LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Aleyda
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2019 15:22

Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door Aleyda »

Vandaag kreeg ik een mail van een betrouwbare bekende die dringend om geld vroeg omdat hij in het buitenland geen geld zou kunnen opnemen.
Een verhaal erbij dat hij het geld dringend nodig had voor zijn ernstig zieke neef.
Hij begon te mailen vanaf het mailadres dat ik ken van hem.
De antwoorden die later kwamen , kwamen van een mailadres dat sprekend leek op het eerste mailadres, alleen nu de naam geschreven met dubbel s in plaats van 1 enkele s .

Toen ik hem om bewijs vroeg dat hij werkelijk was wie hij zei te zijn en om mij een foto van hem en zijn neef te sturen daar in Turkije, werd het helemaal stil...
Het was dus een nepmail!
Hij had me ondertussen wel een banknummer getuurd waar ik het geld naar zou kunnen sturen.

Zou iemand kunnen achterhalen wie hier achter zit om te voorkomen dat iemand anders er wel in gaat trappen?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Nee, je gaat die mail met jouw gegevens toch met niemand delen! Stuur alles door naar de fraudehelpdesk en daarna meteen wissen.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik krijg zulke mail nooit, maar in het geval dat, zou ik hem adviseren contact op te nemen met de zorgverzekeraar van neef, want als die zo ernstig ziek is, zal hij wel in het ziekenhuis liggen.

En dan geeft de zorg verzekeraar een garantieverklaring af. :mrgreen:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Was het een NL bank nummer, vermoedelijk oplichters....

En 1 letter anders en frauderen doen ze wel vaker.
Goed dat je foto vroeg en niet gelijk geld overboeken.

Ook is vragen of dit gevraagde wel voldoende is of dat je meer mag over maken om hun te helpen, worden ze echt gek!

Als ze al zijn mails lezen hebben ze vaak voldoende info om deze brieven geloofwaardig te maken.
Maar een bedel brief, met de kans dat hij gewoon thuis zit?

Ik kreeg zelfs een gelijkwaardige van mijn dochter, zat naast me op de bank maar toch leuk.
Gelijk gevraagd wanneer ze is uitgerekend van het volgende kleinkind... zij wist nergens van en best leuke avond gehad!
Wel kun je op het echte mail adres dit melden en dan moeten ze wachtwoord aanpassen om hier vanaf te zijn.
Ook kan deze persoon iedereen waarschuwen dat hij geen geld nodig heeft.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn dochter wist van niets, maar vrijwel alle relaties in adres boek kregen betaal verzoek.

Dat was dus als ze werkelijk allen zouden betalen een leuk inkomen geweest ruim boven modaal voor deze oplichter(ster).
Niemand was erin getrapt maar omdat ze vrijwel zelfde tijd binnen kwamen en ik haar haar mail liet lezen.....
Gelijk een echte er achteraan met bijna zelfde mailadres bij Gmail.komkommer!

Ik kreeg na aanbod om meer te geven en wanneer ze was uitgerekend het antwoord dat ze al 5 maanden zwanger was....
Ik kon echt niets zien en ik wacht nog steeds op dat beloofde kleinkind!

Maar ook de andere kregen te horen dat ze 5 maanden zwanger was.... ze misbruikte dus de onzin van Opa.
Wel leuk als een zeer groot aantal juist gaat reageren want dat is veel werk en ze hopen op veel geld.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan de mail bij spamcop melden. Je komt dan uit op de provider van de spammer.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door juliomariner »

renewouters schreef:
29 jul 2019 19:29
BL2 schreef:
29 jul 2019 16:53
Alsjeblieft Komkommer hou eens op met die complete onzin hier op het forum !!
Onbegrijpelijk dat die komkommer nog steeds geen ban heeft gekregen. Als je een keer opkomt voor een bedrijf loop je al de kans om een ban te krijgen, maar levensgevaarlijke onzinadviezen worden gewoon getolereerd door de moderator.
Gaan de mods dus echt niet doen om hun moverende redenen. En komkommerzuiger op zijn gedrag aanspreken helpt ook niet. Die man heeft een enorm dikke plaat asbest voor de kop

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Afzenden via Bron code is zo te zien welk IP adres maar dan nog uitzoeken of dat van oplichter thuis of Openbare plek is.

Daarom heb ik de vraag niet beantwoord voor traceren van deze....
99% van dit soort gebruikte openbare Wifi plekken.

En door het advies te geven; Hallo, is dat wel genoeg of moet ik gelijk meer geld sturen?
Dan worden criminelen gek en je belooft gebakken lucht.
Ja, criminelen belazeren mag want die doen nooit aangifte bij de Politie!

