LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ADSL vs Kabel

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

ADSL vs Kabel

Ongelezen bericht door agro »

Bron: de Telegraaf 8 september 2007
Adsl voordeliger dan kabelinternet

Prijsverschil kan oplopen tot honderden euro’s per jaar

door ALFRED MONTERIE

Aanbieders van snel breedbandinternet roepen momenteel om het hardst dat ze als beste, snelste of goedkoopste uit testen zoals die van de Consumentenbond zijn gekomen. Tijd om alle internetabonnementen onder de loep te nemen.
Het loont momenteel zeer de moeite abonnementen voor snel internet tegen het licht te houden. Breedband via adsl is over het algemeen goedkoper dan via de kabel, terwijl kabel zeker niet sneller is.
De top tien van laagst geprijsde breedbandpakketten die de vergelijkingssite Internetten.nl samenstelt, bestaat geheel uit adsl-aanbieders.
Het goedkoopste kabelpakket duikt pas rond de 20e plaats op.
Ben Woldring, directeur van Bellen.com en Internetten.nl, constateert dat de concurrentiekrachten op de adsl-markt goed hun werk doen. Adsl maakt gebruik van het vaste telefoonnet. KPN moet op haar netwerk ook andere aanbieders toelaten. Het gevolg is een dynamische markt waarin het loont de verschillende aanbiedingen naast elkaar te leggen. Vooral tijdens de eerste twaalf maanden wordt doorgaans een behoorlijke korting gegeven.
Wie bijtijds zijn abonnement opzegt en vervolgens opnieuw de goedkoopste aanbieder kiest, kan honderden euro’s besparen.
Daarentegen komen de tarieven bij de kabelaars nauwelijks van hun plaats. Volgens Ben Woldring is de concurrentie minimaal. In tegenstelling tot adsl hoeven de kabelmaatschappijen hun netwerk namelijk niet te delen met anderen. Alternatieven ontbreken dan ook. De consument die voor kabelinternet kiest, kan in zijn regio alleen terecht bij het bedrijf dat ook de kabeltelevisie levert. Bovendien hebben twee partijen zowat de hele markt in handen.
Casema, At Home en Multikabel kennen dezelfde eigenaar. De verwachting is dat dit trio binnenkort ook onder een zelfde nieuwe naam gaat opereren. UPC is de andere grote aanbieder.
Voor koopjes moet je tegenwoordig bij adsl zijn. KPNdochter Speedlinq is met haar actieprijzen via Internetten.nl momenteel de voordeligste. Ben Woldring: „Deze provider is constant aan het stunten. Net als veel andere goedkope aanbieders hanteert Speedlinq gedurende de eerste twaalf maanden een vechtprijs.” Een abonnement met een snelheid van 2 Mb kost in die periode €4,95 per maand. Daarna betaal je drie keer zoveel (€14,95).

Uploadsnelheid
De laagste aanbieding van Tele2 (Adsl Basis) lijkt sterk op die van Speedlinq. Alleen duurt de goedkope periode daar tien maanden en is de uploadsnelheid van Tele2 de helft lager.
Op de derde plaats staat Orange met een adsl-abonnement dat twee keer zo snel is (4 Mb). Het eerste jaar wordt €8,95 per maand gevraagd, daarna €17,95. Het Net (Instap Surfen) is iets duurder (resp. €9,95 en €19,95), maar heeft als voordeel dat het contract per maand opzegbaar is. De snelheid is 1,5 Mb.
Abel Telecom (Instap 1 Mb) is de langzaamste aanbieder uit de top vijf. Het tarief is €6,95 per maand. Na een jaar verdubbelt dat tot €13,95. Bovendien zijn de eenmalige kosten met €39,95 aan de hoge kant.

Volgende week vergelijken we de kabeltarieven.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: ADSL vs Kabel

Ongelezen bericht door kiz »

Adsl maakt gebruik van het vaste telefoonnet.
Je moet dan eerlijkheidshalve wél de prijs van de vaste telefoonaansluiting meenemen in je berekening, of toch op zijn minst de € 9,95 die de gemiddelde provider aan je doorberekent als je de "zonder vaste telefoonlijn"-variant verkiest.
Zo bezien kost het 4MB abb. van Orange in het 2e jaar dus € 17,95 + € 9,95 = € 27,90, exact € 2,05 minder dan een vergelijkbaar kabelinternet abonnement zonder telefoon.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: ADSL vs Kabel

Ongelezen bericht door gravedigger »

@Kiz
Zo ken ik er nog wel een. Bij kabel (iig UPC) ben je verplicht er een t.v. aansluiting bij te nemen á 15,50!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: ADSL vs Kabel

Ongelezen bericht door D1RK »

1 Speedlinq was in 2004 en 2005 de slechste provider en hier bij RADAR en bij KASSA erg bekend!

2 bij www.alice.nl is het geen 2 maar max 20... en nog gratis bellen en geen lijnkosten.... of KPN kosten voor telefoon....

Dus is die €4,95 dan wel zo voordelig?

Er staat niet voor niets Telegraaf boven dus dan ben ik al voorzichtig, sluikreclame van KPN voor deze provider?

