LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Jan-Evert
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2018 16:45

Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door Jan-Evert »

Aan het begin van mijn carrière heb ik bij Delta Lloyd een levensverzekering én bij Nationale Nederlanden een lijfrentespaarproduct afgesloten met de bedoeling mijn pensioen bij te spijkeren. De waarde van NN is vrij per 01-07-2018 en die van DL per 28-09-2018.
Wanneer ik beide bedragen wil laten uitbetalen betaal ik over het bedrag in elk geval 52 % belasting en ook nog eens 20 % revisierente. Het betekent dat ik 72 % belasting betaal en er per product plm. € 5500,- overblijft.
Ik word hier een beetje verdrietig van. Temeer daar deze ‘revisierente’ door de belastingdienst wordt uitgelegd als ‘boete voor het te laat betalen van belasting’. Ik heb namelijk alle jaren dat de producten liepen gebruik gemaakt van een door de belastingdienst zélf bedachte mogelijkheid tot aftrek bij aangifte. Daar word ik nu voor gestraft.
Welke maatregelen kan ik nemen om toch nog zoveel mogelijk geld over te houden?
Met vriendelijke groet,
Jan-Evert Joosen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door kweenie »

Meest simpele oplossing is het om het periodiek te laten uitkeren. Daar zijn die polissen immers ook voor bedoeld. Het hangt een beetje af van de soort polis (een wanneer het afgesloten is) waar er mogelijk is. Maar meest logische lijkt mij als je van beide bedragen samen bijvoorbeeld één periodiek uitkerende bankspaarrekening 'koopt' met een looptijd van 5 of 10 jaar. Je hoeft dan geen revisierente te betalen en het grootste deel van de uitkering zal na je AOW vakken, wat gunstig is voor je belastingtarief.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u die uitkering aanwendt waar hij voor bedoeld is, betaalt u geen “boete” en zo goed als zeker ook geen 52% belasting.

Er is helemaal geen sprake van straffen, maar van uitgestelde betaling van belasting. En als u AOW hebt, zit u normaal gesproken al in een lager tarief dan waartegen u die bedragen hebt afgetrokken.

Stop die twee bedragen samen in één pot in de vorm van een opbouwende bankspaarrekening en koop daar, als u AOW hebt lijfrenteuitkeringen voor.

Verdiep u eens in die materie via internet. Hoeft u niet meer verdrietig te zijn.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door scontra »

Jan-Evert schreef:Aan het begin van mijn carrière heb ik bij Delta Lloyd een levensverzekering én bij Nationale Nederlanden een lijfrentespaarproduct afgesloten met de bedoeling mijn pensioen bij te spijkeren. De waarde van NN is vrij per 01-07-2018 en die van DL per 28-09-2018.
Wanneer ik beide bedragen wil laten uitbetalen betaal ik over het bedrag in elk geval 52 % belasting en ook nog eens 20 % revisierente. Het betekent dat ik 72 % belasting betaal en er per product plm. € 5500,- overblijft.
Ik word hier een beetje verdrietig van. Temeer daar deze ‘revisierente’ door de belastingdienst wordt uitgelegd als ‘boete voor het te laat betalen van belasting’. Ik heb namelijk alle jaren dat de producten liepen gebruik gemaakt van een door de belastingdienst zélf bedachte mogelijkheid tot aftrek bij aangifte. Daar word ik nu voor gestraft.
Welke maatregelen kan ik nemen om toch nog zoveel mogelijk geld over te houden?
Met vriendelijke groet,
Jan-Evert Joosen.

Zolang u nog geen AOW-uitkering geniet dan zou u kunnen overwegen om de vrijgekomen gelden over te zetten naar "banksparen" en pas tot uitkering te laten komen in het jaar dat volgt op het jaar waarin u 65 jr. bent geworden, dit i.v.m. de lagere belastingheffing die u dan betaald.
M.b.t.. het "banksparen" zult u zelf moeten gaan shoppen bij de verschillende aanbieders om een zo hoog mogelijke rentevergoeding te bedingen, al zal dat in deze tijd niet tot een echt florissant rendement leiden.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of via een vergelijkingssite, scheelt ook aanzienlijk in de kosten en je hoeft geen examen af te leggen bij execution only.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Helaas zijn de rentes momenteel zo laag, dat bij een tijdelijke uitkering je wellicht 10% minder (bruto/totaal) terugkrijgt dat de waarde van je polissen.
Er zijn dus situaties denkbaar dat afkoop in eens (niet als er revisierente speelt) netto meer oplevert dan periodiek uitkeren.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe zou men wellicht 10% bruto minder kunnen terugkrijgen dan de waarde van de polissen?

