LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoger dataverbruik bij Simyo dan Telfort

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
G.Noorderling
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2020 04:02

Hoger dataverbruik bij Simyo dan Telfort

Ongelezen bericht door G.Noorderling »

Goedemorgen,

Ik was klant bij Telfort en daar nam ik mijn bel en data tegoed altijd mee naar de volgende maand.

Na het verlopen van mijn abonnement zei mijn vrouw, waarom stap je niet over naar Simyo, daar betaal ik maar € 10,= p.mnd voor bellen en internetten, dus stapte ik over naar Simyo met mijn zelfde abonnement als bij Telfort nl. 150 belminuten 2000 mb internet

Ik ben nog geen eens 1 maand klant bij Simyo en ben al door mijn data verbruik en bel tegoed heen, en ik doe niets meer of minder dan ik bij Telfort deed.?

Zo worden er nu ineens Mb's in rekening gebracht
voor Camera gebruik ?
voor Navigatie gebruik ?
voor Dashcam gebruik, via mijn telefoon ?

Allemaal data die bij Telfort zéker niet in rekening gebracht werden.
Sterker nog, er wordt nu zelfs datgebruik in rekening gebracht terwijl ik lig te slapen ...

Als ik mijn seperate TomTom aanzet,
kost mij dat geen data,
als ik mijn seperate Dashcam aanzet,
kost mij dat geen data,
wanneer ik Fotos en/of Video opnames maak met mijn Telefoon verwacht ik niet dat daar Data voor in rekening wordt gebracht.

Bij Simyo schijnt dit de normaalste zaak vd wereld te zijn, ben ik nou Gek,
of wordt ik Opgelicht door Simyo ?

Graag een antwoordt op deze problematiek.

Mvg G. Noorderling

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50
Beste antwoord
Gekozen door G.Noorderling

Re: Hoger dataverbruik bij Simyo dan Telfort

door Boesta » 19 feb 2020 12:51

Het ligt waarschijnlijk aan uw eigen instellingen. Om zeker te zijn kunt u bv in de nacht mobiel internet uitzetten. Als Simyo dan nog zegt dat u data verbruikt in de nacht klopt er iets niet. Zeggen ze niets en rekenen ze ook niets dan ligt de fout bij uw instellingen. Bij het wisselen van provider kan het zijn dat sommige instellingen worden veranderd. U moet dit zelf controleren.;
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Hoger dataverbruik bij Simyo dan Telfort

Ongelezen bericht door sylvesterb »

G.Noorderling schreef:
17 feb 2020 04:11
Graag een antwoordt op deze problematiek.
Helaas mis ik elke verklaring hoe u tot de conclusie bent gekomen dat Simyo hiervoor wel rekent en Telfort niet. Beide partijen zullen alle data gewoon verrekenen als u deze gebruikt er is geen uitzondering voor de genoemde zaken als zij gebruik maken van de simkaart van de provider.

De meest simpele verklaring is dat Simyo afrond op 100kbit/s data (dus 0,1MB) dit doet Telfort niet. Hoewel de afronding klein is gaat het erg snel en komt u snel boven het normale verbruikt.

Zoals bekend is wordt goedkoop dan opeens duurkoop. Niets te maken dus met oplichting, maar zeer waarschijnlijk een andere manier van afronden en dit is geheel conform de overeenkomst die u heeft afgesloten.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoger dataverbruik bij Simyo dan Telfort

Ongelezen bericht door Moneyman »

Installeer eens een goede dataverbruiksmonitor (als die er al niet opzit) en kijk eens waar je data heen gaat. Als je separate apparatuur gebruikt, doet dat natuurlijk helemaal niets met de data van je telefoon, tenzij je die apparatuur zelf hebt gekoppeld.

Nijogeth
Berichten: 9983
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoger dataverbruik bij Simyo dan Telfort

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik denk dat het probleem hem zit in de kleine pakketjes. Whatsapp die checkt op nieuwe berichten bijvoorbeeld. Waar dat bij Telfort misschien 0.01 MB verbruik was, wordt dat bij Simyo afgerond naar 0.1MB. En dat bij elke check. Dat loopt vaak snel op.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoger dataverbruik bij Simyo dan Telfort

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit staat op de site van Simyo.

Hoe wordt mijn verbruik berekend?
Gesprekken worden altijd op de hele minuut afgerond. Naar boven dus. Daarnaast is één sms gelijk aan één belminuut. MB's worden niet afgerond. Die berekenen we per kilobyte.

Ik heb ook Simyo, maar er wordt berekend wat je verbruikt. Dus een kilobyte wordt niet 0,1 Mb.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Hoger dataverbruik bij Simyo dan Telfort

Ongelezen bericht door Boesta »

Het ligt waarschijnlijk aan uw eigen instellingen. Om zeker te zijn kunt u bv in de nacht mobiel internet uitzetten. Als Simyo dan nog zegt dat u data verbruikt in de nacht klopt er iets niet. Zeggen ze niets en rekenen ze ook niets dan ligt de fout bij uw instellingen. Bij het wisselen van provider kan het zijn dat sommige instellingen worden veranderd. U moet dit zelf controleren.;

Simyo Webcare
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2009 10:23

Re: Hoger dataverbruik bij Simyo dan Telfort

Ongelezen bericht door Simyo Webcare »

Beste G. Noorderling,

Het is te begrijpen dat je je vraagtekens hebt bij het verbruik, vooral omdat je dit niet eerder hebt ervaren.

Het verbruik van de MB's door de telefoon wordt direct gemeten door de simkaart, het is dus een feit dat de MB's zijn verbruikt. Nu is het dus zaak om dit te voorkomen. Zoals in eerdere reacties al wordt beschreven kun je zelf in de telefoon instellen, welke apps MB's mogen verbruiken. Mocht je willen weten hoe je dit kunt doen, kun je een kijkje nemen op ons blog https://www.simyo.nl/blog/nooit-meer-ov ... miet-heen/.

Heb je nog andere vragen of wil je graag meer uitleg, stuur dan gerust een mailtje naar [email protected]. Dan helpen we je graag verder.

Groetjes,
Simyo Webcare

Gesloten