LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
cynthia.procee
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 apr 2017 17:16
Contacteer:

Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen

Ongelezen bericht door cynthia.procee »

Hoi,

Mijn vriendin en ik huren op dit moment via WoonFriesland een sociale huurwoning. Omdat wij het te klein vinden, zijn wij zo'n maand terug actief op zoek gegaan naar een huurwoning met meer ruimte. We zijn toen uitgekomen bij een plaatselijke verhuurmakelaar. De eerste bezichtiging was een ramp. Omdat de huidige bewoner niet te bereiken was konden wij alleen via de achterkant van het gebouw de beoogde ruimte bekijken. Wat bleek, het was een veel te kleine ruimte en dat terwijl mijn vriendin telefonisch wel een aantal van onze wensen heeft doorgegeven. Maar gelukkig wist diegene die de bezichtiging verzorgde wel een goed alternatief. Een paar meter verder kwam een leuk appartement vrij met twee aparte slaapkamers. Een week later vond de bezichtiging plaats. Keurig op tijd stonden wij daar op de stoep. Vijf minuten hebben we gewacht, maar niemand te zien. Omdat er van tevoren geen afspraken waren gemaakt, hebben wij op het betreffende nummer aangebeld. Daar was een zwager aanwezig van de huidige bewoner van het appartement. Wij vertelden hem dat wij de woning kwamen bezichtigen. Daar wist hij van, dus wij konden met hem het pand door. Vijf minuten later werd ik gebeld door diegene die de bezichtiging voor zijn rekening zou nemen. De vraag was waar wij waren. Ik gaf aan dat wij al binnen waren. We hadden alleen de badkamer nog niet gezien, dus die hebben wij nog even vluchtig bekeken. Ik gaf aan dat wij enthousiast waren en omdat wij wisten dat we de eerste waren, hebben we aangegeven akkoord te gaan met het huren van de gestoffeerde woning, mits hij ons kon toezeggen dat de muren gewit zouden worden (rook), de gordijnen gereinigd (rook) en de ontbrekende plinten weer in orde zouden worden gemaakt. Hij stemde toe, maar deed er nogal laconiek over. Het zou geregeld worden. Hij gaf aan dat we bij akkoord een email moesten sturen naar zijn collega. Nog geen half uur later hadden wij dat gedaan. Na een garantstelling van mijn schoonouders kregen wij het finale akkoord. Mijn vriendin werd gebeld door de betreffende makelaar en wij konden er per 1 mei in, terwijl dat op de site 1 juni stond. Wat ons betrof te snel, want wij hebben een opzegtermijn bij de huidige woningcorporatie. Wij konden er op zijn snelst 15 mei in, dat hadden zij zo kunnen regelen. Echter, omdat er dan geen tijd zou zijn voor de verhuizing zijn wij gezamenlijk akkoord gegaan dat wij de 12e de sleutels zouden krijgen. Dat staat op papier. Na ruim twee weken wachten op het huurcontract, werd mijn vriendin vandaag gebeld met de vraag of we er later in konden trekken. Er waren namelijk problemen in het nieuwe huis van de huidige bewoner van ons nieuwe appartement. Het antwoord was nee. Er is in de huidige woning een inspectie geweest, bovendien hebben wij deze ook opgezegd en leven wij al in min/meer tussen de verhuisdozen. Kortom, zij zaten met een probleem. De ene huurder kon zijn nieuwe woning nog niet in en wij, als nieuwe huurders, konden daarom ons nieuwe appartement niet in. Mijn vriendin gaf aan het eind van het gesprek aan dat zij ging bellen met WoonFriesland om te vragen naar de mogelijkheden. Ook vroeg mijn vriendin nog even na of de zaken in de woning tijdig hersteld zouden worden? Dat moesten we maar met haar collega bespreken die met ons de bezichtiging had gedaan. De uitkomst na het telefoongesprek met de huidige corporatie was negatief. Ik belde daarop met de verhuurmakelaar en gaf aan dat zij hun probleem nou bij ons neer hadden gelegd. Zij zijn opdrachtnemer en worden immers betaald door huurders en verhuurders. Het werd een weerstandgesprek, waarin mij werd verteld dat wij nog geen huurcontract hadden en we dus wel akkoord moesten gaan met 15 mei. Deden wij dat niet, dan ging het appartement naar een ander. Ik was witheet en heb laten weten dat wij op papier afspraken hebben staan over de 12e. De dame in kwestie bleef volhouden. Mijn vraag is of wij met deze zaak juridisch wat kunnen? Kunnen wij eisen dat wij de 12e ons nieuwe appartement in kunnen? En daarbij bestaat bij mij ook de vraag of we de betaling van de borg kunnen uitstellen als blijkt dat er nog niks gedaan is aan de huidige staat van de woning?

