LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bestellingen op mijn naam

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Darth_Dion
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2010 15:50

Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door Darth_Dion »

Beste Tros-leden,

ongeveer een week geleden heb ik een mail ontvangen dat ik €70,- moest betalen voor een gewonnen veiling. Direct daarna nogmaals een mail met een iets lager bedrag, nogmaals een gewonnen veiling.

Ik heb direct aangegeven dat dit niet van mij is, echter is het bedrijf, niet nader te noemen, zo koppig als het zijn kan en blijven hameren op hun Algemene Voorwaarden, eenmaal gewonnen dan moet je betalen. Ook dreigen ze nu met incassokosten (voor iets wat ik dus a. niet besteld heb en b. niet geleverd krijg, omdat ik niet betaal).

Na enig onderzoek blijkt dat het via mijn IP-adres is gebeurd en via mijn mailaccount. Computer staat bij mij altijd aan en iedereen in het huis heeft hier ook toegang op.Tegenpartij werkt totaal niet mee en de gewonnen veilingen lopen op inclusief boetebedragen.

Wat kan ik nu tegen dit bedrijf beginnen? Ik heb toch nergens een handtekenign geplaatst o.i.d.?

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Eigen schuld zou ik zeggen? Als de mensen in jouw huis dan zo slecht te vertrouwen zijn, had je jouw account niet openbaar aan moeten laten staan.
Kennelijk heeft iemand via jouw mail ( welke domdom gewoon open stond kennelijk ) een account aangemaakt op een veilingsite en op die manier veilingen gewonnen.

Darth_Dion
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2010 15:50

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door Darth_Dion »

@Daan: totaal mee eens. Echter wat is nu mijn recht hierin aangezien ik geen contract heb o.i.d.? Alles geschiedt via de mail en niet via de post.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door ArneLH »

Post, e-mail (allebei is schriftelijk) of mondeling, dat maakt niet uit.

Darth_Dion
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2010 15:50

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door Darth_Dion »

ArneLH schreef:Post, e-mail (allebei is schriftelijk) of mondeling, dat maakt niet uit.
Wat bedoel je hiermee?

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door ArneLH »

Darth_Dion schreef:
ArneLH schreef:Post, e-mail (allebei is schriftelijk) of mondeling, dat maakt niet uit.
Wat bedoel je hiermee?
Dat het niet uitmaakt hoe je de overeenkomst aangaat. Nu er een overeenkomst is aangegaan vanaf jouw computer en e-mailadres is het misschien wel voldoende aannemelijk dat er inderdaad een overeenkomst is met jou.

Darth_Dion
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2010 15:50

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door Darth_Dion »

ArneLH schreef:
Darth_Dion schreef:
ArneLH schreef:Post, e-mail (allebei is schriftelijk) of mondeling, dat maakt niet uit.
Wat bedoel je hiermee?
Dat het niet uitmaakt hoe je de overeenkomst aangaat. Nu er een overeenkomst is aangegaan vanaf jouw computer en e-mailadres is het misschien wel voldoende aannemelijk dat er inderdaad een overeenkomst is met jou.
Ok bedankt, maar 'voldoende' aannemelijk is in dit geval puur een mailadres, ze hebben (naar mijn weten) geen adres, telefoonnummer, rekeningnummer, etc.

Dus iedereen kan willekeurig een mailadres opgeven en dan iemand anders problemen geven?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Darth_Dion schreef:
ArneLH schreef:Post, e-mail (allebei is schriftelijk) of mondeling, dat maakt niet uit.
Wat bedoel je hiermee?
Dat er geen schriftelijk contract op papier hoeft te zijn om een overeenkomst aan te gaan. Anders zouden we met zijn allen niets meer op internet kunnen bestellen of regelen.

Als het een van de huisgenoten is die lollig is geweest, kunt u denk ik alleen nog maar verhalen op die huisgenoot. Vaak is het zo dat als ergens een account aangemaakt wordt er een e-mail verstuurd wordt met een link om het account te bevestigen / activeren. Als dit het geval is en dit is via uw e-mailaccount aangemaakt en besteld, denk ik dat er weinig aan te doen valt.

U kunt altijd eens advies inwinnen bij consuwijzer of juridisch loket.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Darth_Dion schreef:Ok bedankt, maar 'voldoende' aannemelijk is in dit geval puur een mailadres, ze hebben (naar mijn weten) geen adres, telefoonnummer, rekeningnummer, etc.
Dat hoeft niet.
Darth_Dion schreef: Dus iedereen kan willekeurig een mailadres opgeven en dan iemand anders problemen geven?
Als het een e-mailadres is die niet door u via uw IP enz is aangemaakt, kunt u aannemelijk maken dat de overeenkomst niet met u gesloten is.
vogels schreef:Niet te hopen dat er nog meer leuke bestellingen volgen.
Conclusie: gauw alle wachtwoorden van alle e-mailaccounts wijzigen.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door WilWil »

Ik neem aan dat er eerst een account op de veilingsite dient te worden aangemaakt. Correspondentie hierover verloopt via het opgegeven e-mail account. Als ik dus bijvoorbeeld een account open en geef jou e-mail adres op dan krijg jij daar een bericht van. Als je je e-mail echter open laat staan, zodat iedereen erbij kan, is het redelijk eenvoudig een account te openen op een e-mail adres en alle correspondentie te onderscheppen.

Darth_Dion
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2010 15:50

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door Darth_Dion »

Okay bedankt allemaal voor jullie reactie en uitleg.

