LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ANWB Wegenwacht

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Fatih1453
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2012 09:02

ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door Fatih1453 »

Op 10 febr 2012 belde ik alarmcent omdat me auto niet wil starten door kou. Ik krijg geen hulp omdat ik geen met woonplaats service heb. Ok, logisch. Later met hulp van me buurman is gelukt me auto te starten. Volgende dag 11 febr bij mijn zoon huis zat ik weer met pech en belde ik weer alarmcentrale op. Mevrouw alarmcent deelde mij, dat zij geen hulp kan sturen omdat ik gisteren ook belde. Volgens haar sleepte ik mijn auto weg naar dit adres. ANWB gelooft de klanten niet? Hoe kunt u dit zeggen als u niet kan controleren en waarom zou ik dat doen?? Ik weet ANWB me auto niet repareert, waarom zou ik me auto ergens anders wegslepen. Dan had ik toch naar een garage weggesleept. Ik vind dit onacceptabel, zeer slecht servicegericht en dienstverlenend. Nu heb ik gevoel wat voor ik verzekerd ben en wat voor ik betaald heb. Door dit heb ik slaaploze nacht gehad. Ik wil nu opzeggen en wil ik mijn geld terug. Jah, ik kan tocht niet maandelijks opzeggen. Dit is echt een oplichten hoor!!!

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door nevermind »

Volgens haar sleepte ik mijn auto weg naar dit adres.
Dit is natuurlijk onacceptabel, maar intussen weet ook de ANWB hoe vaak gehandeld wordt.
Er zijn mensen welke in de grensstreek wonen en geen Nederlandse help, maar alleen voor het buitenland hebben afgesloten.
Deze slepen de auto heel simpel over de grens, om dan de hulp te kunnen claimen.
Je hebt de dag eerder gebeld vanaf jouw woonadres, en de dag daarna met dezelfde klacht vanaf een ander adres, dus moet het verholpen zijn, anders kom je niet naar een ander punt.
Opzeggen kan je tot 15 november, anders zit je weer een jaar vast.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door ciske »

Niet netjes van de ANWB ,maar waarom niet meteen toen je buur je hielp er een nieuwe accu ingedaan? Kan begrijpen dat ze denken dat je de boel flest.

Alsnog de ANWB er op aan spreken.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door ronald g »

Tja als je geen woonplaats abonnement hebt gaat de ANWB je ook niet helpen. Had je die wel gehad ging de hulp niet verder dan de auto starten en het advies de accu te vervangen, meer ook niet. Eigenlijk het zelfde als die aardige buurman heeft gedaan. Als een accu het onder deze weersomstandigheden begeeft is tie echt wel aan zijn einde. In dit geval rij je gewoon door en komt later weer met de zelfde pech te staan. De ANWB de schuld geven van eigen nalatigheid klopt dus van geen kant. Het is ook nog eens zo dat de wegenwacht je op weg helpt maar niet repareert. Accu leeg betekent starthulp geen gratis nieuwe accu. Simpel toch!!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door VioletPrue »

De buurman kreeg de auto weer aan de praat.
Waarom heeft u hem niet gelijk naar een garage gebracht om hem te laten maken?
Ik kan mij goed voorstellen dat de Anwb hier niets aan doet.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Vind het wel logisch van de ANWB aangezien ze veelvuldig worden misbruikt, in uw geval misschien niet maar de goeden moet het vergelden met de kwaden.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door ciske »

VioletPrue schreef:De buurman kreeg de auto weer aan de praat.
Waarom heeft u hem niet gelijk naar een garage gebracht om hem te laten maken?
Ik kan mij goed voorstellen dat de Anwb hier niets aan doet.

TS had gewoon meteen een nieuwe accu er in moeten laten zetten, is niet duur.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door grun »

Volgens mij had de ANWB de tweede keer gewoon moeten helpen.

TS geeft nergens aan dat het tweede pechgeval ook weer door de kou kwam, voor hetzelfde geld was het heel iets anders, bijvoorbeeld een kapotte lamp of lekke band. Dat TS de vorige dag ook al belde vind ik een flauwekul reden. Pech komt toch altijd op onverwachte momenten?

OV-Chipfaal
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 feb 2012 18:36

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door OV-Chipfaal »

Een reden: Geld....

