Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Beekman&Beekman
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2021 12:56

Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door Beekman&Beekman »

Sinds met 2021 hebben we KPN glasvezel. Zeer tevreden over.
Juli 2021 hebben we een woning aangekocht. Sleuteloverdracht 29-10-2021 as.

Sinds begin augustus probeer ik tot concrete afspraken te komen mbt tot de aanleg en verhuizing van onze aansluiting.

Aug 2021: KPN (provider) gebeld met mededeling dat wij 15 nov 2021 gaan verhuizen. We willen graag de glasvezel abonnement meeverhuizen. KPN reageert: In uw straat ligt glasvezel maar is nog niet bij de woning naar binnen gebracht. Dus moet u met KPN netwerk bellen. KPN netwerk: zolang er geen schouwing heeft plaatsgevonden wordt er niets gedaan. Dus probeer ik een afspraak te maken op 29 okt. Dan hebben we de sleutel. Vervolgens staan ze 3x 9naangekondigd bij de huidige bewoners aan de deur. Die de mensen heeft weggestuurd. Zij willen geen beslissingen nemen die ons aan gaan. Terecht dus.
September: nog steeds niets vernomen dus maar weer een bel rondje. Knp netwerk: we zij aan de deur geweest maar onze mensen zijn weggestuurd. Ik zeg dat klopt want dat zijn de oude bewoners. We willen graag een concrete afspraak 1 voor de schouwing 2 voor de aanleg van de glasvezel 3 voor de monteur van kpn voor t activeren van de aansluiting. Wederom met vage informatie van t kastje naar de muur gestuurd. Maar E hebben nu wel al de juiste contactgegevens van ons.
Oktober: 6 okt gaat de telefoon kunnen we over 20min even komen kijken voor de schouwing? NEE dus aangezien we nog geen sleutel van t pand hebben en we staan op t punt om naar een uitvaart te gaan. Maandag 11 okt. Zelf maar weer eens gebeld naar KPN netwerk. We hoeven niet te schouwen want we leggen deze in de meterkast 9f in de woonkamer aan. Ik zeg dacht t niet. De aansluiting komt de kelder binnen en in de kelderkast komt de aansluiting. Ivm t feit dat de hele woning gestript gaat worden. Oh oke dan moeten we dus langskomen. Hè hè we komen nu ergens. Maar een afspraak voor 29 okt is niet mogelijk. In middels 3x doorverbonden krijg ik een uitvoerder aan de lijn. In met de afloop van t aanleg project in de woonplaats is het zaak zsm een schouwing te laten doen zodat t in het aanleg project kan meelopen. Scheelt aanzienlijk in de kosten. Nu gratis en daarna 450,00. Oke ik probeer de huidige bewoners te bellen met de vraag of ik miss een schouwing mag afspreken en dat ik daar ook bij aanwezig kan zijn. Hij gaat akkoord.dit weer aan de uitvoerder laten weten en hij zoude zelfde middag terugbellen. Warempel half uur later gaat de tel. De onderaannemer. Mag ik vanmiddag nog komen voor een schouwing. Ik moet er een uur voor rijden maar dan kom ik einde van de middag aan.
Dit met de huidige bewoners besproken en akkoord. Schouwing voltooid en op de plek waar ik t wil hebben. Dus goede hoop. En ik zou binnen 1 week tel of mail krijgen voor een afspraak voor de aanleg.

Vandaag de week is om: nee in eens blijkt niemand thuis. KPN netwerk niet, die verwijst naar de aannemer Jos van den Akker uit Oss. Vd Akker zo stug als maar kan en verwijst naar Spitters uit Waalre. Deze zijn zeer grof gebekt en blaffen mij af. Na heel lang doorvragen krijg ik een datum 27-12 maar deze staat nog niet bevestigd daarvoor moet je weer bij van den Akker zijn. Dus teruggebeld: die datum kan sowieso niet dan hebben wij kerstvakantie. Dus ergens 1e week van Jan 2022. Hier ga ik dus niet mee akkoord. KPN (provider) gebeld. Wat ze doen met t abonnement zodra we 15-11 verhuisd zijn en geen aansluiting hebben. Abonnement loopt gewoon door u kunt dan voor een nood pakket vragen. Maar dan kan pas 12-11. Zucht....

