LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Flower27
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2019 09:07

T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door Flower27 »

Wij hebben in een filiaal van T-Mobile Doetinchem op advies van de medewerker een "tablet go" abonnement van 10GB voor 23,- afgesloten omdat we 7 maanden met de camper door Europa gaan reizen en we onderweg Wifi wilde hebben. Geen probleem volgens de medewerker met dit abonnement kun je 10GB binnen de EU gebruiken. Wij zijn 1 maart gegaan en op 10 Juni kregen we bericht van T-Mobile dat ons internetverbruik in de EU groter is dan in Nederland (logisch lijkt me, als je rondreist) en dat we ons gedrag moeten aanpassen anders gaan ze een toeslag van 5,44 per GB berekenen. LET WEL! 54,50 extra in de maand op een abonnement van 23,-.
En ze adverteren hier nog steeds mee op Facebook. Het blijken Europese regels te zijn, die toegepast MOGEN worden, om permanente bewoning in het buitenland tegen te gaan. Samengevat, dat je niet in het goedkoopste EU land een abonnement afsluit om er vervolgens in je eigen land gebruik van te maken. Wij zaten op dat moment in Lapland. Onze dochter heeft contact gezocht met T-Mobile, telefonisch, in het filiaal en een klacht op hun Facebookpagina maar wordt steeds van het kastje naar de muur gestuurd, want ze beroepen zich op de voorwaarden. Alsof iemand die gaat lezen als je op advies in een winkel een product koopt. We hebben nu een abonnement dat we niet kunnen gebruiken vanwege de hoge boetes en geen internet. Kan dat maar zo? Hoe denken jullie daarover?
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jul 2019 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je als nieuwe klant gelijk 7 maanden Europa doorgaat en geen NL verbruik of nihil had.....
Dit kun je terug draaien door hier te blijven en het volgend jaar af te maken.

Regels, zij hebben gelijk omdat jou NL verbruik erg laag was.
Wel is het lastig alle voorwaarden van alle aanbieders goed na te lezen.
Als je maar 1 of 2 maanden was gegaan en weer enkele maanden hier en dan nogmaals dus niet 7 maanden aaneengesloten hadden ze dit niet gedaan.

De winkel wil verkopen en kreeg provisie maar de echte voorwaarden hoorde je vooraf rustig zelf door te lezen!
Dat de verkopers dat niet leuk vinden, hun probleem.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Daarom moeten mensen die een half jaar in het buitenland werken ook daar een abonnement nemen. Bij een rondtrek door Europa wordt dat uiteraard moeilijker. Ik weet niet of er daadwerkelijk providers zijn die dat doen. Mogelijk wel als je eens in de 2 maanden ofzo even naar het land van herkomst gaat.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees dat bij T mobile zo’n abonnement van 10 Gb in ieder geval € 35,00 kost.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door yan »

Verwijs naar het advies in de winkel en dat ze zich daaraan hebben te houden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door berndv »

slecht advies van de winkel, staat gewoon op hun eigen site:
Kan ik mijn aansluiting voor langere periode in de EU gebruiken?
Het is niet de bedoeling om je aansluiting permanent in het buitenland te gebruiken. Wanneer blijkt dat je je aansluiting onredelijk gebruikt, kunnen we de maximale toeslag op je roaming verbruik in rekening brengen. De regels over je aansluiting gebruiken in de EU, en de voorwaarden over onredelijk gebruik, staan vermeld in de Voorwaarden Roam like at Home
https://www.t-mobile.nl/klantenservice/ ... enland#faq

