LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ronaldv2 schreef:Als je werkelijk wilt weten waar het (gemeente) geld blijft, check out deze website
http://www.gemeenteanalyse.org/
http://www.gemeenteanalyse.com/

Deze 2 websites laten zien, hoe goed uw gemeente de begroting op orde heeft.

Kijk hier naar het financiele reilen en zeilen op uw eigen gemeente-huis
http://www.gemeenteanalyse.org/AtotZ.htm
Beste vriend, ik zit in de cliëntenraad van mijn gemeente.
Dus ik denk dat ik wel weet hoe het met de financiën van mijn gemeente is.
Beter dan een stel vage websites waar ik nog nooit van heb gehoord.

elnuar
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 jan 2012 14:00

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door elnuar »

een uitkering met terugwerkende kracht ontvangen kan alleen als er zeer duidelijk is dat het recht op die uitkering op een bepaalde datum is ontstaan.
Dan moet het verzoek voor de uitkering tijdig zijn ontvangen. Als het verzoek bij de instantie binnenkomt, dient deze binnen een wettelijk gestelde termijn te reageren. Als het verzoek wordt afgewezen (of ook toegekend), krijgt de aanvrager nog tijd om bezwaar aan te tekenen, gebeurt dit niet, dan gaat men dus akkoord met het besluit over het verzoek en vervallen er veel rechten.

Simpel voorbeeldje met WW-uitkering.
persoon raakt baan kwijt per 1 jan. persoon vraagt op 1 jan. uitkering aan. Binnen 4-6 weken moet UWV reactie geven -> en reactie dat aanvraag in behandeling is, is al voldoende -> met termijn waarbinnen verdere reactie zal volgen (stel voor eind juni reactie). Meestal zal uitkering dan wel beoordeelt zijn en volgt het besluit om wel of niet toe te kennen per 1 jan. Ook al komt besluit ergens in juni binnen, dan wordt met terugwerkende kracht per 1 jan. uitbetaald.

zelfde als hierboven alleen persoon vraagt op 1 mei uitkering aan, alles hetzelfde, maar uitkering zal ook niet eerder ingaan als 1 mei.

zelfde als eerste situatie aanvraag per 1 jan. en besluit om niet toe te kennen. persoon heeft dan bepaalde periode om bezwaar aan te tekenen, maar doet dit niet. Als persoon dan per 1 okt (ruim na bezwaar periode) alsnog bezwaar aantekent, heeft persoon gewoon te laat gereageerd en krijgt nooit per 1 jan. uitkering. op zijn vroegst per 1 okt, als dan ook nieuwe aanvraag zou zijn gedaan.
Nou hoor ik dat je een verzoek tot rechtbijstandsuitkering niet mag weigeren. Als dat nou echt zou is, wordt dit een leuke zaak.
de TS heeft hier wel gelijk, de overheid MOET reageren op het VERZOEK, maar als dat gedaan is en er een besluit over dat verzoek is genomen (wel of niet toekennen, etc) is het in principe klaar.
En dat laatste is dus al lang geleden afgerond.

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

zelfde als hierboven alleen persoon vraagt op 1 mei uitkering aan, alles hetzelfde, maar uitkering zal ook niet eerder ingaan als 1 mei.

Dat is logisch.
Maar stel dat iemand bij een bedrijf werkt; de persoon werkt daar nog maar net, de persoon word wegens overbodigheid ontslagen, hij of zij heeft maar net 1 1/2 maand gewerkt, na het ontslag; binnen proeftijd; persoon krijgt wegens de korte tijdsbestek geen WW-uitkering, hij gaat naar de voormalige CWI: Uwv-werkbedrijf, laat zich inschrijven, vraagt een uitkering aan bij de Sooz, hij of zij kan pas 1 maand later komen bij die dienst, indien de Sooz bepaald dat de ontslagene recht heeft op een Bijstandsuitkering, dan krijgt hij of zij dat met terugwerkende kracht.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door VioletPrue »

benikeennederlander schreef:
zelfde als hierboven alleen persoon vraagt op 1 mei uitkering aan, alles hetzelfde, maar uitkering zal ook niet eerder ingaan als 1 mei.

Dat is logisch.
Maar stel dat iemand bij een bedrijf werkt; de persoon werkt daar nog maar net, de persoon word wegens overbodigheid ontslagen, hij of zij heeft maar net 1 1/2 maand gewerkt, na het ontslag; binnen proeftijd; persoon krijgt wegens de korte tijdsbestek geen WW-uitkering, hij gaat naar de voormalige CWI: Uwv-werkbedrijf, laat zich inschrijven, vraagt een uitkering aan bij de Sooz, hij of zij kan pas 1 maand later komen bij die dienst, indien de Sooz bepaald dat de ontslagene recht heeft op een Bijstandsuitkering, dan krijgt hij of zij dat met terugwerkende kracht.
Klopt als een bus.
Maar tegenwoordig werkt zo'n beetje elke gemeente met een Work Fast traject, waarin je best intensief wordt begeleidt en geholpen om werk te vinden (nee, ik ga geen discussie aan over de effectiviteit, maar het traject is er).
Als je echt in de problemen komt, kun je in bijzondere gevallen een lening krijgen, die een voorschot wordt als je uitkering uiteindelijk wordt toegewezen.
Anders zul je voor vaste lasten etc. naar de Stadsbank van lening worden verwezen.
Maar goed, we wijken behoorlijk van de originele vraag af, TS heeft antwoord.