Wat moet ik doen om mensen in beweging te krijgen om een stukje glasvezel van 3meter van de straat tot in de woning te krijgen. Werk is niet meer dan 1 uur werk. (Weet ik nog van ons oude adres). Ik ben 3cht ten einde raad. En heb voor m'n werk een stabiele internetverbinding nodig.

Wie heeft nog ideeën?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U hebt aangegeven met de rest van de straat mee te doen en daarmee bent u afhankelijk van de vele bedrijven. Had u zelf de opdracht gegeven had u dat geld gekost, maar daarmee wel de regie in handen gehad. Ze gaan echt hun planning niet omgooien om eerst bij u iets aan te leggen en het op een later moment bij de rest te doen. U zal dus moeten afwachten tot ze uw straat gaan inplannen. En aangezien er geen harde datum of termijn is genoemd kunt u nergens op terug vallen.
Het uitvoerende werk is misschien maar 1 uur, maar er gebeurt veel meer dan alleen een kabel schieten of ingraven.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Helemaal mee eens. Je dient te wachten tot je aan de beurt bent om aangesloten te worden en tot dan ben je afhankelijk van de stabiele kabel verbinding.

Indien het internet niet stabiel genoeg is kan je overwegen om over te stappen naar een andere provider (met nieuwe apparatuur). Ook kan je dit probleem met je werkgever bespreken.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door cherokee »

NeoDutchio schreef:
18 okt 2021 15:33
U hebt aangegeven met de rest van de straat mee te doen en daarmee bent u afhankelijk van de vele bedrijven. Had u zelf de opdracht gegeven had u dat geld gekost, maar daarmee wel de regie in handen gehad. Ze gaan echt hun planning niet omgooien om eerst bij u iets aan te leggen en het op een later moment bij de rest te doen. U zal dus moeten afwachten tot ze uw straat gaan inplannen. En aangezien er geen harde datum of termijn is genoemd kunt u nergens op terug vallen.
Het uitvoerende werk is misschien maar 1 uur, maar er gebeurt veel meer dan alleen een kabel schieten of ingraven.
En daar is het eigenlijk wel mee gezegd. Nu het mee in het straatplan zit gaat het zo.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door Jablan »

Beekman&Beekman schreef:
18 okt 2021 13:31
Wie heeft nog ideeën?
Regel voor de periode november-december mobiel internet, zodat je zeker internet hebt.

Dat is een modem, telt als vaste aansluiting, maar werkt via het mobiele netwerk.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De sleutel aan één van de buren geven tijdens de kerstvakantie, dan is het snel geregeld.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door grun »

NeoDutchio schreef:
18 okt 2021 15:33
Ze gaan echt hun planning niet omgooien om eerst bij u iets aan te leggen en het op een later moment bij de rest te doen. U zal dus moeten afwachten tot ze uw straat gaan inplannen. En aangezien er geen harde datum of termijn is genoemd kunt u nergens op terug vallen. Het uitvoerende werk is misschien maar 1 uur, maar er gebeurt veel meer dan alleen een kabel schieten of ingraven.
Dat klopt. Nu KPN in hoog tempo grote delen van NL van glasvezel voorziet, is het niet mogelijk om voorrang te geven, dat is onbegonnen werk.

Op Tweakers.net loopt een heel topic over dit onderwerp, zie onderstaande link. In dit topic zijn ook medewerkers van KPN aanwezig.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 0#68024260

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door 16again »

Beekman&Beekman schreef:
18 okt 2021 13:31
Ivm t feit dat de hele woning gestript gaat worden......
Waarom dan al die haast met de glasvezel??

