LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Speedy123
Berichten: 1148
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik heb in 2011 een Onkyo TX-NR509 5.1 HDMI receiver aangeschaft. Kostte wel een paar centen maar deze receiver beschikt ook over een netwerk aansluiting waardoor je Spotify rechtstreeks op je versterker kan afspelen. Afspeellijsten en nummers kan je gewoon via de Onlyo app beheren. Werkte allemaal echt geweldig.

Tot afgelopen zomer ineens het digitale TV geluid niet meer afgespeeld kon worden. Ook werkte Spotify niet meer. Onlangs had ik een paar dagen vakantie en ben aan de slag gegaan om dit probleem te verhelpen. Normaliter doe je een firmware update om dergelijke problemen te verhelpen. In het setup menu bleken de opties netwerk en upgrade ineens greyed-out, ik kon ze niet meer selecteren. Receiver gereset naar de fabrieksinstellingen echter het probleem bleef bestaan.

Maar gaan Googlen en tot mijn verbazing bleek dit een veel voorkomend probleem. Een aantal onderdelen in de Receiver bleken, Onkyo's eigen woorden, van ondeugelijke kwaliteit waaronder het HDMI bordje maar ook de netwerk adapter. Het probleem is niet door een particulier zelf te verhelpen.

Nou heeft Onkyo, omdat dit probleem zich massaaal voordoet bij alle modellen tussen 2009-2012, een refund actie op touw gezet die tot het einde van 2018 loopt. Je krijgt 150 euro cashback wanneer je een nieuwe Onkyo van minimaal 440 euro koopt. De cashback loopt via Duitsland en je moet eerst een nieuw apparaat aanschaffen alsvorens je de cashback kan claimen. Onderdeel van de cashback is dat je het stickertje met het serie nummer van de oude receiver af moet pielen en moet toevoegen aan het cashback formulier. Foto's worden niet geaccepteerd.

Hier maak ik me een beetje zorgen over, ik ben bang dat het stickertje beschadigd als ik hem van de receiver afhaal en verder als dat al lukt, na verzending heb ik geen bewijs meer van het serie nummer dat in aanmerking komt voor de cashback. Ik heb het serie nummer ingevoerd op de site van Onkyo en daar werd bevestigd dat ik in aanmerling kom voor de cash back. De Onyko is destijds aangeschafd via Wehkamp, een autorized reseller die heden ten dagen nog steeds Onkyo receivers verkoopt.

Is er wellicht iemand op dit forum die ervaring heeft met deze Onkyo cashback actie?

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom doe je geen beroep op de wettelijke garantie? Dit is duidelijk een gevalletje non-conformiteit.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door kokka »

zou dat nog kunnen met een apparaat wat het bijna 8 jaar goed heeft gedaan? ik denk dat hij de te verwachte levensduur al ruimschoots overschreden heeft. in november 2011 lag de prijs van deze specifieke reciever al ruim onder de 400 euro, dat is voor een versterker ook niet echt een top prijs.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door kweenie »

Je geeft zelf aan dat dit nummer volgens hun eigen website in aanmerking komt voor de refund actie. Dus de angst dat je dan alsnog geen geld terug krijgt lijkt mij niet terecht. Als je bang bent dat het formulier kwijt raakt bij de post, dan kun je altijd nog voor jezelf en foto van het stickertje en het formulier maken. Dan heb je in elk geval dat nog als bewijs.

Overigens kun je je ook afvragen of je nog een Onkyo receiver zou willen na deze ervaring.