Er moeten, in verhouding twee keer geringe kosten worden betaald. Één keer bij het openen van een opbouwrekening en één keer bij het omzetten van die rekening naar een uitkeringsvorm.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door BreejKC »

De bedragen laten uitkeren in een vooraf afgesproken periode vaststaand bankspaarproduct dat later in de vorm van pensioen periodiek gaat uitkeren.

Geen lijfrente die hetzelfde beloofd afsluiten! Bij een lijfrente vervallen de bedragen bij eventueel vroegtijdig overlijden aan de bank of verzekeraar, tenzij u weer een aanvullende lijfrente t.b.v. uw nabestaanden afsluit. Ieder lijfrenteproduct uiteraard met hun eigen afsluitkosten die per bank /verzekeraar kunnen variëren tussen een kleine € 100,00 of vele honderden €'s.

Bij een bankspaarproduct vervallen de nog uit te keren bedragen bij eventueel vroegtijdig overlijden automatisch aan de nabestaanden.

Het goedkoopst bent u bij een bank /verzekeraar waarbij u zonder adviseur, die ook weer honderden €'s kost, zelf deze producten kunt afsluiten. Execution only heet dat met een mooie term. U dient dan wel vooraf een test af te leggen, verplicht gesteld door de AFM, die 'meet' of u voldoende financieel onderlegt bent om een dergelijk complex financieel product af te sluiten en of u inzicht heeft in de voors en tegens van dergelijke financiële producten. Maar als u financieel redelijk deskundig bent komt u makkelijk door zo'n test heen.

Zelf heb ik bij een bekend verzekeraar in Apeldoorn dergelijke producten afgeloten, zonder tussenkomst van een adviseur. Zij geven gratis en voor niks uitgebreide informatie (pensioensparen / pensioen uitkeren) op hun internetsite. De afsluitkosten per product bedroegen vorig jaar € 89,00. En reken maar dat ik bedragen heb gezien voor min of meer dezelfde financiele producten die vele malen hoger waren.

U houdt dus niet zoveel mogelijk over a.h.v het product dat u afsluit maar
1) aan de kosten die u vooraf bespaart bij het afsluiten van het (tijdelijke) spaarproduct en het daarop volgende uitkeringsproduct, en
2) het geld dat niet verloren gaat bij eventueel vroegtijdig overlijden, t.b.v. uw nabestaanden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het goedkoopst bent u bij een bank /verzekeraar waarbij u zonder adviseur, die ook weer honderden €'s kost, zelf deze producten kunt afsluiten. Execution only heet dat met een mooie term. U dient dan wel vooraf een test af te leggen, verplicht gesteld door de AFM, die 'meet' of u voldoende financieel onderlegt bent om een dergelijk complex financieel product af te sluiten en of u inzicht heeft in de voors en tegens van dergelijke financiële producten. Maar als u financieel redelijk deskundig bent komt u makkelijk door zo'n test heen.
Ik denk dat de openingspost daar al wel een indicatie van geeft...

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Dat weet ik niet zeker, kweenie, wat u verklaart. In de openingspost lees ik alleen het woord lijfrente. U bedoelt wellicht uw eerste antwoord. Ik geef echter wat meer uitgebreid aan waarom een lijfrente wellicht niet het beste financiele product is waar TS naar kan uitzien. Tevens ga ik op de mogelijkheid, en de gevolgen, van een Execution Only, product in.

TS maakt zich terecht zorgen, als het bedag in één keer wordt uitgekeerd, over de fiscale gevolgen. Het bedrag moet dus juist niet in één keer worden uitgekeerd. Maar door het in de loop der jaren gespaarde / opgebouwde bedrag in één keer te laten storten (over te laten boeken) in het door mij genoemde bankspaarproduct t.b.v. een uit te keren pensioen op een later tijdstip, en dat dit een geblokkeerde rekening is, voorkom je die fiscale inhouding van 52%. Een bedrag waar je toch wel serieus over na mag denken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door kweenie »

Zeker. Dat is in feite ook wat ook in het eerste antwoord al aangaf. Het ging mij meer om de mogelijkheid van execution only en de kennis- en ervaringstoets. Gezien de openingspost kan ik mij goed voorstellen dat TS niet over de vereiste kennis- en ervaring beschikt en dat execution only wellicht niet kan. (En waarschijnlijk sowieso misschien niet verstandig is.)

Maar er zijn tegenwoordig ook genoeg voordelige 'gewone' aanbieders waar je terecht kunt.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Lady1234 schreef:Hoe zou men wellicht 10% bruto minder kunnen terugkrijgen dan de waarde van de polissen?

