Koelkast total loss door monteur

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Packers23
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2021 03:37

Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door Packers23 »

Hallo,
Het vriesdeel Amerikaanse Samsung koelkast heeft het 3 maanden na de garantie begeven. Het door Samsung NL aangestelde herstelbedrijf Servilux heeft een monteur gestuurd die tijdens de reparatie de verkeerde slang heeft doorgeknipt waardoor nu ook het koeldeel niet meer werkt. Servilux geeft aan dat de koelkast onherstelbaar is beschadigd. De koelkast heeft geen garantie meer, maar is wel geheel onbruikbaar gemaakt door de reparateur. Na ruim een maand zijn er nog geen concrete afspraken tussen Servilux en Samsung gemaakt en zitten wij als gezin met drie jonge kinderen zonder koelkast en vriezer in de zomer. Ondertussen hebben wij zelf een kleine koelkast gekocht.
Ik ga er vanuit dat Servilux aansprakelijk is. Hoe kunnen wij dit spoedig afhandelen? Vooral Samsung reageert traag, mails/telefoon hebben een responstijd van een week.

rvjapio
Berichten: 808
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door rvjapio »

Is Servilux niet verzekerd tegen schade die ze aanbrengen bij anderen? Ik zou die club aanspreken op opzettelijke vernieling.

Methusalah
Berichten: 353
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door Methusalah »

Wacht even, een slang doorknippen en de koelkast is onherstelbaar? Hoezo kan die slang niet gewoon vervangen worden. Niet dat ik veel ervaring heb met koelkast reparaties maar dat klinkt nou juist als iets wat makkelijk gerepareerd kan worden.

Petra1987
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Ik neem aan dat jullie een rechtsbijstand verzekering hebben of lid zijn van bijvoorbeeld de consumenten bond. Ik zou jullie vraag bij hun neerleggen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9315
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U moet bij de partij zijn van wie u de koelkast heeft gekocht. Dus niet bij Servilux. En ook niet bij Samsung.

Online gekocht of in een fysieke winkel?

Bob Schurkjens
Berichten: 9315
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Fabrieksgarantie is verstreken. Wettelijke garantie is gebaseerd op de levensduur die je redelijkerwijs mag verwachten van het apparaat. Je moet daarvoor bij de detaillist zijn.

Seinhuis
Berichten: 794
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering of juridische loket. Op https://www.juridischloket.nl/voorbeeld ... tige-daad/ staat hoe je aansprakelijk kan stellen.

Har45
Berichten: 393
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door Har45 »

Waarom heeft u geen leentoestel gekregen

Artikel 5 Algemene voorwaarden : De Klant heeft enkel recht op een leentoestel tot het moment dat het defecte toestel hersteld is.

Artikel 22 Geschillen in verband met de geldigheid, interpretatie of uitvoering van onderhavige algemene verkoopsvoorwaarden vallen uitsluitend onder het Belgische recht en worden enkel voorgelegd aan de rechtbanken van het arrondissement Hasselt.

Link: https://nl.servilux.be/servilux-info/al ... oorwaarden

16again
Berichten: 13017
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door 16again »

Har45 schreef:
23 jul 2021 16:40
Artikel 22 Geschillen in verband met de geldigheid, interpretatie of uitvoering van onderhavige algemene verkoopsvoorwaarden vallen uitsluitend onder het Belgische recht en worden enkel voorgelegd aan de rechtbanken van het arrondissement Hasselt.
Waarom belgisch recht??
Klant heeft aankoop in NL gedaan. Door Samsung NL wordt een belgische (?) partij ingeschakeld.
Volgens mij heb je recht op rechtsgang in Nederland, in je eigen regio

Har45
Berichten: 393
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door Har45 »

16again schreef:
23 jul 2021 16:52
Har45 schreef:
23 jul 2021 16:40
Artikel 22 Geschillen in verband met de geldigheid, interpretatie of uitvoering van onderhavige algemene verkoopsvoorwaarden vallen uitsluitend onder het Belgische recht en worden enkel voorgelegd aan de rechtbanken van het arrondissement Hasselt.
Waarom belgisch recht??
Klant heeft aankoop in NL gedaan. Door Samsung NL wordt een belgische (?) partij ingeschakeld.
Volgens mij heb je recht op rechtsgang in Nederland, in je eigen regio

Beste 16again,

Ik heb werkelijk geen idee of dit kan of mag , maar als je op www.Servilux.NL klikt dan kom je automatisch bij de BE site uit.
Dus ik vermoed dat het een Belgische ondernemer is met een vestiging in Nederland en zijn voorwaarden op Belgisch recht hanteert.

wga
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mar 2014 22:47

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door wga »

Onherstelbare schade? Vrees dat de koelleiding is verprutst! Is vaak een gesloten systeem bij koelkasten.Al eens met een foto bij een witgoed specialist nagevraagd en verhaal uitgelegd? Samsung is wellicht degene waar je zaken mee doet en die moeten dat denk dan weer met degene die zij als reparateur hebben gestuurd afhandelen.(Jammer dat het vaak allemaal zo onnodig lang en moeizaam gaat)bedrijfsaansprakelijkheids dingetje als je het mij vraagt.SucceS
Laat vooral weten hoe de oplossing.....

