Digitale Nalatenschap

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Moneyman »

Internetfora, clouddiensten, entertainment-accounts, Social Media... voor velen is het gebruik ervan dagelijkse praktijk en de gewoonste zaak van de wereld.

Maar... wat als je komt te overlijden? Dan ontstaat er voor velen een groot probleem, zo leert de praktijk. Onbedoeld en ongewenst blijven accounts nog zeer lang doorbestaan, soms met zeer pijnlijke gevolgen.

De Universiteit van Amsterdam heeft in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse zaken een onderzoek gedaan naar de realiteit rondom de afwikkeling van digitale nalatenschappen en naar het juridische kader erom heen, en aan de hand daarvan aanbevelingen gedaan. Voor degenen die het een leuk onderwerp vinden: veel leesplezier.
Data na de dood: juridische aspecten van digitale nalatenschappen
Vrijwel zonder uitzondering laten overledenen digitale 'bezittingen' achter, zoals social media-accounts, e-mailboxen, documenten in de cloud en (gebruiksrechten op) allerlei media en entertainment. De vraag is of het huidige wettelijk kader voldoende handvatten biedt om de bij afwikkeling van digitale nalatenschappen gemoeide belangen te behartigen. Welke wetswijzigingen zijn wenselijk?
In de tussentijd ben ik wel nieuwsgierig naar jullie ervaringen. Hoe gaan jullie hiermee om? Hebben jullie iets geregeld? En zo ja, hoe?

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb mijn kinderen een lijst gegeven met de inlogcodes van alles.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Voor zover ik weet gelden voor mail adressen een maximale tijd dat deze automatisch vervallen indien er
een bepaalde tijd niet is op ingelogd, weet niet of dat voor al de andere genoemde zaken ook het geval is?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
14 jul 2021 17:33
Ik heb mijn kinderen een lijst gegeven met de inlogcodes van alles.
Exact dit. Ook mijn kinderen hebben de lijsten met inlogcodes van alles.
We hebben een echte ITer in de familie, zij kunnen , indien nodig , altijd een beroep doen op hem doen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

peter17111962 schreef:
14 jul 2021 18:41
Voor zover ik weet gelden voor mail adressen een maximale tijd dat deze automatisch vervallen indien er
een bepaalde tijd niet is op ingelogd, weet niet of dat voor al de andere genoemde zaken ook het geval is?
Alleen als je het email adres van een provider gebruikt. Gmail e.d. blijven gewoon bestaan. Ik heb door de jaren heen behoorlijk wat gmail account aangemaakt voor allerlei toepassingen en die zijn allemaal nog actief ook al gebruik ik ze niet. Aan de andere kant: is het erg als een email adres blijft bestaan?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Lady1234 schreef:
14 jul 2021 17:33
Ik heb mijn kinderen een lijst gegeven met de inlogcodes van alles.
Even uitkijken met bankieren. Anderen de inlogcodes geven gaat tegen de regels in en kan van invloed zijn mocht er een keer iets gebeuren.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door 16again »

peter17111962 schreef:
14 jul 2021 18:41
Voor zover ik weet gelden voor mail adressen een maximale tijd dat deze automatisch vervallen indien er
een bepaalde tijd niet is op ingelogd
Dat is niet te hopen. Ontwaak je uit je coma, ben je digitaal al opgeruimd.
Lady1234 schreef:
14 jul 2021 17:33
Ik heb mijn kinderen een lijst gegeven met de inlogcodes van alles.
Zorg dat ze je 06 ook hebben, en zeg die pas als laatst op. Een heleboel accounts zijn daaraan gekoppeld, slordig als je een SMS toegestuurd krijg om account te verwijderen, en toestel of abonnement is al weg

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
14 jul 2021 16:53
(...) De vraag is of het huidige wettelijk kader voldoende handvatten biedt om de bij afwikkeling van digitale nalatenschappen gemoeide belangen te behartigen. Welke wetswijzigingen zijn wenselijk?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen juist idee heb vh huidige wettelijk kader.
Ik neem aan dat wanneer ik zwart op wit een vd kinderen een volmacht geef,dat dan het nodige voldoende afgetimmerd is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Lijkt me wel handig bewaarde gegevens te beveiligen.