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Dit soort problemen zal in de toekomst nog wel vaker gaan voorkomen. De ene bewoner
zweert bij een coax kabel provider en laat dus geen glasvezel aanleggen, met als gevolg
dat die bewuste glasvezelkabel opgerold in een plastic doosje ergens in de trottoir
wordt ingegraven, De volgende bewoner blijkt dan wel weer voorstander te zijn van
glasvezel en ergert zich vreselijk aan het feit dat de vorige bewoners dat niet hebben
laten aanleggen. Op het moment dat die glasvezel er eenmaal ligt gaan veel bewoners
dan helaas over tot het verwijderen van die in hun ogen totaal overbodige coax kastje in
diverse kamers in huis. Een paar jaar later komen er weer andere bewoners in dat huis
en die willen dan weer die coax provider en zijn dan weer erg boos vanwege die gesloopte
en verwijderde coax aansluitingen in huis. Dit zal helaas wel vaker gaan gebeuren.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door grun »

peter17111962 schreef:
19 okt 2021 08:03
Dit soort problemen zal in de toekomst nog wel vaker gaan voorkomen. De ene bewoner zweert bij een coax kabel provider en laat dus geen glasvezel aanleggen, met als gevolg dat die bewuste glasvezelkabel opgerold in een plastic doosje ergens in de trottoir wordt ingegraven, De volgende bewoner blijkt dan wel weer voorstander te zijn van glasvezel en ergert zich vreselijk aan het feit dat de vorige bewoners dat niet hebben laten aanleggen.
Ja, of mensen die niet willen dat er in de tuin gegraven wordt nu ze die net mooi op orde hebben. Dit hoeft niet, een pneumatische robot graaft zich een weg onder de planten door naar de gevel. Er gaat geen schep de grond in, op een heel klein kuiltje bij de gevel na.
Of de benedenburen willen zelf geen glasvezel maar weigeren ook toegang tot hun meterkast om de glasvezel door te kunnen trekken naar de bovenburen.
Achteraf aanleggen is veel duurder en misschien niet langer gratis. We gaan het meemaken, de komende jaren is de wijk hier aan de beurt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door sjohie »

grun schreef:
19 okt 2021 08:22
peter17111962 schreef:
19 okt 2021 08:03
Dit soort problemen zal in de toekomst nog wel vaker gaan voorkomen. De ene bewoner zweert bij een coax kabel provider en laat dus geen glasvezel aanleggen, met als gevolg dat die bewuste glasvezelkabel opgerold in een plastic doosje ergens in de trottoir wordt ingegraven, De volgende bewoner blijkt dan wel weer voorstander te zijn van glasvezel en ergert zich vreselijk aan het feit dat de vorige bewoners dat niet hebben laten aanleggen.
Ja, of mensen die niet willen dat er in de tuin gegraven wordt nu ze die net mooi op orde hebben. Dit hoeft niet, een pneumatische robot graaft zich een weg onder de planten door naar de gevel. Er gaat geen schep de grond in, op een heel klein kuiltje bij de gevel na.
Of de benedenburen willen zelf geen glasvezel maar weigeren ook toegang tot hun meterkast om de glasvezel door te kunnen trekken naar de bovenburen.
Achteraf aanleggen is veel duurder en misschien niet langer gratis. We gaan het meemaken, de komende jaren is de wijk hier aan de beurt.
Dit is wel wat spijkers op laagwater zoeken, ik ken persoonlijk geen huiseigenaar die niét kiest voor gratis aanleg van glasvezel tot in huis, want toekomstbestendig en waardevermeerdering. Er zullen vast wel wat zijn die om reden X of Y het niet willen, maar dat voelt voor mij niet als een bepalende meerderheid.

Maar goed, TS gaat mee in het grote plan, want men wilde niet betalen voor maatwerk volgens eigen planning.

@TS, het lijkt misschien een "uurtje graven", maar ik kan je vertellen dat er veel meer rondom speelt, zo moet een milieukundig adviesbureau eerst een snelle bureaustudie doen, om te zien of er niet een mogelijk grondverontreiniging is waar ze doorheen moeten graven. En met thuiswerkende archivarissen bij de gemeente, kostten onderzoeken naar eventuele vergunningen, die daar ook onderdeel van zijn, veel meer tijd dan pre-corona.

