Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Mya
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2023 11:45

Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door Mya »

Ik heb bij Youfone een abonnement afgesloten voor tv en internet. Dit is aangesloten op 27 januari jl. Dezelfde dag heb ik het ook weer opgezegd omdat de klantenservice mij niet kon/wilde helpen en ik er geen goed gevoel bij had. Ook aan de telefoon werd gezegd dat ik 14 dagen bedenktijd had, herroepingsrecht. Van Youfone heb ik een bewijs van opzegging via de mail ontvangen. In deze mail staat niet dat ik nog iets moet doen. Per 8-2-2023 wordt mijn abonnement beëindigd.
Nu krijg ik een rekening van € 386,33. Als antwoord op mijn klacht krijg ik verschillende antwoorden. Zij blijven erbij dat het terecht is omdat ik niet heb opgezegd maar dat er een overstap is geweest (terwijl KPN zegt dat ik geen gebruik heb gemaakt van de overstapdienst. Ik had eerst moeten opzeggen en daarna zou ik pas kunnen overstappen, die opzegging hebben zij ontvangen op 8-2-2023 (van wie?) en dat is buiten de 14 dagen herroepingsrecht. Terwijl de mail waarin dat staat al op 27 januari 2023 is verstuurd.
Ik heb al aangegeven bij Youfone dat het een betwiste vordering is, maar hoe kom ik hier nu helemaal vanaf?

Methusalah
Berichten: 1160
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door Methusalah »

Gaat het niet om de overstap service van Youfone ipv KPN. Ze hebben immers wel de aansluiting voor je bewerkstelligd en alles wat daar bij komt kijken. Weet je zeker dat je daar niet zelf voor hebt gekozen?


Overstapservice
Selecteer tijdens het bestelproces dat je gebruik wilt maken van onze Overstapservice. Geef hierbij je huidige provider op en voltooi daarna je bestelling. Youfone heeft een minimale levertijd van veertien dagen. Je kunt het beste het abonnement opzeggen wanneer de installatie-afspraak bekend is. Zo voorkom je dat je zonder internet en/of TV zit.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wanneer heb je de overeenkomst afgesloten? Waarom willen ze in één keer zo'n groot bedrag?

DeZevendeHenk
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Je "komt er vanaf" door de discussie onderling te beëindigen of doordat de incasso straks wordt toe- of afgewezen als je er onderling niet uitkomt.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Youfone maakt gebruik van het KPN netwerk, en is een prima bedrijf.

De regels over 14 dagen bedenktijd staan op www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overee ... bedenktijd# of https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen#.

Belangrijk om te vermelden, internet is een dienst. De bedenktijd gaat in op het moment dat u de bestelling hebt geplaatst.

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl voor informatie en tips.

Indien u niet betaald dan is de kans aanwezig dat de rechter een oordeel gaat geven. Overtuig de rechter dat u een beroep gedaan hebt op 14 dagen bedenktijd.
Indien de rechter bepaalt dat u gelijk hebt dan betaal u niks
Indien de rechter bepaalt dat Youfone gelijk heeft dan komen extra kosten erbij.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als u zeker weet dat dit onterecht is, dan hoeft u niets te doen. Dan komt het vanzelf voor en kunt u de mail laten zien.

Echter, als u de overstap service van Youfone hebt gebruikt om naar Youfone over te stappen en deze bijvoorbeeld een abonnement heeft afgekocht voor u, zou het zo maar eens kunnen zijn dat de kosten terecht zijn. Daarbij zou u voor de overstap service dienen te betalen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Seinhuis schreef:
28 mar 2023 18:01

Belangrijk om te vermelden, internet is een dienst. De bedenktijd gaat in op het moment dat u de bestelling hebt geplaatst.
Is het niet zo dat wanneer je apparatuur nodig hebt om de dienst te gebruiken die de leverancier moet toedturen je bedenktijd pas ingaat als je die apparatuur hebt ontvangen?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Er zit ook een verschil tussen herroepen (waarmee de overeenkomst met terugwerkende kracht is ontbonden) en opzeggen (waarmee je de overeenkomst beëindigt). Wellicht zit daar het probleem?

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door alfatrion »

Herroepen c.q. ontbinden gaat niet met terugwerkende kracht.

Mya
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2023 11:45

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door Mya »

ik heb geen overstapservice van Youfone gebruikt want het was een nieuwe aansluiting, ik had hiervoor geen provider.
Het bedrag is zo hoog omdat ik volgens hen een contract moet afkopen.
Het is niet met terugwerkende kracht. Herroepingsrecht gaat in op datum activeren (aangegeven door Youfone zelf). Door de slechte service heb ik op de dag van aansluiting ook direct weer opgezegd en een e-mail ontvangen van Youfone met bewijs van opzegging.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt altijd naar de geschillencommissie.

