[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 176: Illegal string offset 'forum_id'
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 178: Illegal string offset 'forum_id'
Radar • Rabobank App - Pagina 3
Pagina 3 van 4

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 18:58
door Seuter
Lowieze schreef:
21 okt 2019 18:40
Seuter schreef:
21 okt 2019 18:18
Ook ik (deeltijds ICT-er) vind het belachelijk dat er duizenden een nieuwe smartphone moeten kopen om deze reden. En dat voor een beetje (schijn)veiligheid. Koop je in 2017 een smartphone van model 2016, en kun je hem nu weggooien. De telefoon is vanaf fabricagejaar dus nauwelijks 4 jaar oud. En SIRE maar zeggen: Waardeer het, repareer het, om te voorkomen dat je iets weggooit wat kapot is. Maar nu dwingt Rabobank je iets weg te gooien wat NIET kapot is! Geen woorden voor.
Andere banken werken nog wel op Android 5.
Zoals al eerder gezegd dwingt een bank je helemaal niet je telefoon weg te gooien, je kunt er per slot van rekening nog mee bellen of berichten versturen.
Dus die campagne van Sire waar u het over heeft is hier ook niet van toepassing, dat gaat over dingen laten repareren omdat iets kapot is.
Een telefoon is niet kapot als je er niet meer mee kunt internetbankieren.
Ja, we gaan dus met 2 telefoons lopen, 1 om te bankieren en 1 om te bellen, leuk bedacht. Slotsom is dus toch dat-ie in de kast verdwijnt en later weggegooid wordt. En mbt Sire wilde ik juist duidelijk maken dat dit NOG GEKKER is dan kapotte spullen weggooien.

Overigens is een erg oude versie veiliger dan een nieuwe, omdat hackers zich niet meer richten op oude versies.

En Rabobank schijnt (zie een ander bericht in dit forum) zelf te zeggen dat het helemaal niet over veiligheid gaat, maar over functionaliteit. Functies die de meesten niet missen....

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 19:15
door Moneyman
Seuter schreef:
21 okt 2019 18:58
Overigens is een erg oude versie veiliger dan een nieuwe, omdat hackers zich niet meer richten op oude versies.
Ja natuurlijk :D

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 19:19
door Lady1234
Maar waarom gaat u op straat lopen bankieren? :mrgreen:

Of lopen bellen? :lol:

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 19:22
door kweenie
Seuter schreef:
21 okt 2019 18:58
Ja, we gaan dus met 2 telefoons lopen, 1 om te bankieren en 1 om te bellen, leuk bedacht. Slotsom is dus toch dat-ie in de kast verdwijnt en later weggegooid wordt.
Ja natuurlijk. Want je hebt die telefoon alleen maar om de Rabobank app op te gebruiken. En Rabobank biedt helemaal geen alternatieven in te bankieren, dus je móet wel een andere telefoon kopen.

Ik zou snel overstappen naar een bank waar je ook zonder app kunt bankieren. Zoals bijvoorbeeld, eh, Rabobank...?

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 20:33
door Hypo63
Ik begrijp het al, ik moet niet zeuren omdat ik het zonde vind om een goed werkende smartphone te moeten vervangen. Jullie adviseren mij om met de smartphone te telebankieren via internet in plaats van met de App. Volgens mij is bankieren via de App, ook onder android 5, nog altijd veiliger dan bankieren via internet.
Ik heb de smartphone (een Samsung) gekocht in 2016 met Android 5 terwijl in 2015 al Android 6 is uitgebracht. Volgens Samsung is het niet mogelijk om mijn smartphone te voorzien met Android 6.
Ik kan mij voorstellen dat degene met een abonnement elke 2 jaar een nieuwe smartphone krijgen (liever gezegd kopen op afbetaling) en daarom geen problemen zien en ervaren. Dan lijkt mij een telefoon van 3 jaar oud evengoed zonde om te moeten vervangen.
Als ik een telefoon wil hebben om alleen te bellen heb ik geen smartphone nodig en zou ik wel een goedkope telefoon kopen.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 20:43
door ZeerPrivé
Ik heb de smartphone (een Samsung) gekocht in 2016 met Android 5 terwijl in 2015 al Android 6 is uitgebracht. Volgens Samsung is het niet mogelijk om mijn smartphone te voorzien met Android 6.

Dat betekent dus dat je in 2016 een verouderd model hebt gekocht. Daar heb je dan ook fiks minder voor betaald dan toen de smartphone op de markt kwam. Het is of de hoofdprijs betalen voor een splinternieuw model of voor relatief weinig voor een model die al 2 jaar eerder is uitgebracht.

Welke Samsung heb je?

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 20:51
door Theotrucker
Ik heb een jaar geleden een Huawei gekocht, geen lening, van € 120. Android 8. Die zal het over twee jaar ook nog doen. Dan kost hij me € 40 per jaar. Ik doe er mijn bankzaken, kredietkaart , belastingzaken, vakantieboekingen, zorgverzekering, eigenlijk alles mee. Pc gebruik ik niet meer.
Ik ben ook niet rijk.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 20:53
door Hypo63
ZeerPrivé schreef:
21 okt 2019 20:43
Ik heb de smartphone (een Samsung) gekocht in 2016 met Android 5 terwijl in 2015 al Android 6 is uitgebracht. Volgens Samsung is het niet mogelijk om mijn smartphone te voorzien met Android 6.

