggen...
Ik heb inmiddels al heel wat mails uitgewisseld. Het duurde erg lang voor ik bijvoorbeeld de naam van de fotograaf van haar kreeg en dat vind ik raar. Natuurlijk wil ik best betalen voor het gebruik van foto's, maar ze vragen wel een hoog bedrag: € 880,-.

Heeft iemand ervaring met dit bedrijf? Ik hoor het graag!

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door yan »

Ten eerste is het natuurlijk niet verstandig om zo maar foto's van internet te "jatten" en deze commercieel te gaan gebruiken: je kunt dan verwachten dat de maker/rechthebbende er van een vergoeding wilt.

Na wat zoekwerk blijkt Ryde een bedrijfje te zijn wat zich bezighoudt met het onderzoeken of foto's onrechtmatig gebruikt worden: het zou dus kunnen dat ze zo jou hebben gevonden en nu tot een overeenkomst willen komen.
In hun nadeel ziet het er wel erg amateuristisch uit voor nederlandse begrippen en dus is het logisch dat je denk dat het om nep mails gaat.

-ik zou zowiezo betreffende foto van de website verwijderen.
- aangeven dat u binnen 14 dagen gedegen bewijs wilt ontvangen dat zij de rechten van de maker (mogen) verdedigen, en dat bij uitblijven hiervan de zaak is afgedaan. Kunnen ze dit wel aantonen, dan moet u helaas betalen.

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Er zijn inderdaad een aantal bedrijven die het op deze manier proberen. De vraag is hoeveel van het geld uiteindelijk bij de rechthebbende terecht komt.
U moet dus hopen dat de rechthebbende niets met hen te maken wil hebben.
Misschien kunt u met de fotograaf in contact treden en dan onderling een vergoeding overeen komen. Dan heeft dit bedrijf denk ik geen poot om op te staan (want u heeft het copyright dan al van de fotograaf overgenomen.

Manon Kummer
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2018 18:33

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Manon Kummer »

Dat ben ik inderdaad al aan het proberen! Ik wacht nu op reactie van de fotograaf.

stofzuigertje

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De bemiddeling van ongevraagd geleende plaatjes.....

Ik had ook zelf gemaakte foto's en enkele bedrijven ontdekte later dat ze her gebruikt werden en stuurde flinke facturen.
Ik kreeg als rechthebbende een bedrag ver onder de €100,- aangeboden.

Ze waren alleen vergeten dat als je meerdere webshops hebt en het fotomateriaal deelde dat legaal was.
Ik hoef geen geld van een fraudeur die ook mijn eigendom is!

Meer dan 90% zou naar hun gaan en ze hopen op betaling en meestal is de fotograaf blij met kleine vergoeding.
Maar nu even niet!
Dit soort bedrijven scannen een website en de oudste zal vermoedelijk houder van de rechten zijn.
De rest fraudeurs die ze dit soort aanmaningen en bedreigingen sturen.

Wel vreemd dat ze van de 18 webshops er maar 13 een boete stuurden!
Zo werken ze dus vrijwel allemaal.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door renewouters »

juliomariner schreef:Er zijn inderdaad een aantal bedrijven die het op deze manier proberen. De vraag is hoeveel van het geld uiteindelijk bij de rechthebbende terecht komt.
U moet dus hopen dat de rechthebbende niets met hen te maken wil hebben.
Misschien kunt u met de fotograaf in contact treden en dan onderling een vergoeding overeen komen. Dan heeft dit bedrijf denk ik geen poot om op te staan (want u heeft het copyright dan al van de fotograaf overgenomen.
Om het copyright over te nemen is wel meer nodig dan een vergoeding voor het gebruik. In principe blijft het copyright altijd bij de fotograaf. Je krijgt slechts een licentie om het voor een bepaalde toepassing te gebruiken. Als je voor webgebruik betaalt mag je het niet zomaar ergens anders gebruiken.