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Mya schreef:
28 mar 2023 18:55
Herroepingsrecht gaat in op datum activeren (aangegeven door Youfone zelf). Door de slechte service heb ik op de dag van aansluiting ook direct weer opgezegd en een e-mail ontvangen van Youfone met bewijs van opzegging.
Zit er verschil in de datum van activeren en de datum van aansluiting? Het lijkt er namelijk sterk op dat er opgezegd is en niet herroepen. Echter blijft het nogal vaag wat de exacte data is om te weten wie er fout zit. Kunt u chronologisch opsommen wanneer wat gebeurd is. Dus wanneer is er aangevraagd, wanneer zijn de zaken ontvangen, wanneer is er een bevestiging ontvangen, wanneer is er geactiveerd, wanneer is er aangesloten en wanneer hebt u willen herroepen?

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door Mk »

Mya schreef:
28 mar 2023 18:55
ik heb geen overstapservice van Youfone gebruikt want het was een nieuwe aansluiting, ik had hiervoor geen provider.
Het bedrag is zo hoog omdat ik volgens hen een contract moet afkopen.
Het is niet met terugwerkende kracht. Herroepingsrecht gaat in op datum activeren (aangegeven door Youfone zelf). Door de slechte service heb ik op de dag van aansluiting ook direct weer opgezegd en een e-mail ontvangen van Youfone met bewijs van opzegging.
Wat heeft KPN er dan mee te maken (waarvan je zegt dat die een opzegging hebben ontvangen)?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Mya schreef:
28 mar 2023 18:55
ik heb geen overstapservice van Youfone gebruikt want het was een nieuwe aansluiting, ik had hiervoor geen provider.
Hoewel ik me afvraag hoe releavant dit is, maar als de woning hiervoor van iemand anders was kon er een actieve lijn op zitten en is er dus sprake van een overstap.
Mya schreef:
28 mar 2023 18:55
Het bedrag is zo hoog omdat ik volgens hen een contract moet afkopen.
Het is niet met terugwerkende kracht. Herroepingsrecht gaat in op datum activeren (aangegeven door Youfone zelf). Door de slechte service heb ik op de dag van aansluiting ook direct weer opgezegd en een e-mail ontvangen van Youfone met bewijs van opzegging.
HIerover is altijd wel discussie, maar bij afname van een dienst is het moment van aanvragen de start datum. Dat Youfone die "activeren" noemt is logische, immers vragen zij op deze datum bij hun netwerkbeheerder aan om de lijn aan te leggen. Daarna krijg je het modem e.d. opgestuurd. Youfone maakt dus de meeste kosten in deze periode.

Je klacht gaat ook niet over het modem maar over de service en dit had je vooraf gewoon kunnen onderzoeken. Je krijgt het advies om naar de geschillencommissie te gaan, dit kan werken maar kost je € 50,00 en dit ben je kwijt als je verliest en zo zeker ben ik niet of je gelijk gaat krijgen, immers heb je schijnbaar 1 probleem en zeg je direct op.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door 16again »

Zo te zien lijkt de 14 dagen herroepingstermijn pas in te gaan bij ontvangst modem, en dus niet bij het sluiten van de overeenkomst
https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... -hardware/
Misschien mooi voor TS.
Maar met alleen een modem zonder opgeleverde verbinding kun je eigenlijk nog steeds niet beoordelen of de dienst tot tevredenheid stemt.

Legal-M
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2023 14:30

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door Legal-M »

Kort gezegd:
Pas op de dag dat je internetsluiting actief en werkt, en je er dus gebruik van kunt maken BEGINT de 14 dagen bedenktermijn te lopen. Omdat je het dan pas kan testen naar tevredenheid.

De rechter oordeelt dat er weliswaar een overeenkomst tot het verlenen van diensten op afstand is afgesloten, maar dat de klant pas na afloop van de bedenktermijn over een ‘(uitsluitend) door de aanbieder te leveren (verplicht) hulpmiddel, het modem’ beschikte.

Hierdoor kon de klant pas na aansluiting van dit hulpmiddel en aansluiting op het netwerk door de aanbieder over de betreffende dienst beschikken. Pas op dat moment kon zij beoordelen of zij gebruik wil maken van deze dienst.” Later in dat vonnis zegt de rechter nogmaals: “De klant heeft pas van de aard van de dienst kennis kunnen nemen na ontvangst en installatie van het door Tele2 ter beschikking gestelde modem”.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Legal-M schreef:
27 jul 2023 14:35


De rechter oordeelt....
Geschillencommissie

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht

Ongelezen bericht door alfatrion »

Legal-M schreef:
27 jul 2023 14:35
Pas op de dag dat je internetsluiting actief en werkt, en je er dus gebruik van kunt maken BEGINT de 14 dagen bedenktermijn te lopen. Omdat je het dan pas kan testen naar tevredenheid.
Dat standpunt is evenwel onjuist. Dat de geschillencommissie in één zaak zo heeft geoordeeld is leuk voor de consument in die zaak, maar het betekent niet dat een andere geschillencommissie of de kantonrechter ook zo zal oordelen.

Plaats reactie