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door alfatrion »

kokka schreef:zou dat nog kunnen met een apparaat wat het bijna 8 jaar goed heeft gedaan?
Ja, het uitschakelen van de velden hoort het apparaat niet te doen, ook niet na acht jaar.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door thecure »

Spotify is zowiezo een dood paard. Vele smart tv's ondersteunen het niet meer. In mijn Ford met applink kan ik de app ook niet meer gebruiken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door renewouters »

thecure schreef:Spotify is zowiezo een dood paard. Vele smart tv's ondersteunen het niet meer. In mijn Ford met applink kan ik de app ook niet meer gebruiken.
Dat ligt niet aan Spotify maar aan de apparaten waarvan geen software updates komen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door Revoked »

renewouters schreef:
thecure schreef:Spotify is zowiezo een dood paard. Vele smart tv's ondersteunen het niet meer. In mijn Ford met applink kan ik de app ook niet meer gebruiken.
Dat ligt niet aan Spotify maar aan de apparaten waarvan geen software updates komen.
Dus ligt het wel aan Spotify. Maar dat is offtopic. Thecure kan naar de garage gaan en een nieuwe Ford eisen, conform de door Alfa opgelegde wettelijke bepalingen.
TS moet Onkyo voor de rechter slepen en een nieuwe versterker bedingen.

Speedy123
Berichten: 1148
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik heb er eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in dat ik na 7 jaar nog een sterke zaak heb bij de rechter. De aangeboden vergoeding van 150 euro is op zich niet eens zo onredelijk, het is een derde van de aanschaf prijs. Ik vind het alleen vervelend dat het via Onkyo Duitsland loopt en met name het afpeuteren van het serie nummer en dat opsturen vind ik vrij onprettig. Zeker omdat ik eerst een nieuwe Onkyo moet kopen voor de volle prijs en het aankoopbewijs mee moet sturen en pas later erachter zal komen of Onkyo Duitsland haar afspraken na komt en mij de aangeboden 150 euro daadwerkelijk terug geeft. Vandaar ik me afvroeg of iemand anders er al mee te maken heeft gehad aangezien dit al een tijdje speelt, ik was vrij laat in het ontdekken van de refund regeling.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door Cro »

renewouters schreef:
thecure schreef:Spotify is zowiezo een dood paard. Vele smart tv's ondersteunen het niet meer. In mijn Ford met applink kan ik de app ook niet meer gebruiken.
Dat ligt niet aan Spotify maar aan de apparaten waarvan geen software updates komen.
Dat hangt er vanaf, in veel gevallen is het Spotify die ondersteuning voor oudere apparaten beëindigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
kokka schreef:zou dat nog kunnen met een apparaat wat het bijna 8 jaar goed heeft gedaan?
Ja, het uitschakelen van de velden hoort het apparaat niet te doen, ook niet na acht jaar.
Dus als een apparaat na 8 jaar defect gaat heb je volgens jouw recht op een nieuw apparaat? Welke wet zegt dit? De verwachte levensduur van deze versterker is al ruim voorbij en het betreft een defect. Dat het defect komt door een fabrieksfout is na z'n periode niet meer van toepassing.

TS kan daarnaast gebruik maken van het aanbod van de fabrikant, maar twijfelt of deze ter goeder trouw is. Ik denk persoonlijk gezien ze nog steeds coulance bieden dat dit wel goed zit. Door echt het s/n te sturen weten ze zeker dat je niet 2 keer kunt claimen, normaal zou je verwachten dat je de complete receiver zou moeten toesturen.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit is niet zomaar defect, dit is een toegegeven productfout. Dus ja, nonconform.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door 16again »

Fohn op de sticker doet wonderen,
Of uitknippen met flinke blikschaar :D

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:Dus als een apparaat na 8 jaar defect gaat heb je volgens jouw recht op een nieuw apparaat?
Waar schrijf ik dat? We kunnen discussiëren over wat een gepaste oplossing zou zijn volgens de wet, maar dat TS aanspraak kan maken op de wettelijke garantie staat buiten kijf.
Moneyman schreef:Dit is niet zomaar defect, dit is een toegegeven productfout. Dus ja, nonconform.
Speedy123 schreef:In het setup menu bleken de opties netwerk en upgrade ineens greyed-out, ik kon ze niet meer selecteren.
Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een bug in de software en dat wijst in de richting van non-conformiteit.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door newmikey »

[offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]

TS, bij cashback acties moet je ook vaak barcodes of serienummers opsturen en wordt alleen het origineel geaccepteerd. Het gaat heel vaak goed en heel af en toe fout. Wat ik zou doen is afwegen of die €150 korting op een apparaat van minimaal €440 het je wel waard is. Voor €290 kan je tegenwoordig heel wat moois kopen en heb je vrije keuze uit merken en modellen.

