LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AKBANK eenzijdige opheffing

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
lartlet
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 feb 2011 22:33

AKBANK eenzijdige opheffing

Ongelezen bericht door lartlet »

Vandaag bericht van de Akbank, dat zij hun activiteiten in Nederland stoppen en fuseren met Akbank Duitsland.
Kunnen zij omdat de activiteiten in Nederland stoppen de spaarrekening (deposito) eenzijdig opheffen?
Er wordt wel een aangegeven dat de looptijd langer is en dat zij hiervoor een rentevergoeding geven welke zal bestaan uit het renteverschil tussen de overeengekomen rente en de rente van andere banken, uitgaande van de gemiddelde rente van termijndeposito's van de top 5 banken.

Wil Akbank van de activiteit af omdat de rente op de deposito ten opzichte van nu nogal hoog is?

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: AKBANK eenzijdige opheffing

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Lartlet,

gezien de voorwaarden die de meeste banken hanteren, is eenzijdig opzeggen vrijwel altijd mogelijk. Dat ze hiervoor een rentevergoeding geven is niet meer dan normaal.

De reden van de fusie zal je niet exact te weten komen. Maar zeer waarschijnlijk leveren de Nederlandse activiteiten te weinig op. Kortom, te weinig klanten aangetrokken. Of de tarieven die ze betalen (rente aan u) is hoger dan wat zij er aan verdienen. Dan is stoppen niet meer dan logisch.

Het volgende staat in hun Algemene Bankvoorwaarden:
Artikel 35 ‐ Opzegging van de relatie
Zowel de cliënt als de bank kan de relatie tussen hen schriftelijk geheel of gedeeltelijk opzeggen. Als de bank de
relatie opzegt, deelt zij desgevraagd de reden van de opzegging aan de cliënt mee. Na opzegging van de relatie
worden de tussen de cliënt en de bank bestaande individuele overeenkomsten zo spoedig mogelijk afgewikkeld met
inachtneming van de daarvoor geldende termijnen. Tijdens de afwikkeling blijven deze algemene bankvoorwaarden
en de op de individuele overeenkomsten toepasselijke specifieke voorwaarden van toepassing.

snelten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2012 20:53

Re: AKBANK eenzijdige opheffing

Ongelezen bericht door snelten »

Ik heb het volgende puntje:

De manier waarop de rentecompensatie van lopende deposito's berekend wordt, is dusdanig vaag dat ik via onderstaande e-mail om duidelijkheid gevraagd heb (bv. een voorbeeldberekening).


Geachte mevrouw/ mijnheer,

over het opheffen van mijn depositierekening en de berekening van de vergoeding heb ik de volgende vragen.
De antwoorden blijken niet uit de brief van 30-12-2011 en ook niet uit die op de website (welke tekst tevens anders geformuleerd is):

- welke peildatum wordt gebruikt voor het raadplegen van de top 5 banken?
- welke looptijd wordt gehandhaafd in deze vergelijking?
- uit uw brief en de text op de website maak ik op dat alleen het verschil in rentes wordt betaald. Het kiezen van de top-5 banken is dan nadelig omdat deze rentes stijgen t.o.v. de rente die op de deposito zit.
Echter in de laatste zin op de website (zie text onder) gebruikt u het woord "eveneens" wat suggereert dat er meer vergoed wordt dan alleen het verschil in rente.
Wilt u duidelijkheid verschaffen (bv. met een voorbeeldberekening)?

Wanneer de looptijd van uw deposito verloopt na 13 april 2012, kunt u in aanmerking komen voor compensatie. De rentepercentages van 5 verschillende banken met de hoogste tarieven zullen worden vergleken en waarna er een gemiddeld rentepercentage zal worden berekend. Dit rentepercentage zal worden toegepast op de resterende looptijd van uw deposito. Wanneer dit rentetarief lager is dan de afgesproken rentetarief, zal dit bedrag eveneens worden vergoed.


Met vriendelijke groet,

deposito
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mar 2012 23:27

Re: AKBANK eenzijdige opheffing

Ongelezen bericht door deposito »

klacht over het opzeggen deposito's door de AKBank. Men "bied" maar een kleine vergoeding aan die men zelf heeft bedacht.Ik heb diverse deposito's bij de AKbank. De bank zegt die nu eenzijdig op.
In feite verscheurt de bank eenvoudig alle deposioto contracten. De compensatie die men aanbied is minder dan 15% van de rente die ik volgens het contract tegoed heb. Dit kan niet. Contractbreuk mag niet in Nederland! Nergens in hun eigen algemene voorwaarden staat dat de bank dit mag doen laat staat dat zijn dan zelf zou mogen bepalen hoeveel rente zij "wil compenseren" . Een jurist die ik hierover raadpleegde is het met mij eens.
Je zou als consument maar eens hetzelfde moeten proberen.... of dat lukt in het geheel niet ... of je betaalt een torenhoge boete b.v. 0,25 % voor elk kwartaal van de hoofdsom.... Gelijke monniken gelijk kappen zou ik zeggen. Maar nee de AKBank wil gewoon zelf bepalen wat men compenseert. Ik heb inmiddels daarover een klacht ingediend bij de AFM. Zijn er nog meer consumenten die zich net als ik benadeeld voelen? Stuur als reactie uw email adres een een kort berichtje naar dit Rader forem dat zal ik de klachten verzamelen en kijken waar ik deze gezamelijk kan deponeren. Het liefst met opgaaf van hoeveel rente u tegoed heeft volgens uw depositocontract tot het einde van de looptijd en hoeveel rente vergoeding de AKBank u "aanbied"

jukkievz1
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2012 10:38

Re: AKBANK eenzijdige opheffing

Ongelezen bericht door jukkievz1 »

hoi deposito
Ik ben het volledig met je eens dat banken niet zomaar hun eigen rentes kunnen gaan bepalen .