Bijvoorbeeld de gebruikersnamen op het ene papiertje. De wachtwoorden op het andere papiertje. En deze papiertjes dan afzonderlijk in verschillende ruimtes bewaren. Je wil niet dat een inbreker dit soort info in handen krijgt.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

PeterPeters1966 schreef:
14 jul 2021 20:12
Lady1234 schreef:
14 jul 2021 17:33
Ik heb mijn kinderen een lijst gegeven met de inlogcodes van alles.
Even uitkijken met bankieren. Anderen de inlogcodes geven gaat tegen de regels in en kan van invloed zijn mocht er een keer iets gebeuren.
[/quote




Welke invloed? Ik zou niet weten wat er zou kunnen gebeuren. En ben ik er niet meer is alles voor hen. Ben ik er nog wel lijfelijk, maar niet meer met mijn hoofd, dan moeten ze alles voor mij regelen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bob Schurkjens schreef:
14 jul 2021 21:06
Lijkt me wel handig bewaarde gegevens te beveiligen.

Bijvoorbeeld de gebruikersnamen op het ene papiertje. De wachtwoorden op het andere papiertje. En deze papiertjes dan afzonderlijk in verschillende ruimtes bewaren. Je wil niet dat een inbreker dit soort info in handen krijgt.
Is een digitale wachtwoordmanager dan niet veel veiliger dan overal briefjes verstoppen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Niet iedereen kan daar goed mee omgaan.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door D34M0N »

Naar mijn bescheiden mening is dit grotendeels een non-issue. Wat maakt het uit of accounts van overleden actief blijven of gesloten worden?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Moneyman »

D34M0N schreef:
15 jul 2021 14:26
Naar mijn bescheiden mening is dit grotendeels een non-issue. Wat maakt het uit of accounts van overleden actief blijven of gesloten worden?
Ik denk dat je daar anders over denkt als je een keer de ellende meemaakt die een niet goed geregelde digitale nalatenschap met zich meebrengt.

Zomaar een paar die ik zelf in de nabije omgeving heb meegemaakt:

Op administratief vlak:
- geen toegang toe mailbox en dus tot alle administratie;
- geen mogelijkheid tot bankieren;
- geen toegang tot apparaten (pc, tablet, telefoon);

Op digitaal/ social-media-vlak:
- reacties blijven ontvangen en zien van/ over overleden partners;
- felicitaties ontvangen van/ voor overledenen;
- "hoera", xxx is 15 jaar in dienst" of "gefeliciteerd, u heeft nu x jaar een relatie met xxx";
- mensen die reacties verwachten en dan maar bellen;

En natuurlijk zijn veel zaken uiteindelijk te repareren, maar dat kost veel tijd, moeite en frustratie, zeker als je niet over de benodigde informatie beschikt. En die frustratie komt op momenten dat je er juist niet op zit te wachten.

Voor mij ook reden om te zorgen dat mijn partner en ik over en weer alles van elkaar weten én terug kunnen zoeken. Overigens op een digitale én een fysieke manier.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Erthanax »

Via LinkedIn zelfs connectieverzoeken, terwijl bovenaan het profiel staat "overleden op ...". Geen ramp misschien, maar wel tekenend voor de onnadenkendheid waarmee mensen, kennelijk zonder het profiel te bekijken, ermee omgaan.

Voor de duidelijkheid, het profiel was nog in stand gehouden om verre en oude zakelijke relaties een contactmogelijkheid te bieden. Dat bleek dan weer wel nuttig.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door D34M0N »

Moneyman schreef:
15 jul 2021 14:41
Ik denk dat je daar anders over denkt als je een keer de ellende meemaakt die een niet goed geregelde digitale nalatenschap met zich meebrengt.
Voor mij was er niets, na mij zal er niets zijn.
Zomaar een paar die ik zelf in de nabije omgeving heb meegemaakt:

Op administratief vlak:
- geen toegang toe mailbox en dus tot alle administratie;
- geen mogelijkheid tot bankieren;
- geen toegang tot apparaten (pc, tablet, telefoon);
Door het volgen van dit stappenplan kunnen vrijwel alle zaken afgehandeld worden, denk ik? Al moet ik zeggen dat ik niet weet hoe moeilijk alles in de praktijk is.