Aannemers moeten namelijk ook voor hun werknemers een veilige werkplek garanderen, en dan willen ze wel even weten of ze niet bij de 2e schop in de grond, een plaat asbest aantreffen. Omdat er in de jaren 50, een sloot is gedempt met sloopmateriaal, voordat die woningen er gebouwd werden. Ook moet je als grondroerder een melding bij de gemeente doen om in de openbare ruimte te mogen graven, en een graafmelding bij het klic om schade aan kabels en leidingen te voorkomen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
19 okt 2021 08:45
Dit is wel wat spijkers op laagwater zoeken, ik ken persoonlijk geen huiseigenaar die niét kiest voor gratis aanleg van glasvezel tot in huis, want toekomstbestendig en waardevermeerdering. Er zullen vast wel wat zijn die om reden X of Y het niet willen, maar dat voelt voor mij niet als een bepalende meerderheid.
Nou... toen er in mijn woonplaats per wijk geïnventariseerd werd hoeveel belangstelling er was voor gratis (!) aanleg, waren er meerdere wijken die niet aangesloten werden omdat de ondergrens niet werd gehaald.

Zo laag is dat spijkerwater dus niet.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
19 okt 2021 08:46
sjohie schreef:
19 okt 2021 08:45
Dit is wel wat spijkers op laagwater zoeken, ik ken persoonlijk geen huiseigenaar die niét kiest voor gratis aanleg van glasvezel tot in huis, want toekomstbestendig en waardevermeerdering. Er zullen vast wel wat zijn die om reden X of Y het niet willen, maar dat voelt voor mij niet als een bepalende meerderheid.
Nou... toen er in mijn woonplaats per wijk geïnventariseerd werd hoeveel belangstelling er was voor gratis (!) aanleg, waren er meerdere wijken die niet aangesloten werden omdat de ondergrens niet werd gehaald.

Zo laag is dat spijkerwater dus niet.
Dat is hier in de regio inderdaad ook voorgekomen, echter is het wel meer dan 10 jaar geleden dat de ondergrens voor het laatst niet meer gehaald is. De laatste jaren lijken wijken, in ieder geval hier, eigenlijk altijd voor te kiezen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door grun »

sjohie schreef:
19 okt 2021 08:45
grun schreef:
19 okt 2021 08:22
Ja, of mensen die niet willen dat er in de tuin gegraven wordt nu ze die net mooi op orde hebben. Dit hoeft niet, een pneumatische robot graaft zich een weg onder de planten door naar de gevel. Er gaat geen schep de grond in, op een heel klein kuiltje bij de gevel na.
Of de benedenburen willen zelf geen glasvezel maar weigeren ook toegang tot hun meterkast om de glasvezel door te kunnen trekken naar de bovenburen.
Dit is wel wat spijkers op laagwater zoeken, ik ken persoonlijk geen huiseigenaar die niét kiest voor gratis aanleg van glasvezel tot in huis, want toekomstbestendig en waardevermeerdering. Er zullen vast wel wat zijn die om reden X of Y het niet willen, maar dat voelt voor mij niet als een bepalende meerderheid.
Ah, misverstandje. Ik snap dat de eigenaar geen bezwaar heeft, maar ik heb het vooral over huurders. Moet een huurder een aannemer binnenlaten om een kabel in de meterkast naar boven door te voeren, daar loopt een discussie over in de link die ik eerder gaf.

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"maar ik heb het vooral over huurders."
Hier was dit een jaartje of 4 geleden ook aan de orde. Het aantal wat mee deed werd hier
maar net gehaald. Ook ik als huurder kreeg toen een brief met de tekst "Wij hebben van uw
verhuurder toestemming gekregen om glasvezel aan te leggen, etc,.." Aangezien het kantoor
van mijn verhuurder op loopafstand lag ben ik toen direct met die brief daar langs gegaan.
Ze waren erg verbaasd over de inhoud van die brief, en stuurden binnen 1 week al hun
huurders een brief dat iedere huurder vrij is om wel of niet mee te doen. Een zeer groot
aantal hebben dan ook niet meegedaan. De redenen ware divers, zoals: Ik internet via een
dongle en of een smartphone, Ik heb geen internet, Ik kijk tv via digitenne of een schotel. of:
Voor alleen mailen en bankzaken is een coax provider meer als snel genoeg, of: Binnenkort is
er 5G en dan is die vaste glasvezel aansluiting al achterhaald, of, etc etc.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door sjohie »