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door ciske »

OV-Chipfaal schreef:Een reden: Geld....

als je auto rijdt , zal dit geen rede mogen zijn.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door nevermind »

grun schreef:Volgens mij had de ANWB de tweede keer gewoon moeten helpen.

TS geeft nergens aan dat het tweede pechgeval ook weer door de kou kwam, voor hetzelfde geld was het heel iets anders, bijvoorbeeld een kapotte lamp of lekke band. Dat TS de vorige dag ook al belde vind ik een flauwekul reden. Pech komt toch altijd op onverwachte momenten?

De ANWB maakt geen reparaties, helpt alleen de auto weer aan de gang te krijgen, of laten afslepen.
Dus een lamp vervangen, of een band verwisselen, is geen taak van een ANWB medewerker.
Als voor dit soort zaken de ANWB gebeld wordt, is het voor mij duidelijk, waarom de kosten steeds hoger worden of een service geschrapt wordt. :mrgreen:

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door grun »

nevermind schreef:De ANWB maakt geen reparaties, helpt alleen de auto weer aan de gang te krijgen, of laten afslepen. Dus een lamp vervangen, of een band verwisselen, is geen taak van een ANWB medewerker. Als voor dit soort zaken de ANWB gebeld wordt, is het voor mij duidelijk, waarom de kosten steeds hoger worden of een service geschrapt wordt. :mrgreen:
Dat is wel degelijk een taak voor de WW. Sterker nog, ik heb ze daar wel eens voor gebeld en ben ook normaal geholpen. Het ging dan wel om auto's waarbij de lamp moeilijk te bereiken was. Ook in het instructieboekje van de betreffende auto stond dat je dit niet zelf kon doen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door witte angora »

De ANWB maakt geen reparaties, helpt alleen de auto weer aan de gang te krijgen, of laten afslepen.
Dus een lamp vervangen, of een band verwisselen, is geen taak van een ANWB medewerker.
Je eerste zin klopt grotendeels. De WW is geen rijdende garage die tegen een klein jaarlijks tarief alle reparaties voor zijn rekening neemt. Het is een kwestie van op weg helpen naar de eerstvolgende garage, als iemand na pechhulp niet naar die garage gaat, laten ze hem de volgende keer mooi staan. Wat er wel of niet is gerepareerd c.q. afgesproken, komt keurig in de computer te staan.

Vandaar ook dat de TS ook de tweede keer niet is geholpen. De eerste keer voldeed hij niet aan de voorwaarden, dat kwam keurig in de computer te staan, met het volgende telefoontje was de klacht niet opgelost, maar de auto was wel verplaatst. Waarom dan niet naar de garage? Terecht dat er dan wederom geen pechhulp wordt verleend.

Maar op weg helpen... een lekke band zal verwisseld moeten worden, anders kun je niet verder, denk je niet? De meeste mensen kunnen dit zelf, maar niet iedereen. Lampjes verwisselen idem, vaak kan men dit zelf, maar niet altijd. En als een lampje het niet doet, hoeft het niet eens altijd aan het lampje te liggen, het kan ook een zekering zijn of iets anders, en dat is voor een leek niet altijd te traceren. Dan komt de WW zeker wel in beeld.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door nevermind »

grun schreef:
nevermind schreef:De ANWB maakt geen reparaties, helpt alleen de auto weer aan de gang te krijgen, of laten afslepen. Dus een lamp vervangen, of een band verwisselen, is geen taak van een ANWB medewerker. Als voor dit soort zaken de ANWB gebeld wordt, is het voor mij duidelijk, waarom de kosten steeds hoger worden of een service geschrapt wordt. :mrgreen:
Dat is wel degelijk een taak voor de WW. Sterker nog, ik heb ze daar wel eens voor gebeld en ben ook normaal geholpen. Het ging dan wel om auto's waarbij de lamp moeilijk te bereiken was. Ook in het instructieboekje van de betreffende auto stond dat je dit niet zelf kon doen.

