[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 176: Illegal string offset 'forum_id'
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 178: Illegal string offset 'forum_id'
Radar • Rabobank App - Pagina 2
Pagina 2 van 3

Re: Rabobank App

Geplaatst: 17 okt 2019 20:10
door angel1978
Hypo63 schreef:
17 okt 2019 19:54
angel1978 schreef:
16 okt 2019 16:30
Hypo63 schreef:
16 okt 2019 16:02

Een terechte opmerking maar banken hebben aan de andere kant ook maatschappelijk belang. Voor betalingsverkeer kan de burger nu een maal niet om de bank heen. Daarom dient de bank ook te kijken naar de belang van de burger en niet alleen naar het eigen belang.
Mee eens dat ze het belang van de burger in het ook moeten houden. Dat betekent dat ze bankieren mogelijk moeten maken, niet dat dat op elk denkbare manier moet kunnen. De vraag is of meerdere apps ( waarbij de burger dan maar zelf moet bedenken welke app ze nu moeten hebben ) in het belang van de burger is. Je kunt gewoon bankieren, echter niet meer over straat lopend met je mobiele telefoon van een aantal jaar geleden.. Of dat nu zo schokkend is...
Het is niet schokkend maar de Rabobank wil een sociaal gezicht opzetten maar kiest in dit geval alleen voor het commercieel belang.
Hoezo willen ze een sociaal gezicht opzetten met deze app?
Natuurlijk heeft de bank een commercieel belang, net als alle andere commerciële bedrijven. Het draaien en onderhouden van 2 apps is alleen in jouw belang, maar geldt dat ook voor anderen? Ik zie dat belang niet.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 17 okt 2019 20:27
door Lady1234
Extra internetcapaciteit? Die app gaat ook via internet, dus wat is het verschil?

Re: Rabobank App

Geplaatst: 17 okt 2019 20:39
door angel1978
Hypo63 schreef:
17 okt 2019 20:23
@Angel1978 Het is niet alleen in mijn belang maar voor alle app gebruikers die beschikken over een smartphone met een lagere android versie dan 6. Dan praat je toch al gauw over duizenden gebruikers. Rabobank geeft als oplossing dat internetbankieren op de smartphone ook werkt zoals op een PC of tablet. Rabobank gaat eraan voorbij dat internetbankieren via een smartphone extra internetcapaciteit kost en dat is voor prepaid gebruikers een erg dure oplossing.
Er zijn genoeg app programmeurs die eigen apps in de lucht houden. Dan moeten de kosten voor de Rabobank toch te verwaarlozen zijn.
Ik heb het idee dat je het toch niet helemaal begrepen hebt.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 17 okt 2019 20:43
door renewouters
Je moet zo'n oud, niet meer gesupport OS helemaal niet willen gebruiken voor financiele zaken. Als een bank deze oude OS-en zou toelaten zou ik ernstige twijfels krijgen over die bank.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 18 okt 2019 06:27
door miffy53
Dit is echt moeilijk doen om niets, je kunt gewoon via de browser op je toestel blijven internetbankierien. Eenmalig de browser op je smartphone registreren met de Rabo scanner en bankpas en daarna kun je in die browser voortaan inloggen op internetbankieren met je vijfcijferige toegangscode net als bij de app.

Zoals anderen al opmerkten, of het slim is om dat te blijven doen op zo'n verouderd toestel is een tweede, maar het kan dus wel. Het lijkt me niet realistisch om te verwachten dat de Rabobank twee versies van een app in de lucht gaat houden.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 18 okt 2019 06:50
door kweenie
Hypo63 schreef:
17 okt 2019 20:23
Rabobank gaat eraan voorbij dat internetbankieren via een smartphone extra internetcapaciteit kost en dat is voor prepaid gebruikers een erg dure oplossing.
Het wordt steeds gekker. In plaats van op je gemak in een veilige omgeving gratis te internetbankieren wil je per se 'op straat' tegen hoge kosten via een oud prepaid mobieltje bankieren. En als die mogelijkheid, via de internetbrowser, gewoon wordt geboden, dan is dat weer niet goed omdat dat te veel MB zou kosten. Dan moet die bank maar tienduizenden euro's blijven uitgeven om tot in het oneindige oude versies van het internetbankierprogramma in de lucht te houden.

