LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
hadassa69
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2011 16:50

Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Ongelezen bericht door hadassa69 »

Mijn man en ik zitten sinds maart 2011 in de wsnp, wij hebben besloten om uit elkaar te gaan.
Nu hebben wij een probleem omdat wij in een eigen huis zitten waarvan de hypotheek naast de wsnp loopt artikel 303 van de wsnp.
Dus dat betekent dat de schuld van de hypotheek niet is opgenomen in de wsnp, als wij nu ons huis verkopen wat er wel inzit dan brengt het huis zo`n 200.000 ueor op terwijl wij een hypotheek er op hebben zitten van 262.000 euro dat zou betekenen, dat of/we worden uit de schuldsanering gezet? of we blijven met een restschuld zitten van 60.000 euro elk een schuld van 30.000 euro.
Heeft iemand hier een antwoord op?
We zijn vanmiddag naar de advocaat geweest, voor het aanvragen van een toevoeging.
Nu is het wachten op de uitspraak van de rechter commisaris.

Wie heeft hier ervaring mee?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Ongelezen bericht door sjoegel »

Blijf fijn bij elkaar. De kosten en het leed bij scheiden zijn enorm ! Jullie zijn toch ook ooit eens verliefd geweest ? Het kan dus best.

Schouders eronder. Samen ! anders zit je voor de rest van je leven in de ****.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Ongelezen bericht door VioletPrue »

sjoegel schreef:Blijf fijn bij elkaar. De kosten en het leed bij scheiden zijn enorm ! Jullie zijn toch ook ooit eens verliefd geweest ? Het kan dus best.

Schouders eronder. Samen ! anders zit je voor de rest van je leven in de ****.
Wat is dit nou voor onzin?
Alsof jij even voor TS kan beslissen of hij/zij moet scheiden of niet!
Dat je eens verliefd bent geweest op iemand, wil dat zeggen dat je dan verplicht de rest van je leven bij diegene moet blijven?
We leven in 2011, niet in 1911!

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Ongelezen bericht door Brainless »

Beste TS
Heeft u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Ongelezen bericht door sjoegel »

Wat is dit nou voor onzin?
Alsof jij even voor TS kan beslissen of hij/zij moet scheiden of niet!
Dat je eens verliefd bent geweest op iemand, wil dat zeggen dat je dan verplicht de rest van je leven bij diegene moet blijven?
We leven in 2011, niet in 1911!
Beslissen kan ik niet voor haar maar ik kan wel een oproep doen nog eens een poging te wagen. Niet wenselijk ? Het alternatief is ook geen aanlokkelijke gedachte.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Ongelezen bericht door SJZ »

@Sjoegel,
Het alternatief is meestal uit elkaar gaan, allebei 30.000 restschuld slikken en vervolgens allebei een nieuwe partner zoeken die niet dezelfde tekortkomingen heeft als de vorige partner. En dan na een aantal jaren tot de conclusie komen dat die nieuwe partner gewoon andere tekortkomingen heeft. Maar weinigen durven dat hardop te zeggen.

Maar weet je, het is zinloos dat te zeggen sjoegel. Alleen ervaringsgewijs leren mensen dat.

@Violetprue,
Dat iets in 1911 goed was, betekent het niet automatisch dat het in 2011 verkeerd is.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Ongelezen bericht door VioletPrue »

SJZ schreef:@Sjoegel,
Het alternatief is meestal uit elkaar gaan, allebei 30.000 restschuld slikken en vervolgens allebei een nieuwe partner zoeken die niet dezelfde tekortkomingen heeft als de vorige partner. En dan na een aantal jaren tot de conclusie komen dat die nieuwe partner gewoon andere tekortkomingen heeft. Maar weinigen durven dat hardop te zeggen.

Maar weet je, het is zinloos dat te zeggen sjoegel. Alleen ervaringsgewijs leren mensen dat.

@Violetprue,
Dat iets in 1911 goed was, betekent het niet automatisch dat het in 2011 verkeerd is.
Nou, om het geld bij iemand blijven waar je geen geluk meer uithaalt vind ik anders een behoorlijk anchterhaald concept.
En slecht advies.
Mevrouw/meneer kan zelf wel inschatten of hij/zij bij de partner weg moet gaan, dáár vraagt hij/zij geen advies over.
Dit is het Libelleforum niet.
Hij/zij stelt een heldere, financiële vraag en zit dan denk ik echt niet te wachten op relatieadvies.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Ongelezen bericht door WilWil »

Hadassa69,

Heb je dit al eens aan je bewindvoerder van de WSNP gevraagd?

