LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erfdienstbaarheid van licht

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
flyingdutchy
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2018 18:45

Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door flyingdutchy »

Ik heb een twee onder 1 kap woning. Aan de achterzijde hebben we een terras en schuifpui naar de tuin. Hier hebben we overdag gezien de ligging op het noorden slechts een paar uur zon. Vanaf 11 uur is de zon helemaal verdwenen van het terras.
Nu wil onze buurman zijn huis aan de achterkant met 2.5 m uitbouwen. Zowel de beneden verdieping als de bovenverdieping. Dus 4 meter hoog. Dit is tussen de zon en ons terras. Hij zal direct op de scheiding bouwen.
in de koopakte van de huizen is de volgende erfdienstbaarheid opgenomen:
"erfdienstbaarheid van licht: inhoudende de verplichting van de eigenaar van het dienende erf om te dulden dat aan en in de op het heersende erf te realiseren opstallen op kortere afstand van de grens van het dienende erg dan in de wet is toegestaan, blakons, ramen en lichten aanwezig zijn, zonder dat hiervoor één van in de wet genoemde beperkingen geldt:"
Hij mag dus op of direct naast de erfgrens bouwen maar mag hij ook ons beroven van daglicht op het terras en via de schuifpui?
Wie kan hier een "licht"op laten schijnen?

Moiseule58

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Vereniging Eigen Huis? Juridisch loket? Rechtsbijstandsverzekering?

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door Lowieze »

flyingdutchy schreef:Ik heb een twee onder 1 kap woning. Aan de achterzijde hebben we een terras en schuifpui naar de tuin. Hier hebben we overdag gezien de ligging op het noorden slechts een paar uur zon. Vanaf 11 uur is de zon helemaal verdwenen van het terras.
Nu wil onze buurman zijn huis aan de achterkant met 2.5 m uitbouwen. Zowel de beneden verdieping als de bovenverdieping. Dus 4 meter hoog. Dit is tussen de zon en ons terras. Hij zal direct op de scheiding bouwen.
in de koopakte van de huizen is de volgende erfdienstbaarheid opgenomen:
"erfdienstbaarheid van licht: inhoudende de verplichting van de eigenaar van het dienende erf om te dulden dat aan en in de op het heersende erf te realiseren opstallen op kortere afstand van de grens van het dienende erg dan in de wet is toegestaan, blakons, ramen en lichten aanwezig zijn, zonder dat hiervoor één van in de wet genoemde beperkingen geldt:"
Hij mag dus op of direct naast de erfgrens bouwen maar mag hij ook ons beroven van daglicht op het terras en via de schuifpui?
Wie kan hier een "licht"op laten schijnen?
Ik heb geen verstand van wettelijke bepalingen, maar beroven van daglicht is toch wat anders dan beroven van de zon die u anders tot 11 uur ziet?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens deze clausule mag dat inderdaad. Althans, wordt dat niet ingeperkt.

stofzuigertje

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Op erfgrens word dit ook Uw muur, je mag weigeren en dan moet hij als hij toestemming kreeg er naast bouwen!

Lichtval, dan kun je normale protest tegen voeren voor deze aanvraag....zeker met deze hoogte.

Meint
Berichten: 93
Lid geworden op: 11 dec 2006 17:50

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door Meint »

Ik ben geen expert, maar ik kan wel lezen. Het lijkt er sterk op dat deze erfdienstbaarheid gaat over ramen e.d. die uitkijken op uw erf. Dat is iets anders dan een volledige uitbouw.
Daar zou dus mogelijk tegen geprotesteerd kunnen worden. Als die uitbouw wel mag dan mogen daar zo te lezen dus wel ramen in zitten die rechtstreeks op uw erf kijken.

Ik zou zeker wel bezwaar indienen tegen de plannen en daarnaast ook echt juridisch advies zoeken!

Laat ons a.u.b. weten wat de uitkomst is.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door Student90 »

Bent u de eigenaar van het heersende erf?

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier een cassatiezaak die (als je het juridische gedeelte kunt volgen) meer duidelijkheid geeft. De zaak is van. 9 september 2017, dus vrij recent.

https://cassatieblog.nl/proces-en-besla ... ichtinval/

flyingdutchy
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2018 18:45

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door flyingdutchy »

eigenaar heersende erf, dus de benadeelde in dit geval.

Nevyn
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door Nevyn »


Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door Erthanax »

flyingdutchy schreef:eigenaar heersende erf, dus de benadeelde in dit geval.
Als ik de OP goed begrijp, is deze clausule bij beide huizen opgenomen. Dat betekent dat, afhankelijk van de situatie elk erf dienend of heersend kan zijn.
De buurman gaat uitbouwen, TS moet daglicht toelaten (de erfdienstbaarheid), ofwel ramen in de uitbouw die direct zicht hebben op zijn dienend erf, "zonder dat hiervoor één van in de wet genoemde beperkingen geldt".
Dat lijkt me een bijzonder ongelukkige bepaling.
Daar komt bij dat door zo'n diepe en hoge aanbouw de ruimte direct achter het huis verandert in een donkere en vochtige krocht.
Eerste stap: goed overleg met de buren. Brengt dat geen oplossing, dan zou ik zeker bezwaar maken tegen de uitbouw. Vraag juridisch advies, bv bij de al genoemde VEH.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zo diep is de uitbouw niet, slechts 2,5 meter. De hoogte 4 meter, en dat dan voor twee lagen is weinig, zal problemen voor de Ts opleveren.

