Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Li-174
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2021 20:52

Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Ongelezen bericht door Li-174 »

Hallo allemaal,

Ik ben 2 jaar geleden begonnen als zzper. Nu heb ik een boekhouder die alles voor me regelt. Alleen stuurt de boekhouder veel te hoge rekeningen ik heb een rekening gekregen van €2400 voor de omzet belasting en nu vraagt hij weer €600 voor de kwartaal belasting terwijl we hebben afgesproken dat het €145 zou zijn. Toen ik de rekening kreeg van €2400 heb ik een gesprek met hem aangevraagd en hij heeft voor dat gesprek €116 gerekend terwijl hij zonder met mij te bespreken allerlei klusjes doet. Hij informeert mij niet vooraf hoeveel het ongeveer gaat kosten en sta telkens voor een verassing. Wanneer ik hem bel of mail voor een uitleg waarom de factuur zo hoog is brengt hij dit ook in rekening.
Wat kan ik hier aan doen en wat zijn mijn rechten hierin?

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Ongelezen bericht door de auditu »

Wat belet u om een andere boekhouder te zoeken?

rhen
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 apr 2020 16:37
Contacteer:

Re: Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Ongelezen bericht door rhen »

Mijn eerste gedachte is: waarom blijf je bij deze boekhouder? Ik betaal al ZZP-er 250 per kwartaal en dat is all-in. Wat zegt hij zelf over deze hoge bedragen?

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat is er schriftelijk vastgelegd aan afspraken tussen jullie? Neamtwoord die vraag eerst eens, dan kunnen we meer zeggen over eventuele rechten en plichten.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Li-174 schreef:
05 mei 2021 20:55
... Toen ik de rekening kreeg van €2400 heb ik een gesprek met hem aangevraagd en hij heeft voor dat gesprek €116 gerekend terwijl hij zonder met mij te bespreken allerlei klusjes doet.
Deze constatering zou op zichzelf voldoende reden moeten zijn om onmiddellijk naar een andere boekhouder te gaan. Geen energie meer steken in deze.

Kokka1
Berichten: 397
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik kan me niet voorstellen dat hij kosten in rekening mag brengen als je een vraag of klacht hebt over een factuur. Als blijkt dat dit niet is toegestaan dan kan je een klacht indienen bij de NBA of de accountantskamer.
Uiteraard is het verstandig om je contract met hem per direkt te ontbinden, dan kan hij in elk geval geen nieuwe kosten meer maken

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Ongelezen bericht door kuklos »

Kokka1 schreef:
06 mei 2021 10:15
Als blijkt dat dit niet is toegestaan dan kan je een klacht indienen bij de NBA of de accountantskamer.
Dat heeft alleen maar nut als de desbetreffende boekhouder een titel heeft. AA, RA, dan kan dat. is het iemand die ooit heeft besloten een administratiekantoortje te beginnen, dan hebben beide instanties weinig bevoegdheden.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u bent een aardig melkkoetje voor die boekhouder. Wegwezen daar.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Ongelezen bericht door sjohie »

Contract verbreken zo snel als mogelijk, want het komt op mij over als een geval waar het vertrouwen definitief geknakt is. Vervolgens zou ik binnen de ZZP-gemeenschap polsen wat wél een goede boekhouder is, en daarmee duidelijke afspraken maken.

Het kan zo zijn dat een op het oog goedkope boekhouder, voor elke extra mail of belletje een meerwerkfactuur stuurt, en dan is goedkoop uiteindelijk vaak duurkoop. Dus wees daar wel wat beducht op, en maak desnoods voorafgaand aan een gesprek een checklist met vragen die je sowieso beantwoord wilt zien, en ook gespecificeerd wilt hebben in een eventuele overeenkomst. Een goede voorbereiding jouwerzijds, geeft doorgaans ook een beter contract. Andersom, wat je niet bespreekt, staat er niet in, en is kans op voor jou kostbaar meerwerk.

En het is puur zakelijk, je hoeft met een boekhouder/accountant niet samen kerst te vieren ofzo, dus dat zou wat mij betreft de aanvliegroute moeten zijn.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Ongelezen bericht door Sira »

Snel een andere boekhouder zoeken.

Ik betaal op jaarbasis € 850,- à € 900,-, dat is aangifte zakelijk + privé tezamen, maar zonder btw-aangifte, die doe ik zelf (althans mijn boekhoudprogramma).
Ik lever de boekhouder alles overzichtelijk gesorteerd aan, inclusief de uitgeprinte kolommenbalans + grootboekmutatiekaarten. Hij hoeft dus geen tijd meer te steken in het sorteren o.d.

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Niks mis met de rekening . Boekhouder doet alles ,ook btw berekening . dat betekend dus Fakturen in boeken kost tijd en geld .

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet niet wat een kwartaal belasting is, maar als u allerlei bonnetje en facturen in een schoenendoos aanlevert, is het wellicht een hoop werk.

En wat voor klusjes doet hij dan?

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Ongelezen bericht door ateurlings »

Je bent zelf zzp-er, dus je weet hoe belangrijk het is om vooraf duidelijke afspraken op papier te maken over de werkzaamheden die je doet voor welk bedrag. Maak die afspraken ook met je boekhouder en vraag hem een goede onderbouwing en detaillering te geven van de factuur zonder daar weer kosten voor te rekenen.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik vind 145,- voor een btw aangifte van 1 kwartaal al vrij stevig...Onze accountant doet dat voor minder, dan weliswaar door een boekhouder op kantoor maar wel met accountantscontrole. Investeer eens in een boekhoudprogramma. Met wat beperkte ondersteuning van een boekhouder kan je dan het meeste zelf, in weinig tijd. Inlezen bankbestanden kan ook heel makkelijk, zelfs een regelrechte koppeling met de zakelijke bankrekening is simpel tegenwoordig.

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Boekhouder stuurt steeds hoge rekeningen

Ongelezen bericht door gosewijn »

k vind 145,- voor een btw aangifte van 1 kwartaal al vrij stevig

Als de boekhouder niets hoeft te berekenen sja , dan krijg je een heel ander bedrag dan dat hij eerst alles moet uitrekenen. Als ik starter was zou ik alle inkomsten en uitgaven toch graag uitgesplits willen zien , zodat je weet waar je je winst vandaar haalt , of verlies. Een prof, boekhoud programma kost minimaal 750 euro ,maar heb je veel profijt van ,en kan je zelf de btw indienen , en heb je het binnen een jaar terug verdiend .

Gesloten