Ik had op 12-08-2008 een deposito geopend ( van 5500 euro ) bij de AK bank waarbij ik een rente zou krijgen van 5,6 % = 308 euro rente per jaar
( looptijd zou 5 jaar zijn )
Deze zou dus stoppen op 12-08 2013 .
Maar door hun fusie en eigengemaakte regeltjes loop ik nu een groot gedeelte van mijn rente mis .

De totale rente die ik zou ontvangen over mijn ingelegde spaargeld na 5 jaar looptijd te hebben uitgezeten zou 1539.68 euro zijn .
Nu heb een bedrag teruggestort gekregen van 5856.66 !!!

Dit = dus 356.66 euro rente in 3.5 jaar !!!!!!!
Wat neerkomt op nog geen 2% rente per jaar .

Nu liep mijn deposito al 43 maanden ( ipv de afgesproken 60 maanden ) en is vroegtijdig en eenzijdig afgekapt door de AK bank , hierdoor heb dus een verschil in rente van 1183.02 euro.

Ben dus ook van mening dat ze mij hiermee niet zomaar kunnen afschepen .

Hopelijk kan je mijn verhaal ook meenemen in de gezamenlijke strijd tegen de AK bank, en gaat tros radar hier zendtijd aan spenderen .
groeten jukkie

deposito
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mar 2012 23:27

Re: AKBANK eenzijdige opheffing

Ongelezen bericht door deposito »

Ik zie dat de consumentenbond inmiddels een meldpunt heeft ingericht op het internet voor benadeelde AK Bank klanten. Alle klanten die benadeeld zijn kunnen zich daar aanmelden zodat de consumentenbond daar in aktie kan komen. Do dit voor 15 april. Zie: http://www.consumentenbond.nl/campagnes ... lden/home/

Bij iedereen met een deposito wordt het depositocontacht zonder pardon beeindigd. Heeft u dus net als ik een of meer deposito's bij de AKBank dan krijgt u niet de rente waarop u volgens het contact recht heeft tot het einde van de looptijd maar slechts een schijntje daarvan.... mij kost het bijna 2.150 euro aan gemiste rente, de persoon de reageerde op mijn bericht loopt ruim 1.100 euro mis.... Er zullen vast nog een hoop meer mensen zijn die bij AKBank een deposito hebben dat de AKBank nu eenzijdig beeindigd. De schade aan gemiste rente in groot. Meld uw klacht dus bij de Consumentenbond zodat ook die in aktie kan komen en laat u stem ook op het forum van Rader horen....

deposito

Rob van Eeden
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2012 13:36

Re: AKBANK eenzijdige opheffing

Ongelezen bericht door Rob van Eeden »

Inmiddels hebben wij de vraag van Jukkie overgenomen op het http://sparen.startpagina.nl/prikbord/1 ... g-15319933.
Hier volgt de reactie die daar door een v an de deelnemers is geplaatst.
Als ik Jukkie goed begrijp, heeft hij sinds 12-8-2008 nog nooit rente ontvangen van AK Bank. Ik denk niet dat velen dezelfde ervaring zullen hebben.
Want: Uit de voorwaarden van AK Bank:
De uitbetaling van de rente van Deposito's met een looptijd van 24 maanden of langer vindt plaats per kwartaal of per jaar ten gunste van de Tegenrekening. Deze keuze dient door de Depositohouder(s) te worden aangegeven bij het openen van het AK Internet Spaardeposito.
Als ik nog nooit rente op mijn tegenrekening zou hebben ontvangen, zou ik al lang aan de bel getrokken hebben.

deposito
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mar 2012 23:27

Re: AKBANK eenzijdige opheffing

Ongelezen bericht door deposito »

De AKBank heeft mij uitbetaald: kost mij dit geld of leverde het mij geld op?
Ik heb mijn geld net voor Pasen binnen.Op een ander site heeft iemand de moeite genomen gem. rente per 6 april van beste 5 banken te bepalen en ook de gemiddelde rente van alle banken. Ik gebruik die cijfers:

1.Ik plaats het geld gelijk terug op deposito met dezelfde restlooptijd bij gem. rente van de 5 beste banken en het overschot aan dagen op bank met dagelijks opvraagbare rente 2,7%.Mijn nadeel NA AFTREK van ontvangen vergoeding van AKBank netto 265 euro.