Maar wat is eigenlijk de diepte van de tuin?

Rare clausules, stel buurman wil een raam in de zijkant van zijn uitbouw, en straks wil de Ts ook een uitbouw, met weer een raam dat in de uitbouw van buurman uitkijkt. :lol:

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die hele uitbouw van 2, 5 meter diep en maximaal 4 meter hoog is helemaal vergunningvrij.

http://www.vergunningsvrijbouwen.com/aa ... -25-meter/

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat er om dat de topicstarter verzekerd wil zijn van zonlicht in zijn tuin. Om die reden roept hij de erfdienstbaarheid van licht in.

De erfdienstbaarheid van licht bepaalt alleen dat de topicstarter recht heeft op licht in zijn woning en tuin. Hoe het met direct zonlicht zit weet ik niet. Ramen die te dicht op de erfgrens zitten kunnen witgekalkt worden, dan laten ze toch licht door, zonder dat er inkijk is bij de buren. Maar in dat geval is er binnen ook geen direct zonlicht.

Dus ik weet niet of die erfdienstbaarheid bruikbaar is om dit tegen te houden.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
Rare clausules, stel buurman wil een raam in de zijkant van zijn uitbouw, en straks wil de Ts ook een uitbouw, met weer een raam dat in de uitbouw van buurman uitkijkt. :lol:
In dat geval wordt de erfdienstbaarheid van licht een beetje lastig, inderdaad.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door Student90 »

Erthanax schreef:
flyingdutchy schreef:eigenaar heersende erf, dus de benadeelde in dit geval.
Als ik de OP goed begrijp, is deze clausule bij beide huizen opgenomen. Dat betekent dat, afhankelijk van de situatie elk erf dienend of heersend kan zijn.
Zijn er twee verschillende aktes ingeschreven? Dat haal ik niet uit de OP.

@TS zou je dit kunnen ophelderen?

Hoe oud is de akte trouwens?

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door Erthanax »

In de OP is sprake van "de koopakte van de huizen", meervoud dus.
En de erfdienstbaarheid gaat niet over schduwwerking van een opstal, maar juist de lichttoetreding tot die opstal.
Als buurman uitbouwt, heeft TS dus het dienend erf en moet hij ramen, enz dulden. Of lees ik het verkeerd?
Overigens lijkt het mij niet mogelijk om twee verdiepingen te bouwen met een totale hoogte van 4 m.

flyingdutchy
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2018 18:45

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door flyingdutchy »

Dank zover voor de reacties. De reden dat ik de erfdienstbaarheid vermelde was met name om aan te geven dat ik tot op de erfgrens moet dulden dat er gebouwd wordt.
Gezien de ligging van het huis zal een uitbouw van 2.5 meter met een hoogte van min 4 meter, er voor zorgen dat er zeer aanzienlijk minder zon/daglicht op mijn perceel valt (dit geval het terras) en ook via de schuifpui. Hierdoor ontstaat een donkere vochtige hoek met blinde muur en zal ook leiden tot een waardevermindering van de woning.
Dus de vraag spitst zich toe op het feit dat ik dus minder licht in de woning en op het perceel krijg en waardevermindering.
De brochure vergunningsvrij wonen geeft aan dat binnen een afstand van 4 meter van het hoofdgebouw niet hoger gebouwd mag worden dan 30 cm boven de hoogte van de vloer van de eerste bouwlaag.
Dus heb ik dan gelijk dat voor een hoogte van 4 meter wel een omgevingsvergunning nodig is waar tegen ik dan ik bezwaar kan gaan.

Een bouw tot 30 cm boven de eerste bouwlaag levert nauwelijks vermindering van licht inval op dus ik snap dat ik daar geen kans maak.
De aktes zijn van 2008 en alle woningen zijn in dezelfde periode gebouwd met dezelfde aktes.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een uitbouw van 2,5 meter diep mag maximaal 4 meter hoog zijn, vergunningsvrij, of maximaal 30 centimeter boven de bovenkant van de verdiepingsvloer. Dus dan zit u al gauw aan 3.10 meter. Wellicht ligt uw tuin een stuk lager?

Uiteraard weet ik niet hoe hoog uw kamer is en hoe dik die verdiepingsvloer. Dit kunt u zelf nameten. Uw buurman zal op die uitbouw geen verdieping neerzetten, dat wordt veel te laag.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Erfdienstbaarheid van licht

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Mr. John Reid, rijd er maar heen!

Gesloten