Henk Terpstra
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Beste Metusala.11.14h.
Het is niet alleen een slang vervangen. Er zit m.i. een gas in die slang. Eerder was dat Freon. Mag niet meer van Brussel. Slecht i.v.m. Ozon laag. Nu zit er een giftig gas in. Bij auto`s nu ook bij de airco. Eerder werd dat geel gekleurd in de documentatie. Nu niet meer.
Het probleem in deze, dat de koelkast naar een specialistisch gecertificeerd bedrijf moet. Maar dan is de combie koeler nog niet gerepareerd.
Die kosten. t.o.van een Nieuw koel vries apparaat zijn te hoog. Nu gaan ze moeilijk doen , inplaats van een oplossing aan te bieden.
een produkt wat snel na de garantie periode problemen geeft wil je ook niet weer. Zoek bij consumenten test een goede uit.
Het advies, om naar een wetswinkel te gaan is een prima idee. Daar kan men wel uitrekenen wat de restwaarde werkend van het barrel is en steek dat in een nieuw apparaat. Veel succes, Henk.

16again
Berichten: 13017
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door 16again »

Har45 schreef:
23 jul 2021 17:02
Ik heb werkelijk geen idee of dit kan of mag , maar als je op www.Servilux.NL klikt dan kom je automatisch bij de BE site uit.
Dus ik vermoed dat het een Belgische ondernemer is met een vestiging in Nederland en zijn voorwaarden op Belgisch recht hanteert.
Als ik op die link rondkijk, zie ik dat er ook een vestiging in Arnhem is

Cornelis7
Berichten: 400
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Je moet bij Samsung NL zijn voor je claim. Dat is de aannemer. Samsung NL heeft als onder aannemer Servilux ingeschakeld, maar dan nog blijft Samsung NL de verantwoordelijke.

Petra1987
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Dit gaat nergens meer over. TS moet zijn vraag neerleggen bij zijn rechtsbijstandsverzekering. Deze zijn gespecialiseerd in dit soort vragen!

jonis
Berichten: 2155
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door jonis »

Petra1987 schreef:
24 jul 2021 01:09
Dit gaat nergens meer over. TS moet zijn vraag neerleggen bij zijn rechtsbijstandsverzekering. Deze zijn gespecialiseerd in dit soort vragen!
Dan moet je wel zo'n verzekering hebben....

Noël Maesen
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2021 15:59

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door Noël Maesen »

Kan je op de faktuur of betaling niet de gedane werken zien. We zijn altijd ter goede trouw en gaan ervan uit dat een goede monteur komt.

Petra1987
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door Petra1987 »

jonis schreef:
24 jul 2021 10:55
Petra1987 schreef:
24 jul 2021 01:09
Dit gaat nergens meer over. TS moet zijn vraag neerleggen bij zijn rechtsbijstandsverzekering. Deze zijn gespecialiseerd in dit soort vragen!
Dan moet je wel zo'n verzekering hebben....
Dit is een keuze. Als je niet verzekerd of lid bent van de consumentenbond loop je snel vast met geschillen!

witte angora
Berichten: 25762
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door witte angora »

Packers23 schreef:
22 jul 2021 03:57
Samsung koelkast heeft het 3 maanden na de garantie begeven.
Dat ding is dus ongeveer 2 jaar en 3 maanden oud?

Gemiddeld genomen gaat een ijskast een jaar of 8 mee. Daarna wordt geadviseerd het ding vanwege het milieu te vervangen. Technisch gezien kunnen ze uiteraard veel langer mee. Nattevingerwerk: reken voor Samsung een jaar of 12.

Of er officiële afschrijvingstabellen zijn weet ik niet. Maar ik denk zo dat Samsung je minimaal zo'n 75% van de waarde moet vergoeden, of dat er met een bijbetaling van - zeg - 20% een identieke nieuwe moet komen.

Hoe ben je overigens bij Samsung zelf terecht gekomen? Via de leverancier?

jonis
Berichten: 2155
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Koelkast total loss door monteur

Ongelezen bericht door jonis »

Petra1987 schreef:
26 jul 2021 00:05
jonis schreef:
24 jul 2021 10:55
Petra1987 schreef:
24 jul 2021 01:09
Dit gaat nergens meer over. TS moet zijn vraag neerleggen bij zijn rechtsbijstandsverzekering. Deze zijn gespecialiseerd in dit soort vragen!
Dan moet je wel zo'n verzekering hebben....
Dit is een keuze. Als je niet verzekerd of lid bent van de consumentenbond loop je snel vast met geschillen!
Ook dat is een keuze.....ik ga geheel probleemloos door het leven.
Mocht het ooit eens gebeuren dat ik een geschil zou gaan krijgen heb ik genoeg bespaard op onnodige verzekeringen en lidmaatschappen dat ik de rekening van een koelkast of jurist wel kan betalen en me het geschil ook zou kunnen besparen of doorzetten. :wink:
Maar mijn punt was eigenlijk : ....dan moet je wel zo'n verzekering hebben; waarom zou je met je vraag op het radarforum komen als je zo'n verzekering hebt?
Meestal hoor je toch; ...heb ik niet....

Plaats reactie