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Even wat correcties, aanvullingen en uitleg
Aleyda schreef:
29 jul 2019 15:35
Vandaag kreeg ik een mail van een betrouwbare bekende die dringend om geld vroeg omdat hij in het buitenland geen geld zou kunnen opnemen.
Nee, je kreeg een email van iemand die zich voordeed als een bekend van je.
Aleyda schreef:
29 jul 2019 15:35
Zou iemand kunnen achterhalen wie hier achter zit om te voorkomen dat iemand anders er wel in gaat trappen?
Nee en ja. Waarschijnlijk kunnen ze wel wat technische gegevens achterhalen, maar ook dat kan weer fake zijn. Of het komt uit een land dat dergelijke zaken niet aanpakt. Wie erachter zit? Meestal een bende aan oplichters.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan zelf checken of jouw of een ander emailadres gecompromitteerd is: https://haveibeenpwned.com/

Je kan dan het beste je wachtwoord veranderen.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Heb een virusscanner gehad die kon het opzoeken , die berichten kwamen toen uit Nigeria en uit een hotel , dan weetje nog niks.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een Nigeriaans hotel, hoe verrassend.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Bob Schurkjens schreef:
29 jul 2019 22:54
Je kan zelf checken of jouw of een ander emailadres gecompromitteerd is: https://haveibeenpwned.com/
En hoe betrouwbaar is dit. Een mooie tool om op een heel makkelijke manier werkende mailadressen in je bezit te krijgen.

Ga er eens een opzetten voor bankrekeningnummer, controleren of de ingevulde pincode bij iemand bekend is...........

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door marnix »

En vergeet niet via een eenmalige storting 1000 euro over te maken naar een goed doel,
vanaf dat boefjes-banknummer.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door de auditu »

juliomariner schreef:
29 jul 2019 19:57
renewouters schreef:
29 jul 2019 19:29
BL2 schreef:
29 jul 2019 16:53
Alsjeblieft Komkommer hou eens op met die complete onzin hier op het forum !!
Onbegrijpelijk dat die komkommer nog steeds geen ban heeft gekregen. Als je een keer opkomt voor een bedrijf loop je al de kans om een ban te krijgen, maar levensgevaarlijke onzinadviezen worden gewoon getolereerd door de moderator.
Gaan de mods dus echt niet doen om hun moverende redenen. En komkommerzuiger op zijn gedrag aanspreken helpt ook niet. Die man heeft een enorm dikke plaat asbest voor de kop
Mods hebben ook weinig gevoel voor humor. Ben ook benieuwd hoelang deze post blijft staan.
Maar over komkommertijd kun je zeggen wat je wilt en volledig afplassen. Hij (of zij) blijft het gewoon leuk vinden. :) :) :) :)

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door de auditu »

gosewijn schreef:
29 jul 2019 23:03
Heb een virusscanner gehad die kon het opzoeken , die berichten kwamen toen uit Nigeria en uit een hotel , dan weetje nog niks.
Uit Nigeria en uit een hotel? Dan weet ik genoeg. :) :) :)

sake1987

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Heb bij de komkommer stofzuiger wel eens het idee dat meerdere personen / familie onder deze naam opereren. Soms best zinnig en soms doorslaand naar complete onzin.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vele antwoorden maar wat en praten elkaar na.

Ik geef vaak goede antwoorden maar ze begrijpen de humor erbij vaak niet.
Een IP adres van waar de mail gestuurd word is 1 muisklik en die opzoeken waar deze vandaan komt is veel werk.
En ik weet dat ze vaak op openbare Wifi plekken dit versturen en niet traceerbaar zijn.

Net als mensen die zeggen dat je gelijk een rechtszaak tegen hun moet beginnen, maar zonder adres tegen wie dan?
En wat als er in Nigeriaans Hotel niets te halen viel en deze bezoeker spoorloos is?

Dan mag ik mede forum leden die zulke antwoorden geven toch wel even terug pakken?

Aad van Hoorn
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2016 15:01

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door Aad van Hoorn »

Uit de header van ieder email berecht is veel te halen, onder andere IP adressen
Via https://www.speedguide.net kan je bij benadering laten uitzoeken waar het zo'n beetje vandaan komt

En met die wetenschap kan je dan altijd nog bepalen of het zinvol is het gevraagde bedrag te verdubbelen.
Zijn er nu echt nog mensen die er bijna intrappen ?

Net als Freek de Jonge in een TV spot toentertijd over het oplopen van Aids,
als ze het nu nog niet weten, dan moeten ze het maar krijgen.

Die stelling zo mooi geformuleerd is hier ook op van toepassing.

A-J
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2015 05:16

Re: Kan ik de afzender van een nepmail (laten) opsporen?

Ongelezen bericht door A-J »

BL2 schreef:
29 jul 2019 23:47
Bob Schurkjens schreef:
29 jul 2019 22:54
Je kan zelf checken of jouw of een ander emailadres gecompromitteerd is: https://haveibeenpwned.com/
En hoe betrouwbaar is dit. Een mooie tool om op een heel makkelijke manier werkende mailadressen in je bezit te krijgen.
Nee, Have I Been Pwned checkt niet of een e-mailadres werkelijk bestaat, maar controleert alleen of het voorkomt in een database met gehackte e-mailadressen. Als je een niet-bestaande e-mail invult krijg je ook gewoon het bericht dat het niet voorkomt in de lijst.
https://en.wikipedia.org/wiki/Have_I_Been_Pwned%3F

Dat zegt overigens nog helemaal niets over het feit wat in dit topic wordt genoemd, dat een e-mailadres van een bekende (of een variant daarop) wordt misbruikt. Gezond verstand gebruiken werkt altijd nog het beste, en als je het niet vertrouwt, degene van wie de mail afkomstig lijkt te zijn gewoon even zelf bellen, appen of mailen met het adres dat je al in je adresboek hebt staan.

Gesloten