Zelf wil ik niet dat mijn nabestaanden toegang hebben tot mijn mailboxen en apparaten. Zo heb ik bv mijn telefoon zo ingesteld dat de opslagruimte automatisch gewist wordt bij teveel mislukte inlogpogingen. Dingen die ik wil delen deel ik, terwijl ik leef, met de mensen waarmee ik de betreffende dingen wil delen.
Op digitaal/ social-media-vlak:
- reacties blijven ontvangen en zien van/ over overleden partners;
- felicitaties ontvangen van/ voor overledenen;
- "hoera", xxx is 15 jaar in dienst" of "gefeliciteerd, u heeft nu x jaar een relatie met xxx";
Dat is het enige waarvan ik me kan bedenken dat het vervelend is als zaken bij overlijden niet goed geregeld zijn. Voor mij persoonlijk is het wel een non-issue, omdat ik niet actief ben op sociale media.
- mensen die reacties verwachten en dan maar bellen;
Dat houdt vanzelf op wanneer het telefoonabonnement opgezegd is, denk ik zo?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Moneyman »

D34M0N schreef:
16 jul 2021 14:22
Moneyman schreef:
15 jul 2021 14:41
Ik denk dat je daar anders over denkt als je een keer de ellende meemaakt die een niet goed geregelde digitale nalatenschap met zich meebrengt.
Voor mij was er niets, na mij zal er niets zijn.
Heerlijk nuchter wel :wink: maar niet de realiteit. Er is wel degelijk iets "na jou", namelijk je nalatenschap. En daar gaat het hier nu net om.
D34M0N schreef:
16 jul 2021 14:22
Door het volgen van dit stappenplan kunnen vrijwel alle zaken afgehandeld worden, denk ik? Al moet ik zeggen dat ik niet weet hoe moeilijk alles in de praktijk is.
Nou nee, dat laat alleen zien wát je minimaal moet regelen. Het probleem is juist vaak dat nabestaanden helemaal niet van de overledene weten wat er allemaal is, waar zaken lopen, waar accounts zijn, noem maar op. En als men dat al weet, is weten hoe je erin komt of met de achterliggende dienstverlener in contact komt nog een flinke stap verder.
D34M0N schreef:
16 jul 2021 14:22
Zelf wil ik niet dat mijn nabestaanden toegang hebben tot mijn mailboxen en apparaten. Zo heb ik bv mijn telefoon zo ingesteld dat de opslagruimte automatisch gewist wordt bij teveel mislukte inlogpogingen. Dingen die ik wil delen deel ik, terwijl ik leef, met de mensen waarmee ik de betreffende dingen wil delen.
Bij leven? Logisch. Bij dood? Niet echt, lijkt mij, tenzij je al je relevante zaken naast digitaal ook nog fysiek hebt liggen.
D34M0N schreef:
16 jul 2021 14:22
- mensen die reacties verwachten en dan maar bellen;
Dat houdt vanzelf op wanneer het telefoonabonnement opgezegd is, denk ik zo?
Dan ga je ervan uit dat het abonnement opgezegd wordt, maar dat hoeft -zeker bij vaste nummers- helemaal niet zo te zijn.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Moneyman »

snellie schreef:
16 jul 2021 15:22
Sowieso is wachtwoorden aan kinderen of andere naasten geven niet handig. Wachtwoorden moet je regelmatig wijzigen, of vergeet je. En dan moet je je naasten dus ook weer opnieuw informeren.
Dat is geen probleem hoor. Hooguit een factor om mee te nemen in de vorm die je kiest om te delen. En dan nog: beter wat informatie, dan geen informatie.

Mijn overzicht omvat naam van de dienst, gebruikte emailadres, inlognaam, wachtwoord en inlog-url. Zelfs als daar een verlopen wachtwoord tussen zit, is het opvragen van het wachtwoord of het instellen van een nieuw een fluitje van een cent in plaats van een onoverkomelijke hobbel.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
16 jul 2021 14:53
Dan ga je ervan uit dat het abonnement opgezegd wordt, maar dat hoeft -zeker bij vaste nummers- helemaal niet zo te zijn.
Zodra betaling stopt, zal het nummer daarna ook wel verdwijnen.
Al ben ik het helemaal eens met je post

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar bij een vast nummer stopt zowel de betaling als het abonnement niet als één van de partners overlijdt. En ook mobiele abonnementen worden vaak nog geruime tijd aangehouden, juist vanwege dit soort issues.

Gesloten