Dat betekent dus dat je in 2016 een verouderd model hebt gekocht. Daar heb je dan ook fiks minder voor betaald dan toen de smartphone op de markt kwam. Het is of de hoofdprijs betalen voor een splinternieuw model of voor relatief weinig voor een model die al 2 jaar eerder is uitgebracht.

Welke Samsung heb je?
Een Galaxy Grand Prime.
De prijs voor dit toestel was bij internet bedrijven en Media Markt precies hetzelfde. Uit de prijzen heb ik nergens kunnen herleiden dat het om verouderd model ging of een uitverkoop. Dit model is pas in 2015 op de markt gekomen. Ik ben nu bezig met de verkoper aangezien de verkoper nergens kenbaar heeft gemaakt dat het besturingssysteem niet te vervangen kan worden. Samsung geeft het volgende aan: "de hardware van het toestel kan Android 6 niet aan".

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 20:58
door Lowieze
@Seuter. “En Rabobank schijnt (zie een ander bericht in dit forum) zelf te zeggen dat het helemaal niet over veiligheid gaat, maar over functionaliteit. Functies die de meesten niet missen....”

Waar u het over heeft is dat de Rabobank de app gaat vernieuwen zoals ze zelf aangeven:
“Het uiterlijk verandert en we voegen wat extra functionaliteiten toe die aansluiten bij de wensen van onze klanten. “

Dit heeft dus niets te maken met het updaten en heeft al helemaal niets te maken met de veiligheid van het gebruik van hun app.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 20:59
door moederslink
Is het " enige probleem " Hypo dat je er niet meer mee kunt internetbankieren?
Waarom zou je dát dan niet veilig thuis doen op de pc ?
In 2020 is jouw toestel toch ook alweer 5 jaar oud , misschien in de loop van volgend jaar dan maar een nieuwe kopen?

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 21:25
door Hypo63
moederslink schreef:
21 okt 2019 20:59
Is het " enige probleem " Hypo dat je er niet meer mee kunt internetbankieren?
Waarom zou je dát dan niet veilig thuis doen op de pc ?
In 2020 is jouw toestel toch ook alweer 5 jaar oud , misschien in de loop van volgend jaar dan maar een nieuwe kopen?
Ik gebruik deze app niet voor alle zaken en thuis maak ik gebruik van het internetbankieren. Rabobank heeft een behoefte gecreëerd en daarmee wellicht klanten geworven. Het is gewoon het gemak van de app dat ik even het saldo kan checken en snel geld kan overboeken tussen rekeningen onderling. Mijn probleem is dat ik ook het internetbankieren van mijn stiefvader beheer zonder dat ik daarvoor zijn bankpas nodig heb. Dat is het gemak van de app. Ik kan voor stiefvader thuis met de app kleine bedragen overmaken en de spaar- en betaalrekening beheren. Tevens kan ik stiefvader voorzien van de actuele saldi van zijn rekeningen. Stiefvader heeft zelf geen PC en kan daar niet mee overweg. Grote bedragen kan ik bij stiefvader zelf overmaken zonder dat ik een PC nodig heb.
Waarschijnlijk zijn er meer die voor andere rekeningen beheren via de app en daarvoor geen bankpas nodig hebben. Daarmee hebben de andere de zekerheid dat er niet ineens grote bedrage kunnen worden overgeboekt.
Volgena mij is 2020 - aanschafjaar 2016 is 4 jaar oud en geen 5 jaar.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 21:27
door moederslink
Maar de telefoon is toch uit 2015 en gekocht in 2016 of heb ik dat verkeerd begrepen/ gelezen?
Maar ik begrijp je probleem nu wat beter.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 21:34
door Hypo63
moederslink schreef:
21 okt 2019 21:27
Maar de telefoon is toch uit 2015 en gekocht in 2016 of heb ik dat verkeerd begrepen/ gelezen?
Maar ik begrijp je probleem nu wat beter.
Deze type telefoon is in 2015 op de markt gebracht en ik heb deze in 2016 gekocht. Volgens mij was deze telefoon oorspronkelijk met Android 4 op de markt gebracht en mijn versie met Android 5.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 21:48
door kweenie
Hypo63 schreef:
21 okt 2019 20:33
Ik begrijp het al, ik moet niet zeuren omdat ik het zonde vind om een goed werkende smartphone te moeten vervangen. Jullie adviseren mij om met de smartphone te telebankieren via internet in plaats van met de App. Volgens mij is bankieren via de App, ook onder android 5, nog altijd veiliger dan bankieren via internet.
Zoals gemeld hoeft dat helemaal niet, maar als je per se via de app zou willen bankieren, dan zul je inderdaad een andere toestel moeten aanschaffen.