grun schreef:
19 okt 2021 10:15
sjohie schreef:
19 okt 2021 08:45
grun schreef:
19 okt 2021 08:22
Ja, of mensen die niet willen dat er in de tuin gegraven wordt nu ze die net mooi op orde hebben. Dit hoeft niet, een pneumatische robot graaft zich een weg onder de planten door naar de gevel. Er gaat geen schep de grond in, op een heel klein kuiltje bij de gevel na.
Of de benedenburen willen zelf geen glasvezel maar weigeren ook toegang tot hun meterkast om de glasvezel door te kunnen trekken naar de bovenburen.
Dit is wel wat spijkers op laagwater zoeken, ik ken persoonlijk geen huiseigenaar die niét kiest voor gratis aanleg van glasvezel tot in huis, want toekomstbestendig en waardevermeerdering. Er zullen vast wel wat zijn die om reden X of Y het niet willen, maar dat voelt voor mij niet als een bepalende meerderheid.
Ah, misverstandje. Ik snap dat de eigenaar geen bezwaar heeft, maar ik heb het vooral over huurders. Moet een huurder een aannemer binnenlaten om een kabel in de meterkast naar boven door te voeren, daar loopt een discussie over in de link die ik eerder gaf.
Volgens mij is er wel jurisprudentie die zegt, dat een verhuurder mee moet werken als iets woning verbeterend is, of andersom geredeneerd, niet iets mag weigeren waardoor een huurder waarde- of inkomensderving zou kunnen ondervangen. Wel moeten de verzoeken van de verhuurder billijk zijn, maw een verhuurder hoeft niet zeg 5 random dagen in een maand een volle dag thuis te zijn, omdat ze op één van die dagen langs kunnen komen om glasvezel tot in huis te brengen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
19 okt 2021 15:23
Tot op heden is niemand verplicht een glasvezelaansluiting tot in woning aan te laten leggen omdat de monteur daartoe in de woning dient te zijn.
Bij huurwoningen kan dat wel degelijk verplicht worden gesteld.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
19 okt 2021 15:40
snuffel1 schreef:
19 okt 2021 15:23
Tot op heden is niemand verplicht een glasvezelaansluiting tot in woning aan te laten leggen omdat de monteur daartoe in de woning dient te zijn.
Bij huurwoningen kan dat wel degelijk verplicht worden gesteld.
Omdat het zou moeten in een huurhuis, of omdat de eigenaar het wilt ivm de mogelijkheden?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door grun »

sjohie schreef:
19 okt 2021 13:50
grun schreef:
19 okt 2021 10:15
Ik snap dat de eigenaar geen bezwaar heeft, maar ik heb het vooral over huurders. Moet een huurder een aannemer binnenlaten om een kabel in de meterkast naar boven door te voeren, daar loopt een discussie over in de link die ik eerder gaf.
Volgens mij is er wel jurisprudentie die zegt, dat een verhuurder mee moet werken als iets woning verbeterend is,
Daar loopt de discussie over. Het punt is dat de beneden buurman wel toegang moet geven tot de meterkast in zijn woning om de kabel door te voeren, terwijl het niet zijn woning is waar de verbetering plaats vindt, dat is de woning van de boven buurman. De boven buurman wil wel glasvezel maar de beneden buurman zelf niet.

Zoals Moneyman zegt, de verhuurder kan zo'n weigerachtige huurder wel dwingen, maar voor het zover is, is de aannemer alweer twee straten verderop aan de gang en heeft de pest in omdat hij dan weer materiaal en een mannetje moet inplannen op een andere locatie.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanleg glasvezel aanleg/aansluiting ivm verhuizing

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
19 okt 2021 16:02
Moneyman schreef:
19 okt 2021 15:40
snuffel1 schreef:
19 okt 2021 15:23
Tot op heden is niemand verplicht een glasvezelaansluiting tot in woning aan te laten leggen omdat de monteur daartoe in de woning dient te zijn.
Bij huurwoningen kan dat wel degelijk verplicht worden gesteld.
Omdat het zou moeten in een huurhuis, of omdat de eigenaar het wilt ivm de mogelijkheden?
Omdat de huurder in redelijkheid gehouden is mee te werken aan dergelijke verzoeken van de verhuurder.

Gesloten