LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
joke tennis

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door joke tennis »

vv
Laatst gewijzigd door joke tennis op 20 aug 2012 01:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Roosje1957
Berichten: 169
Lid geworden op: 18 sep 2009 18:56

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door Roosje1957 »

Mijn dochter betaalt € 5,- per dag.
Aangezien ze voor de helft van de maand bij haar vader woont, betaalt ze mij
€ 75,- per maand.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door bianca82 »

@snepke.. ja mijn ouders wilde ook kinderen.. maar ze deden het voornamelijk zodat wij alvast konden wennen aan het idee maandelijks vaste lasten zoals huur te betalen.. of te wel voorbereiden op het echte leven..


iets wat veel ouders tegenwoordig weinig doen helaas..
mijn kind zal als het oud genoeg is en een baan heeft ook mee moeten betalen aan het huishouden.. ze leren daarvan.. en krijgen automatisch al een gewenning dat ze aan vaste lasten vast zitten in de echte wereld.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Als je genoeg kinderen hebt kun je ze uit werken sturen en kun je zelfs winst maken ! Maar even serieus. Je gaat je kinderen toch geen geld vragen ? Vrekkig is dat. En dan hier vragen hoeveel omdat je bang bent dat je wat te kort komt !

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door snepke »

bianca82 schreef:@snepke.. ja mijn ouders wilde ook kinderen.. maar ze deden het voornamelijk zodat wij alvast konden wennen aan het idee maandelijks vaste lasten zoals huur te betalen..
Daarin is iedereen vrij.
Bij mij hoeven ze geen kostgeld te betalen.Bij een ander wel,oke ,moet ieder voor zich zelf weten.

Maar mijn kinderen weten echt wel dat er niets voor niets is.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

hai,

ik kan me voorstellen dat als je het zelf niet kunt bolwerken dat je geld aan je kinderen die bij je wonen kunt vragen.

Ik heb er 3 (kinderen dus) waarvan er 1 net afgestudeerd is en een baan heeft (de andere 2 studeren nog)
Ik vind zelf het idee 'dan leren ze voor later' een goed plan en wij hebben de volgende regel:
Zoon mag kiezen: ofwel hij betaalt ons 200 euro kostgeld, ofwel hij spaart 250 euro maar die zijn dan uiteindelijk voor hem als hij uit huis gaat.

Zoon kiest nu dus voor sparen, en ik ben blij met deze regeling.

Isabel

JtC3
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2012 15:36

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door JtC3 »

Hoezo helaas? Het is bij ons thuis met alle 4 helemaal goed gekomen. Je gaat mij niet wijsmaken dat kostgeld vragen een must is voor de kinderen later. Ik weet wel dat veel ouders zog. onder het mom van "wennen" en "leren" kostgeld vragen. Maar in werkelijkheid willen ze gewoon puur geld zien. Overigens, het "verplicht sparen", dat vind ik wel ok.
bianca82 schreef:@snepke.. ja mijn ouders wilde ook kinderen.. maar ze deden het voornamelijk zodat wij alvast konden wennen aan het idee maandelijks vaste lasten zoals huur te betalen.. of te wel voorbereiden op het echte leven..

iets wat veel ouders tegenwoordig weinig doen helaas..

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door bianca82 »

eum als u goed leest staat dat stukje apart van de rest..

ging dus niet over kostgeld maar over het algemeen...
dat wordt door veel onderzoeken zelfs bevestigd dat men meer schulden maakt omdat ze bijvoorbeeld niet met geld om kunnen gaan omdat ze geen strobreedte in de weg wordt gelegd.. (het ging dus over het niet voorbereiden op het echte leven)

ook was het niet persoonlijk maar nogmaals in het algemeen.. dat bij u de 4 kids goed zijn gekomen.. hulde..

als u ook ook iets verder terug leest ziet u dat bij mij het kostgeld in delen ging.. gedeelte op een spaarrekening waar ik niks van wist (voor mijzelf) en een ander deel ging inderdaad naar het huishouden.. (mijn moeder was werkzoekende op dat moment en ik vond het vrij logisch omdat ze flink gekort werd door mijn werken dat ik financieel bijsprong)

JtC3
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2012 15:36

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door JtC3 »

Ik begrijp het ;)

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door kiz »

sjoegel schreef:Als je genoeg kinderen hebt kun je ze uit werken sturen en kun je zelfs winst maken ! Maar even serieus. Je gaat je kinderen toch geen geld vragen ? Vrekkig is dat. En dan hier vragen hoeveel omdat je bang bent dat je wat te kort komt !
Waarom is het vrekkig om van een kind met een inkomen te verwachten dat 'ie bijdraagt in de kosten? Een deel van die kosten (boodschappen bijvoorbeeld, extra wassen i.v.m. bedrijfskleding) vallen weg als het kind op zichzelf gaat wonen; worden dus rechtstreeks t.b.v. het kind gemaakt.
Het inkomen van een meerderjarig kind tellen ook gewoon mee in de berekening van de huurtoeslag.

Onze oudste betaalt ook kostgeld, ca. 10% van zijn bruto inkomen per maand (ex. emolumenten), sinds hij een volledige baan heeft. De jongste heeft nog geen volledige baan en betaalt alleen "eigen luxe" (telefoon, beltegoed etc.)

JtC3
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2012 15:36

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door JtC3 »

Tja, ik ken maar 1 antwoord op de vraag, waarom ik geen kostgeld vraag aan mijn kind: omdat het mijn kind is. Klaar. Niks geen gedoe over extra kosten, huurtoeslagberekening, etc. Kind is kind en gezinslid, niks meer en niks minder.