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: ADSL vs Kabel

Ongelezen bericht door agro »

Bij kabel (iig UPC) ben je verplicht er een t.v. aansluiting bij te nemen á 15,50!
moet zijn € 16,05 sinds jan 2007.
exact € 2,05 minder dan een vergelijkbaar kabelinternet abonnement zonder telefoon.
En worden die dan plotseling wel € 18,10 per maand, en heb je er met adsl telefoon bij, en voor € 6,95 digitenne of nog voordeliger (afhankelijk van aboonement) met schotel tv er bij.
Je moet dan eerlijkheidshalve wél de prijs van de vaste telefoonaansluiting meenemen in je berekening
Ik moet niks meenemen in een berekening, ik had helemaal niks berekend, alleen het artikel hier geplaatst zonder commentaar of opmerkingen.

skippy
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:14

Re: ADSL vs Kabel

Ongelezen bericht door skippy »

de kabelbedrijven doen niet voor niets zo hun best u met zowel radio-tv,telefoon en internet een combinatie abonement te laten nemen
om dat dat zo ,,voordelig,,is. ze zullen dan ook wel even de kpn lijn
voor u opzeggen.je begrijpt het al dit is om de onwetende consument het zo moeilijk mogelijk te maken om over te stappen naar een andere
provider.nee misselijkmakend zijn de praktijken van de kabelbedrijven
en zeker niet in u voordeel .

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: ADSL vs Kabel

Ongelezen bericht door kiz »

@agro:
ik heb geen vaste telefoonlijn, dus die € 18,10 is bij mij n.v.t. Ik betaal € 4,95 voor telefonie aan de kabelmij.

@gravedigger:
je hebt een punt. Geen kabelinternet zonder kabeltelevisie. Kost in mijn geval € 14,95.

Moraal van het verhaal: zowel bij ADSL als bij Kabel heb je een aanvullende voorziening (telefoonlijn dan wel kabelaansluiting) nodig om een internetabb. te sluiten. Een vorm van "koppelverkoop" is dus in beide gevallen van toepassing: lijkt me dus weldegelijk relevant dergelijke kosten in de berekening mee te nemen.
Waarbij ik overigens niet agro in persoon bedoelde met "je" maar meer algemeen"men moet..."

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: ADSL vs Kabel

Ongelezen bericht door agro »

zowel bij ADSL als bij Kabel heb je een aanvullende voorziening (telefoonlijn dan wel kabelaansluiting) nodig om een internetabb.
Ook dat is niet waar, kpn biedt een adsl abbo aan zonder telefoonaansluiting!!!!!
ik heb geen vaste telefoonlijn, dus die € 18,10 is bij
Die € 18,10 is nog zonder telefoon bij kabel, enkel het verschil met internet en tv, volgens je eigen mededeling!!!!!!!!! (er van uit gegaan dat kabel tv analoog volgens site upc en wat in deze omgeving in rekening gebracht wordt € 16,05 is, mogelijk dat per regio NOG iets kan afwijken)

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: ADSL vs Kabel

Ongelezen bericht door gravedigger »

Instapsurfen 1,5/256 voor 28,95. Daat is de aansluiting gewoon bij de prijs inbegrepen :)

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: ADSL vs Kabel

Ongelezen bericht door agro »

https://www.kpn.com/kpn/show/id=1761341
van bovenstaande site gecopieerd:

actie geldt voor een ADSL-aansluiting bij een vaste telefoonaansluiting. Voor ADSL zonder vaste telefoonaansluiting betaal je de reguliere prijs.
Adsl zonder telefoon voor zover ik heb begrepen van site vanaf € 15,00
https://www.kpn.com/kpn/show/id=1762605

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: ADSL vs Kabel

Ongelezen bericht door kiz »

Die € 18,10 is nog zonder telefoon bij kabel, enkel het verschil met internet en tv, volgens je eigen mededeling!!!!!!!!!
Lees nog maar ff terug wie met de € 18,10 op de proppen kwam...

Verder heb ik nergens ontkend dat je ADSL zónder vaste telefoonaansluiting kan krijgen, alleen wordt daarvoor wél 9,95 per maand doorberekend (al dan niet standaard opgenomen in het tarief dat je per maand betaalt).

Voor een heldere vergelijking zal men álle samenhangende kosten in overweging moeten nemen, en ik heb niet de indruk dat dit in het Telegraaf-onderzoek is gebeurd.

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: ADSL vs Kabel

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Hierin heb je gelijk kiz.

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: ADSL vs Kabel

Ongelezen bericht door agro »

Verder heb ik nergens ontkend dat je ADSL zónder vaste telefoonaansluiting kan krijgen, alleen wordt daarvoor wél 9,95 per maand doorberekend
En waar staat dat dan? Er staat alleen vanaf € 15,00 per maand en niks verdere kosten voor aansluiting!!!!
Lees nog maar ff terug wie met de € 18,10 op de proppen kwam...
Wie "vergat" het kabel abbo van € 16,05 (upc) bij de € 2,05 welke volgens jou het verschil zou zijn, terwijl je wel € 9,95 er bij telt voor vaste telefoonaansluiting, wat ook nog niet eens altijd opgaat.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: ADSL vs Kabel

Ongelezen bericht door kiz »

Wie "vergat" het kabel abbo
waar ik al door gravedigger op ben gewezen en heb erkend dat dit inderdaad óók moet worden meegenomen in de berekening.

Overigens, ik heb die "vanaf € 15" bij KPN even nagezocht: dat is een 1,5MB aansluiting, waarbij in het eerste jaar € 10 korting wordt gegeven op de vaste telefoonaansluiting:
* 1 jaar € 10,- korting bij een internetabonnement van KPN voor een vaste telefoonaansluiting zie website KPN

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: ADSL vs Kabel

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

:wink:

Gesloten