LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ex gebruikt gezamelijke rekening als bedreiging

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
twelfthmonkey

ex gebruikt gezamelijke rekening als bedreiging

Ongelezen bericht door twelfthmonkey » 11 sep 2011 23:55

hallo,

ik zal hier een schets maken van mijn situatie in de hoop dat ik tips en advies ga krijgen.
mijn partner en ik gaan na 6 jaar uit elkaar, koophuis met hypotheek op beider naam, geen huwelijk of samenlevingscontract. En een gezamelijke rekening.

3.5 jaar geleden hebben wij onze financieen gescheiden, op mijn partners initiatief. ik ben mijn priverekening gaan gebruiken en hij is onze gezamelijke rekening gaan gebruiken. deze rekening stond toen 17000 in de min (lening op betaalrekening, naar mijn weten heb ik daar nooit voor getekend, maar de papieren worden voor mij verborgen gehouden) mijn partner gaf toendertijd aan dit te willen zodat hij beter overzicht zou hebben en sneller de schuld zou kunnen inlossen, nl in 1 jaar ( hij verdiend genoeg om dit inderdaad in 1 jaar te doen). Ik ben 3.5 jaar geleden mijn deel van de lasten gaan betalen waaronder alle kinderopvang , verzekeringen, boodschappen enz ( hij verdiende toen 3 x zoveel als ik, waardoor ik met mijn minimumloon toendertijd dus wel de volle mep aan de kinderopvang kon betalen).

Ik heb de gezamelijke rekening sindsdien sporadisch nog gebruikt voor boodschappen. ( na zijn toestemming)

Nu weet ik dat ik aansprakelijk ben voor de helft van die schuld, alleen heeft mijn partner die schuld na 3.5 nog niet ( helemaal niets) ingelost. Hij verteld mij dat hij dat ook niet van plan is om dit zo tegen mij te gebruiken. (met de nieuwe hypotheekeisen kan ik met die schuld geen hypotheek krijgen, huren is geen optie en er zal ivm de crisis een restschuld zijn op ons huis waar hij niet in wil blijven wonen ( hij kan de hypotheek wel makkelijk alleen betalen ).

mijn partner geeft ongeloofelijk veel geld uit van de gezamelijke rekening, ik mag daar van hem niets over zeggen, hij wil niet dat ik de afschriften bekijk en verteld mij ook dat het niet meer mijn rekening is ( al staat mijn naam er wel op).

Hij spaart nu elke maand 1100 euro, dit gaat naar zijn eigen spaarekening, terwijl de schuld dus intact blijft.

Tsja, wat kan ik hiermee, zou ik bij de bank kunnen regelen dat die 1100 euro naar de gezamelijke rekeing gaat?
Heeft de bank er iets aan dat ik al 3.5 jaar niet van de rekening gebruik maak?
Of zit ik gewoon vast in deze hele situatie?
Mijn ex wil absoluut niet meewerken, en dreigt ermee in de hoop ( denk ik) dat ik alsnog blijf.

Heeft iemand advies advies voor mij ?

moleman

Re: ex gebruikt gezamelijke rekening als bedreiging

Ongelezen bericht door moleman » 12 sep 2011 01:11

Niet getrouwd,en geen samenlevingscontract dus is er ook geen gemeenschap van goederen .Als je niet getrouwd bent of geen samenlevingscontract heb is het handig om zoveel mogelijk gescheiden te houden. Dan kun je ook samenleven.

Wat aan schuld op jouw naam staat moet je betalen.En wat van jouw is en wat je van hem gekregen heb kun je meenemen.
Veel mensen wonen samen zonder dat ze hun relatie juridisch hebben geregeld. In de wet staan geen specifieke regels voor hoe samenwoners hun zaken moeten regelen als zij uit elkaar gaan. Het is daarom verstandig om onderlinge afspraken in een samenlevingscontract vast te leggen.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2769

Over de geldzaken
Einde
In principe wordt de gezamenlijke rekening alleen beëindigd wanneer men besluit om uit elkaar te gaan of wanneer men besluit naar een andere bank over te stappen. Dit laatste gebeurt nauwelijks omdat de gezamenlijke rekening onderdeel uit maakt van een pakket. Wanneer men uit elkaar gaat kan de rekening is zijn geheel worden beëindigd, hiervoor is toestemming van beide partijen nodig. Als één van de twee dit niet samen wil regelen kan een alleen handtekening ook voldoende zijn. Als dit niet mogelijk is kan men ervoor kiezen de gezamenlijke rekening eenzijdig te beëindigen.
Elke bank heeft daarover adviezen.

Kortom. Jullie zullen het zelf moeten regelen omdat er in jullie geval geen wettelijk regels zijn. Een advocaat kan je behulpzaam zijn.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ct-in.html

Sterkte.

juwita

Re: ex gebruikt gezamelijke rekening als bedreiging

Ongelezen bericht door juwita » 14 sep 2011 12:42

Voor het debetsaldo (het negatieve saldo) op de en/of rekening zal er waarschijnlijk sprake zijn van hoofdelijke aansprakelijkheid. Zie de Algemene Voorwaarden van je en/of rekening van je bank. Als de bank het bij je ex-partner niet kan innen, zullen ze zich op jou gaan verhalen.

Ik zou bij de bank proberen om van het ''en/of'' karakter van die rekening af te komen, dat zal vermoedelijk al lastig genoeg zijn. Dit vergt een omzetting waaraan uw ex-partner vermoedelijk niet zal willen meewerken.
Sterkte hiermee !

Gesloten