Maar dan zou ik je aanraden om niet weer een verouderd toestel, of een toestel dat maar net de huidige Android versie aan kan, te kopen. Want in feite ligt daar die het probleem, dat je een toestel hebt van een merk dat maar korte ondersteuning geeft en met zulke specificaties dat het geen nieuwere Android versie aankan. Je bankieren-app is blijkbaar de eerste waarbij je het merkt dat die niet net op je toestel kan, maar het zal zeker niet de laatste app zijn.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 21:52
door moederslink
Maar dan heb je in 2016 een verouderd toestel gekocht met Android 5 en niet een met Android 6 dat toen ook al op de markt was.
Het zal misschien wel wat goedkoper zijn geweest , maar dat doet er verder niet toe natuurlijk.
Je zit er nu mee te kijken.
Gewoon gebruiken dat toestel , leuk appen , sms -en en bellen , niet weggooien!
En voor het internetbankieren met de app dan maar even een andere oplossing bedenken.
Dat komt dan ook wel weer goed.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 21:58
door Hypo63
kweenie schreef:
21 okt 2019 21:48
Hypo63 schreef:
21 okt 2019 20:33
Ik begrijp het al, ik moet niet zeuren omdat ik het zonde vind om een goed werkende smartphone te moeten vervangen. Jullie adviseren mij om met de smartphone te telebankieren via internet in plaats van met de App. Volgens mij is bankieren via de App, ook onder android 5, nog altijd veiliger dan bankieren via internet.
Zoals gemeld hoeft dat helemaal niet, maar als je per se via de app zou willen bankieren, dan zul je inderdaad een andere toestel moeten aanschaffen.

Maar dan zou ik je aanraden om niet weer een verouderd toestel, of een toestel dat maar net de huidige Android versie aan kan, te kopen. Want in feite ligt daar die het probleem, dat je een toestel hebt van een merk dat maar korte ondersteuning geeft en met zulke specificaties dat het geen nieuwere Android versie aankan. Je bankieren-app is blijkbaar de eerste waarbij je het merkt dat die niet net op je toestel kan, maar het zal zeker niet de laatste app zijn.
Het probleem is dat een toestel die je vandaag koopt morgen al niet meer te updaten is omdat er een Android versie komt die net te zwaar is voor je toestel. Dan kun je een paar jaar voorruit en dan zit je weer met hetzelfde probleem. Dat heeft niets te maken met veiligheid maar apps die zwaarder worden omdat ze anders niet meer mogen draaien onder Android. Het is Google die hier de macht heeft en bepaald waaraan apps moeten voldoen.
Ik ben niet van plan om elke 3 jaar een nieuw toestel te kopen.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 22:02
door Hypo63
moederslink schreef:
21 okt 2019 21:52
Maar dan heb je in 2016 een verouderd toestel gekocht met Android 5 en niet een met Android 6 dat toen ook al op de markt was.
Het zal misschien wel wat goedkoper zijn geweest , maar dat doet er verder niet toe natuurlijk.
Je zit er nu mee te kijken.
Gewoon gebruiken dat toestel , leuk appen , sms -en en bellen , niet weggooien!
En voor het internetbankieren met de app dan maar even een andere oplossing bedenken.
Dat komt dan ook wel weer goed.
Het was niet de duurste toestel maar qua prijs niet veel goedkoper dan een huidige Huawei telefoon met de meest recente Android. Daarbij is het de vraag wat deze toestellen over een paar jaar nog kunnen gezien de handelsoorlog met China en het beperken van de toestemming van Google voor het installeren van Android. Grote kans dat deze toestellen binnen 1 jaar alweer verouderd zijn.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 22:07
door Hypo63
Zoals gezegd, het is geen probleem van veiligheid maar simpelweg een aanpassing van de App met meer functionaliteit (die waarschijnlijk maar weinig mensen gebruiken). Ik vraag mij af of deze nieuwe App van de Rabobank en Apps van andere banken straks nog werken op de Chinese smartphones als deze geen Android update meer krijgen of Chinese smartphones die een uitgeklede versie van Android krijgen.

Re: Rabobank App

Geplaatst: 21 okt 2019 22:10
door moederslink
Hypo63 schreef:
21 okt 2019 21:58
Ik ben niet van plan om elke 3 jaar een nieuw toestel te kopen.
Ik ook niet, sterker nog, ik héb niet eens een smartphone :lol: .
En internetbankieren doe ik thuis op mijn nieuwe tablet dat ik eindelijk heb vervangen na 5-6 jaar?
( ik weet het niet eens precies meer :D )

Re: Rabobank App

Geplaatst: 22 okt 2019 00:04
door sylvesterb
Hypo63 schreef:
16 okt 2019 14:46
Als nu voldoende mensen een klacht indienen bij de Rabobank is er een kans dat de huidige App gehandhaafd kan blijven.
Kan je nu alvast zeggen dat het aantal klachten weinig uitmaakt de Rabobank gaat geen oude achterhaalde versie van Android blijven ondersteunen en een dubbele ontwikkeling starten voor de app. Wel lief dat de klantenservice medewerker u dit gevoel gaf dat er naar u geluisterd zou kunnen gaan worden.