2.Bij “gemiddelde rente bij alle banken” is mijn nadeel NA AFTREK van de ontvangen vergoeding van AKBank netto 459 euro.

3. Als AKBank bv ook 1% boete moet betalen voor openbreken van contracten loopt het verschil op tot 722 euro(bovenop ontvangen vergoeding van AKBank)

4.Kijk ik hoeveel de AKBank mij zou moeten betalen als men mij-zoals de actie Consumentenbond voorrekent-tot het einde van depositocontracten doorbetalen van de rente MIN de vergoeding van AKBank leid ik een nadeel van wel 2.071 euro. Mijn inleg was ca. 26000euro.

Conclusies:

Er is bij AKBank zeker iets mis;verschilt echter per geval!
Als je snel je geld ontving was de rente bij andere banken nog niet sterk gedaald.
Per begin april ligt dit anders. Hierdoor werkt de AKBank regeling die uitgaat van een voor iedereen gelijk datum van 31 januari voor iedereen verschillend.

In mijn geval is de schade tussen een kleine 300 tot 2.100 euro afhankelijk van de uitgangspunten die je wil gebruiken voor de berekening. Dit bedrag komt boveop de door de AKBank betaalde "compensatie". Die je dus in mijn geval geen compensatie mag noemen! De bank handelt onzorgvuldig en ondoordacht.

Temeer omdat je ook nog schade leidt door het verlies van een aantal rentedagen door het overboeken en weer herplaatsen van geld; het verlies van de 10% boetevrije opname mogelijkheid bij de AKBank die geen enkele anderre bank aanboedt en het gedoe dat het geheel geeft voor consumenten.

Puur juridisch gezien betekent contract breuk van de AKBank dat men de spaarders met een doorlopend deposito to het einde van de looptijd rente moet betalen want nergers in hun voorwaarden staat dat de Bank geen rente meer behoeft te betalen indien zijn het deposito openbreekt!

Heeft u ook schade geleden door het vertrek van de AKBank uit Nederland meldt u dan snel (voor 15 april aan) bij de Consumentenbond zie:
http://www.consumentenbond.nl/campagnes ... rente-weg/

Het kan niet zo zijn dat een bank die zo afscheid wil nemen van zijn klanten daarmee zo gemakkelijk wegkomt. Ik hoop dus dat de ConsumentenBond en de AFM die achter de schermen waarschijnlijk actie onderneemt succes zullen hebben en dat de AKBank netjes aan zijn verrplichtingen zal voldoen naar ALLE KLANTEN.

deposito

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: AKBANK eenzijdige opheffing

Ongelezen bericht door bprosman »

Het blijft me opvallen dat de hoogste rentepercentages gegeven (beloofd) worden door de de minst stabiele banken (DSB, IceSave, Friesland Bank, AK) en TOCH blijven mensen daar hun geld naartoe brengen om het onderste beetje rente uit de kan te willen hebben. En dan vooral te piepen als het mis gaat.
In een ver verleden is mij tijdens een financiele cursus eens geleerd dat rendement omgekeerd evenredig is met risico. Voor het zelfde geld was hij net als DSB, IceSave omgevallen.

stofzuigertje

Re: AKBANK eenzijdige opheffing

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als U kunt aantonen hoeveel schade U leid omdat U elders minder rente kreeg mag U dat claimen.
Dus vraag bij een andere bank de rente daar op en ze moeten wegens contractbreuk U volledig schadeloos stellen.

Als je niets doet ga je akkoord met een te lage vergoeding en daar hopen zij op!

deposito
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mar 2012 23:27

Re: AKBANK eenzijdige opheffing

Ongelezen bericht door deposito »

Stofzuigertje bedankt voor je advies, ik ga er natuurlijk werk van maken en heb mij reeds aangemeld voor bij de aktie van de Consumentenbond die de klachten tegen de AKBank nu aan het verzamelen is. Ik hoop dat andere dit ook zullen doen want zo'n organisatie kan denk ik meer bereiken dan individuele klachten van benadeelde spaarders met een doorlopend spaardeposito bij de AKBank dat eenzijdig door de AKBank wordt beeindigd.

Bij de reactie van sprosman wil ik opmerken dat het zeker niet alleen banken als Icesafe, DSB en FrieslandBank zijn de de laatste jaren in de problemen zijn gekomen. Een paar jaar terug kwamen ondermeer de Fortis, de ABN/Amro, de ING en SNS zodanig in de problemen dat men vele miljarden staatssteun nodig hadden of zelf "overgenomen"moesten worden door de staat. Het zijn dus zeker niet alleen de kleine banken en/of banken met "hoge"rente die de afgelopen jaren in de problemen kwamen. Het nieuwe in het geval van de AKBank is dat men zelf de stekker er in Nederland uittrekt en dat dit tenkoste gaat van spaarders met een doorlopend spaardeposito bij de AKBank dat eenzijdig door de AKBank wordt beeindigd.

Door de onhandige en door de AKBank zelfbedachte "compensatie" regeling van de AKBank werkt bovendien de behandeling van klanten zeer verschillend uit. Het nadeel voor de ene klant is veel groter dan voor de andere klant.

deposito



deposito

Gesloten