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door Starr »

Niet typisch Nederlands: een kennis van me betaalt zijn ouders $500 per maand. Ouders hebben een prima inkomen, ik denk hij zelf 1500-2000 per maand.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door ciske »

mijn kind zal als het oud genoeg is en een baan heeft ook mee moeten betalen aan het huishouden.. ze leren daarvan.. en krijgen automatisch al een gewenning dat ze aan vaste lasten vast zitten in de echte wereld.
Goede instelling, je kind kan er alleen maar van leren.

Spuiter
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:55

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door Spuiter »

ciske schreef:
mijn kind zal als het oud genoeg is en een baan heeft ook mee moeten betalen aan het huishouden.. ze leren daarvan.. en krijgen automatisch al een gewenning dat ze aan vaste lasten vast zitten in de echte wereld.
Goede instelling, je kind kan er alleen maar van leren.
Wat een flauwekul zeg, als je kinderen hebt moet je er voor zorgen ook.
Een goede ouder kan het ze ook wel bijbrengen zonder dat ze daarvoor hoeven te betalen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door ciske »

Wat een flauwekul zeg, als je kinderen hebt moet je er voor zorgen ook.
Een goede ouder kan het ze ook wel bijbrengen zonder dat ze daarvoor hoeven te betalen
Dat mag jij flauwekul vinden, dat is jouw mening. Ik vind het juist goed, en als je goed had gelezen , dan had je gezien dat Bianca een deel van haar ouders heeft gehad.

Stukje verantwoordelijkheid kan geen kwaad, en je wordt er geen meter slechter van.

Een goede ouder leert een kind verantwoordelijkheid, in jouw ogen waarschijnlijk niet.

JtC3
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2012 15:36

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door JtC3 »

Precies, hier ben ik het wel mee eens.
Spuiter schreef: Een goede ouder kan het ze ook wel bijbrengen zonder dat ze daarvoor hoeven te betalen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door snepke »

JtC3 schreef:Precies, hier ben ik het wel mee eens.
Spuiter schreef: Een goede ouder kan het ze ook wel bijbrengen zonder dat ze daarvoor hoeven te betalen.
Mee eens.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

punt is een beetje, een beetje verstandig kind snapt ook wel dat het leven duur is. Maar waar ik wel vind dat je als ouder voor moet waken:

Stel je kind gaat werken op zijn 18e, dan ben je best jong, kind betaald geen kostgeld en spaart niet (niet slim natuurlijk maar goed). Als dat kind dan uit huis gaat moet het een enorme stap terug doen financieel. Kan dat? Ja natuurlijk, maar het is voor iedereen moeilijk om een stap achteruit te doen.
Natuurlijk, hij of zij is 18, en zou dat zelf in moeten zien, maar dan nog het is je kind en ik vind toch dat je ze enigszins mag bewaken/beschermen. Vandaar dat wij dus voor de spaar/kostgeld oplossing gekozen hebben.

Daarnaast, niet alle jonge mensen maken de meest verstandige keuzes, stel iemand geeft alles uit en gaat dan flink lenen. Natuurlijk had hij dat niet moeten doen, maar het zijn wel je kinderen dus ook al zijn ze 18, 19 of 20 nog steeds wil je er toch een beetje op letten.

Ik denk niet het dat het goed is dat iemand op die leeftijd een volledig inkomen heeft waar geen vaste lasten af hoeven, dus waarbij ze alles gewoon uit mogen geven aan leuke dingen. Je kunt dan wel zeggen dat je dit ook wel uitlegt als goede ouder, maar je kunt kletsen als brugman maar als iemand een paar jaar 1300,00 euro per maand aan zichzelf uit mag geven dan denk ik gewoon niet dat wat je zegt feitelijk gaat werken.

Zoals gezegd mijn oudste betaald geen kostgeld, maar spaart dus wel (en als hij dat niet doet moet hij dus kostgeld betalen). Ik zeg niet dat dit de beste manier is, maar het lijkt voor ons gezin te werken.

Isabel

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het hangt van veel factoren af, zo heb ik wel kostgeld betaald vanaf het moment dat ik een "echte" baan had, en dat was een helder onderdeel van mijn opvoeding. Dit terwijl we het echt goed hadden, en er geen enkele financiële noodzaak voor mijn ouders voor was.

Een vriend van me, die thuis woonde bij zijn bijstandsmoeder, kocht van zijn eerste echte salaris een leren jas van toen al 400 gulden, en ging er ruig van stappen, terwijl zijn moeder het maar uit mocht zoeken. Daar heb ik het woordje kostgeld ook eens laten vallen, met de opmerking dat ik mijn ouders wél kostgeld betaalde. Zijn moeder vielen de schellen van de ogen, en hij kon me wel lynchen.

Sommige kinderen/jong volwassenen kunnen er veel door leren, voordat ze op zichzelf in de grote boze wereld terecht komen, en uit de bocht vliegen door financiële onkunde en een gebrek aan eigen verantwoordelijkheid.

Spuiter
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:55

Re: Wat vind jij redelijk aan kostgeld per maand?

Ongelezen bericht door Spuiter »

ciske schreef:
Een goede ouder leert een kind verantwoordelijkheid, in jouw ogen waarschijnlijk niet.
En dat kan volgens u alleen maar door ze te laten betalen.
Moet het geld uw tekortkomingen compenseren ofzo?

Gesloten