Uiteraard heel stom van mij dat ik zo'n goed vertrouwen in de mensheid heb. Ook als ik vraag 'wie was het' komt er natuurlijk geen reactie aangezien het nu al om enkele honderden euro's gaat.

De rekening 'maar betalen' is natuurlijk geen optie voor mij, en het feit dat het bedrijf mijn verhaal een onzinverhaal noemt, werkt ook niet echt mee.

Als er nog tips zijn die jullie hebben hoor ik het graag :)

Darth_Dion
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2010 15:50

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door Darth_Dion »

vogels schreef:
Uiteraard heel stom van mij dat ik zo'n goed vertrouwen in de mensheid heb.
Weet niet wat je 'gewonnen' hebt, maar kun je het niet door verkopen op Marktplaats?
Ja echt de meest stompzinnige dingen, van vliegenmeppers tot en met poezenspeelgoed en ook nog meloenscheppen. Maar ze vragen ook onmogelijk veel verzendkosten van €40,- per 'veiling' ervoor. Anders moet ik het ophalen aan de andere kant van het land wat niet gaat zonder vervoer.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door WilWil »

Niet betalen is een mogelijkheid. Dan zal uiteindelijk de rechter uitspraak doen. Of je een sterke zaak hebt, betwijvel ik.

Ik denk dat veilingsite de meeste rare verhalen te horen krijgt van klanten die ondr hun bod uitwillen. Zij hebben voor jou e.e.a. uitgezocht waaruit niet blijkt dat een ander het bod heeft geplaatst. Ik snap dus wel dat het bedrijf het ziet als niet geloofwaardig verhaal.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door sacredfour »

Na enig onderzoek blijkt dat het via mijn IP-adres is gebeurd en via mijn mailaccount. Computer staat bij mij altijd aan en iedereen in het huis heeft hier ook toegang op.Tegenpartij werkt totaal niet mee en de gewonnen veilingen lopen op inclusief boetebedragen
.
Wat kan ik nu tegen dit bedrijf beginnen? Ik heb toch nergens een handtekenign geplaatst o.i.d.?
Aangeven dat er fraude in het spel is. Je hebt niet getekend dus er is geen overeenkomst.
Het enigste wat ze dan nog kunnen doen is een schadevergoeding eisen omdat jij niet de nodige maatregelen hebt getroffen om fraude te voorkomen door je computer aan te laten staan Maar ja dat moet dan ook weer bewezen worden!.

Darth_Dion
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2010 15:50

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door Darth_Dion »

sacredfour schreef:
Aangeven dat er fraude in het spel is. Je hebt niet getekend dus er is geen overeenkomst.
Het enigste wat ze dan nog kunnen doen is een schadevergoeding eisen omdat jij niet de nodige maatregelen hebt getroffen om fraude te voorkomen door je computer aan te laten staan Maar ja dat moet dan ook weer bewezen worden!.

Thanks!

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door WilWil »

Ondanks dat je niet getekend hebt is er wel degelijk een overeenkomst. Op het moment dat je akkoord gaat met de voorwaarden, die je meestal speciaal moet aanklikken, heb je een overeenkomst.

Fraude is lastig aan te tonen. Dan dien je ook aangifte te doen.

Darth_Dion
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2010 15:50

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door Darth_Dion »

Ik krijg net een tip van iemand, waarvoor dank, maar daar hoor ik graag jullie reacties over.

Aangezien er geen ondertekening of audio-opname is, is het ook niet rechtsgeldig volgens de tipgever. Een enkel mailtje en een IP-adres zeggen namelijk niets.

Dus moet ik gewoon wachten tot de brieven binnen komen?

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ondanks dat je niet getekend hebt is er wel degelijk een overeenkomst. Op het moment dat je akkoord gaat met de voorwaarden, die je meestal speciaal moet aanklikken, heb je een overeenkomst.
Nee, er is geen overeenkomst, vandaar jouw brief waarin je dit kenbaar maakt. Jij hebt immers aangegeven dat jij dit niet gedaan hebt.
Verder dan ook niks doen.

Darth_Dion
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2010 15:50

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door Darth_Dion »

sacredfour schreef:
Ondanks dat je niet getekend hebt is er wel degelijk een overeenkomst. Op het moment dat je akkoord gaat met de voorwaarden, die je meestal speciaal moet aanklikken, heb je een overeenkomst.
Nee, er is geen overeenkomst, vandaar jouw brief waarin je dit kenbaar maakt. Jij hebt immers aangegeven dat jij dit niet gedaan hebt.
Verder dan ook niks doen.
Ok, wordt vervolgd :)

stofzuigertje

Re: Bestellingen op mijn naam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Misbruik van een IP nummer kan ik me nog voorstellen, een slecht beveiligde of open verbinding maar....

Een mail adres zomaar laten misbruiken, dan vraag je om problemen.
Kun je nog verwijderde berichten zien in de map verwijderd?
De tijd van ontvangen van deze kun je gebruiken om de tijd en datum te achterhalen.

Online veiling is toegestaan en ook vakantieveiling kreeg vaak gelijke berichten omdat er naast het geboden bedrag vaak hoge bijkomende kosten zijn.
Dus schoonmaak, toeristenbelasting en zo...
Dus fraude komt vaker voor en daarom doen zij zo moeilijk.

U is verantwoordelijk voor Uw IP verbinding en mail adres.
Als je open huis houd ben je verantwoordelijk voor alle fraude die ze konden plegen.

Gesloten