Heb je een hypotheek met NHG?

Als je uit de WSNP wordt gezet en je kunt je schulden niet betalen dan kan je persoonlijk failliet worden verklaard.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Ongelezen bericht door GJvdZ »

VioletPrue schreef:
sjoegel schreef:Blijf fijn bij elkaar. De kosten en het leed bij scheiden zijn enorm ! Jullie zijn toch ook ooit eens verliefd geweest ? Het kan dus best.

Schouders eronder. Samen ! anders zit je voor de rest van je leven in de ****.
Wat is dit nou voor onzin?
Alsof jij even voor TS kan beslissen of hij/zij moet scheiden of niet!
Dat je eens verliefd bent geweest op iemand, wil dat zeggen dat je dan verplicht de rest van je leven bij diegene moet blijven?
We leven in 2011, niet in 1911!
Je hebt helemaal gelijk, maar in deze specifieke situatie moet je toch een keuze maken. Door een scheiding door te zetten waardoor ze wellicht nog verder in de **** komen is volgens mij ook niet echt een optie. Ga dan in apart in verschillende delen van het huis wonen. Dat lijkt me uiteindelijk comfortabeler dan met een giga-schuld uit elkaar gaan en ergens op een beschimmeld kamertje moeten gaan wonen.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Ongelezen bericht door sjoegel »

Bij elkaar blijven is financieel het beste advies wat er is ! Hier is niets Libelle achtigs aan. TS kan zich financieel gewoon geen scheiding permiteren.

sajan
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2011 13:02

Re: Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Ongelezen bericht door sajan »

Hallo,
Wat vervelend, ik maak hetzelfde mee.
Gevlucht ondergedoken gezeten, baan verloren. Schuld van 70.000,- en een beslaglegging van meer dan 600,- op een inkomen van 1200,- en dat terwijl ik alleenstaande moeder ben die 32 uren werk 1 dag per week naar school gaat om uiteindelijk zoveel mogelijk geld binnen te halen... en mijn ex die delicten jegens mij en mijn kind pleegde... die betaald niets. Die gaat op de inkomensgrens van 594,- zitten. Geen alimentatie.. geen inkomsten geen eten... maar wel verplicht moeten werken...

Lang leve holland en hun wet

RedShy
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:47

Re: Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Ongelezen bericht door RedShy »

sajan schreef:Hallo,
Wat vervelend, ik maak hetzelfde mee.
Gevlucht ondergedoken gezeten, baan verloren. Schuld van 70.000,- en een beslaglegging van meer dan 600,- op een inkomen van 1200,- en dat terwijl ik alleenstaande moeder ben die 32 uren werk 1 dag per week naar school gaat om uiteindelijk zoveel mogelijk geld binnen te halen... en mijn ex die delicten jegens mij en mijn kind pleegde... die betaald niets. Die gaat op de inkomensgrens van 594,- zitten. Geen alimentatie.. geen inkomsten geen eten... maar wel verplicht moeten werken...

Lang leve holland en hun wet
Waarom vind je het zo raar dat je verplicht wordt te werken? Je hebt een schuld van 70.000 en even afgezien van het feit of je ex hier wel of niet medeschuldig aan is, jij bent hier sowieso ook schuldig aan dus lijkt het me niets meer dan normaal dat je je handen uit je mouwen steekt en probeert om de schuld zo snel mogelijk af te betalen.

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Ongelezen bericht door morundo »

Lang leve holland en hun wet

Een terecht dat de wet er is, je maak schulden tot 70.000 en verwacht je ook nog dat je niet terug hoef te betalen?
Sorry heb geen enkele medelijen, gewoon werken en je schulden afbetalen, en ivm denken holland en de wet , denk * ik kan niet met geld omgaan en daarom ben ik in deze situatie*

Snertjong
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:52

Re: Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Ongelezen bericht door Snertjong »

Is die "hadassa69" nu ondergedoken of aan het werk zijn :P

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: Echtscheiding in de wsnp, en je huis verkopen met restschuld

Ongelezen bericht door piet jagers »

. Die gaat op de inkomensgrens van 594,- zitten. Geen alimentatie.. geen inkomsten geen eten... maar wel verplicht moeten werken...

en zo werkt dat
de een die betaalt is een paar 100.000 euro lichter aan alimentatie
terwijl de andere die niet betaalt dat in zijn zakken steekt :mrgreen: :mrgreen:

Gesloten