Vriendelijke groet

Fiat2013
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2017 20:05

Re: Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen

Ongelezen bericht door Fiat2013 »

Jeetje, wat een verhaal! Wie is die verhurende partij? Het klinkt als Beter Wonen of Hoekstra...

Het klinkt alsof je geen pot hebt om op te staan, je hebt nog geen huurcontract...

Is je wel een alternatief aangeboden? Kan WoonFriesland je niet een maandje langer laten zitten?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik lees in het begin van je verhaal dat je meerdere woningen bezichtigd hebt, iets met zwagers en rook en verder heb ik het opgegeven omdat je vraag over een ingangsdatum schijnt te gaan.

Zou je je vraag nog eens willen stellen zonder allerlei overbodige poespas en info die geen betrekking hebben op je vraag? Dat leest een stuk makkelijker.

Dank u.

cynthia.procee
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 apr 2017 17:16
Contacteer:

Re: Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen

Ongelezen bericht door cynthia.procee »

Dank voor de reactie.

Zonder alle poespas. Mijn vriendin en ik hebben met de verhuurmakelaar een afspraak gemaakt. De 12e van mei zouden wij de sleutel van ons nieuwe appartement krijgen. Die afspraak staat zwart op wit. Nu komt de verhuurmakelaar met de 15e van mei. Dat betekent dat wij één dag de tijd hebben om al onze spullen over te brengen van de huidige woning naar de nieuwe woning. Mogen ze dat doen?

Daarnaast zijn wij in het nieuwe appartement aangelopen tegen enkele gebreken. Staan wij in ons recht om de borg pas te voldoen op het moment dat de verhuurder de gebreken in het nieuwe pand heeft opgelost?

Groet

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Voorwaarden voor de totstandkoming van een huurovereenkomst is dat er tussen partijen overeenstemming bestaat over tenminste de essentialia: de hoogte van de huurprijs/servicekosten, wat het te huren object is en de ingangsdatum van de overeenkomst.
Dat is al het geval lijkt het, dan is er al een huurovereenkomst.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als de woning om wat voor reden dan ook niet op de afgesproken tijd opgeleverd kan worden? In dit geval gaat het om oude bewoners die dan nog niet vertrokken zijn. Kan een vooraf afgesproken datum dan alsnog afgedwongen worden? En zo ja, hoe moet het, in dit geval, met de oude bewoners met wie kennelijk inmiddels andere afspraken zijn gemaakt?

Kan en mag de eigenaar stellen dat, als de topicstarter niet akkoord gaat met uitstel, dat het hele contract dan niet doorgaat?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen

Ongelezen bericht door olaf79 »

cynthia.procee schreef:Dank voor de reactie.

Zonder alle poespas. Mijn vriendin en ik hebben met de verhuurmakelaar een afspraak gemaakt. De 12e van mei zouden wij de sleutel van ons nieuwe appartement krijgen. Die afspraak staat zwart op wit. Nu komt de verhuurmakelaar met de 15e van mei. Dat betekent dat wij één dag de tijd hebben om al onze spullen over te brengen van de huidige woning naar de nieuwe woning. Mogen ze dat doen?

Daarnaast zijn wij in het nieuwe appartement aangelopen tegen enkele gebreken. Staan wij in ons recht om de borg pas te voldoen op het moment dat de verhuurder de gebreken in het nieuwe pand heeft opgelost?

Groet
Pffuj, mooie samenvatting van uw relaas :D .
1) In principe staat de datum vast op 12 mei omdat hierover schriftelijk afspraken zijn gemaakt. Maar is er geen oplossing zodat u er beide uit kunt komen zonder dat de ander in problemen raakt (iets van tijdelijke opslag van de meubels en de kosten delen)...
2) U kunt de borg niet inhouden. De borg is bedoeld om zaken te herstellen die u kapot maakt tijdens het huren en wanneer u de woning verlaat zonder ze te herstellen. De borg is niet verrekenbaar met andere bedragen.