Ik wens je succes met het zoeken naar een andere bank. Maar als ik de bank zou zijn, zou ik niet rouwig zijn als ik zulke mensen, die alleen problemen willen zoeken en totaal niet naar oplossingen willen kijken, kwijt zou raken.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 18 okt 2019 06:58
door grun
Nijogeth schreef:
15 okt 2019 22:48
Laatste update van Android 5 is alweer van maart 2018. Wordt inderdaad tijd dat de banken deze onveilige versie stoppen te ondersteunen. Klagen kunt u bij Google, de makers van Android.
2018? Volgens onderstaande link wordt android 5 al heel wat langer niet meer ondersteund.

Aan de ene kant begrijp ik dat TS het zonde vindt dat een verder goede telefoon niet meer ondersteund wordt en op de afvalberg belandt. Aan de andere zou ik niet graag willen internet bankieren met verouderde software, waarvan je mag aannemen dat er een of meer gaten in zitten die niet meer gedicht worden. Dan heb ik het niet over de app maar het OS zelf.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Android_( ... 1_Lollipop

Re: Rabobank App

Geplaatst: 18 okt 2019 09:32
door sjohie
Gelukkig kan TS dankzij PSD2 straks alle banken in één app beheren, zag laatst de eerste advertenties hiervoor al, en dus kiezen voor de bank met meest lakse veiligheidsbeleid, maw die apps op verouderde onveilige androidversies wel in de lucht houden, en daar alles lekker in doen.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 18 okt 2019 10:44
door Obelix1
Ach opsturen naar Afrika kan ook, hier wordt het doorgaans gebruikt voor te bellen, whatsapp en facebook. Je maakt de school gaande kinderen er in ieder geval erg blij mee :D

Ik heb je gemaild, grt.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 18:18
door Seuter
Ook ik (deeltijds ICT-er) vind het belachelijk dat er duizenden een nieuwe smartphone moeten kopen om deze reden. En dat voor een beetje (schijn)veiligheid. Koop je in 2017 een smartphone van model 2016, en kun je hem nu weggooien. De telefoon is vanaf fabricagejaar dus nauwelijks 4 jaar oud. En SIRE maar zeggen: Waardeer het, repareer het, om te voorkomen dat je iets weggooit wat kapot is. Maar nu dwingt Rabobank je iets weg te gooien wat NIET kapot is! Geen woorden voor.
Andere banken werken nog wel op Android 5.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 18:40
door Lowieze
Seuter schreef:
21 okt 2019 18:18
Ook ik (deeltijds ICT-er) vind het belachelijk dat er duizenden een nieuwe smartphone moeten kopen om deze reden. En dat voor een beetje (schijn)veiligheid. Koop je in 2017 een smartphone van model 2016, en kun je hem nu weggooien. De telefoon is vanaf fabricagejaar dus nauwelijks 4 jaar oud. En SIRE maar zeggen: Waardeer het, repareer het, om te voorkomen dat je iets weggooit wat kapot is. Maar nu dwingt Rabobank je iets weg te gooien wat NIET kapot is! Geen woorden voor.
Andere banken werken nog wel op Android 5.
Zoals al eerder gezegd dwingt een bank je helemaal niet je telefoon weg te gooien, je kunt er per slot van rekening nog mee bellen of berichten versturen.
Dus die campagne van Sire waar u het over heeft is hier ook niet van toepassing, dat gaat over dingen laten repareren omdat iets kapot is.
Een telefoon is niet kapot als je er niet meer mee kunt internetbankieren.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 18:41
door Moneyman
Seuter schreef:
21 okt 2019 18:18
Andere banken werken nog wel op Android 5.
Kwestie van tijd.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 18:54
door Seuter
sjohie schreef:
16 okt 2019 10:04
Het is wel wat apart, aan de ene kant staan de consumenten(organisaties) te briesen als de banken ook maar voorstellen om te stoppen met het vergoedden/aanvullen van gestolen geld, wat mensen door phising zijn verloren, soms echt wel door eigen onozelheid, maar als ze dat oa door dit soort maatregelen proberen te voorkomen, is het ook weer niet goed. Wat mij betreft zou een bank dit contractueel vast mogen leggen met de klant, dus dat ze een oude, niet meer veilige android/windows/linux versie van de app of site mógen blijven gebruiken voor hun bankzaken, maar wel volledig voor eigen risico.