maar ja, zie nog maar rechten te ontlenen aan dat advies. ook in de voorwaarden die gelden voor roaming staat het:
3. Vanaf 13 juni 2017 worden er door T-Mobile in de EU geen extra roamingkosten meer in rekening gebracht en zijn de kosten
gelijk aan het nationale tarief. Je kunt dus je Abonnement (internetten, bellen en sms-en) in de hele EU gebruiken: “Roam
like at Home”. Het uitgangspunt van de roaming regulering is om periodiek reizen te ondersteunen maar niet om permanent
roaming mogelijk te maken. De Europese Commissie heeft daarom voorzorgsmaatregelen opgesteld voor mobiele operators
om onredelijk gebruik te voorkomen. T-Mobile kan onredelijk gebruik vaststellen op basis van de verhouding tussen nationaalen internationaal verbruik en aanwezigheid. Daarnaast dient er sprake te zijn van een duurzame relatie met Nederland.
De Abonnementen van T-Mobile zijn bedoeld voor consumenten/gebruikers met een woon- of verblijfplaats in Nederland,
of een stabiele link met Nederland, wat zich uit in een frequente en substantiële aanwezigheid.
4. Er is sprake van onredelijk gebruik van het Abonnement als je gedurende een periode van minimaal vier maanden méér tijd
buiten Nederland, maar in de EU doorbrengt en gedurende deze periode méér (roaming) verbruik vertoont in de EU dan
in Nederland.
https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/ ... enland.pdf

HENRIK
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2019 17:04

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door HENRIK »

wellicht beter om misschien een prepaid kaart aan te schaffen in het land waar je dan verblijft ?
bij rondtrekken kan je zoiets in ieder land doen.
prepaid kaarten zijn er in verschillende gb's.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door Icasheb »

Verkeerde voorlichting vanuit de winkel, helaas. Het klopt. Je verbruik moet meer in Nederland zijn dan in Europa. Het enige wat ik als tip kan gebruiken is een DUO-simkaart aanvragen en deze ook eens in Nederland te laten gebruiken door een kennis. Dan kan je het misschien nog enigszins voorkomen. Hopelijk werkt de verkoper daar nog, maar het zal altijd en ja-nee spelletje zijn. Ik ken ook iemand (toevallig ook t-mobile shop doetinchem) en zij had 3GB in haar abonnement. Haar abonnement was verlengbaar, ze raadden 6gb aan, want ze zat er regelmatig tegenaan. Bij thuis komst heeft een familie lid van haar gekeken en ze verbruikte 700mb per maand... toch wel een beetje jammer.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

yan schreef:
03 jul 2019 12:12
Verwijs naar het advies in de winkel en dat ze zich daaraan hebben te houden.
De voorwaarden van de dienst zijn leidend en niet het advies van de winkel. Of je moet het advies zwart op wit hebben anders is het jouw woord tegen over de winkel medewerker en dat ga je niet winnen, immers staat zwart op wit wat de afspraken zijn.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door Costnix »

Zelfs dan zal er gezegd worden, dat medewerker een fout heeft gemaakt.

schut361
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2009 13:04

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door schut361 »

Deze reactie van T Mobile heeft niets te maken met het feit dat je een nieuwe abonnee bent. Ik was al 10 jaar abonnee en heb vorig jaar hetzelfde meegemaakt. Eerst heeft T Mobile mij € 800 aan beltegoed afhandig gemaakt door dit beltegoed te laten vervallen en daarna dus, ook in de winkel in Doetinchem!, die een abo met 10 GB aanraden, al vrij snel het bericht dat ik in het buitenland teveel data gebruikte. Nogal wiedes: in NL gebruik ik WIFI. Maar als je goed rondkijkt zijn er andere providers die voor ongeveer de helft van het bedrag in genoemde bericht, ook 10 GB aanbieden. Heb dus dit voorjaar mijn 3 abonnementen bij T Mobile beëindigd en heb er geen spijt van!

