LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afzien van contract mobiel ivm diefstal

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
guidovanh
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 aug 2009 19:15

afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door guidovanh »

Onlangs sloten we een nieuw contract af met een mobieletelefoonprovider. We verlieten de winkel met een smartphone die we geleased hebben.
Korte tijd later is ons door een afleidingsmanoeuvre de telefoon ontfutseld. De telefoon was nog zo nieuw dat er nog nagenoeg NIETS was ingesteld, alleen de naam was ingevoerd.

Door een basisservice van de provider hebben we nu wel een ander toestel, maar niet het toestel dat we in gedachten hadden.

We willen graag af van het contract, omdat we geen geld hebben voor de aankoop van een nieuw toestel. Wat zijn juridisch gezien de mogelijkheden? Zijn het telefooncontract en de lease van het toestel twee aparte diensten/producten?

Alle adviezen zijn welkom!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door crazyme »

Geen kans. Diefstal is na levering jouw risico. Misschien ben je hiertegen verzekerd ?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Korte tijd later is ons door een afleidingsmanoeuvre de telefoon ontfutseld
@crazyme, jij leest diefstal, zelfs dat lees ik niet eens......

Maar verder heb je gelijk, provider is al heel netjes als hij een ander toestel heeft geleverd.

guidovanh
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 aug 2009 19:15

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door guidovanh »

Wij zaten even later in een restaurant en toen is het toestel inderdaad gestolen.
UIteraard hebben we wel een inboedelverzekering, maar ja, de telefoon bevond zich niet in huis...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door SJZ »

@crazyme, jij leest diefstal, zelfs dat lees ik niet eens.
Nou, dan ben je 1. blind OF 2. je kunt niet lezen.

Want de titel van dit topic is: "afzien van contract mobiel ivm diefstal", en daar lees ik glashelder het woord DIEFSTAL in.

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door witte angora »

We willen graag af van het contract, omdat we geen geld hebben voor de aankoop van een nieuw toestel. Wat zijn juridisch gezien de mogelijkheden? Zijn het telefooncontract en de lease van het toestel twee aparte diensten/producten?
Juridisch heb je geen mogelijkheden om het telefooncontract te ontbinden. Daar is niets mis mee. Of de lease van het toestel een apart product is? Hangt er van af wat er in het contract staat. Ik vind een telefoon leasen trouwens sowieso iets vreemds. Een auto lease je, maar een telefoon?

Ja ik weet het, het zijn de providers die het zo aanbieden, maar ik vind het gewoon een hele vreemde benaming.

guidovanh
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 aug 2009 19:15

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door guidovanh »

Elders kreeg ik nog de tip om de overeenkomst te ontbinden binnen 8 (werk?)-dagen na afsluiting. Vandaar mijn vraag of de lease en het telefooncontract als twee diensten kunnen worden gezien.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door grun »

guidovanh schreef:Elders kreeg ik nog de tip om de overeenkomst te ontbinden binnen 8 (werk?)-dagen na afsluiting. Vandaar mijn vraag of de lease en het telefooncontract als twee diensten kunnen worden gezien.
Maar je schreef "we verlieten de winkel", daar geldt de afkoelingsperiode niet, dat is alleen bedoeld voor koop-op-afstand, via internet bijvoorbeeld. In een winkel geldt het principe koop=koop, daarna ben je afhankelijk van de medewerking van de winkelier.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door olaf79 »

Je zou kunnen stellen dat het onredelijk bezwarend is dat je aan een telefooncontract wordt gehouden dat je hebt afgesloten om gebruik van te maken.
Echter, dat gaat niet op omdat de provider een nieuw toestel heeft geleverd. Daarmee kun je gewoon gebruik blijven maken van je abonnement. Bovendien kun je bij de telefoonlease extra verzekering tegen diefstal afsluiten en hebben sommige inboedel verzekeraars ook een op pad dekking waarbij je spullen als je op pad bent ook verzekerd zijn.
Er zijn dus genoeg mogelijkheden geboden om je te dekken tegen dit soort onheil en daarom is het onredelijk dit risico op de provider af te wentelen. Helaas zit er niks anders op dat de lease periode uit te zitten. Houdt er rekening mee dat je na de lease periode je toestel moet inleveren, doe je dat niet dan kan er ook nog een dagwaarde vergoeding van je verlangt worden (dat bedrag verschilt per toestel / type en is afhankelijk van de aanschafprijs).

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door Nicky_The »

witte angora schreef:
We willen graag af van het contract, omdat we geen geld hebben voor de aankoop van een nieuw toestel. Wat zijn juridisch gezien de mogelijkheden? Zijn het telefooncontract en de lease van het toestel twee aparte diensten/producten?
Juridisch heb je geen mogelijkheden om het telefooncontract te ontbinden. Daar is niets mis mee. Of de lease van het toestel een apart product is? Hangt er van af wat er in het contract staat. Ik vind een telefoon leasen trouwens sowieso iets vreemds. Een auto lease je, maar een telefoon?

Ja ik weet het, het zijn de providers die het zo aanbieden, maar ik vind het gewoon een hele vreemde benaming
.
Dat is al jaren de gang van zaken ;) Alleen voorheen noemde de providers het niet zo, want dan kreeg je een 'gratis' toestel bij je abonnement, maar ondertussen was je abbonnement sky high vergeleken met een sim only (een abonnement zonder toestel).

Het is een beetje hetzelfde als dat een bepaalde meubel winkel (kwaliteit is het niet, maar ok) je een gratis fiets aanbied als je een bank koopt. Maar als je die fiets niet wilt, krijg je ineens korting op je bank..