Maar goed, TS, het is misschien slim om áls je een nieuwe android smartphone koopt, eentje te kiezen die valt onder het "Android one" programma van Google (oa bijna alle Nokia's). Daarmee verzeker je je van drie jaar maandelijkse veiligheidsupdates.
Phishing heeft totaal niets met veiligheid van de app te maken. Al heb je de allerveiligste app, maar als je gewoon zelf je gegevens doorgeeft aan de crimineel helpt dat niks.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 18:58
door Seuter
Lowieze schreef:
21 okt 2019 18:40
Seuter schreef:
21 okt 2019 18:18
Ook ik (deeltijds ICT-er) vind het belachelijk dat er duizenden een nieuwe smartphone moeten kopen om deze reden. En dat voor een beetje (schijn)veiligheid. Koop je in 2017 een smartphone van model 2016, en kun je hem nu weggooien. De telefoon is vanaf fabricagejaar dus nauwelijks 4 jaar oud. En SIRE maar zeggen: Waardeer het, repareer het, om te voorkomen dat je iets weggooit wat kapot is. Maar nu dwingt Rabobank je iets weg te gooien wat NIET kapot is! Geen woorden voor.
Andere banken werken nog wel op Android 5.
Zoals al eerder gezegd dwingt een bank je helemaal niet je telefoon weg te gooien, je kunt er per slot van rekening nog mee bellen of berichten versturen.
Dus die campagne van Sire waar u het over heeft is hier ook niet van toepassing, dat gaat over dingen laten repareren omdat iets kapot is.
Een telefoon is niet kapot als je er niet meer mee kunt internetbankieren.
Ja, we gaan dus met 2 telefoons lopen, 1 om te bankieren en 1 om te bellen, leuk bedacht. Slotsom is dus toch dat-ie in de kast verdwijnt en later weggegooid wordt. En mbt Sire wilde ik juist duidelijk maken dat dit NOG GEKKER is dan kapotte spullen weggooien.

Overigens is een erg oude versie veiliger dan een nieuwe, omdat hackers zich niet meer richten op oude versies.

En Rabobank schijnt (zie een ander bericht in dit forum) zelf te zeggen dat het helemaal niet over veiligheid gaat, maar over functionaliteit. Functies die de meesten niet missen....

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 19:15
door Moneyman
Seuter schreef:
21 okt 2019 18:58
Overigens is een erg oude versie veiliger dan een nieuwe, omdat hackers zich niet meer richten op oude versies.
Ja natuurlijk :D

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 19:19
door Lady1234
Maar waarom gaat u op straat lopen bankieren? :mrgreen:

Of lopen bellen? :lol:

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 19:22
door kweenie
Seuter schreef:
21 okt 2019 18:58
Ja, we gaan dus met 2 telefoons lopen, 1 om te bankieren en 1 om te bellen, leuk bedacht. Slotsom is dus toch dat-ie in de kast verdwijnt en later weggegooid wordt.
Ja natuurlijk. Want je hebt die telefoon alleen maar om de Rabobank app op te gebruiken. En Rabobank biedt helemaal geen alternatieven in te bankieren, dus je móet wel een andere telefoon kopen.

Ik zou snel overstappen naar een bank waar je ook zonder app kunt bankieren. Zoals bijvoorbeeld, eh, Rabobank...?

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 20:43
door ZeerPrivé
Ik heb de smartphone (een Samsung) gekocht in 2016 met Android 5 terwijl in 2015 al Android 6 is uitgebracht. Volgens Samsung is het niet mogelijk om mijn smartphone te voorzien met Android 6.

Dat betekent dus dat je in 2016 een verouderd model hebt gekocht. Daar heb je dan ook fiks minder voor betaald dan toen de smartphone op de markt kwam. Het is of de hoofdprijs betalen voor een splinternieuw model of voor relatief weinig voor een model die al 2 jaar eerder is uitgebracht.

Welke Samsung heb je?

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 20:51
door Theotrucker
Ik heb een jaar geleden een Huawei gekocht, geen lening, van € 120. Android 8. Die zal het over twee jaar ook nog doen. Dan kost hij me € 40 per jaar. Ik doe er mijn bankzaken, kredietkaart , belastingzaken, vakantieboekingen, zorgverzekering, eigenlijk alles mee. Pc gebruik ik niet meer.
Ik ben ook niet rijk.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 20:58
door Lowieze
@Seuter. “En Rabobank schijnt (zie een ander bericht in dit forum) zelf te zeggen dat het helemaal niet over veiligheid gaat, maar over functionaliteit. Functies die de meesten niet missen....”

Waar u het over heeft is dat de Rabobank de app gaat vernieuwen zoals ze zelf aangeven:
“Het uiterlijk verandert en we voegen wat extra functionaliteiten toe die aansluiten bij de wensen van onze klanten. “

Dit heeft dus niets te maken met het updaten en heeft al helemaal niets te maken met de veiligheid van het gebruik van hun app.