Vanquise
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jul 2019 17:33

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door Vanquise »

Misschien handig om vpn aan te schaffen zodat je via server in Nederland kan inloggen waardoor ze niet zien dat je in het buitenland bent.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het gaat toch om het roamen en het inloggen in een buitenlands netwerk. Daar kan een VPN niets aan veranderen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door berndv »

Vanquise schreef:
06 jul 2019 17:37
Misschien handig om vpn aan te schaffen zodat je via server in Nederland kan inloggen waardoor ze niet zien dat je in het buitenland bent.
En via welk netwerk zal die VPN de verbinding initieren? Juist, het buitenlandse netwerk. Of heb je een VPN die vanuit het buitenland rechtstreeks verbinding maakt met een telefoonmast van T-MObile in Nederland :lol:

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij sommige vpn's kun je het land van de zichtbare server kiezen. Ik dacht altijd dat dat bedoeld was om geoblocking te omzeilen, maar dat heb ik kennelijk mis.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het gaat om roaming kosten, niet om geo blocking.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

O, sorry, dat had ik gemist. Tegen roamingkosten zal een vpn niet helpen, nee.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door berndv »

Erthanax schreef:
08 jul 2019 10:25
Bij sommige vpn's kun je het land van de zichtbare server kiezen. Ik dacht altijd dat dat bedoeld was om geoblocking te omzeilen, maar dat heb ik kennelijk mis.
nee hoor, dat heb je helemaal juist. Maar dan heb je het over de inhoud van de data, waar we het hier over hebben is de ingang van het signaal. Ik dacht dat jij toch op ICT gebied wel redelijk onderlegd was om dit verschil te onderscheiden? Ik zal het wat uitgebreider proberen uit te leggen. VPN kan inderdaad doen om de ontvangende server te laten denken dat je je ergens anders bevind dan waar je je daadwerkelijk bevind. Waar we het hier over hebben is het maken van een verbinding met een netwerk. Dat de ontvangde server niet weet waar je je bevind staat los van of je ISP weet waar jij je stekker inplugt.

Oftewel, T-Mobile weet zeker wel dat je met je telefoon verbinding maakt met een mast in, laten we zeggen, Frankrijk. Als je geen VPN gebruikt zal bijvoorbeeld Netflix denken dat je in Frankrijk zit, gebruik je wel een VPN, kan je Netflix laten denken dat je in Nederland zit. Maar dan heb je nog steeds wel verbinding met diezelfde mast in Frankrijk. T-Mobile verzorgt het transport van de verbinding (of eigenlijk de provider in Frankrijk), maar gaan verder niet over de inhoud van de verbinding.

Als het zo eenvoudig was om een VPN te nemen om geen roaming te krijgen hadden we jaren geleden de regels voor roaming in de EU ook niet hoeven aan te passen. Dan had iedereen gewoon kunnen VPN-en om maar geen datakosten te krijgen in het buitenland. Maar goed, zo lang die VPN toch ergens over een verbinding moet lopen, zal je dus met een buitenlandse mast moeten verbinden. En met een VPN verberg je voor de ontvanger wellicht je locatie, niet voor je mobiele data provider.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dank voor de aanvullende uitleg! Ik had over het hoofd gezien dat het topic over de roamingkosten ging. (Ook dank overigens voor uw vertrouwen in mijn technische kennis :wink:.)

Flower27
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2019 09:07

Re: T-Mobile en Mobiele WiFi: bijbetalen?

Ongelezen bericht door Flower27 »

Bedankt voor alle reacties en het meedenken.
Ik kon niet eerder reageren want we hadden geen Mifi/Wifi meer en openbare wifi in Lapland is flink zoeken.
Inmiddels heb ik een klachtenbrief door mijn dochter naar de klachtenservice van T-Mobile laten sturen en heb daar vandaag antwoord op gekregen via de mail.
Op basis van verkeerd advies in Doetinchem, is T-Mobile bereid om ons tegemoet te komen en de roaming toeslag stop te zetten tot
1 november (komen we weer terug) . Dus ik wil jullie laten weten, ook al heeft het een maand geduurd en onze dochter van kastje naar de muur is gestuurd, dat het naar onze tevredenheid opgelost is.

Gesloten