Er is dus helemaal niets gratis aan die telefoons (of fiets).

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door henk51 »

TS schreef:
Elders kreeg ik nog de tip om de overeenkomst te ontbinden binnen 8 (werk?)-dagen na afsluiting. Vandaar mijn vraag of de lease en het telefooncontract als twee diensten kunnen worden gezien.
Al zou dat in uw geval mogelijk geweest zijn,dan moet u ook de gestolen telefoon inleveren/(terug betalen in uw geval).
Anders zou op die manier iedere kwaadwillende een Iphone leasen "laten stelen" en abonnement binnen 8 dagen opzeggen,resultaat voordelige Iphone.Ik weet het er zijn heel wat "Tips"in omloop niet alleen bij telefoons maar ook bij reisverzekeringen,en inboedel verzekeringen ed alleen weten de verzekerings maatschappijen die onderhand ook wel.

gr Henk

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door witte angora »

Nicky_The schreef:[
Dat is al jaren de gang van zaken ;) Alleen voorheen noemde de providers het niet zo, want dan kreeg je een 'gratis' toestel bij je abonnement, maar ondertussen was je abbonnement sky high vergeleken met een sim only (een abonnement zonder toestel).

Het is een beetje hetzelfde als dat een bepaalde meubel winkel (kwaliteit is het niet, maar ok) je een gratis fiets aanbied als je een bank koopt. Maar als je die fiets niet wilt, krijg je ineens korting op je bank..

Er is dus helemaal niets gratis aan die telefoons (of fiets).
Jawel, dat 'gratis' toestel, dat ken ik uiteraard. En dat je in feite alsnog de volle mep voor het toestel betaalde, dat wist ik ook. Vandaar dat ik nu over ga op een sim-only abonnement, en zelf voor een toestel zorg. Alleen de benaming 'leasen' vind ik bepaald niet bij een telefoon passen. Maar goed, dat is mijn mening.

(Off-topic: Het toestel is trouwens een goedkope Samsung geworden, 16 euro bij de Aldi, drie jaar garantie, en een veel betere geluidskwaliteit dan de Nokia die twee jaar geleden 130 euro kostte. Zowel voor mezelf als voor degene aan de andere kant van de lijn. Akkoord, ik kan er niet mee fotograferen, maar zo geweldig vond ik die foto's van die Nokia van 130 euro ook niet. Voor het prijsverschil zou ik zomaar een redelijk fatsoenlijk fototoestel kunnen kopen. En internetten via mobiel is mijn ding niet, en die touchscreens, daar kan ik ook niet echt mee overweg, dus ja.... )

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Volgens mij is de lease abonnement en de gsm abonnement 2 verschillende producten. Zelfs Telfort biedt de constructie aan waarbij je alleen het toestel lease zonder abonnement (geloof ik) . Je betaalt dan wel een hogere lease bedrag. Maar je hebt waarschijnlijk een 2 jaar sim only abonnement bij je lease toestel en dan is diefstal geen geldig reden om je contract op te zeggen aangezien je gewoon gebruik kan blijven maken van de gsm diensten.

guidovanh
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 aug 2009 19:15

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door guidovanh »

michaelz1981 schreef:Volgens mij is de lease abonnement en de gsm abonnement 2 verschillende producten. Zelfs Telfort biedt de constructie aan waarbij je alleen het toestel lease zonder abonnement (geloof ik) . Je betaalt dan wel een hogere lease bedrag. Maar je hebt waarschijnlijk een 2 jaar sim only abonnement bij je lease toestel en dan is diefstal geen geldig reden om je contract op te zeggen aangezien je gewoon gebruik kan blijven maken van de gsm diensten.
Tja, onze provider is in dit geval ook Telfort. Als het twee losse producten zijn, dan overweeg ik het leasecontract op de koop toe te nemen en het mobiele contract te ontbinden omdat we geen telefoontoestel hebben.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door Nicky_The »

guidovanh schreef:Onlangs sloten we een nieuw contract af met een mobieletelefoonprovider. We verlieten de winkel met een smartphone die we geleased hebben.
Korte tijd later is ons door een afleidingsmanoeuvre de telefoon ontfutseld. De telefoon was nog zo nieuw dat er nog nagenoeg NIETS was ingesteld, alleen de naam was ingevoerd.

Door een basisservice van de provider hebben we nu wel een ander toestel, maar niet het toestel dat we in gedachten hadden.

We willen graag af van het contract, omdat we geen geld hebben voor de aankoop van een nieuw toestel. Wat zijn juridisch gezien de mogelijkheden? Zijn het telefooncontract en de lease van het toestel twee aparte diensten/producten?

Alle adviezen zijn welkom!
guidovanh schreef:Tja, onze provider is in dit geval ook Telfort. Als het twee losse producten zijn, dan overweeg ik het leasecontract op de koop toe te nemen en het mobiele contract te ontbinden omdat we geen telefoontoestel hebben.
Mis ik hier iets?

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door witte angora »

Nicky_The schreef:
Mis ik hier iets?
Hetzelfde als ik blijkbaar. Ik zie trouwens niet in waarom je het ene contract moet kunnen ontbinden omdat er met het andere iets niet naar je zin is. Beetje vaag allemaal.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: afzien van contract mobiel ivm diefstal

Ongelezen bericht door ArneLH »

Ik mis ook nog de (rechts)grond die de TS denkt te kunnen gebruiken voor ontbinding. Hooguit Telfort kan ontbinden als de TS niet betaalt ex art. 6:265 BW.

Gesloten