Wel kunt u indien u de verhuurder afdoende de tijd en kans heeft gegeven om de gebreken op te lossen een deel van de huur inhouden om zo herstel van de gebreken af te dwingen. Overigens gaat het dan om een klein bedrag per maand omdat de gebreken klein zijn en weinig in het woongenot aantasten.

cynthia.procee
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 apr 2017 17:16
Contacteer:

Re: Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen

Ongelezen bericht door cynthia.procee »

Feitelijk gezien is er dus al sprake van een huurovereenkomst. De vraag die overblijft is of de verhuurmakelaar onder een nog te onderteken contract uit kan indien wij niet akkoord gaan met uitstel?

Olaf79, ik weet waar de borg voor bedoeld is. Maar ik wil niet dat onze borg in een later stadium wordt ingehouden vanwege diezelfde gebreken die wellicht helemaal niet worden hersteld door de verhuurder. Overigens, heb ik de makelaar gevraagd naar een alternatief. Die is er niet. Het punt is dat wij niet alleen hebben opgezegd bij WoonFriesland, maar ook zijn er contracten voor gas, water en licht opgezegd.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen

Ongelezen bericht door angel1978 »

cynthia.procee schreef:Feitelijk gezien is er dus al sprake van een huurovereenkomst. De vraag die overblijft is of de verhuurmakelaar onder een nog te onderteken contract uit kan indien wij niet akkoord gaan met uitstel?

Olaf79, ik weet waar de borg voor bedoeld is. Maar ik wil niet dat onze borg in een later stadium wordt ingehouden vanwege diezelfde gebreken die wellicht helemaal niet worden hersteld door de verhuurder. Overigens, heb ik de makelaar gevraagd naar een alternatief. Die is er niet. Het punt is dat wij niet alleen hebben opgezegd bij WoonFriesland, maar ook zijn er contracten voor gas, water en licht opgezegd.
Die contracten gas, water en licht heb je zo weer aangesloten als je dat wilt. Kwestie van even de leverancier bellen en die laat je zo weer doorlopen met een nieuw contract.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar in principe kun je dus in één dag over, de 15e. Hoeveel meer heb je nodig dan? Ik heb ooit wel eens aan woningruil gedaan, toen had ik ook geen weken de tijd, het was een dag afspreken, alles inladen en gaan...

Eigenlijk vraag ik me af of er wel een probleem is.

cynthia.procee
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 apr 2017 17:16
Contacteer:

Re: Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen

Ongelezen bericht door cynthia.procee »

Olaf, dat klopt. Het draait hier ook om een principe. Je maakt afspraken en daar moeten beide partijen van op aan kunnen. Nu komt zo'n makelaar er makkelijk mee weg. Geen huurcontract, dus pech!

Beste Witte Angora, je gaat wel kort de bocht door. Jij hebt geen idee waar en hoe wij wonen (soort woning, welke verdieping) en volgens mij is een overgangsperiode van enkele dagen heel normaal. Buiten dat moeten wij (twee vrouwen) de hele inboedel, alleen over brengen.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

cynthia.procee schreef:Feitelijk gezien is er dus al sprake van een huurovereenkomst. De vraag die overblijft is of de verhuurmakelaar onder een nog te onderteken contract uit kan indien wij niet akkoord gaan met uitstel?
Nee, de verhuurder moet de overeenkomst, die er al is, nakomen. De andere huurder kan niet eisen langer te mogen blijven. Die moet er gewoon uit.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

cynthia.procee
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 apr 2017 17:16
Contacteer:

Re: Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen

Ongelezen bericht door cynthia.procee »

Bedankt Monique. Zelf was ik, doordat de verhuurmakelaar terugviel op het feit dat er geen contract getekend was en wij dus niks hadden om op terug te vallen, in verwarring gebracht. Het is wel even de vraag wat wij het beste kunnen doen, dit is goed om te weten.

Hartelijke groet

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

cynthia.procee schreef:Bedankt Monique. Zelf was ik, doordat de verhuurmakelaar terugviel op het feit dat er geen contract getekend was en wij dus niks hadden om op terug te vallen, in verwarring gebracht. Het is wel even de vraag wat wij het beste kunnen doen, dit is goed om te weten.

Hartelijke groet
Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, alleen altijd lastig te bewijzen. Jij hebt als iets op schrift staan dus kun je aantonen dat er sprake is van een overeenkomst.

Gesloten