Als het lampje voor jouw moeilijk te bereiken was, dan was dit ook voor de helper van de ANWB.
Wat in het boekje staat, mag iedereen zijn/haar eigen mening over hebben, dat betwijfel ik, of je het lampje niet zelf kunt wisselen, tenminste.....
Vele mensen hebben daar een andere opvatting over, en denken echt, dat doet deze wel even, want ik heb toch een abonnement.
Als een bestuurder zelf geen band kan verwisselen, moet deze niet in een auto gaan rijden.
Want er zijn ook mensen, welke niet weten welke benzine zij moeten tanken, kunnen zij ook de ANWB bellen?
Zo geeft het nog meer voorbeelden, duidelijk te lezen hier in dit topic, wat van een ANWB verwacht wordt.
Voor de ........, nee ik werk niet bij de ANWB. :wink:

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door pima »

Ook in het instructieboekje van de betreffende auto stond dat je dit niet zelf kon doen.[/quote]
Ergo een taak voor de garage (dealer), je kan moeilijk van de anwb verwachten, dat ze van elk merk/type auto alles weten.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door witte angora »

Want er zijn ook mensen, welke niet weten welke benzine zij moeten tanken, kunnen zij ook de ANWB bellen?
Jep. De WW heeft mogelijkheden aan boord om de verkeerde brandstof uit de tank te halen, en deze af te voeren. Tevens heeft men een reservetank brandstof bij zich, onder andere voor dit soort zaken.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
Want er zijn ook mensen, welke niet weten welke benzine zij moeten tanken, kunnen zij ook de ANWB bellen?
Jep. De WW heeft mogelijkheden aan boord om de verkeerde brandstof uit de tank te halen, en deze af te voeren. Tevens heeft men een reservetank brandstof bij zich, onder andere voor dit soort zaken.
Nu beantwoord je een andere vraag dan gesteld werd. Je kan niet even de wegenwacht bellen om hen te vragen welke brandstof je moet tanken als je bij de pomp staat. Maar als je eenmaal getankt hebt en je komt erachter dat je verkeerd getankt hebt, dan kan het wel.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door witte angora »

kuklos schreef:
witte angora schreef:
Want er zijn ook mensen, welke niet weten welke benzine zij moeten tanken, kunnen zij ook de ANWB bellen?
Jep. De WW heeft mogelijkheden aan boord om de verkeerde brandstof uit de tank te halen, en deze af te voeren. Tevens heeft men een reservetank brandstof bij zich, onder andere voor dit soort zaken.
Nu beantwoord je een andere vraag dan gesteld werd. Je kan niet even de wegenwacht bellen om hen te vragen welke brandstof je moet tanken als je bij de pomp staat. Maar als je eenmaal getankt hebt en je komt erachter dat je verkeerd getankt hebt, dan kan het wel.
Ligt er aan hoe je de vraag interpreteert. Je kunt hem inderdaad lezen als: Beste WW, welke brandstof moet ik tanken? Maar je kunt hem ook interpreteren als: Beste WW, oops, ik sta stil omdat ik de verkeerde brandstof heb getankt, kunt u even langskomen?

Het laatste zal ongetwijfeld het meeste voorkomen. Want de informatie welke brandstof er getankt moet worden zal toch door de verkoper van de auto al gegeven zijn, mag ik aan nemen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door grun »

pima schreef:Ook in het instructieboekje van de betreffende auto stond dat je dit niet zelf kon doen.
Ergo een taak voor de garage (dealer), je kan moeilijk van de anwb verwachten, dat ze van elk merk/type auto alles weten.[/quote]
Niet alles, maar veel voorkomende gebreken van gangbare auto's toch wel. De wegenwachten zijn zeer ervaren monteurs, die daarvoor opgeleid zijn en ook regelmatig bijgeschoold worden.

De garage bellen is geen optie als je op zondag in een vreemde stad zit. En ik wil zelf best een poging wagen mits in het instructieboekje staat hoe te handelen.

elnuar
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 jan 2012 14:00

Re: ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door elnuar »

De WW is er om mensen weer op weg te helpen en zorgen dat je dus weer kan rijden. Bij het geval van een lege/slechte accu zullen ze je starten en krijg je ook direct het advies om naar een garage te gaan en het mankement permanent te laten verhelpen.
Een band verwisselen zullen ze ook doen, om je daarna ook weer naar garage door te sturen voor een echte reparatie.
Dat is de service waarvoor je betaald, niet om je dagelijks te laten helpen...

En verkeerde brandstof kunnen ze ook mee helpen, maar weten wat je moet tanken met een auto? kijk eens aan de binnenkant van de tank-klep. Daarbij ook vulopening : klein, dan past er alleen een benzine vulpistool in, diesel past niet (is groter).

Gesloten