Uiteraard hoopt de fabrikant/importeur op twee dingen: a) voldoet hij aan zijn verantwoordelijkheid om zo lang na aanschaf alsnog compensatie te bieden voor een fabricagefout en b) hoopt hij dat niet iedereen ingaat op die kortingsactie. Er werken blijkbaar slimme mensen bij Onkyo!

In dit geval moet je afwegen of er wel een Onkyo apparaat van > €440 is wat je zou willen aanschaffen en of je niet gewoon na 7 of 8 jaar zou kunnen concluderen dat je niet nòg eens in zee gaat met deze fabrikant. Eigen afweging en die kan niemand hier voor je maken, óók niet de posters die je met wetsartikelen om de oren slaan...
Laatst gewijzigd door Radar op 08 apr 2018 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
sylvesterb schreef:Dus als een apparaat na 8 jaar defect gaat heb je volgens jouw recht op een nieuw apparaat?
Waar schrijf ik dat? We kunnen discussiëren over wat een gepaste oplossing zou zijn volgens de wet, maar dat TS aanspraak kan maken op de wettelijke garantie staat buiten kijf.
Wettelijke garantie na een termijn van 8 jaar voor een product van +/- € 400,00.
alfatrion schreef:Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een bug in de software en dat wijst in de richting van non-conformiteit.
Na 8 jaar non-conform? Dus als software niet meer voldoet na 8 jaar kan ik me beroepen op non-conformiteit? Welk voordeel kan ik als consument hier dan uithalen, nieuw product? Korting en welk bedrag dan?

Heb je eventuele voorbeelden waarbij de rechter na een periode van 8 jaar hierin meegaat? Of is dit weer jouw interpretatie van de wet?

Nu terug naar de vraag van TS. Koop gewoon z'n nieuw versterker (online), dan heb je de rekening. Stuur hem daarna terug (14 dagen retour recht). Wacht af of je het geld terug krijgt van de fabrikant, ik zou hier niet teveel aan twijfelen, en koop hem dan alsnog.

stofzuigertje

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ali Express leverde voor mij een kastje... met afstand bediening, DAB+ en internet radio en ik kan daarmee naar iets oudere B&O uit 1982 nog alles luisteren.. de FM en AM werken niet meer maar versterker wel....

Dit €23,74 kostende kastje werkt perfect en je luister dan niet meer naar gevraagde maar wel erg veel aanbod....
Geen HDMI maar Tulp stekkers gebruiken, en kabeltje zat er zelfs bij.

Ruim 35 jaren later werkt het dus nog....!

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door alfatrion »

fonsflons schreef:
alfatrion schreef: Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een bug in de software en dat wijst in de richting van non-conformiteit.
Dat lijkt me sterk. Indien een onderdeel defect raakt kan dat zorgen voor uitschakelen van opties.
Als de software dat kan detecteren, dan mag je verwachten dat hier een foutmelding over wordt getoond. Alsnog een bug.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 08 apr 2018 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door Revoked »

Dus het is een bug. Geen fabricagefout dus.
Nou, opgelost.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door 16again »

Als het een software fout is, dan is mogelijke oplossing een software update.
In dit geval lijkt de hardware stuk, dit is uiteraard niet met software aanpassing te verhelpen.

Wat maakt de discussie hardware fout vs software uit in deze? Vormfout? Ik zou in het midden laten wat de oorzaak is van de storing.

Gesloten