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

We wijken niet echt af Violetprue.
Ik meen dat de Topic starter een bericht plaatste over: Bijstand met terugwerkende kracht aanvragen, kan dit.?
Waarop ik en de meesten van ons daarover negatief uitlieten met aanvulling waarin iemand dit wel met terugwerkende kracht krijgt, dit noem ik niet echt afwijkend.
Maar goed, wat ik kan zeggen en nu is het misschien wel afwijkend, als dit Kabinet aanblijft, dan raken er nog veel meer mensen in de problemen, meer bezuinigingen bij Uitkeringsinstanties zoals van de Gemeente, is niet uitgesloten, dan mag iemand die op Bijstand aangewezen is, zich afvragen of hij of zij nog wel een Uitkering van de Gemeentelijke Socialedienst krijgt. Immers als er geen geld meer is omdat de Overheid het geldkraantje dichtgedraaid heeft dan houd het verhaal op.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door VioletPrue »

benikeennederlander schreef:We wijken niet echt af Violetprue.
Ik meen dat de Topic starter een bericht plaatste over: Bijstand met terugwerkende kracht aanvragen, kan dit.?
Waarop ik en de meesten van ons daarover negatief uitlieten met aanvulling waarin iemand dit wel met terugwerkende kracht krijgt, dit noem ik niet echt afwijkend.
Maar goed, wat ik kan zeggen en nu is het misschien wel afwijkend, als dit Kabinet aanblijft, dan raken er nog veel meer mensen in de problemen, meer bezuinigingen bij Uitkeringsinstanties zoals van de Gemeente, is niet uitgesloten, dan mag iemand die op Bijstand aangewezen is, zich afvragen of hij of zij nog wel een Uitkering van de Gemeentelijke Socialedienst krijgt. Immers als er geen geld meer is omdat de Overheid het geldkraantje dichtgedraaid heeft dan houd het verhaal op.
Ik had het over mijn eigen bericht dat van het originele vraagstuk af begon te wijken. :wink:

hazal
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jul 2009 10:36

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door hazal »

hallo

ik zit in de wwb uitkering.
en mijn zoon is 18 jaar geworden deze week.
en hij heeft een vakantiebaantje.
moet ik dat op de maandelijkse mutatieformulier
opgeven wat hij vetdient?
iemand ervaring met mutatieformulier van de wwb uitkering

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als daarover niets op het wijzigingsformulier staat, zou je even kunnen bellen met de uitkeringsinstantie of een mailtje sturen.

hazal
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jul 2009 10:36

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door hazal »

ik heb geen wijzigingsformulier
alleen maar de maandelijkse mutatieformulier

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Jolijn »

hazal schreef:ik heb geen wijzigingsformulier
alleen maar de maandelijkse mutatieformulier
Betekenissen van het woord 'mutatie' http://www.encyclo.nl/begrip/mutatie

Mutatieformulier/wijzigings formulier, als het beestje maar een naam heeft.

Als daarover niets op het mutatieformulier staat, zou je even kunnen bellen met de uitkeringsinstantie of een mailtje sturen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door VioletPrue »

hazal schreef:ik heb geen wijzigingsformulier
alleen maar de maandelijkse mutatieformulier
Dat is hetzelfde.
Ik zou inderdaad even contact opnemen met uw contactpersoon bij SoZa.
Het lijkt mij sterk dat dit geld meetelt, maar u kunt beter zelf het initiatief nemen, dan dat u achteraf gelazer krijgt.

de_roooie
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:16

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door de_roooie »

Wat een hoop onzin, mensen, hou je mening voor je!! Hier wordt meer van uit wrok dan kennis gesproken. Irritante dombo's roepen hier alsof mensen in de bijstand klaplopers zijn. Trek het je vooral niet aan, deze mensen verraden hun domheid door hun onwetendheid.

Wat ik van je bericht begrijp is dat je niet eens een verzoek tot bijstand kon indienen. Dit is ,net als een aangifte bij de politie, verboden bij wet, ondanks dat het vaak toch gebeurd! ( heb het zelf ook eens meegemaakt, maar heb me er niet bij neergelegd )
Als je telefonisch bent afgewimpeld, had je direct stappen moeten ondernemen om toch je verzoek te kunnen indienen. Het wordt erg lastig om dit nu te bewijzen. Als je een officieel antwoord hebt gekregen heb je wel een kans, maar dan bij de rechter.

Bij inwoning heb je evengoed recht op bijstand, maar je kan gekort worden, dit wordt berekent naar de lasten die je broer heeft en de kunde van je advocaat. ( Ik ken mensen die gewoon rond de 800 euro krijgen terwijl ze nog bij hun ouders wonen dankzij hun kundige advocaat )

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door thecure »

de_roooie schreef:Wat een hoop onzin, mensen, hou je mening voor je!! Hier wordt meer van uit wrok dan kennis gesproken. Irritante dombo's roepen hier alsof mensen in de bijstand klaplopers zijn. Trek het je vooral niet aan, deze mensen verraden hun domheid door hun onwetendheid.