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat is niet altijd waar. U kunt het copyright ook helemaal overnemen. Dan ide foto van u en mag u er mee doen wat y wilt

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat klopt niet helemaal. Onder het auteursrecht vallen ook "persoonlijkheidsrechten". Daarvan kun je niet volledig afstand doen. Ook al heb je het auteursrecht "volledig overgedragen", houd je altijd het recht je te verzetten tegen verminking van het werk.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Manon, ik ken het bedrijf niet en kon het maar lastig vinden. Ik neem aan dat dit het bedrijf is http://de.rewardyourideas.com/
Hier https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... ty-images/ staan tips van BRight Advocaten / TROS Radar hoe om te gaan met claims van Getty Images. Die tips kunt u ook toepassen op Ryde denk ik.
In oktober 2017 stond op dit forum een item over een vergelijkbaar geval viewtopic.php?f=36&t=176753
Succes!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Brahms »

Heel goed dat er wordt opgetreden tegen het jatten van andermans foto's.
Zou veel meer moeten gebeuren, ook bij niet commercieel gebruik.
Dat is mijn korte mening in deze.

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Terrecht dat de fotograaf wordt betaald voor zijn werk. Niet terrecht dat uitzuig advocatenbureaus proberen u een boete te lsten betalen waarbij 90% bij hen en maar 10% bij de fotograaf

Jenniferrrr
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2018 17:22

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Jenniferrrr »

Heb je inmiddels al bericht gehad van de fotograaf? Ik heb namelijk ook een email van ze ontvangen met een claim maar vertrouw het helemaal niet

Manon Kummer
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2018 18:33

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Manon Kummer »

Nee nog niets gehoord van de fotograaf... en ook niet meer van Ryde.

Just Jack
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2018 08:28

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Just Jack »

Manon Kummer schreef:Nee nog niets gehoord van de fotograaf... en ook niet meer van Ryde.
Hai Manon,

Ik heb hetzelfde met Ryde. Na lang mailen kreeg ik gisteren een mail met daarin het verzoek binnen 7 dagen te reageren of ik alsnog de licentie wil voor €450,-
Heb jij inmiddels iets gehoord?

Manon Kummer
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2018 18:33

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Manon Kummer »

Nee radiostilte

100%JEZELF
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2018 13:36

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door 100%JEZELF »

Ik heb enkele weken geleden ook een e-mail van ze gekregen voor gebruik van een foto in een blog in 2014. De claim is € 950,-
Ik vind het een uiterst dubieuze zaak. Heb gemaild dat ik niet op hun 'aanbod' in ga. Kreeg na een week het antwoord dat het doorgestuurd wordt naar 'een van de partner advocatenkantoren'.
Ik wacht het met spanning af.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Moneyman »

100%JEZELF schreef:Ik heb enkele weken geleden ook een e-mail van ze gekregen voor gebruik van een foto in een blog in 2014. De claim is € 950,-
Ik vind het een uiterst dubieuze zaak. Heb gemaild dat ik niet op hun 'aanbod' in ga. Kreeg na een week het antwoord dat het doorgestuurd wordt naar 'een van de partner advocatenkantoren'.
Ik wacht het met spanning af.
Waarom is het dubieus? Gebruikte je een foto legaal?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Iemand kan zich een keer vergissen maar het is denk ik normaal dat je een vergoeding betaalt voor creatieve producten van een ander.
Zekers van professionals in bijvoorbeeld de communicatie of marketing mag verwacht worden dat die over kennis van copyright beschikken.
Ik kan me voorstellen dat de hoogte van het gevraagde bedrag nogal schrikken is maar ik zou zeker in gesprek blijven met bedrijven die rechten behartigen.

100%JEZELF
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2018 13:36

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door 100%JEZELF »

Het gaat er voor mij in dit geval niet om dat ik eventueel onterecht een foto gebruikt heb, maar meer om de werkwijze van het bedrijf. Die roept bij mij vraagtekens op. Ik kan nergens iets vinden over het bedrijf.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Stond er geen website en verdere gegevens in hun email? Anyway, hierbij nogmaals de link http://de.rewardyourideas.com/

Gesloten