Er moeten, in verhouding twee keer geringe kosten worden betaald. Één keer bij het openen van een opbouwrekening en één keer bij het omzetten van die rekening naar een uitkeringsvorm.
Dan maak maar eens een proefberekening op 123lijfrente.nl van 5000 of 6000 euro voor 5 of 6 jaar tijdelijke uitkering. Het resultaat is dat je misschien 4500 of 5500 euro bruto terugkrijgt als je alle periodieken bij elkaar telt. Als je de eenmalige kosten meetelt hou je minder dan 90% van de opgebouwde waarde over. Dat komt o.a. omdat ze dat geld wegzetten tegen een negatieve rekenrente. Ja, daar schrok ik ook van. Enkele jaren geleden kreeg je nog hetzelfde terug, jaren daarvoor toen de rente positief was, kreeg je meer, maar inmiddels dus minder.
Kleine bedragen in éen keer afkopen, onder de revisierentegrens, bespaart je die 10% en de eenmalige kosten. En wellicht is de belastingschijf hetzelfde als wanneer het in 5 of 6 jaar wordt uitgekeerd. Gek hè, het is ooit bedoelt als periodieke aanvulling maar afkoop van kleine bedragen (kleiner dan 4351 euro) levert méér op. De overheid zou die grens fors moeten optrekken.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Goed, proefberekening gemaakt voor €5.000 in vijf jaar uitkeren.
Per maand €84,18, totaal € 5.050,00 kosten bij duurste €128,00. Aegon.

Nu in één keer uitkeren minstens 36% belasting plus 20% revisierente.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

OK, Lady1234. Bij 65+ en dan 5 jaar uitkeren kom je inderdaad op banksparen uit en speel je ongeveer kiet.
Maar bereken eens een overbruggingslijfrente van 60-65 jaar. Dan is banksparen niet toegestaan en moet je per se bij een dure verzekeraar aankloppen.
En resteert minder dan 90%. EN loop je het risico tussentijds te sterven waardoor je dus nog minder terugkrijgt...

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Even uit mijn hoofd: als een periodieke uitkering opgebouwd in een lijfrenteverzekering ingaat voor de AOW-leeftijd, moet die toch minimaal twintig jaar lopen en na AOW-leeftijd minimaal vijf jaar? Of heb ik dat mis?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ga niet allerlei sommetjes zitten doen.

De Ts heeft het over een aanvulling op zijn pensioen. Dus waarom zou je gaan zitten rekenen vanaf 60 jaar?

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat pensioen gaat mogelijk eerder in dan de AOW-leeftijd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat TS weinig baat heeft bij zulk soort theoretische exercities. Ja, als er geen revisierente verschuldigd zou zijn, dan is een eenmalige uitkering vaak voordeliger. En bij een laag bedrag is bankspaarhypotheek meestal ook voordeliger.

Maar het gaat hier om twee polsen die na 72% aftrek elk nog ongeveer 5500 uitkern. Het gaat dan dus om polissen die ongeveer 20.000 waard zijn. Een vijfjarige tijdelijke lijfrenteverzekering voor 40.000 levert in dat geval ongeveer even veel op als een tijdelijke bancaire lijfrente. En de totale uitkering is in dat geval ook hoger dan de inleg. Groot verschil is natuurlijk wel dat bij overlijden de verzekering stopt en bij banksparen het kapitaal voor de erfgenamen is, zodat je in de regel ook dan beter voor banksparen kunt kiezen.

Aan de andere kant kun je bij een verzekerde lijfrente weer kiezen voor een levenslange uitkering, terwijl een bankspaarrekening een vaste looptijd moet hebben. Maar zelfs dan geldt nog daar als je het bedrag in dertig jaar laat uitkeren de uitkering ongeveer even hoog is als bij een levenslange verzekering ( 150 bruto per maand).

Waar je trouwens ook rekening mee moet houden is dat deze uitkeringen tot je inkomen horen. Een hoger inkomen kan ook lagere toeslagen en heffingskortingen betekenen. Is je totale inkomen na je AOW tussen ongeveer 36.500 een 47.500, betekent vandaag volgend jaar iedere 100 euro extra inkomen 15 euro minder ouderenkorting.
Zit je inkomen daar onder, dan kan het zijn dat je net wel of net niet in aanmerking komt voor zorgtoeslag. Of voor huurtoeslag. Met name als je net over de grens van de huurtoeslag komt, dan kan dat tot een fors verlies leiden.
Twijfel je tussen 5 jaar en 10 jaar, of langer, dan kan dat een overweging zijn.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Jan-Evert, hier https://www.consumentenbond.nl/lijfrent ... oordeligst staat beknopt omschreven hoe een lijfrente werkt.
Zoals al door anderen gezegd is het betalen van een heffing van 72% helemaal niet nodig.
Laat u adviseren. Dan kan bijv. ook bij internetsites als 123lijfrente.nl en moneywise.nl
Dat kost niet veel en neemt u een hoop gedoe uit handen.
Succes.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitbetaling lijfrente: hoe houd ik zo veel mogelijk over?

Ongelezen bericht door kweenie »

Heb je nou speciaal een account aangemaakt om reclame te maken in een topic dat al anderhalf jaar stil is?

Gesloten