Wat ik van je bericht begrijp is dat je niet eens een verzoek tot bijstand kon indienen. Dit is ,net als een aangifte bij de politie, verboden bij wet, ondanks dat het vaak toch gebeurd! ( heb het zelf ook eens meegemaakt, maar heb me er niet bij neergelegd )
Als je telefonisch bent afgewimpeld, had je direct stappen moeten ondernemen om toch je verzoek te kunnen indienen. Het wordt erg lastig om dit nu te bewijzen. Als je een officieel antwoord hebt gekregen heb je wel een kans, maar dan bij de rechter.

Bij inwoning heb je evengoed recht op bijstand, maar je kan gekort worden, dit wordt berekent naar de lasten die je broer heeft en de kunde van je advocaat. ( Ik ken mensen die gewoon rond de 800 euro krijgen terwijl ze nog bij hun ouders wonen dankzij hun kundige advocaat )
zooo waar komt dit opeens vandaan na jaren van stilte op dit topic? wrok?

En voor bijstand zijn gewoon regels, daar zou door een of andere kundige advocaat niet vanaf geweken moeten worden.
en als je bij je ouders woont zou je helemaal geen bijstand moeten kunnen krijgen. kom nou.

de_roooie
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:16

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door de_roooie »

Wat een hoop onzin, mensen, hou je mening voor je!! Hier wordt meer van uit wrok dan kennis gesproken. Irritante dombo's roepen hier alsof mensen in de bijstand klaplopers zijn. Trek het je vooral niet aan, deze mensen verraden hun domheid door hun onwetendheid.

Wat ik van je bericht begrijp is dat je niet eens een verzoek tot bijstand kon indienen. Dit is ,net als een aangifte bij de politie, verboden bij wet, ondanks dat het vaak toch gebeurd! ( heb het zelf ook eens meegemaakt, maar heb me er niet bij neergelegd )
Als je telefonisch bent afgewimpeld, had je direct stappen moeten ondernemen om toch je verzoek te kunnen indienen. Het wordt erg lastig om dit nu te bewijzen. Als je een officieel antwoord hebt gekregen heb je wel een kans, maar dan bij de rechter.

Bij inwoning heb je evengoed recht op bijstand, maar je kan gekort worden, dit wordt berekent naar de lasten die je broer heeft en de kunde van je advocaat. ( Ik ken mensen die gewoon rond de 800 euro krijgen terwijl ze nog bij hun ouders wonen dankzij hun kundige advocaat )

Besef mensen dat je je rechten altijd zelf actief moet verdedigen, je moet meteen druk uitoefenen bij overtredingen, laat je niks wijsmaken! Onderzoek zelf zoveel mogelijk, deze info is gewoon te googlen en ga, als je weet waar je over praat, dan pas het gesprek aan! Je zult zien dat doordat je kennis van zaken hebt ook snel geholpen wordt.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door gilas »

de_roooie schreef:Wat een hoop onzin, mensen, hou je mening voor je!! Hier wordt meer van uit wrok dan kennis gesproken. Irritante dombo's roepen hier alsof mensen in de bijstand klaplopers zijn. Trek het je vooral niet aan, deze mensen verraden hun domheid door hun onwetendheid.

Wat ik van je bericht begrijp is dat je niet eens een verzoek tot bijstand kon indienen. Dit is ,net als een aangifte bij de politie, verboden bij wet, ondanks dat het vaak toch gebeurd! ( heb het zelf ook eens meegemaakt, maar heb me er niet bij neergelegd )
Als je telefonisch bent afgewimpeld, had je direct stappen moeten ondernemen om toch je verzoek te kunnen indienen. Het wordt erg lastig om dit nu te bewijzen. Als je een officieel antwoord hebt gekregen heb je wel een kans, maar dan bij de rechter.

Bij inwoning heb je evengoed recht op bijstand, maar je kan gekort worden, dit wordt berekent naar de lasten die je broer heeft en de kunde van je advocaat. ( Ik ken mensen die gewoon rond de 800 euro krijgen terwijl ze nog bij hun ouders wonen dankzij hun kundige advocaat )

Besef mensen dat je je rechten altijd zelf actief moet verdedigen, je moet meteen druk uitoefenen bij overtredingen, laat je niks wijsmaken! Onderzoek zelf zoveel mogelijk, deze info is gewoon te googlen en ga, als je weet waar je over praat, dan pas het gesprek aan! Je zult zien dat doordat je kennis van zaken hebt ook snel geholpen wordt.
Zomaar een heel gek idee dat ik er even moet uitgooien maar ik denk dat de mensen met de problemen na 4 en 2 jaar wel een oplossing hebben gevonden.
Daar hebben ze echt niet iemand voor nodig die ze voorstelt om de regels te ontduiken en pretendeert te weten waar hij/zij/het over praat.

Gesloten